Jump to content

zelf protractor uitprinten

The_Ark
 Share

Recommended Posts

Heb het nog niet uitgeprobeerd, bovendien heeft Erjee bij mij met een tool het element in de arm van mijn Dual goedgezet, maar ik wil jullie de onderstaande link met gratis programmatje niet onthouden.

Je kunt de optimale overhang berekenen (hoever naar voren het element in de shell geschoven moet worden) en a.d.h.v. zelf opgegeven uiterste binnen- en buitendiameter van de groef, kun je ten slotte een protractor* uitprinten.

Van tevoren meten: afstand plateau-as en arm-draai-as, een binnendiameter van een LP en een buitendiameter.

*Sorry, heb even geen plaatje, maar iedere pick-upbezitter heeft er wel een: een kartonnetje met evenwijdige lijnen en twee opzetpunten, om het element parallel aan de lijntjes te zetten.

http://www.audiosignal.co.uk/freeware.html

Hier vind je ook andere gratis software van je gading.

Veel plezier ermee.

Ik zag het in de HifiNews staan.

mooi artikel Jacco,

geen idee, zal het eens opmeten

Er bestaan inderdaad verschillende protractors, er zijn enkele "standaarden".

Ik dacht dat dat kwam omdat de binnendiameter van de verschillende platen zoveel verschillen.

Als er veel "uitloopgroef" is, zal hij het minder moeilijk hebben.

Heb je daarentegen een volle plaat met weinig uitloopgroef, dan moet de fouthoek langer dicht bij nul zitten.

Het artikel is nog niet af, een roterende headshell moet er nog in en een instelbare montageafstand is nog niet meegenomen.

In principe zijn er afspraken vwb de binnen- en buitendiameter. Die staan ook in dat artikel. Dat is wat mij betreft een uitgangspunt en daarmee een vast gegeven. Daar volgen dan ook twee vaste nulpunten uit. dat is te zeggen als je kiest voor een situatie waarbij je een maximale fouthoek hanteert. Je kunt ook situaties bedenken waarbij er op het eind van de groef heel weinig fouthoek is en aan het begin relatief veel. Dat heeft wat mij betreft absoluut geen voorkeur: de platenspeler is eigenlijk alleen bruikbaar op het eind van de plaat en het begin is aan het krijsen. Brrr. Een Technics SL1200 heeft dat...

Andersom kan ook, aan het begin goed en aan het eind slecht. Of iets daar tussen in. Ik zeg: de platenspeler is zo goed als zijn slechtse prestatie(s). Daarom een max fouthoek afstelling en dat lukt maar met een select groepje armen.

Ik heb gedacht aan zo'n Technics, maar dan zonder die arm. En dan had ik er eentje gevonden die aan mijn eisen voldeet (een SME 309), is de arm weer duurder dan de hele speler! Het blijft tobben met die draaitafels...

Groet,

Jacco

Je kunt ook situaties bedenken waarbij er op het eind van de groef heel weinig fouthoek is en aan het begin relatief veel. Dat heeft wat mij betreft absoluut geen voorkeur: de platenspeler is eigenlijk alleen bruikbaar op het eind van de plaat en het begin is aan het krijsen. Brrr. Een Technics SL1200 heeft dat...

... gewoon alleen maar voor singeltjes gebruiken ;)

[als ik ergens loop te winkelen kijk ik altijd rond of ergens iets ligt dat ik op een of andere manier in een draaitafel kan gebruiken. 'K heb altijd nog het idee om eens iets te bouwen van alleen maar dingen die bij de IKEA te koop zijn of bij een fietsenmaker oid. Lopen we laatst in een kookwinkel, laat m'n vrouw me relatief kleine dikke ronde houten plankjes zien, met de opmerking, is dit niet een mooi plateau voor een singeltjes draaitafel?]

Nee hoor, geen sjabloon van mijn hand. Enkel de cosinusregel en wat meer wiskundegedoe. Hooguit een Excelsheet, maar geen sjabloons. Wat ik wel heb zijn eenvoudige controledingetjes. Zoals die lineaire offset afstand. Die is heel eenvoudig te meten met een grote geodriehoek of een andere tekendriehoek. Op de mm nauwkeurig is goed genoeg.

Wat wel handig is, is een manier om de elementhouder netjes recht te monteren in de headshell. Daar zou je een sjabloon voor kunnen gebruiken.

PS ik zoek nog een headshell waarin ik mijn elementhouder kan roteren...

Groet,

Jacco