Jump to content

Ter leering ende vermaeck...

Henrie
 Share

Recommended Posts

Ik was vanmiddag voor m'n werk op zoek naar een DC-DC-converter (48V in, 24V/150A uit) en toen kwam ik (na wat door geklikt te hebben) het volgende tegen: een Wikipedia-pagina met informatie over allerlei verschillende typen versterkers. Is misschien wel een aardige pagina om eens door te lezen... Ik heb 'm zelf trouwens ook nog lang niet helemaal gelezen. Er moest immers gewerkt worden... ;)

Ps. Ik heb inmiddels een aantal DC-DC-converters gevonden die voldoen... ;)

Ik was vanmiddag voor m'n werk op zoek naar een DC-DC-converter (48V in, 24V/150A uit) en toen kwam ik (na wat door geklikt te hebben) het volgende tegen: een Wikipedia-pagina met informatie over allerlei verschillende typen versterkers. Is misschien wel een aardige pagina om eens door te lezen... Ik heb 'm zelf trouwens ook nog lang niet helemaal gelezen. Er moest immers gewerkt worden... ;)

Leuk linkje!

Leuk linkje!

Dank je... :) Je bent tot nog toe de enige die dat vindt, kennelijk... ;):D

Nou, dat weet ik zo net nog niet. Een dergelijk artikel heeft ook een jaar of 2 geleden in een Elektuur geprijkt. Best wel interessant. In dat artikel kwamen ze ook nog met een Klasse S. Een ZoNie "uitvinding". Ik weet niet wat daar nou weer zo speciaal aan was en of ze 't nog gebruiken. Misschien ligt het wel naast de alcasset in de kast :huh:

Leuk linkje!

Ik heb de link al tussen mijn bladwijzers staan. Maar omdat hier te melden is van die nuttelose info :P

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

De redactionele stukken in de jaarlijkse koopgidsen die HVT enkele tientallen jaren geleden uitgaf, zouden hier veel vragen over hifi, akoestiek en gehoor kunnen beantwoorden.

(Maar inderdaad: Wikipedia geeft ook veel info!)

In een advertentie van Akai in zo'n koopgids (1986/87, pag. 433(!!)), las ik het volgende:

In 1983 introduceerde Akai zijn inmiddels roemruchte OPEN LOOP versterkers AM-U5 en AM-U7. Recensenten van bekende Audio-tijdschriften, waaronder Hifi News & Record Review en Audio & Techniek, reageerden onverdeeld over de kwaliteit van deze versterkers.

De AM-A 70 en AM-A 90 zijn, uitgaand van dezelfde ontwerpfilosofie, de voortzetting van deze lijn. De voor- en eindversterkers zijn geheel OPEN LOOP geschakeld, dat wil zeggen zonder tegenkoppeling. De Totale Harmonische vervorming is daardoor hoger dan gebruikelijk, max. 0,7%.

Akai durfde deze stap te zetten omdat het hoorbare resultaat beter is dan in tegengekoppelde versterkers met extreem lage meetcijfers. (...)

Als de hoorbare resultaten zo goed waren... waarom wordt die techniek dan nu niet meer toegepast? Of vergis ik mij?

En waar is die gehoormatige superioriteit op terug te voeren? Geeft ons gehoor / onze smaak wellicht de voorkeur aan vervorming?

Guest tubejack
Als de hoorbare resultaten zo goed waren... waarom wordt die techniek dan nu niet meer toegepast? Of vergis ik mij?

En waar is die gehoormatige superioriteit op terug te voeren? Geeft ons gehoor / onze smaak wellicht de voorkeur aan vervorming?

Hallo Spido,

Zoek eens op Hear op tegenkoppeling.... of vervorming.

Met vriendelijke groet,

Jack

Hallo Spido,

Zoek eens op tegenkoppeling.... of vervorming.

Met vriendelijke groet,

Jack

... maar dan wel in een fatsoenlijke bibliotheek op een technische universiteit en niet in die waardeloze commerci

Vroeger, toen ik nog met Phase Lineair speelde, als je toen de set uitzette: "Klop! klop!". "Wie is daar?" "'t is de tegenkoppeling!" :P

mvg RastaPhil

Guest tubejack
Vroeger, toen ik nog met Phase Lineair speelde, als je toen de set uitzette: "Klop! klop!". "Wie is daar?" "'t is de tegenkoppeling!" :P

mvg RastaPhil

:D Hahahahaha :D zie je wel, je kan Hear ook lachen :lol:

Met vriendelijke groet,

Jack

• 4 weeks later...

(quote)In 1983 introduceerde Akai zijn inmiddels roemruchte OPEN LOOP versterkers AM-U5 en AM-U7. Recensenten van bekende Audio-tijdschriften, waaronder Hifi News & Record Review en Audio & Techniek, reageerden onverdeeld over de kwaliteit van deze versterkers.

De AM-A 70 en AM-A 90 zijn, uitgaand van dezelfde ontwerpfilosofie, de voortzetting van deze lijn. De voor- en eindversterkers zijn geheel OPEN LOOP geschakeld, dat wil zeggen zonder tegenkoppeling. De Totale Harmonische vervorming is daardoor hoger dan gebruikelijk, max. 0,7%.

Akai durfde deze stap te zetten omdat het hoorbare resultaat beter is dan in tegengekoppelde versterkers met extreem lage meetcijfers. (...)(/quote)

Als redactioneel medewerker was ik zelf betrokken bij die bespreking in Audio & Techniek van die Akai versterkers. We waren, ook al omdat we zelf al jarenlang geen "overall" tegenkoppeling toepasten, bijzonder verbaasd dat Akai zulke hoge vervormingscijfers durfde te publiceren (<0,1%). We spraken later ook met de nog jonge ontwerpers. De verwondering was des te groter omdat die ingenieurs waren ingebed in een elektronische ontwerpwereld waar tegenkoppeling standaard was. Het bleek dat ze op het gehoor gevallen waren voor een meer "muzikaal" concept.

Overigens tref je in veel wat betere apparatuur (High End ...) ook geen overall tegenkoppeling aan. En ach die vreselijke vervorming ... tja, ik luister er dagelijks naar. Vooral die krijsende sopranen vallen op.