HifiEddy Posted 25 januari 2007 Report Share Posted 25 januari 2007 Even een domme vraag, maar kan je ergens een subwoofer aansluiten op een simpele 2 kanaals stereo versterker? Ik wil wel s wat gaan experimenteren binnen mijn set. Eddy Link to comment Share on other sites More sharing options...
MadEd Posted 25 januari 2007 Report Share Posted 25 januari 2007 Even een domme vraag, maar kan je ergens een subwoofer aansluiten op een simpele 2 kanaals stereo versterker? Ik wil wel s wat gaan experimenteren binnen mijn set. Eddy Ja dit kan en op verschillende manieren. Als hij een subwoofer out heeft, of als hij meerdere speaker aansluitingen heeft. Dan sluit je hem aan op de speakeraansluiting en moet je hem afstellen. Aangeraden wordt om te kijken wat het laagste aantal hz is wat je speaker op -3db kan weergeven. Is dit bijv. 50hz, dan stel je je subwoofer in dat die daar 20hz bovenzit, dus vanaf 70hz gaat meespelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 25 januari 2007 Report Share Posted 25 januari 2007 Even een domme vraag, maar kan je ergens een subwoofer aansluiten op een simpele 2 kanaals stereo versterker? Ik wil wel s wat gaan experimenteren binnen mijn set. Eddy Ja dit kan en op verschillende manieren. Als hij een subwoofer out heeft, of als hij meerdere speaker aansluitingen heeft. Dan sluit je hem aan op de speakeraansluiting en moet je hem afstellen. Aangeraden wordt om te kijken wat het laagste aantal hz is wat je speaker op -3db kan weergeven. Is dit bijv. 50hz, dan stel je je subwoofer in dat die daar 20hz bovenzit, dus vanaf 70hz gaat meespelen. Dan lijkt het mij dat je van 70 tot 50hz een wat overdreven laag krijgt. Toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
wollie Posted 25 januari 2007 Report Share Posted 25 januari 2007 Even een domme vraag, maar kan je ergens een subwoofer aansluiten op een simpele 2 kanaals stereo versterker? Ik wil wel s wat gaan experimenteren binnen mijn set. Eddy Ja dit kan en op verschillende manieren. Als hij een subwoofer out heeft, of als hij meerdere speaker aansluitingen heeft. Dan sluit je hem aan op de speakeraansluiting en moet je hem afstellen. Aangeraden wordt om te kijken wat het laagste aantal hz is wat je speaker op -3db kan weergeven. Is dit bijv. 50hz, dan stel je je subwoofer in dat die daar 20hz bovenzit, dus vanaf 70hz gaat meespelen. Dan lijkt het mij dat je van 70 tot 50hz een wat overdreven laag krijgt. Toch? dat denk ik toch ook ja, ik had vroeger de sub nog geen 5herz boven het -3db punt van me speakers staan. maar naar mijn mening krijg je de crossover nooit echt perfect Link to comment Share on other sites More sharing options...
MadEd Posted 25 januari 2007 Report Share Posted 25 januari 2007 Dan lijkt het mij dat je van 70 tot 50hz een wat overdreven laag krijgt. Toch? Ik heb er zelf niet echt ervaring mee, maar dit heb ik vaak gelezen. Misschien is het wel zo, maar aan de andere kant als je je sub vanaf 50hz laat spelen, heb je toch enigszins een gat. Je sub zal namelijk beter de frequenties boven de 50hz weergeven dan je speaker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 25 januari 2007 Report Share Posted 25 januari 2007 Even een domme vraag, maar kan je ergens een subwoofer aansluiten op een simpele 2 kanaals stereo versterker? Ik wil wel s wat gaan experimenteren binnen mijn set. Eddy Ja dit kan en op verschillende manieren. Als hij een subwoofer out heeft, of als hij meerdere speaker aansluitingen heeft. Dan sluit je hem aan op de speakeraansluiting en moet je hem afstellen. Aangeraden wordt om te kijken wat het laagste aantal hz is wat je speaker op -3db kan weergeven. Is dit bijv. 50hz, dan stel je je subwoofer in dat die daar 20hz bovenzit, dus vanaf 70hz gaat meespelen. Dan lijkt het mij dat je van 70 tot 50hz een wat overdreven laag krijgt. Toch? dat denk ik toch ook ja, ik had vroeger de sub nog geen 5herz boven het -3db punt van me speakers staan. maar naar mijn mening krijg je de crossover nooit echt perfect Tenzij je een subwoofer hebt met een 6db/oct filter. (er van uitgaande dat de natuurlijke afval 6db is) Ik ben ze nog niet tegen gekomen. Meestal lopen ze te pochen met een 12db steil filter. Een instelbaar filter zou mooi zijn. En dan natuurlijk een instelbare steilheid. Gelukkig voor de fabrikant kijken de klanten meer naar fineer en wattages. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 januari 2007 Report Share Posted 25 januari 2007 Meen dat een gesloten systeem afvalt met 12db/octaaf en een reflex systeem met 24db/octaaf. Een low pass filter van 12 of 24 db/octaaf op de sub is dus wenselijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts