erik klijnsmit Posted 27 januari 2007 Report Share Posted 27 januari 2007 >>>eigen opname<<< hoe vinden jullie deze muziek? en voor mij belangrijker, hoe vinden jullie de opname? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 januari 2007 Report Share Posted 27 januari 2007 Beetje erg zacht, "ver weg" en "donker". M.i. teveel galm (kan ik me ivm met de opname in een kerk wel voorstellen). Ik zou het voorlopig nog niet op CD uitbrengen als ik jou was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 27 januari 2007 Report Share Posted 27 januari 2007 Wat is dat in de zachte passages voor een geklepper op de achtergrond? De organist die op de pedalen zit te stampen? De blaaskast? Via de Beyerdynamic dt990 klinkt dit best wel lekker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 januari 2007 Report Share Posted 27 januari 2007 Beetje erg zacht, "ver weg" en "donker". M.i. teveel galm (kan ik me ivm met de opname in een kerk wel voorstellen). Ik zou het voorlopig nog niet op CD uitbrengen als ik jou was. "Ver weg" kan ik me iets bij voorstellen. Dat komt doordat het nogal zacht is opgenomen, denk ik. "Donker", valt wel mee, vind ik. Ligt er ook maar net aan welke registers er gebruikt worden. Dat het veel galmt, lijkt me logisch. Ik vind het zeker niet te veel. In een kerk (zeker een oude) galmt het altijd enorm. Ik ervaar de galm in echt wel ongeveer net zoals in de opname... Niet slecht, Erik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 27 januari 2007 Report Share Posted 27 januari 2007 Ik vind het zeer verdienstelijk maar het klinkt niet luchtig genoeg en op het plaatje hieronder zie je waarom niet. Dat het in het begin zacht klinkt is logisch omdat er veel dynamiek in de opname zit en ik neem aan dat Erik geen compressie heeft toegepast achteraf. De ruisvloer is heel mooi laag dus de microfoonaansluiting zit wel goed. Is dit inderdaad een onbewerkte opname? Dan vind ik dat een hele prestatie als je er in slaagt dat zo in 1 opname te realiseren. De opname mag wel iets droger naar mijn idee(er zit iets te veel akoestiek in de opname). Misschien een wat meer richtgevoelige microfoon? ( slag in de lucht) of de microfoon inpakken in schuim met een open top?(2e slag in de lucht, ervaring: 0,0) Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 29 januari 2007 Author Report Share Posted 29 januari 2007 dit was een geheel onberwerkte opname die ik zo van mijn recorder heb geplukt, het was een opname uit deze kerk de (grensvlak)microfoon lag op de grond vlak onder het orgel op 10 meter afstand net voor de eerste bankenrij maar de opname klinkt alsof je midden in de kerk zit. het bewijs dat microfoons anders luisteren dan onze oren Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 29 januari 2007 Report Share Posted 29 januari 2007 (edited) Hoi Erik, ik vind het zeker niet te zacht. Mooi dynamisch juist. Weinig ruis, wel mooi dat geblaas. Voor mijn smaak teveel echo / versmering / of door elkaar gespeeld. Maar dat was misschien wel hoe het was, daar en toen. (Als wij in een kerk zingen, met een dergelijke akoestiek, zingen we heel anders (korter, feller, meer geprojecteerd naar voren) dan in een stadsgehoorzaal oid). Geheel dus: compliment. Wie speelt er? Jij? Groet, azh ps. Nogmaals beluisterd: mooie muziek! Van wie is het? Edited 29 januari 2007 by azh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 29 januari 2007 Report Share Posted 29 januari 2007 hoe vinden jullie deze muziek?en voor mij belangrijker, hoe vinden jullie de opname? De muziek: (sorry, ik hou niet van orgel) De opname: moeilijk te zeggen, door 2 JBL PC-speakertjes. Het orgel lijkt inderdaad een beetje ver weg te komen, en klinkt wat donker/dof. Afgezien daarvan, voor een opname rechtstreeks vanaf de recorder... kon zondermeer slechter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 29 januari 2007 Report Share Posted 29 januari 2007 Hallo Erik, Leuk stukje muziek, goede dynamiek/volume inschatting/regeling. Maar de positie van je microfoons is wel te ver weg en zorgt voor weinig definitie. Ik zou een 4 meter hoog statief aanschaffen en de microfoons in AB positie opstellen (hoek afhankelijk van de afstand van je bron en hoe breed jij je stereo beeld wil hebben). Ook zou ik dan gaan experimenteren met kleinmembraam koppel condensator microfoons.. In tegenstelling tot de anderen vind ik de ruisvloer ook nogal vrij hoog. Ik weet zeker dat dit ook zal gaan veranderen met hoog gevoelige richtmicrofoons met betere S/N verhouding. mvg, PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 29 januari 2007 Report Share Posted 29 januari 2007 Ik zou een 4 meter hoog statief aanschaffen en de microfoons in AB positie opstellen (hoek afhankelijk van de afstand van je bron en hoe breed jij je stereo beeld wil hebben). Waarom geen M-S opstelling? Lijkt mij perfect voor orgel, door het niveau van de 8 (side) te regelen bepaal je de hoeveelheid reverb van de ruimte die je wilt oppikken en het stereobeeld. t.a.v. de opname (en mijn smaak), ik vindt het mooi dat het orgel een beetje in de verte voor me zweeft, ik waan me meer achterin de kerk. De relatie tussen het gevoel 'achter in de kerk' en de breedte van de opname harmonieert niet helemaal. Al de bijgeluiden, windgeruis, gewone ruis, enzo storen me een beetje, en past ook weer niet zo bij de virtuele locatie van de toehoorder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 29 januari 2007 Report Share Posted 29 januari 2007 De ruisvloer ligt op -60dB en bevat ook een gedeelte omgevingslawaai, dat lijkt mij toch echt wel laag voor een microfoonopname; brom zit er al helemaal niet in. Heeft de organist zelf de opname gehoord en wat vond hij er van? Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik zou proberen om de opname wat droger te krijgen al heb ik geen idee hoe. Galm toevoegen achteraf (als je dat zou willen) is heel wat gemakkelijker dan het er uit krijgen , dat zal ook niet lukken, vermoed ik. Als het een onbewerkte opname is dan vind ik het haast griezelig hoe je op ongeveer -1dB bent uitgekomen bij maximaal volume. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simon_W Posted 29 januari 2007 Report Share Posted 29 januari 2007 Leuk die verschillende reacties. Ik heb het eerst een keer via mijn laptop beluisterd en dat was uiteraard niet om aan te horen. Nu een paar keer via mijn minidiscspeler en een goede koptelefoon. Ik vind het zeer goed klinken, kan niet anders zeggen. Gezien de plek die je gekozen hebt om je microfoon te plaatsen is het ook logisch dat het zo klinkt en ik vind de ruimtelijkheid die je daardoor ook beleefd heel fraai. Die zou verdwijnen als je de microfoon dichter bij het orgel zou plaatsen en verder zou je dan met meerdere microfoons moeten werken. Maar dan gaat ook het effect verloren dat je de ruimte van de kerk beleefd. Hoe vind je het zelf klinken Erik want jij was uiteindelijk de enige die de opname zelf heeft bijgewoond en kan vergelijken met wat je toen live hoorde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 29 januari 2007 Report Share Posted 29 januari 2007 Ik zou een 4 meter hoog statief aanschaffen en de microfoons in AB positie opstellen (hoek afhankelijk van de afstand van je bron en hoe breed jij je stereo beeld wil hebben). Waarom geen M-S opstelling? Lijkt mij perfect voor orgel, door het niveau van de 8 (side) te regelen bepaal je de hoeveelheid reverb van de ruimte die je wilt oppikken en het stereobeeld. Er zijn natuurlijk meer opties met mic opstelling waaronder M-S (is ideaal voor broadcast stereo opname). Maar met AB krijg je een duidelijker stereo beeld met een natuurlijker fase verloop. Bovendien zal je bij M-S toch weer een andere mixer moeten hebben en ook je afluistering (mix) zul je moeten afregelen op locatie of zul je multitrack moeten opnemen. Ik zou mijn R Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 30 januari 2007 Report Share Posted 30 januari 2007 Er zijn natuurlijk meer opties met mic opstelling waaronder M-S (is ideaal voor broadcast stereo opname). Hoever het indirecte geluid is te regelen zal toch wel wat tegen vallen. De S(ide) mic's pakken echter alleen het zij geluid op wat grotendeels bestaat uit reflecties van de zijkant. Met AB is je M(ono) karakteristiek breder en krijg je een duidelijker stereo beeld met een natuurlijk fase verloop. Bovendien zal je bij M-S toch weer een andere mixer moeten hebben en ook je afluistering (mix) zul je moeten afregelen op locatie. 2 leuke dingen die je met M-S kunt doen, - Niet de standaard gebruikelijke microfoon typen gebruiken, maar meer richtings gevoeligere typen. - De de-matrix frequentieafhankelijk maken, b.v. onder de 500Hz de sides wat sterker, boven de 500 de sides wat zwakker. Dit vergroot de ruimtelijke indruk, maar beperkt de 'galm' indruk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 30 januari 2007 Report Share Posted 30 januari 2007 Ik vindt het,ondanks dat het niet mijn koppie thee is,zeer verdienstelijk van je Erik...maar nu weten we nog niet of je zelf gespeeld hebt of iemand anders?...of lees ik er weer eens overheen? ~ Hans ~ Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 30 januari 2007 Author Report Share Posted 30 januari 2007 heel veel dank voor de reacties. dit vind ik er zelf van: - het klinkt niet helder genoeg (komt door natuurlijke hoogafval door grote afstand vanaf de bron) - het klinkt wat omfloerst - de verhouding direct/indirect geluid is prima (net als in de kerk wanneer je in het midden zit) - de opname focust niet echt op het orgel (iets wat onze oren wel doen tijdens het concert) - het laag vind ik heel mooi (komt denk ik door de grensvlaktechniek) ik zal vanavond in dit topic een ander muziekstukje posten van een groot orgel in een kleine kerk met een hele droge akoestiek Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 30 januari 2007 Report Share Posted 30 januari 2007 Erik, welk stuk is het en wie speelt het? Groet, azh Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 30 januari 2007 Author Report Share Posted 30 januari 2007 Erik,welk stuk is het en wie speelt het? Groet, azh het stuk heet: Toccata uit de suite Gothique het is van: Leon Boelmann gespeeld door Harm Hoeve hier een andere opname, kleine kerk , slechte akoestiek , redelijk groot orgel het stuk heet: Andante met variaties uit Concerto 1 het is van Handel gespeeld door Evert van de Veen >>>KLIK<<< Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts