afelium Posted 30 januari 2007 Report Share Posted 30 januari 2007 Wat is het nut van duizenden euros kostende apparatuur als je niet naar klassieke muziek luistert? Ik bedoel: een live popconcert klinkt door de PA versterking zo ongelooflijk belabbert dat je daar geen high-end set voor nodig hebt en de vraag hoe het dan werkelijk bedoeld is is dus niet te beantwoorden. Je wilt nu zeggen dat een studioopname het uitgangspunt is, maar ook in de studio wordt elk kanaal digitaal aangepast en is er niks origineels meer aan (al was het maar dat alle instrumenten versterkt zijn, tot en met de zang!) Alleen bij klassiek gaat het ergens over. Een live pianorecital is op geen enkele audioset, ook geen Marklevinson met gouden kabels, te evenaren. Misschien als je de beste, eerlijkste, zuiverste electrostaten op het podium van het Concertgebouw zet, misschien krijg je dan een 'live' gevoel. Ik vraag het me serieus af: heeft een highend combinatie zin als je niet naar klassiek luistert? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 30 januari 2007 Report Share Posted 30 januari 2007 Een live pianorecital is op geen enkele audioset, ook geen Marklevinson met gouden kabels, te evenaren. Ik vraag het me serieus af: heeft een highend combinatie zin als je wel naar klassiek luistert? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Satch Posted 30 januari 2007 Report Share Posted 30 januari 2007 Een microfoon, zelfs een buitengewoon goede condensator, voegt meer vervorming toe dan de elektronica in een redelijke set. En dat is dan al aan het begin van de keten! Dus zo bekeken heeft een 'high-end' set uberhaupt geen zin. En waarom alleen klassiek goed zou worden opgenomen.... er zijn genoeg akoestische jazz-, rock-, folk- en andere niet-klassieke opnames die behoorlijk natuurgetrouw kunnen klinken. Dus mijn antwoord is: nee, het heeft geen enkele zin en dat geldt voor alle muziek . Overigens maak ik me net zo schuldig aan het veel te veel geld uitgeven aan apparatuur als anderen..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 30 januari 2007 Members Report Share Posted 30 januari 2007 Beste Afelium, als eerste, welkom hier. Dan nu, als poging tot antwoord op je vraag, er is hier ooit een rel gaande geweest over de vraag wat is high-end. Daar is volgens mij nog steeds geen sluitend antwoord op, maar voor mij houdt het in de realiteit benaderen voor zo ver dat mogelijk is. Nu hou ik toevallig veel van hard-rock, pop en nog veel meer van dat soort als ''fout'' omschreven muziek, en bezoek ik ook graag een concert. Die concerten, dat is voor mij de realiteit. Die wens ik dus thuis te benaderen (wat me trouwens best aardig lukt, btw, die concerten klinken niet allemaal zo slecht hoor)... Wat nu de muzieksmaak van iemand is, is denk ik toch minder belangrijk, wel vind ik nog steeds dat de muziek de hoofdrol moet spelen, en niet de set. Van goede muziek valt op iedere set te genieten (zelfs de slechtste), andersom wordt alweer wat moeilijker... Ik moet wel toegeven dat al mijn extreem dure (high-end ?) apparaten hier het pand hebben verlaten (op de draaitafel na), en zijn vervangen door ''betaalbare'' (alles is relatief) compromissen. Maar ja, ik draai dan ook geen klassiek... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalys Posted 30 januari 2007 Report Share Posted 30 januari 2007 High End is een hobby, en heeft een hobby zin? Ja, al je daar plezier aan beleeft. Maar ik zie een stereo installatie eigenlijk alleen als een stuk gereedschap, dat muziek op een voor mij goede manier moet weergeven. En dat hoeft helemaal niet op een High End installatie. High End staat voor mij echt niet altijd gelijk aan kwalitieit. De kern is volgens mij, dat je kunt genieten van de muziek die je afspeelt. Ik heb ook vaak de indruk, dat mensen soms zaken willen horen, die gewoon niet in de bron aanwezig zijn. De "duizenden Euro"s gespendeerd in een High End, invensteer ik liever in de muziek zelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 januari 2007 Report Share Posted 30 januari 2007 Er is veel goed opgenomen muziek en die zal beter klinken op een goed uitgekiende installatie. Maar zoals bij alles kan je daar in overdrijven. Verder moet er meer tijd en geld besteed worden aan opnamen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 30 januari 2007 Report Share Posted 30 januari 2007 Zoals ook bij een concert de beleving voor een deel afhankelijk is van zowel kwaliteit van de PA installatie, als de wijze waarop er mee wordt omgegaan, zo is de weergave thuis en hierbij de mate van beleving beslist ook afhankelijk van de gebruikte weergave installatie. Of dat betekent dat je met goud aaneenander gesmede Mark Levinsons voor een High End speaker moet zetten, waag ik te betwijfelen. Om te beginnen lijkt het me vreselijk zinnig te beginnen met speakers die net als hun PA soortgenoten bijzonder dynamisch zijn en dan wordt de spoeling al erg dun, de volgende stap is een versterker die hier gelijke tred mee kan houden dit betekent zeker niet dat duurder beter zal zijn, heb wat dit betreft heel erg goede ervaringen met oudere versterkers van Pioneer, bijvoorbeeld de A 757 , A 777 en A 91 D. Om dit alles aan elkander te knopen voldoet een goed koperdraad in het algemeen zeker ook. Overigens zal dan ook blijken dat de weergave van een stuk klassiek ook heel bijzonder zal klinken, de installatie discrimineert echt niet.................. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simon_W Posted 30 januari 2007 Report Share Posted 30 januari 2007 Ik vraag het me serieus af: heeft een highend combinatie zin als je niet naar klassiek luistert? Gelukkig heb ik een brede muzieksmaak en geniet ik zelfs van mijn installatie als ik niet naar muziek luister maar naar een film kijk. Maar als ik je bijdrage goed lees beweer je eigenlijk dat het juist bij klassieke muziek geen zin heeft te proberen het live gevoel te evenaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 30 januari 2007 Report Share Posted 30 januari 2007 duur is niet zozeer de beste manier voor goed geluid. aandacht voor combinatie, opstelling en nog een boel andere dingen wel. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 30 januari 2007 Report Share Posted 30 januari 2007 Een microfoon, zelfs een buitengewoon goede condensator, voegt meer vervorming toe dan de elektronica in een redelijke set. Het is gewoon de 'sport' om zoveel mogelijk informatie aan een opname te onttrekken, onafhankelijk van hoe of waarmee die opname tot stand is gekomen., dat is high-end. .... en dan zijn er ook nog 'audifielluh' die er vervolgens nog wat 'extra's' aan toe willen voegen ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 30 januari 2007 Report Share Posted 30 januari 2007 .... en dan zijn er ook nog 'audifielluh' die er vervolgens nog wat 'extra's' aan toe willen voegen ... ... omdat ze bijv. aan 168.5 kg nog niet genoeg hebben. Een zelfde act op dezelfde plaats kan op verschillende tijdstippen ook anders klinken heb ik ervaren. Al dan niet door gebruik van andere apparatuur of instrumenten. Werkelijkheid is een illusie. Resultaat en mening daarover is niet anders dan uitproberen en vervolgens een voorkeur bepalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 januari 2007 Report Share Posted 30 januari 2007 High-end heeft zelfs zin wanneer je naar het nieuws luistert... De nieuwlezer(es) is immers beter verstaanbaar. Tenminste wanneer het goed is... Vaak presteert een High-end set niet veel meer dan onverstaanbaarheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 30 januari 2007 Report Share Posted 30 januari 2007 Een microfoon, zelfs een buitengewoon goede condensator, voegt meer vervorming toe dan de elektronica in een redelijke set. Het is gewoon de 'sport' om zoveel mogelijk informatie aan een opname te onttrekken, onafhankelijk van hoe of waarmee die opname tot stand is gekomen., dat is high-end. .... en dan zijn er ook nog 'audifielluh' die er vervolgens nog wat 'extra's' aan toe willen voegen ... Deze uitspraak treed ik volmondig bij: na jaren muziek spelen en opnames maken, thuis mixen, in studio's komen en vooral LP's en CD's kopen met de achterliggende gedachte: "hoe doen die mannen dat?" heeft me nu, na lang groeien, een set Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 30 januari 2007 Report Share Posted 30 januari 2007 Of iets zin heeft kom je alleen maar achter door er eens een keertje naar te gaan luisteren en je eigen conclusies te trekken. De meesten zullen van mening zijn dat het wel uitmaakt, maar er zijn ook enkelen zoals je ziet dat het allemaal niets uitmaakt. Veelal zijn dit ook de mensen die vinden dat iedere cd speler, elke versterker of iedere kabel hetzelfde klinken. De term "high end" vind ikzelf te vaag om wat mijzelf betreft dieper inhoudelijk op je vraag in te gaan. De gemiddelde Nederlander vindt Bose al super high-end, een ander hier vindt Mark Levinson high end. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 januari 2007 Report Share Posted 30 januari 2007 [...] Ik vraag het me serieus af: heeft een highend combinatie zin als je niet naar klassiek luistert? Welkom hier, Je bent kennelijk in de veronderstelling dat klassieke concerten zo worden opgenomen alsof het een registratie is die bedoeld is om dat orkest of piano thuis zo natuurgetrouw mogelijk neer te zetten. Enkele decennia terug zijn er inderdaad fabrikanten geweest die dat beweerden. Volgens mij is dat echter een marketingtruuk. Nog steeds. Op dit forum is er een kleine test geweest waarbij een concert opgenomen werd op cd en er 2 leden van dit forum bij dat zelfde concert aanwezig waren. Nou moet je niet denken dat die twee versies ook maar bij elkaar in de buurt kwamen. Ik zou, net als Werner zich afvraagt, mij afvragen of een high-end set ook wel nodig is voor klassieke muziek. Uit oogpunt van natuurgetrouwheid dan. Er zijn natuurlijk veel meer redenen te bedenken waarom je een goede installatie zou willen hebben, Hans opperde er al een bij de nieuwslezeres. Sacha de Boer bijvoorbeeld... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 30 januari 2007 Report Share Posted 30 januari 2007 veronderstelling dat klassieke concerten zo worden opgenomen alsof het een registratie is die bedoeld is om dat orkest of piano thuis zo natuurgetrouw mogelijk Zoals Han Hok Lioe (of zoiets) rond 1985 (ik was toen 17) in Audio&Muziek schreef: "Audio is een groot misverstand." Wat hij bedoelde is: Stereo biedt geen mechanisme om herhaalbaar een akoestisch gebeuren naar de huiskamer te brengen ("zij zijn hier!") Stereo biedt geen mechanisme om herhaalbaar een luisteraar in een huiskamer naar een akoestisch gebeuren te verplaatsen ("ik ben daar!") Dat het af en toe lijkt te lukken is meer toeval dan wat anders, maar daar heb je fundamenteel niets aan. Lioe schreef ook: "Werkelijkheidsweergave? Welke werkelijkheid???" Er zijn geen absolure waarheden en waarden in deze sport. Daarom mogen wij allemaal doen waar we zelf zin in hebben. Daarom mogen fabrikanten dat ook doen. Daarom zijn apparatuurrecenties relatief onzin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 30 januari 2007 Report Share Posted 30 januari 2007 Hoi, moet zeggen dat ik het niet eens ben met de stelling dat high end alleen maar nut heeft als je klassiek luisterd. Ook klassiek komt uiteindelijk via een microfoon op je cd/ lp terecht...... Luister maar een naar het album Cure for pain van Morphine op je eigen set en dan op een niet high end set. gewoon een sony of jvc plastic geval, dan weet je het verschil wel. Dus.... Het heeft zeker nut, alleen hoeveel nut aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 30 januari 2007 Report Share Posted 30 januari 2007 De discussie over high-end heeft wel degelijk iets opgeleverd indertijd, namelijk -1 dat high-end niet anders is dan een holle reclamekreet om veel te dure produkten aan de man te brengen, -2 dat high fidelity geen 100% natuurgetrouwe weergave kan bieden maar wel een voldoende/bevredigende benadering van de raliteit (anders zou men thuis niet van muziek kunnen "genieten") -3 heeft Erik het begrip "MyFi" ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 30 januari 2007 Report Share Posted 30 januari 2007 En over de geluidskwaliteit bij popconcerten: vaak is het slecht, ja, maar het kan ook h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 januari 2007 Report Share Posted 30 januari 2007 Er zijn natuurlijk veel meer redenen te bedenken waarom je een goede installatie zou willen hebben, Hans opperde er al een bij de nieuwslezeres. Sacha de Boer bijvoorbeeld... Daar zou ik dan toch eerder een goeie tv voor kopen. En dan het geluid uit en goeie muziek opzetten. Dat vreselijke accent van haar hoef ik niet zo nodig te horen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 januari 2007 Report Share Posted 30 januari 2007 Er zijn natuurlijk veel meer redenen te bedenken waarom je een goede installatie zou willen hebben, Hans opperde er al een bij de nieuwslezeres. Sacha de Boer bijvoorbeeld... Daar zou ik dan toch eerder een goeie tv voor kopen. En dan het geluid uit en goeie muziek opzetten. Dat vreselijke accent van haar hoef ik niet zo nodig te horen... Ik vind het een feest! Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 januari 2007 Report Share Posted 30 januari 2007 Er zijn hear wel vaker mensen geweest die hebben gezegd dat je akoestische muziek moet luisteren om een set te kunnen beluisteren. Nou, dat zal best, maar als je nooit live naar akoestische muziek luistert, dan heb je bij het beluisteren van die muziek via een high end-installatie dus ook geen referentie en kun je er dus niks zinnigs over zeggen (mensen die de referentie wel kennen, zeggen er meestal ook niet veel zinnigs over, maar dat ter zijde )... Ik luister vooral elektronische muziek. Ben 1x bij een semi-akoestisch optreden geweest en verder alleen maar bij versterkte optredens. Die klinken inderdaad niet allemaal bagger (Arden zei het ook al). Maar sommige wel inderdaad. Zo'n geluid wil ik dus ook niet in huis. Wat ik wel wil? Iets dat me bevalt. Wat dat is? Geen idee, maar ik heb redelijk goed 'gegokt', toen ik 5 jaar geleden m'n speakers en versterker kocht... Verder nog een vraagje aan de topic-starter: zou elektronische muziek niet (objectief!) beter gaan klinken als je het afspeelt op een goeie set (t.o.v. bijvoorbeeld computerspeakertjes)? Er staat gewoon informatie op de plaat/cd/dvd, dus in principe moet je set dat weergeven. Een stel computerspeakertjes kan dat niet, want die geven alleen wat tonen weer van zo tussen de 1000 en 10000Hz (beetje gechargeerd). Bijbehorende subwoofer rommelt nog wat rond de 70Hz of zo en dat was het dan. Een beetje zuilspeaker doet dat beter. Die van mij bijvoorbeeld tussen de 30 en 28000Hz... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 30 januari 2007 Report Share Posted 30 januari 2007 Bij klassiek maar ook bij goed opgenomen akoestische muziek heb je nog een referentie. Bij veel pop-, rock en electronische muziek (waar ik overigens ook van houd) is er al zoveel gemanipuleerd tijdens de opname dat je eigenlijk al niet meer over werkelijkheidsweergave kunt spreken omdat die er niet is. Bij mijn set beneden heb ik klassiek en stemmen als referentie gebruikt; de set boven klinkt gewoon hartstikke lekker met ruige pop en rock, ook met 'foute'opnames die beneden meer irritatie opwekken en die kost slechts een fractie van de set in de huiskamer... Een 'high end' (vreselijk woord trouwens) set heeft dus zeker niet altijd zin; de muziek is waar het om gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 30 januari 2007 Report Share Posted 30 januari 2007 En over de geluidskwaliteit bij popconcerten: vaak is het slecht, ja, maar het kan ook h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 januari 2007 Report Share Posted 30 januari 2007 En over de geluidskwaliteit bij popconcerten: vaak is het slecht, ja, maar het kan ook h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts