afelium Posted 31 januari 2007 Report Share Posted 31 januari 2007 Het is als met goede wijn: een St Petrus is wel 100x duurder dan een Faustino I (ook al een behoorlijk goede!), maar niet 100x lekkerder (misschien 9x ofzo) (Ja, ik drink wel ) Waarde heeft (helaas) wel met prijs te maken. Want mensen met geld ontdekken vroeg of laat ook de waarde en de verkoper/maker zal gek zijn om zijn prijs dan niet aan te passen en aan de andere kant kan hij zich er dan ook nog meer op toeleggen de kwaliteit te verbeteren. Goede produkten hebben namelijk ook meestal echt wel een hogere kostprijs. Neem de dure restaurants die betere koks en betere ingredienten kunnen betalen, of de grote symfonieorkesten, die de beste musici kunnen betalen, etc: allicht dat de verkoopprijs dan hoger ligt. Geld heeft in deze keten wel degelijk invloed. Maar niet evenredig met de kwaliteitstoename. En daarom geldt inderdaad: als je het kunt betalen dan is 1% meer kwaliteit zeker 100% meer geld waard. Maar het is jammer dat er niet wat inhoudelijker op de stelling wordt gereageerd, want als we nu geld buiten beschouwing laten: tot op welke hoogte heeft een upgrade zin cq maakt het werkelijk verschil? Of is het vanaf een bepaald niveau (dat plafond, de 10.000 euro misschien) louter een kwestie van smaak, waar dan weer niet over te twisten valt (en des te meer over getwist wordt)? (dat een NAD (etc.) beter klinkt dan een yoko, dat zal niemand tegenspreken, maar ergens wordt een grens bereikt waar het objectieve, universele Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 1 februari 2007 Report Share Posted 1 februari 2007 (dat een NAD (etc.) beter klinkt dan een yoko, dat zal niemand tegenspreken, maar ergens wordt een grens bereikt waar het objectieve, universele Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 februari 2007 Report Share Posted 1 februari 2007 Ik denk dus wanneer er extra aandacht en materialen (beide duurder) in een artikel worden gestopt dat het product dan beter KAN zijn. Dat een b.v. Wilson Audio of Avalon speakers maken die beter klinken en daarbij veel duurder zijn ligt waarschijnlijk daaraan. Zakkenvullers heb je op elk niveau... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 1 februari 2007 Report Share Posted 1 februari 2007 Zakkenvullers heb je op elk niveau... Euuh, dan denk ik dus aan Avalon. Over de jaren minstens 10 verschillende exemplaren gehoord, maar er kwam nimmer muziek uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 februari 2007 Report Share Posted 1 februari 2007 Zakkenvullers heb je op elk niveau... Euuh, dan denk ik dus aan Avalon. Over de jaren minstens 10 verschillende exemplaren gehoord, maar er kwam nimmer muziek uit. Ik denk daar heel anders over... maar dat wist je al... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 1 februari 2007 Report Share Posted 1 februari 2007 Prijs en prestatie hebben absoluut geen directe link met elkander, als je uitsluitend naar de electronica kijkt, anders wordt het als je factoren als kast, marketing etc ook in ogenschouw gaat nemen. Duurdere apparatuur en in het bijzonder ook speakers zijn vaak verpakt in fantastisch ogende kasten, gemaakt van de meest fraaie materialen, terwijl anderen vooral investeren in marketing. Deze factoren zijn vaak van een veel grotere invloed op de prijs dan het apparaat zelf. Voor wat betreft de werkelijke kwaliteit durf ik zelfs de stelling te poneren dat deze de laatste decennia sterk is afgenomen, ondanks het gegeven dat er veel betere componenten beschikbaar zijn dan men in de jaren zeventig van de vorige eeuw had durven dromen. Dit is heel fraai te illustreren door bijvoorbeeld de versterker uit een ander topic, de Accuphase E 206 eens naast een moderne soortgenoot te houden, of door oudere speakers eens naast hun opvolgers te zetten. Zelfs op redelijk korte termijn is dit verschijnsel soms zeer duidelijk waar te nemen. Heden ten dage zijn uiterlijk en status van een apparaat of merk veel belangrijker dan de werkelijke prestaties, hetwelk ik een bijzonder vreemd verschijnsel vind, ook al is het psychologisch best te verklaren. Dus waag ik het te betwijfelen of veel investeren ook meer muziek tot gevolg te hebben, zeker nu een aantal Chinese merken de markt op z'n kop aan het zetten zijn en een aantal kleinere producenten hun apparatuur rechtstreeks aanbieden via internet, denk hierbij aan een merk als Array, hetwelk oa een bijzondere phonotrap in het assortiment heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 1 februari 2007 Report Share Posted 1 februari 2007 Waar het dan w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 1 februari 2007 Report Share Posted 1 februari 2007 Stereosets, of audiosets, zijn heel smaakgevoelig. Veel meer smaakgevoelig dan prijsgevoelig. Ik kan leven met sets van 300 tot 30.000,- als het voor mij maar natuurgetrouw klinkt. Ik ken genoeg mensen wiens idee van natuurgetrouw niet overeenkomt met mijn idee, en die dus een andere set samen stellen. Ik vind oude Kenwood apparatuur leuk. Voor de echt goede series betaal je nog flink wat, maar dan heb je ook wat. Soms dan luister ik daar in mono naar, omdat ik dat mooier vind en ik het gevoel heb de muzikant/componist beter te begrijpen. Dan kan het heel snel goedkoop. Iemand die gaat voor soundstage in combinatie met een afgrond-diep laag, die heeft het een stuk moeilijker. In mijn ogen te moeilijk. Ik krijg op dat soort apparatuur bijvoorbeeld nooit de aanslagen van een piano zo te horen dat ik ze begrijp. Als je op die weg zit dan kan ik mij erg goed voorstellen dat je dan blijft doorinvesteren. Tot ver boven de 10.000 euro. Gewoon om te proberen een glimp te vangen van de magie die muziek kan geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 februari 2007 Report Share Posted 7 februari 2007 (...) Als je op die weg zit dan kan ik mij erg goed voorstellen dat je dan blijft doorinvesteren. Tot ver boven de 10.000 euro. Gewoon om te proberen een glimp te vangen van de magie die muziek kan geven. Doorinvesteren in geld levert alleen maar meer financi Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 7 februari 2007 Report Share Posted 7 februari 2007 Ja, ja, En doorinvesteren in kennis en inzicht kost niks zeker? Ik weet uit ervaring dat dat niet zo is en dat de kosten doorberekend worden in het eindproduct. Wordt het toch weer duurder! Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 7 februari 2007 Report Share Posted 7 februari 2007 Het erge is, een leuke combo van 1000 euro + een uitstekende opname = veel beter dan een matige opname op een set van 100.000 euro. En laten we nu net verdraaid weinig invloed hebben op de opnamekwaliteit.. Of je moet je smaak er al voor aan de kant zetten. Muziekliefhebbers kunnen dat niet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 februari 2007 Report Share Posted 7 februari 2007 Heeeeeel veel mensen kopen 'n nieuwe keuken of badkamer van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 februari 2007 Report Share Posted 7 februari 2007 Heeeeeel veel mensen kopen 'n nieuwe keuken of badkamer van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 7 februari 2007 Report Share Posted 7 februari 2007 Het erge is, een leuke combo van 1000 euro + een uitstekende opname = veel beter dan een matige opname op een set van 100.000 euro. En laten we nu net verdraaid weinig invloed hebben op de opnamekwaliteit.. Of je moet je smaak er al voor aan de kant zetten. Muziekliefhebbers kunnen dat niet! Muziek liefhebbers zullen ook niet al te snel klagen over de opname kwaliteit. Groeten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
No.383 Posted 7 februari 2007 Report Share Posted 7 februari 2007 http://my.hifi.nl/index.php?user=4508 : CD Esound E5SE Chinese High-end 13 kg ! Stelling Chinese high-end kilo's beter dan Europese of Amerikaanse high-end kilo's? Meer kilo's uberhaupt meer high-end? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 7 februari 2007 Report Share Posted 7 februari 2007 Het erge is, een leuke combo van 1000 euro + een uitstekende opname = veel beter dan een matige opname op een set van 100.000 euro. Een volgetankte Lada Samara rijdt veel beter dan een Aston Martin DB9 zonder benzine.... mijn god, zo kan je wel alles je kant op lullen natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
No.383 Posted 7 februari 2007 Report Share Posted 7 februari 2007 Het erge is, een leuke combo van 1000 euro + een uitstekende opname = veel beter dan een matige opname op een set van 100.000 euro. Een volgetankte Lada Samara rijdt veel beter dan een Aston Martin DB9 zonder benzine.... mijn god, zo kan je wel alles je kant op lullen natuurlijk. En een volgetankte DB9 rijdt nog veeeeel beter dan een volgetankte Lada (of een Lada zonder benzine, beide rijden niet...). Dus doe mij dan maar die DB9! Of b.v. die Avalon Eidolon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 7 februari 2007 Report Share Posted 7 februari 2007 Ik bedoel het is een lastige investering, je rendement hangt voor een groot deel af van het doen en laten van mensen ergens in een studio. Dat is voor mij in ieder geval reden nummer 1 om niet zoveel meer te investeren wanneer je het niveau bereikt hebt waarbij de weergavekwaliteit bijna in hoofdzaak van de opnamekwaliteit afhangt. Edit: Ik hoop dat een DB9 het met benzine van de normale pomp in principe gewoon goed doet.. Het auto-verhaal zou op gaan wanneer je bij elk benzinestation maar moet afwachten of je wel spul krijgt wat redelijk functioneert.. Dat is misschien ook een kwestie van 'mixen' maar gelukkig volgens (lijkt me zo) wat scheikundige verhoudingen die redelijk vast liggen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 8 februari 2007 Report Share Posted 8 februari 2007 Het erge is, een leuke combo van 1000 euro + een uitstekende opname = veel beter dan een matige opname op een set van 100.000 euro. Een volgetankte Lada Samara rijdt veel beter dan een Aston Martin DB9 zonder benzine.... mijn god, zo kan je wel alles je kant op lullen natuurlijk. Weergavekwaliteit staat of valt met de opnamekwaliteit en een stel fatsoenlijke luidsprekers in een goede akoestiek. De rest is onbelangrijk en altijd wel goed anno 2007. Maar juist in de rest gaat dat geld zitten als de audiofielen gaan 'upgraden' of gaan 'tweaken'. Zoals ik al eerder zei het autovoorbeeld gaat pas op als jij mij glashard beweert dat een auto lekkerder rijdt als je de aanhangwagentrekhaak vervangt voor een autofiel exemplaar. D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 8 februari 2007 Report Share Posted 8 februari 2007 Het erge is, een leuke combo van 1000 euro + een uitstekende opname = veel beter dan een matige opname op een set van 100.000 euro. Een volgetankte Lada Samara rijdt veel beter dan een Aston Martin DB9 zonder benzine.... mijn god, zo kan je wel alles je kant op lullen natuurlijk. Inderdaad. Dit forum lijkt op een hysterisch dieptepunt te komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 8 februari 2007 Report Share Posted 8 februari 2007 Dit forum lijkt op een hysterisch dieptepunt te komen. Omdat er iets gepost is dat jou niet aanstaat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 8 februari 2007 Report Share Posted 8 februari 2007 We kunnen uit het dal komen door inhoudelijk op zaken in te gaan lijkt me? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 8 februari 2007 Report Share Posted 8 februari 2007 - Geld - HighEnd audio - Kwaliteit en degelijkheid - Muziek - Status - Tevredenheid - Ego - Partner en kinderen - Huis Dit zijn wat termen die me te binnen schieten als ik denk aan een dure set. Er is meer als alleen maar geld. En die set? Dat zijn alleen maar doosjes. Stel: je krijgt op een kwade dag de mededeling dat je een ernstige ziekte hebt. Of je wordt betrokken bij een ongeluk waardoor je de rest van je leven in een rolstoel moet doorbrengen? Of Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 8 februari 2007 Report Share Posted 8 februari 2007 We kunnen uit het dal komen door inhoudelijk op zaken in te gaan lijkt me? Dat is slechts de ene helft. De andere helft is minstens zo belangrijk, namelijk door tegelijkertijd ook welbewust niet in te gaan op zaken die niks met het topic te maken hebben. En precies daar gaat het elke keer mis; er is altijd wel iemand die bijt in het lokvoer. Ik snap niet dat mensen die hier al zoveel langer zijn dan ik dat niet zien: dat het een stukje lokvoer is, enkel en alleen bedoeld om een reactie uit te lokken. Ik zou de Ali Blabla's en PipoKoeien laten praten en praten en als er dan enkel op inhoud nog wordt gereageerd zul je zien dat het vanzelf goed komt. Negeren van pulp is, samen met inhoudelijk praten over de dingen die er wel toe doen, het krachtigste wapen tegen degeneratie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 8 februari 2007 Report Share Posted 8 februari 2007 We kunnen uit het dal komen door inhoudelijk op zaken in te gaan lijkt me? Goed. t.a.v. de stelling van de OP. Niet mee eens. Er zijn binnen een installatie drie componenten waar een 'grote' investering significant beter resultaat geeft. Draaitafels, akoestiek en luidsprekers. Laten we ons tot de laatsten beperken, zonder specifiek bedragen te noemen. Laten we het eens heel simplistisch benaderen, meer luidspreker oppervlak geeft een beter resultaat, minder vervorming bij dezelfde geluidsdruk. Dus neem een peaker met budget X. Verdubbel het aantal units dat er in zit. Dit verdubbelt de kostprijs. Marges zijn procentueel en vast; Op z'n minst zal dit de marktprijs verdrievoudigen, helaas werkt dat zo Goede luidspreker units zijn duur, onafhankelijk van het pricipe dat gebruikt wordt. In dit licht bezien is een set met een totale waarde van >10000 zo gek nog niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts