erik klijnsmit Posted 31 januari 2007 Report Share Posted 31 januari 2007 Het kan wel meetbaar maar niet hoorbaar zijn maar niet wel hoorbaar en niet meetbaar Wat een onzin, je hebt overduidelijk verschil tussen een ge-Fde en een onge-Fde cd gehoord, terwijl de meetwonders volhouden dat er geen verschil te meten is. abacadabra weet je wat zo maf is aan audiofielen en hun "tweaks" er is altijd verbetering te horen!!!! het maakt niet uit wat voor shit ze kopen , het klinkt altijd beter. nooit lees ik eens dat het demagnetiseren van cd's een verslechterde klank tot gevolg had. terwijl de kans met zulke zotte kolder toch minstens zo groot is lijkt me. allemaal MYFI fetisjisten Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 31 januari 2007 Report Share Posted 31 januari 2007 http://www.helios.nl/productinfo/productinfo-kabeltest.htm Gaat ie weer.... het is zeker te rustig geworden. In dit geval had ik audiofielen wijzer geacht. Zo'n topic open je niet in zo'n spastische omgeving, maar goed, je kunt maar ergens op uit zijn. Werk aan de winkel voor de moderatoren. Toedeledoki! Link to comment Share on other sites More sharing options...
wollie Posted 31 januari 2007 Report Share Posted 31 januari 2007 het verschil tussen een koperen en een verzilverd koperen kabel weet ik nog wel te horen, maar als deze bijde van verschillende merken (goede) zijn dan haak ik af Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 31 januari 2007 Report Share Posted 31 januari 2007 Effe off-topic, maar ik zie wel quotes van post van Ruud maar niet de post zelf. Haalt hij die zelf weg of is er iemand anders aan het vegen?En Ruud als je dat zelf doet is de vraag natuurlijk : Waarom? Het komt de leesbaarheid van het topic niet ten goede. Groeten... Ik denk dat hij dat zelf heeft gedaan. groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 31 januari 2007 Report Share Posted 31 januari 2007 Het kan wel meetbaar maar niet hoorbaar zijn maar niet wel hoorbaar en niet meetbaar Wat een onzin, je hebt overduidelijk verschil tussen een ge-Fde en een onge-Fde cd gehoord, terwijl de meetwonders volhouden dat er geen verschil te meten is. abacadabra weet je wat zo maf is aan audiofielen en hun "tweaks" er is altijd verbetering te horen!!!! het maakt niet uit wat voor shit ze kopen , het klinkt altijd beter. nooit lees ik eens dat het demagnetiseren van cd's een verslechterde klank tot gevolg had. terwijl de kans met zulke zotte kolder toch minstens zo groot is lijkt me. allemaal MYFI fetisjisten NIET mee eens... Wanneer iemand gedegen te werk gaat (en dat doen de meeste audifielen) probeer je eerst een aantal apparaten thuis uit. Ik was b.v. helemaal weg van de Marantz SA 15... tot ik hem gehoord had... Snel terug dat ding... Ook andere spelers hebben die weg gevolgd. Maar met sommige dingen is dat lastiger... Tweedehands bevoorbeeld. Mijn Renaissance 90's heb ik ook niet lang gehad... Ik heb veel geprobeerd en vergeleken... uiteindelijk is het geworden zoals het nou is... Maar dat er nooit meer iets veranderd... je weet het niet... M.b.t. verschillende kabels (in een audioset) is er hoormatig zeker verschil. Dat de duurste kabel niet de beste hoeft te zijn kan heel goed... Dat de goedkoopste niet de beste hoeft te zijn, kan natuurlijk ook heel goed. En vooral dat laatste wordt hier wel eens vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 31 januari 2007 Report Share Posted 31 januari 2007 Effe off-topic, maar ik zie wel quotes van post van Ruud maar niet de post zelf. Haalt hij die zelf weg of is er iemand anders aan het vegen?En Ruud als je dat zelf doet is de vraag natuurlijk : Waarom? Het komt de leesbaarheid van het topic niet ten goede. Groeten... Ik denk dat hij dat zelf heeft gedaan. groet, Dat moet haast wel, we gaan in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 31 januari 2007 Report Share Posted 31 januari 2007 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 1 februari 2007 Report Share Posted 1 februari 2007 Kortom, een goede interlink heeft:a) lage tot zeer lage geleiderweerstand lage capaciteit per meter en voor luidsprekerkabel lage inductie per meter c) goede afscherming d) goed klemmende contacten die mooi schoon zijn Kun je dit kwantificeren? Je bent dan ook afhankelijk van de apparatuur. Stel je meet als gevolg van een niet ideale bron-kabel-ontvanger keten verschillen in amplitude en fase (gegeven dat de bron geen last heeft van de kabelcapaciteit), hoe groot mogen deze verschillen dan zijn om tot onhoorbaar te worden verklaard? Pas als je dit weet kun je de relatie tussen meten en luisteren leggen. P.S. ik ben ook wel nieuwsgierig wat die verschillende kabels in de set van Erik Klijnsmit doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 februari 2007 Report Share Posted 1 februari 2007 (...) Of hele dunne draadjes als geleider, die hebben relatief veel weerstand. Bij luidsprekerkabel kan dat een oorzaak zijn van klankverschil. Bij interlinks is het grote verschil tussen verschillende typen de capaciteit tussen geleider en afscherming. Normaliter zou een bron daar tegen moeten kunnen, maar ik kan mij slecht ontworpen uitgangsschakelingen voorstellen die daar problemen mee krijgen. Kortom, een goede interlink heeft: a) lage tot zeer lage geleiderweerstand lage capaciteit per meter en voor luidsprekerkabel lage inductie per meter c) goede afscherming d) goed klemmende contacten die mooi schoon zijn Voor microfoons is het dus aan te raden om de voorversterker vrij dicht bij de microfoon te plaatsen. Beste Jacco, Je hebt volkomen gelijk! Echter: 1. Geleiderweerstand (R, ohmse weerstand) kan inderdaad bij luidsprekerkabel de weergavekwaliteit aantasten, omdat de dempingsfactor erdoor wordt verkleind. Maar bij interlinks is ohmse weerstand toch geen echt probleem? Dat lineaire verlies kun je immers via de versterking compenseren? Zie bijvoorbeeld (of: met name!) de dunne draadjes in de pick-up arm. Veel weerstand, en dan nog wel in combinatie met een zwakke (MD) of zeer zwakke bron (MC). Maar toch is het signaal heel breedbandig, lineair en faserein. Capaciteit en inductie zijn echter w Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 1 februari 2007 Report Share Posted 1 februari 2007 Kortom, een goede interlink heeft: a) lage tot zeer lage geleiderweerstand lage capaciteit per meter en voor luidsprekerkabel lage inductie per meter c) goede afscherming d) goed klemmende contacten die mooi schoon zijn Kun je dit kwantificeren? [...] Ja, dat kan ik wel. Niet nu, ik ga zo naar Frankrijk maar ik zal er eens over nadenken. @Spido, De geleiderweerstand bij interlinks is niet mijn grootste zorg, alhoewel ik interlinks gezien heb met 60 Ohm. Ik sluit dus niets uit. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simon_W Posted 1 februari 2007 Report Share Posted 1 februari 2007 Of je verschil hoort, is een heel andere vraag. Dat moet je los zien van de werkelijkheid. Die houden we erin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 1 februari 2007 Report Share Posted 1 februari 2007 Zo, ik denk dat vandaag maar weer eens lekker een tijdje muziek ga meten, want al dat geluister naar muziek levert toch niks op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 1 februari 2007 Report Share Posted 1 februari 2007 Zou je dat wel doen? Straks ben je nog tevreden met een midisetje... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 februari 2007 Report Share Posted 1 februari 2007 Tja... Zeg dan niks, als je het later toch weer weghaalt... Als jij nu eens al je postings weghaalt, waarin je niks hebt gezegd, zou dat ook ontzettend veel server-ruimte besparen Ja, het is al bijna grappig... Je weet best wat ik bedoel. Het is niet erg sterk om eerst dingen te posten, en op het moment dat daar reacties op komen, de boel snel weer weg te halen. Ps. Hoeveel nuttige bijdragen heb jij gepost, met name de laatste tijd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 1 februari 2007 Report Share Posted 1 februari 2007 Volgens mij zit er regen in de lucht. Zure regen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 1 februari 2007 Report Share Posted 1 februari 2007 Kortom, een goede interlink heeft: a) lage tot zeer lage geleiderweerstand lage capaciteit per meter en voor luidsprekerkabel lage inductie per meter c) goede afscherming d) goed klemmende contacten die mooi schoon zijn Kun je dit kwantificeren? [...] Ja, dat kan ik wel. Niet nu, ik ga zo naar Frankrijk maar ik zal er eens over nadenken. @Spido, De geleiderweerstand bij interlinks is niet mijn grootste zorg, alhoewel ik interlinks gezien heb met 60 Ohm. Ik sluit dus niets uit. Groet, Jacco Waar ik aan zit te denken, is dat je apparatuur, vooral die waar de verschillen niet groot zijn meettechnisch gezien, laat beschrijven qua klank door luisteraars. Dan zou je een verband kunnen proberen te leggen. Dan zou je vervolgens een paar van die mooi wav-jes kunnen maken waarin de meetresultaten synthetisch opgewekt zijn. En dan net zoals bij die 5% THD wav-jes de forumleden laten reageren. Daarmee zou je kunnen proberen te achterhalen of de luisterervaringen van de echte apparatuur overeenkomen met wat je meet of dat er nog zaken spelen wellicht die je niet hebt gemeten. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 februari 2007 Report Share Posted 1 februari 2007 Hoeveel nuttige bijdragen heb jij gepost, met name de laatste tijd? Ik zou zeggen, kijk eens Het was meer retorisch bedoeld eigenlijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 2 februari 2007 Report Share Posted 2 februari 2007 Ruud is al een tijdje aan het aftellen naar 2001 [persoonlijk doch niet negatief bedoeld] Goh, ik dacht eerder aan het jaar 1950 ofzo als ik zijn signature lees. Buizenversterker en realistische weergave..... [/persoonlijk doch niet negatief bedoeld] Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 2 februari 2007 Report Share Posted 2 februari 2007 Kortom, een goede interlink heeft: a) lage tot zeer lage geleiderweerstand lage capaciteit per meter en voor luidsprekerkabel lage inductie per meter c) goede afscherming d) goed klemmende contacten die mooi schoon zijn Kun je dit kwantificeren? [...] Ja, dat kan ik wel. Niet nu, ik ga zo naar Frankrijk maar ik zal er eens over nadenken. @Spido, De geleiderweerstand bij interlinks is niet mijn grootste zorg, alhoewel ik interlinks gezien heb met 60 Ohm. Ik sluit dus niets uit. Groet, Jacco Waar ik aan zit te denken, is dat je apparatuur, vooral die waar de verschillen niet groot zijn meettechnisch gezien, laat beschrijven qua klank door luisteraars. Dan zou je een verband kunnen proberen te leggen. Dan zou je vervolgens een paar van die mooi wav-jes kunnen maken waarin de meetresultaten synthetisch opgewekt zijn. En dan net zoals bij die 5% THD wav-jes de forumleden laten reageren. Daarmee zou je kunnen proberen te achterhalen of de luisterervaringen van de echte apparatuur overeenkomen met wat je meet of dat er nog zaken spelen wellicht die je niet hebt gemeten. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel . Ik denk het wel en het is inderdaad een goed idee om wav files te bewerken volgens kleine gevonden verschillen. Dat staat ook op de planning en het is wat mij betreft een noodzakelijke stap in het controleren van gegevens. Het internet is daar een medium dat erg geschikt is voor dat doel. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 2 februari 2007 Report Share Posted 2 februari 2007 Mooi, ik ben erg benieuwd wat het gaat opleveren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 (edited) Als eerste schot voor de boeg om eea te kwantificeren de berekende waarden voor inductie, capaciteit en weerstand van een Prefer AV 263 coaxiale interlink. Zonder de connectoren dus. De binnengeleider is koper 0,7 mm in diameter. De diameter tot aan de afscherming is 3,4 mm en de diameter inclusief de afscherming (ook koper) is 4,1 mm. De totale buitendiameter is 5,7 mm. Enfin, met wat rekenwerk kom ik tot de volgende waarden per eenheid van lengte (= 1 m): * geleiderweerstand = 50 milliOhm (opgave fabrikant: 54 milliOhm) * capaciteit = 80 pF (opgave fabrikant: 75 pF) * inductie = 380 nH * weerstand tussen binnengeleider en afscherming = 1 GOhm Het skineffect gaat pas een effect geven vanaf 325 kHz. Bij benadering. Hoe goed de afscherming is, weet ik niet. Ook wat een dropveter doet weet ik niet precies. Daar heb ik geen info over. Het zou leuk zijn om te kijken wat exotische interlinks voor waarden hebben. Groet, Jacco Edited 4 februari 2007 by dekkersj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 5 februari 2007 Report Share Posted 5 februari 2007 Exotische interlinks bestaan er volgens mij niet, wel exotische prijzen die voor interlinks worden gevraagd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts