afelium Posted 2 februari 2007 Report Share Posted 2 februari 2007 Als jullie, heerlijke freaks, nu iets nieuws of 2ehands (en voor jou nieuws) kopen, heeft het design dan invloed? (EEEEEEEEEEEeeerlijk zijn) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 2 februari 2007 Report Share Posted 2 februari 2007 Heerlijke Freaks??? Maar goed. Het antwoord bij mij is een volmondig ja. Maar dan wel alleen wat betreft mijn luidsprekers. Goede full-range speakers zijn nu eenmaal groot en dan wil ik wel mooie joekels in de kamer hebben. Lelijke speakers heb ik niet beluisterd toen ik op zoek was. Vervolgens koos ik uit de mooie speakers de voor mij goed klinkende. Simpel. Groeten... PS: gezien mijn uiteindelijke keuze vraag ik mij af of het uiterlijk niet nog meer heeft meegespeeld dan ik hierboven vertelde. Ik vind ze namelijk wel schitterend mooi. Hmmm... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 2 februari 2007 Report Share Posted 2 februari 2007 Ja, aandacht voor design of vormgeving vind ik een teken van beschaving. Bovendien hoeft design of een fraaie vormgeving niet duurder te zijn, het vergt alleen wat meer denkwerk en artistiek inzicht. Een design waarbij 'vorm volgt functie' sterk wordt doorgevoerd kan trouwens ook heel fraai zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 3 februari 2007 Report Share Posted 3 februari 2007 Denk wel dat ik er gevoelig voor ben zeker bij speakers. Bij de losse onderdelen zelf speelt het minder mee. Maar ik durf wel te zeggen dat ik ook daar er wel gevoelig voor ben. Toen ik de Ayre mono blokken zag, tja die vind ik erg fraai, en zwaar en onbetaalbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 3 februari 2007 Report Share Posted 3 februari 2007 Voor mij speelt het geenszins mee, vooral niet bij speakers. Bij speakers heeft het uiterlijk direct invloed op het geproduceerde geluid en ik kies toch zoveel ik kan voor het compromisloze. Maar ik ben ook wel gezegend met een lieve vriendin die er geen problemen mee heeft grote luidsprekers in de kamer te hebben staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 3 februari 2007 Report Share Posted 3 februari 2007 Ja Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 3 februari 2007 Report Share Posted 3 februari 2007 ABSOLUUT! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 februari 2007 Report Share Posted 3 februari 2007 Het uiterlijk speelt natuurlijk een rol. Zelf vind ik die dure Tranrotors te overdadig en zou ze nooit kopen. Aan de andere kant zal ik alleen maar spullen kopen die in mijn situatie optimaal presteren - anders liever niets. Gelukkig is goed lelijk vaak ook mooi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 3 februari 2007 Report Share Posted 3 februari 2007 Nog een paar nachtjes slapen en dan arriveren mijn Genesis speakers. Maar van dit vooruitzicht kan ik niet meer slapen, dus het gaat nog lang duren voor ik ze heb. En hoe lang gaat het nog duren? Ze staan nu een kleine week bij Bax (de vervoerder) in een loods in Dallas te wachten op.... ja waarop.... op een ander plekje in een loods in Dallas want ik zie wel activiteit elke dag middels het trackingnummer. Begrijp nu waarom men in Dallas de grootste soap ooit heeft opgenomen in ieder geval. Of wachten ze op een Antonov ofzo om die dingen te vervoeren, ik heb geen flauw idee. Begin knap ongeduldig te worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 3 februari 2007 Report Share Posted 3 februari 2007 Bij speakers heeft het uiterlijk direct invloed op het geproduceerde geluid. Die correlatie komt van de speakerbouwers. Als een speakerbouwer er zin in zou hebben zou die twee totaal verschillend ogende luidsprekers (met dezelfde units erin) (bijna) exact hetzelfde kunnen laten klinken, door slechts de kastinhoud / kastprincipe en bafflestructuur op bepaalde punten hetzelfde te laten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 3 februari 2007 Report Share Posted 3 februari 2007 Design maakt mij niet zoveel uit. Apparatuur is vaak een doos, zwart of zilver en staat in een kast. Luidsprekers zijn boxen. Ik heb de best klinkende uitgezocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wollie Posted 3 februari 2007 Report Share Posted 3 februari 2007 ik kijk er niet echt naar, me set staat niet in de huiskamer dus eigenlijk maakt het niet uit. had het wel in de huiskamer gestaan dan had ik zeker rekening gehouden met design. heb nu een grijze matte nad amp met een zwart glanzende kenwood cd speler, past als design ook niet bij elkaar, maar met geluid matchen ze dus wat wil je nog meer Link to comment Share on other sites More sharing options...
terugnaaraf Posted 3 februari 2007 Report Share Posted 3 februari 2007 Uiterlijk maakt mij ook niets uit, totaal ondergeschikt aan prestatie lijkt me zo. Maar nu heb ik makkelijk praten met een aparte luisteruimte In de huiskamer kan ik me voorstellen dat het 1 en ander er ook netjes uit moet zien. Als je echt voor geluid gaat kom je de raarste en vreemste apparaten tegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 februari 2007 Report Share Posted 3 februari 2007 Wat de een mooi vind, vind de ander afzichtelijk... Ik vond m'n Kappa's mooier dan de Omega's... De meesten vinden echter de Omega's mooier. Voor mij telt vooral dat het goed moet klinken. Echt mooi kan ik m'n set dan ook niet noemen. Gelukkig staat hij op m'n luisterzolder... En daar is hij echt mooi... ('t geluid tenminste). Ik vind mensen die een installatie kopen omdat hij mooi is (b.v. B&O en Bose) eigenlijk een beetje zielig... Vaak zijn dat van die opgeblazen type's die alleen indruk op de buren willen maken. Ik denk dat de set van Rastaphil mij beter zou bevallen (wat ik ervan gezien heb) dan dat opgefokte gedoe... Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 3 februari 2007 Report Share Posted 3 februari 2007 Let niet echt op design, anders waren de Atma Sphere's hier nooit gekomen. Moet zeggen dat design me wel interesseert, maar niet vwb audio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Ik zal ook maar even deel uit maken van dit markt onderzoek. Hoe de luidspreker qua uiterlijk er uit ziet, kan mij helemaal niets schelen. Maarja, ik heb dan ook geen huisgenote om rekening mee te houden.. Met als gevolg.. mvg, PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Ja, als ik naar m'n set kijk moet ik zeggen dat vormgeving voor mij belangrijk is. Er zijn twee soorten vormgeving in vertegenwoordigd. Een maal puur fuctioneel, de Graaf voor- en eindversterker en de Nottingham draaitafel zijn hier voorbeelden van. De vorm wordt volledig door de functie gedicteerd. Geen toeters en bellen, maar wel hoogwaardig afgewerkt. Het andere uiterste is de Bow cd-speler. Deze heeft een welhaast Art-deco achtige vormgeving en het was deze vormgeving die de doorslag bij de koop heeft gegeven. Er waren andere modellen in beeld ... @Hans over B&O Veel van m'n collega designers hebben B&O sets staan. Ze kopen die niet primair omdat ze een geweldige geluidskwaliteit willen, maar omdat ze een goed syteem willen hebben dat 'goed' is vormgegeven. Zij hebben er geld voor over om iets 'moois' in huis te hebben dat het oog streelt. B&O is helaas een van de weinigen die snappen wat goed vormgegeven betekend. Braun was er ook zo een en T&A heeft het concept lang goed gevolgd. Hier is het niet zo dat de vorm de functie volgt maar dat de vorm functioneel is, in de zin van ergonomisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Volmondig: JA Design is zeker belangrijk. Toen ik de X serie van musical fidelity zag was ik verkocht. Die moest ik hebben. Ze klinken ook niet verkeerd. Maar design blijft wel ondergeschikt aan de functie van een apparaat. Een apparaat wat onbedienbaar of onpraktisch wordt door z'n design komt er niet in. Kei mooi hoor 2 volume knoppen op 1 versteker, het bewijs van een dual mono opzet, maar dat is gewoon onpraktisch. Daar ga ik nog geen euro aan spenderen. groeten simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soundwave Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Ja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Ik hou ook wel van designspul, maar op eoa manier schaf ik toch telkens apparatuur aan die niet de schoonheidsprijs verdienen in mijn optiek Zo vond ik vroeger (en nog steeds) de B200-serie van Revox geweldig, zowel in design als klank. Ik heb helaas weinig uit deze serie, alleen een B252 en die staat bij een vriendin dienst te doen. Als ik mag kiezen, vind ik de eindversterkers van Pass wel erg mooi. Die van Gryphon slaan de plank ook niet mis. Ik heb zelf een Ayre K-3 vv en een Bryston 4B-ST. Redelijk recht toe recht aan blokken. De Ayre vind ik helemaal niet mooi, maar muziek maken kan ie als de beste. Mijn draaitafel is zo'n bling-bling-ding van Transrotor. Een Fatbob. Ronduit afzichtelijk, maar er zijn mensen die 'm wel mooi vinden. Ik heb 'm vanwege zijn klankmatige kwaliteiten en zeker niet vanwege de looks. Ayre K-3-RP Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Ik heb in 2000 "blind" zonder te luisteren en ze ook maar gezien te hebben een stel Infiniy Kappa 90 luidsprekers nieuw bij een zaak aangeschaft. Enige reden: ze kosten maar 600 GULDEN ! per stuk. bijna 70% van de toenmalige adviesprijs. Ik heb hier achteraf nooit spijt van gehad en dit heeft wellicht mijn hifi-hobby weer aangewakkerd. Ze waren m.i.z toen zo goedkoop juist omdat ze vanwege hun uiterlijk (zeer groot, zwart) voor de oorspronkelijke prijs aan de straatstenen niet te slijten waren (toen was ook dolby surround met kleine speakertjes in opmars) Ik vindt design best wel belangrijk en vindt luidsprekers van bijvoorbeeld Sonus Faber een lust voor het oog. Ik wil echter voor design best wel iets extra betalen maar zeker niet te veel. Er zijn ook merken die m.i.z. het juist van het desgin moeten hebben en wellicht puur voor de qualiteit die ze bieden te duur zijn, denk bijvoorbeeld aan Bang & Olufsen. Ik zeg hierbij dus niet dat B&O slecht is, het is maar net waar je de voorkeur voor geeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Ik hou ook wel van designspul, maar op eoa manier schaf ik toch telkens apparatuur aan die niet de schoonheidsprijs verdienen in mijn optiek Zo vond ik vroeger (en nog steeds) de B200-serie van Revox geweldig, zowel in design als klank. Ik heb helaas weinig uit deze serie, alleen een B252 en die staat bij een vriendin dienst te doen. Als ik mag kiezen, vind ik de eindversterkers van Pass wel erg mooi. Die van Gryphon slaan de plank ook niet mis. Ik heb zelf een Ayre K-3 vv en een Bryston 4B-ST. Redelijk recht toe recht aan blokken. De Ayre vind ik helemaal niet mooi, maar muziek maken kan ie als de beste. Mijn draaitafel is zo'n bling-bling-ding van Transrotor. Een Fatbob. Ronduit afzichtelijk, maar er zijn mensen die 'm wel mooi vinden. Ik heb 'm vanwege zijn klankmatige kwaliteiten en zeker niet vanwege de looks. Ayre K-3-RP Toch 'raar' dat een merk zo'n (naar mijn smaak) lelijke voorversterker kan maken en een heel mooie eindversterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Of andersom... Ik vindt die pre mooier dan die bak met die dikke plaat erop... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbertt Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Absoluut JA, maar het praktische gebruik ook ( helaas ) Ik heb een waanzinnig mooie set + waanzinnig mooie klank/match ( heb ik even mazzel ) Buizen vind ik er ook prachtig uit zien, maar met een paar kleine kids in huis vind ik dat praktisch niet van toepassing ( te gevaarlijk die kinderhandjes ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Als ik mag kiezen, vind ik de eindversterkers van Pass wel erg mooi. Die van Gryphon slaan de plank ook niet mis. Ik heb zelf een Ayre K-3 vv en een Bryston 4B-ST. Redelijk recht toe recht aan blokken. De Ayre vind ik helemaal niet mooi, maar muziek maken kan ie als de beste. Een Pass is eigenlijk ook redelijk recht toe recht aan. Op het front na dan, die is wat over de top. Maar die koelprofielen hebben ze nu eenmaal nodig. Op DIYaudio was er iemand die 6 Pass behuizingen had nagebouwd (in RVS meen ik). Hij zij dat ze hem meer dan $1000/stuk hadden gekost,. Voor de rest. Vorm volgt functie. Ik prefereer deze speakers: http://www.harbeth.co.uk/prospeakers/monit...s/M40pair-L.jpg boven deze: http://www.avalonacoustics.com/ceram.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts