Jump to content

Scherper

carl
 Share

Recommended Posts

Bij de VAD hoorde ik de nieuwe Monitor Audio's LS. Ik vond ze wat aan de scherpe kant maar weet dat in eerste instantie aan akoustiek en randaperatuur.

Op zijn site bleek AvO ook niet zo enthousiast over de nieuwe officiele Quad (wel over de Duitse ESL 63). Te scherp naar zijn smaak.

Van de week ontving ik de Hifi World en Noel nog wat beweerde dat nagenoeg alle nieuwe LS scherp klonken. Hij had zelfs gehoord dat ontwerpers de LS terug kregen van de sales afdeling als ze niet scherp genoeg klonken.

Is dat jullie ervaring nu ook?

Ik vind l.s. soms echt te scherp klinken, vooral bij de befaamde S klanken. Dat kan overigens overal, behalve volgens mij aan de l.s. liggen. Maar, als muziek scherp is en veel muziekinstrumenten klinken vaak messcherp, zoals b.v. Violen en zelfs Hobo's, dan moet een l.s. dat onveranderd weergeven. Viool muziek zal nooit zijdezacht klinken. Ook een Trompet of Trombone moeten klinken zoals het hoort, spetterend, schreeuwend zelfs. Je moet het koper kunnen horen en dat zal nooit zijdezacht zijn. Een muziekinstrument klinkt, leeft en verteld je een verhaal, wanneer het op de juiste manier tot leven wordt gewekt.

En d

Maar, als muziek scherp is en veel muziekinstrumenten klinken vaak messcherp, zoals b.v. Violen en zelfs Hobo's, dan moet een l.s. dat onveranderd weergeven. Viool muziek zal nooit zijdezacht klinken. Ook een Trompet of Trombone moeten klinken zoals het hoort, spetterend, schreeuwend zelfs.

Inderdaad. Ik heb wel eens het idee dat 'men' soms wil dat alles zijdezacht klinkt. Overigens heb ik ook wel eens een set gehoord die m.i. veel te scherp klonk. Waar dat aan lag? Geen idee. Maar het is meestal andersom: te weinig hoog (voor mijn idee dan)...

Scherpte kun je naar mijn idee het beste beoordelen op vrouwlijke stemmen, maar ook dat kan best scherp zijn maar het mag nooit nadrukkelijk gaan sissen en slissen. Ook de klank van de t is vaak een indicatie of het goed zit of niet.

Wat betreft de oorzaak kan het naar mijn ervaring overal aan liggen, niet alle cd-spelers spelen het hoog even lekker, sommige hebben een duidelijk korzelige hoogweergave. Maar ook luidsprekers met fouten in de weergave kunnen een bron zijn van scherpte, als een middentoner of tweeter opbreekt zal dat nooit lekker klinken.

Wat mij betreft zijn een berucht voorbeeld de titanium tweeters van Focal; messcherp. Sommigen vinden dat detailrijk, maar als dat ding er lustig en ongecontroleerd staat op te breken is het wat mij betreft toch wat minder aangenaam om naar te luisteren. Monitor Audio met die aluminium tweeters vind ik trouwens ook schetterdozen.

En toch kiest een fabrikant niet voor niets juist voor titanium tweeters in een bepaald ontwerp.

Als e.e.a. dan in de huiskamer onaangenaam scherp klinkt, zul je het toch ergens anders in moeten zoeken, i.p.v de l.s. ;) Ik geloof niet zo erg in foute ontwerpen van L.s. Wel in een mis match van de totale keten. ;)

En toch kiest een fabrikant niet voor niets juist voor titanium tweeters in een bepaald ontwerp.

Als e.e.a. dan in de huiskamer onaangenaam scherp klinkt, zul je het toch ergens anders in moeten zoeken, i.p.v de l.s. ;) Ik geloof niet zo erg in foute ontwerpen van L.s. Wel in een mis match van de totale keten. ;)

Metingen tonen duidelijk aan dat dergelijke tweeters opbreken bij 18 tot 20 kHz, in een watervaldiagram is het duidelijk te herkennen. Met een filter kun je dergelijke problemen niet oplossen, omdat een filter ook invloed heeft op de 'goede' signalen.

Oudere mensen waarbij het gehoor niet verder gaat dan 14

Wat mij betreft zijn een berucht voorbeeld de titanium tweeters van Focal; messcherp. Sommigen vinden dat detailrijk, maar als dat ding er lustig en ongecontroleerd staat op te breken is het wat mij betreft toch wat minder aangenaam om naar te luisteren. Monitor Audio met die aluminium tweeters vind ik trouwens ook schetterdozen.

Ik heb dus Monitor Audio's 20 SE. Die zijn pittig maar niet te scherp, en dat geldt niet voor de nieuwere typen. Bij Henk worden ze binnenkort gedemonstreerd. Ik zal nog eens goed luisteren.

metal-domes hoeven inderdaad niet scherp/schel te klinken.

Ik denk dat 't ook een persoonlijk iets is, in hoeverre men een bepaalde hoogweergave

als (te) scherp zou ervaren.

Neem bijvoorbeeld de B&W Nautilus serie.

Ik heb nog nooit een B&W N805 schel/scherp horen klinken, ondanks z'n metaldome.

(heb de N805 in 3 verschillende sets beluisterd)

Mijn huidige speakers (Rogers Studio-3) hebben ook metal-domes, maar klinken i.c.m de juiste kabels en apparatuur niet scherp. Vervang ik bijvoorbeeld de ls-kabel met een Van den Hul Clearwater, dan wordt 't wel wat TE...

Als ik in een testverslag over een speaker ook 't woord 'zijdezacht' hoog lees, dan ben ik al 'n beetje huiverig. (een trompet o.i.d. hoort idd te schetteren als deze in de opname ook zo wordt bespeeld)

Ik ben alergies voor dat scherpe... jammer, kennelijk is het inderdaad de nieuwe trend.

Meestal ontstaat die scherpte echter in de opname. Zwaar overstuurt in de uithalen.. Ik begrijp echt niet waarom dit gebeurd.

:(

Ik ben alergies voor dat scherpe... jammer, kennelijk is het inderdaad de nieuwe trend.

Meestal ontstaat die scherpte echter in de opname. Zwaar overstuurt in de uithalen.. Ik begrijp echt niet waarom dit gebeurd.

:(

Jammer... je zou dan toch eens een live concert moeten bijwonen, waarin deze instrumenten vol vuur en overgave worden bespeeld. Er zijn eigenlijk geen instrumenten te vinden die live niet scherp klinken. ;)

Maar inderdaad, als e.e.a. t

Jammer... je zou dan toch eens een live concert moeten bijwonen, waarin deze instrumenten vol vuur en overgave worden bespeeld. Er zijn eigenlijk geen instrumenten te vinden die live niet scherp klinken. ;)

Maar inderdaad, als e.e.a. t

Ik heb een LP van Ella en Louis en die is iets te scherp op mijn installatie. Misschien zeg ik het niet goed maar Louis klinkt iets te scherp. Een vriend heeft net een mooie Audio Flight versterker gekocht voor zijn Marantz SACD en Proac LS. Hij vond het terecht zo'n mooie plaat en kocht hem op SACD. De laatste keer heb ik hem gevraagd even de SACD aan te zetten en ook bij hem te scherp.

Ik denk dat Louis te dicht op de microfoon zat. Het licht dus vaak ook aan de opname. Overigens verder een schittend klinkende plaat. Ik zoek nog even de titel op.

-_-

Moet je nog lang zoeken? :blink::)

volgens mij is ie in slaap gevallen. zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Goeie speakers kunnen soms lekker scherp klinken!

Slechte speakers niet: die klinken dan smerig scherp...

Hoe weet je dat het smerige scherp door de speaker of door een versterker of cd-speler wordt geproduceerd?

Hoe weet je dat het smerige scherp door de speaker of door een versterker of cd-speler wordt geproduceerd?

Een smerig scherp wordt bij de apparatuur die de hear community heeft altijd veroorzaakt door de luidspreker en of akoestische problemen. Of het zit in de opname. Mee leren leven dus.

Groet,

Jacco

Een smerig scherp wordt bij de apparatuur die de hear community heeft altijd veroorzaakt door de luidspreker en of akoestische problemen. Of het zit in de opname. Mee leren leven dus.

Groet,

Jacco

Toch heb ik vele malen meegemaakt dat dezelfde opname, in dezelfde ruimte, met dezelfde luidspreker met de ene versterker smerig scherp klonk en met de andere versterker mooi scherp.

Groet,

Jacco

Toch heb ik vele malen meegemaakt dat dezelfde opname, in dezelfde ruimte, met dezelfde luidspreker met de ene versterker smerig scherp klonk en met de andere versterker mooi scherp.

Dan heb je ten minste 1 slechte versterker uitgeprobeerd. Het is alleen niet op voorhand te zeggen welke dat van de twee is geweest. Ook mogelijk dat beide versterkers slecht zijn. Je weet het maar nooit in aufiodielland.

Groet,

Jacco

Groet,

Jacco

Dan heb je ten minste 1 slechte versterker uitgeprobeerd. Het is alleen niet op voorhand te zeggen welke dat van de twee is geweest. Ook mogelijk dat beide versterkers slecht zijn. Je weet het maar nooit in aufiodielland.

Groet,

Jacco

Of 'n CD-speler met een slechte uitgangstrap...???

:confused:

Groet,

Jacco

Groet,

Jacco

Of 'n CD-speler met een slechte uitgangstrap...???

:confused:

Dat zou iets zijn voor een cd speler van de Blokker... ;)

Groet,

Jacco

Mooi hoor die nieuwe MA's met bandjes..

MA_Platinum450.jpg

Ik zal er ook zeker naar gaan luisteren. Ik vrees wel dat MA een van die merken is die wat scherp is gaan klinken.

Van de titanium zou ik het niet weten, maar die nieuwe Berillium moet je met peperdure electronica in de hand houden anders is het echt niet om aan te .....

Of bedoelen we hier misschien dezelfde?

Mijn ervaring met luidsprekers met de Focal TC90 en TC120 serie tweeters doet me tot dit oordeel komen. De berillium tweeters ken ik niet, maar het zou me niets verwonderen als die een vergelijkbaar klankkarakter hebben (de ontwerpfilosofie achter het ding lijkt me immers ook gelijk).