Jump to content

Scherper

carl
 Share

Recommended Posts

Een smerig scherp wordt bij de apparatuur die de hear community heeft altijd veroorzaakt door de luidspreker en of akoestische problemen. Of het zit in de opname. Mee leren leven dus.

veel smerig scherp is volgens mij vaak het gevolg van slechte verbindingen (goedkope chassisdelen, blikken tulpjes etc). Heeft veel invloed op sibilanten (slissende ssen in vooral vrouwenstemmen).

Wat ik de laatste tijd veel hoor is schijn-budget apparatuur uit de nieuwe wereld (chinezen, koreanen). Heel veel nadruk op hoog, messcherp, (op zijn best bijna) blikkerig. Niet mijn voorkeur.

Heel veel kilo's voor een bedrieglijk laag bedrag (laten we wel wezen, 5.000 euro is een rib uit mijn lijf voor 60 kilo High King versterker, behalve dat een Krell / Levinson / Bryston met op papier vergelijkbare specs een veelvoud kost). En om de goedkope kritiek voor te zijn: nee het gaat niet om gewicht. Er gaat weinig boven een Spectral, en dat weegt nou net mooi helemaal nix..... Ik vind het mislukte imponeermachines.

Een smerig scherp wordt bij de apparatuur die de hear community heeft altijd veroorzaakt door de luidspreker en of akoestische problemen. Of het zit in de opname. Mee leren leven dus.

Wat ik de laatste tijd veel hoor is schijn-budget apparatuur uit de nieuwe wereld (chinezen, koreanen). Heel veel nadruk op hoog, messcherp, (op zijn best bijna) blikkerig. .

Wat heb je allemaal gehoord wat je tot dit oordeel doet komen? Ik heb zeer veel Chinese versterkers en cd-spelers gehoord het laatste jaar en ik heb geen enkel apparaat gehoord die aan dit vooroordeel voldoet, in tegendeel zelfs.

Ik heb zeer veel Chinese versterkers en cd-spelers gehoord het laatste jaar en ik heb geen enkel apparaat gehoord die aan dit vooroordeel voldoet, in tegendeel zelfs.

Let op, vooroordeel?

Voor de vuist weg: High King, Stello, Vincent, Korsun

Ik heb zeer veel Chinese versterkers en cd-spelers gehoord het laatste jaar en ik heb geen enkel apparaat gehoord die aan dit vooroordeel voldoet, in tegendeel zelfs.

Let op, vooroordeel?

Voor de vuist weg: High King, Stello, Vincent, Korsun

Vincent en Korsun ken ik, die anderen nog nooit van gehoord, dus daarbij zou het best kunnen. Korsun (heet al een poosje Dussun trouwens) en Vincent (ShengYa) vind ik juist versterkers met een klankbeeld totaal aan de andere kant van het geluidsspectrum dan wat jij beschrijft als kil en schel. Aan de warme kant dus, en op zich ook niet zo gek daar ze beiden een buizenvoortrap gebruiken in combinatie met klasse A versterking. Blikkerig kan ik al helemaal niet begrijpen.

Vincent en Korsun ken ik, die anderen nog nooit van gehoord, dus daarbij zou het best kunnen. Korsun (heet al een poosje Dussun trouwens) en Vincent (ShengYa) vind ik juist versterkers met een klankbeeld totaal aan de andere kant van het geluidsspectrum dan wat jij beschrijft als kil en schel. Aan de warme kant dus, en op zich ook niet zo gek daar ze beiden een buizenvoortrap gebruiken in combinatie met klasse A versterking. Blikkerig kan ik al helemaal niet begrijpen.

nuancering is op zijn plaats, het is niet allemaal K wat de Klok slaat. Er zijn bijvoorbeeld twee verrassend goede Vincent voortrappen (91 en 93?). Maar ze hebben ook combinaties en ge

Wanneer een juffrouw haar scheur open trekt ...

:blink::huh::rolleyes:

Eerst even de moderator vragen of je daar een afbeelding van mag invoegen! :lol:

Nee serieus, ik denk dat ook een belangrijk aspect van "te scherp", naast slechte akoestiek met overijverige tweeters , zoals gesteld, verbindingen veel bijdragen. Zo heb ik zelf ervaren dat verzilverd koperdraad wel "spritziger" klinkt, maar ook een zekere distortion (ringing? versmering?) te weeg brengt, alsook vertind draad. Slechte contacten zorgen dan weer voor extra vervorming. Natuurlijk zal de optelsom van opgesomde problemen, gecombineerd met scherp klinkende apparatuur, deze kleine mismatches duidelijk naar voor brengen, met een Nasty high tot gevolg.

Nasty highs kunne ook voortkomen van een aantal voorwerpen in de kamer die lustig staan mee te zingen, en dan heb ik het niet over vrouwenscheuren ;) maar eerder over kristal, glas... bvb.

just my 0.2 eurocens

mvg RastaPhil

Zo heb ik zelf ervaren dat verzilverd koperdraad wel "spritziger" klinkt, maar ook een zekere distortion (ringing? versmering?) te weeg brengt, alsook vertind draad.

Inderdaad, hybride lijnen zijn een duivelse uitvinding. Niet alleen verzilverd / vertind, maar ook over de volle signaallijn. Koper in de versterker, zilver legering luidsprekerkabel met vertind koperen spades, verzilverd koper in de luidsprekers. Chaos en verwarring.

Nasty highs kunne ook voortkomen van een aantal voorwerpen in de kamer die lustig staan mee te zingen, en dan heb ik het niet over vrouwenscheuren ;) maar eerder over kristal, glas... bvb.

just my 0.2 eurocens

mvg RastaPhil

Zou je dus geen resonatoren hoeven aan tte schaffen..............

AS_3_240506.jpg

Onwenselijke scherpte kan ook liggen aan het te veel indraaien van speakers (toe-in) naar de luisterspot (ik bedoel uiteraard niet een teveel inspelen van speakers)

Of, nogal logisch eigenlijk, een te dicht-bij luisteren op luide volumes.

Mijn speakers klinken wel eens te scherp om de volgende redenen:

- De opname is nogal agressief

- Mijn cd speler is de vriendelijkste niet

- Mijn gehoor is gevoeliger, omdat ik niet lekker in mijn vel zit.

Sommige felle randjes zijn digitaal te noemen wat betekent dat mijn cd speler bepaalde hoge frequenties niet helemaal onder controle heeft, bij gemene uithalen van een sopraan bijvoorbeeld.

Maar de meeste randjes, vooral bij popmuziek, zijn opzettelijk zo in de geluidsmix gezet.

Eigenlijk zijn deze sporadische gevallen van gemene scherpte in het geluid niet noemenswaardig.

Bij een luisteren naar muziek neem ik deze voor lief en valt het me eigenlijk niet op.

Bij een te kritisch luisteren naar geluid wordt dit ineens een halszaak en beginnen onrealistische tweak plannetjes bij me op te borrelen.

Meestal luister ik naar geluid i.p.v. muziek na het lezen van audio recensies of na bezoekjes aan audio forums.

Onwenselijke scherpte kan ook liggen aan het te veel indraaien van speakers (toe-in) naar de luisterspot (ik bedoel uiteraard niet een teveel inspelen van speakers)

Of, nogal logisch eigenlijk, een te dicht-bij luisteren op luide volumes.

Mijn speakers klinken wel eens te scherp om de volgende redenen:

- De opname is nogal agressief

- Mijn cd speler is de vriendelijkste niet

- Mijn gehoor is gevoeliger, omdat ik niet lekker in mijn vel zit.

Sommige felle randjes zijn digitaal te noemen wat betekent dat mijn cd speler bepaalde hoge frequenties niet helemaal onder controle heeft, bij gemene uithalen van een sopraan bijvoorbeeld.

Maar de meeste randjes, vooral bij popmuziek, zijn opzettelijk zo in de geluidsmix gezet.

Eigenlijk zijn deze sporadische gevallen van gemene scherpte in het geluid niet noemenswaardig.

Bij een luisteren naar muziek neem ik deze voor lief en valt het me eigenlijk niet op.

Bij een te kritisch luisteren naar geluid wordt dit ineens een halszaak en beginnen onrealistische tweak plannetjes bij me op te borrelen.

Meestal luister ik naar geluid i.p.v. muziek na het lezen van audio recensies of na bezoekjes aan audio forums.

halleluja. Nog iemand die het begrijpt. Muziek daar gaat het idd om.

(...) halleluja. Nog iemand die het begrijpt. Muziek daar gaat het idd om.

Wie denkt dat het hear om muziek gaat, zit hear verkeerd!

Het gaat hear helemaal niet om muziek:

Het gaat hear om audio!

Muziek is alleen maar het middel:

Audio is het doel!

:) Ja dat is wel herkenbaar! Kan me der zo in vinden ;)

mvg RastaPhil

Het gaat hear om audio!

Audio is het doel!

oh ja audio zonder muziek daar zit ik op te wachten <_<

Audio?..ben je gek, het gaat hier om je gelijk te halen .. :D

hahaha, das helemaal waar. :D

Het gaat hear om audio!

Audio is het doel!

Is dat dan een probleem, hele volksstammen hebben een auto als hobby, niet om te rijden, maar als doel.

het is natuurlijk de combi waar je het allemaal voor doet, waar je vrouw gek van word en je spaargeld aan opgaat.

Al jaren bemerk ik die 2 kampen die het nooit met elkaar eens gaan worden. De audio purist en de muziek liefhebber die dat zo goed mogelijk in de huiskamer wil hebben. Ik zit in de audio voor de muziek. Al mijn zelfbouw projecten zijn wat dat betreft gefaald omdat ik dan teveel naar audio ging luisteren. Te kritisch zeg maar. Nu luister ik muziek en concentreer me soms op het geluid maar laat dat dan snel weer varen omdat ik nu best tevereden ben en dat is beter voor mijn gezondheid.

er waren avonden dat ik zo intensief luisterde naar de instalatie en notities maakte dat ik soms totaal geen besef had hoe mooi dat nr eigenlijk was.

Mijn motto. als ik er van moet huilen of kippenvel krijg is het goed ook al heeft samsung het gemaakt.

Al jaren bemerk ik die 2 kampen die het nooit met elkaar eens gaan worden. De audio purist en de muziek liefhebber die dat zo goed mogelijk in de huiskamer wil hebben.

Maar zet eens een muziekliefhebber voor je audiofiele installatie of de audiofiel voor de muziekverzameling van de liefhebber.

Dan is er van die kampen plotseling niks meer merkbaar..

;)

Al jaren bemerk ik die 2 kampen die het nooit met elkaar eens gaan worden. De audio purist en de muziek liefhebber die dat zo goed mogelijk in de huiskamer wil hebben.

Maar zet eens een muziekliefhebber voor je audiofiele installatie of de audiofiel voor de muziekverzameling van de liefhebber.

Dan is er van die kampen plotseling niks meer merkbaar..

;)

mja denk je, ik weet het nog zo net niet. Dan word het zeuren over de opname kwaliteit denk ik. En veel audiofielen (in ieder geval allen die ik ken) hebben een indrukwekkende verzameling muziek.

Of ken ik alleen maar muziekliefhebbers met een goede instalatie?

maar ik begrijp wat je bedoelt. er is een punt waar ze elkander zullen vinden.