WanFie Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Matchen kan... wanneer je in een bepaald prijsbereik je spullen moet kiezen. Als voorbeeld: De ene speaker klinkt wat frisser dan de andere, de ene versterker wat donkerder dan de andere. Die heldere speaker met de heldere versterker k Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Door de juiste spullen te kiezen heft 't een 't andere op. I rest my case..... Enne... S000 Ik weet dat Sodejuu veel en vaak aan voedingen gemeten heeft. Dat daar grote verschillen in zitten geloof ik direct van hem. Daar zijn audiofielen goed(gelovig) in. Nul zelfkritiek of kritiek naar anderen. Geen vragen als: hoe controleer je je beweringen? Is dat wel zo? Zodra ik doorvraag komt er nul op rekest en wordt ik met een windmolen vergeleken. Haal me de koekkoek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Door de juiste spullen te kiezen heft 't een 't andere op. I rest my case..... Enne... S000 Ik weet dat Sodejuu veel en vaak aan voedingen gemeten heeft. Dat daar grote verschillen in zitten geloof ik direct van hem. Daar zijn audiofielen goed(gelovig) in. Nul zelfkritiek of kritiek naar anderen. Geen vragen als: hoe controleer je je beweringen? Is dat wel zo? Zodra ik doorvraag komt er nul op rekest en wordt ik met een windmolen vergeleken. Haal me de koekkoek. Daar zit nou juist 't probleem... Ik GELOOF niet dat JIJ alleen met meten apparatuur beter kunt laten klinken (kritisch genoeg..??), ondanks je "geherhaal "... Je zult best theoretische kennis hebben, maar je staat voor mij mijlenver van de praktijk... Over menselijkheid zullen we het al helemaal niet hebben.. En ja... dit is persoonlijk bedoeld. Voor mij ben jij het toppunt van een omhoog gevallen technicus (wegens gebrek aan zwaartekracht). Precies het tegenovergestelde van Sodejuu dus. Telkens weer slaag je erin topics te verpesten. Of is dit de bedoeling...?? Ik snap werkelijk niet wat je hier doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Het is zo eenvoudig Hans, de techniek staat immers voor niets Welkom in je instellingen Beheer jouw genegeerde gebruikers In deze sectie kan je je genegeerde gebruikers beheren. Wanneer je gebruikers negeerd, worden alle berichten van hun verborgen totdat je aangeeft dat je deze wilt lezen. Sommige gebruikers kunnen door hun gebruikersgroep niet worden genegeerd. Naam Groep Berichten s0000884 Members 2202 verwijder Echt, het werkt fantastisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Ik kan er weinig tot niks aan doen dat dergelijke merken bestaan. Hooguit niet kopen dus en dat doe ik dan ook niet. Bij mij komt er echt geen Engels versterkertje met bagger voeding binnen Hmmm... ik heb een Engels versterkertje maar beslist geen bagger met een flutvoeding... niet generaliseren aub..en ben er al zes jaar tevreden mee. Gezien de omloopsnelheid waarmee sommigen van apparatuur wisselen zegt dit genoeg 1600 VA transformator, als ik me niet vergis. Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Ik snap werkelijk niet wat je hier doet. Ik heb net een bordje macaroni gegeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Je zal mij niet horen zeggen dat je soms geen goede inbreng hebt S0000884, maar af en toe ben je de Wilders van de audiowereld met je voortdurende gekanker tegen alles wat niet gemiddeld is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Ik snap werkelijk niet wat je hier doet. Ik heb net een bordje macaroni gegeten. junkfood, junkmail..... het klopt allemaal als een bus! Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Ik snap werkelijk niet wat je hier doet. Ik heb net een bordje macaroni gegeten. junkfood, junkmail..... het klopt allemaal als een bus! Had jij mij niet op de negeerknop staan Wat heb jij gegeten vanavond? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Wij hebben het in deze topic niet over vervorming maar over kleuring of klankbeeld zoals je het maar wil noemen. Kleuring = vervorming. Lineaire vervorming waarschijnlijk. Hoe dan ook, een aantasting van het oorspronkelijke signaal op welke wijze dan ook = vervorming. En dat is precies waar ik op doelde. Gemaakte vervorming maak je niet meer ongedaan. Ik denk dat het begrip vervorming versus kleuring als zodanig een topic op zich zelf is. M.i.z. is het mogelijk om 2 componenten te maken (die wellicht qua fabrkant en technisch ontwerp verschillen) en bijna 100% de zelfde technische specs/resultaten tonen en toch verschillend klinken. M.i.z. is dit ook het bestaansrecht van zo veel verschillende merken. Daarnaast zijn er ook bepaalde zaken die niet in specs zijn uit te drukken, zoals "ruimtelijke weergave". In alle procesen m.b.t. tot geluid waarbij sprake is van transformatie zoals bijvoorbeeld: 1. microfoon = transformatie van lucht in electrische signalen 2. CD-speler = van digitaal naar analoog 3. Versterker = van zwakke electrische signalen naar sterke electrische signalen 4. Luidsprekers = van electrische signalen naar lucht is er sprake van vervorming en kleuring, zij het minimaal. Vervorming en kleuring zijn m.i.z. ongewenst maar onvermijdelijk. Bij goede componenten zijn de vervormingscijfers de laatste jaren al lang geen issues meer omdat deze zeer klein tot verwaarloosbaar zijn. (soms wordt er juist bij popmuziek bewust gebruik gemaakt van vervormers om bepaalde effecten bij electrische gitaren teweeg te brengen !) M.b.t. kleuring is dit per component wellicht ook klein, maar de optelsom hiervan in de gehele set is wel bepalend voor het eindresultaat. Matchen is dan ook niet anders dan "spelerei" met het gegeven dat dit verschijnsel aanwezig is. Om nog eens extra duidelijk het verschil te maken tussen vervorming en kleuring: - waarom speelt de ene gitarist liever met een Gibson en de andere met een Fender ? - waarom zweren vele pianisten bij een Steinway & Son-vleugel ?, niet omdat andere merken vervormen. Die laatste 2 voorbeelden geven aan dat er een aantal zaken door elkaar heen loopt. De ene piano zal anders klinken en/of kleuren dan de andere, maar dat heeft niets met het topic te maken. Het topic gaat over matchen en reproduceren van iets dat allang gespeeld is. Of denk je dat er een kleine piano met een kabouter in een cd speler zit als je een pianoconcert afspeelt . Vwb de transformaties in een reproductieketen, daar kunnen vervormingen (of kleuring wat je wilt) klein gemaakt worden. Zelfs zo klein dat ze onhoorbaar worden. Als je met componenten moet gaan combineren om een goed klinkende set samen te stellen, dan zijn we heel ver van huis. Bij een platenspeler en de combinatie eindversterker - LS kabel - luidspreker kan ik mij nog wat voorstellen. Alhoewel de schuldige toch echt de luidspreker zou moeten zijn. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Zo besparen de Engelsen vaak op de voeding. Daardoor kan er goedkoper geproduceerd worden (en winstmarges hoger), maar wat lastigere speakers ermee aansturen kun je vergeten. Dan zul je dus moeten gaan "matchen". Dus een speaker zoeken die geen vermogens wegstookt en een hoger rendement heeft. Ik wil toch nog even hierop reageren. Engelse versterkers hebben over het algemeen niet zo veel vermogen als amerikaanse en japanse versterkers, maar voor het vermogen dat ze hebben, zijn ze over het algemeen voorzien van hele dikke voedingen. Of die zijn er (later) extern op aan te sluiten zoals bij Naim en Cyrus. Die Meridian 557 met 1600 VA trafo is ook een leuk voorbeeld. En kijk eens naar de Roksan voorversterker: 330 VA trafo, 8 stabilisatoren op 2 koelprofielen die een eindversterker niet zouden misstaan. En Naim en Linn hebben al heel lang gestabiliseerde voedingen in de duurdere eindversterkers (Exposure vroeger ook). Gewoon een paar voorbeeldjes. Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Ik zeg ook niet dat alle Engelse versterkers brakke voedingen hebben. Die Meridian is echt een krachtpatser. Projecteer echter de Naim filosofie niet op Cyrus. Naim bouwt pracht apparatuur en de versterkers bevatten degelijke voedingen. Het nadeel van Naim is dat ze de andere apparatuur ook met de voeding van de eindversterker voeden. Een Hi-Cap of Flatcap zijn er dan ook om de voorversterker en of cd-speler van stroom te voorzien en de eindversterker te ontzien. Van zichzelf heeft een Naim eindversterker meer dan voldoende stroom ter beschikking. Cyrus is echt een ander verhaal. Daar is de PSX echt hard nodig om de eindtrap bij te staan. Daaruit blijkt ook al dat er standaard op de voeding bespaard wordt. Arcam en Rega kunnen er ook wat van. Dat is jammer, want ze kunnen het wel. Ze houden m.i. te veel vast aan het unilook gebeuren. Alles moet en zal in hetzelfde kastje gepropt kunnen worden, waardoor er compromissen gesloten moeten worden omdat er vaak/meestal geen plaats is om iets fatsoenlijks in die ruimte te zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 5 februari 2007 Report Share Posted 5 februari 2007 Bekabeling: 12 % luidsprekers: 22 % versterker: 53 % CD-of platenspeler: 13% Obv oorspronkelijke adviesprijzen. Geen filosofie achter de verdeling, behalve dat bewust voor flinke versterking is gekozen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 5 februari 2007 Report Share Posted 5 februari 2007 Arcam en Rega kunnen er ook wat van. Dat is jammer, want ze kunnen het wel. Hallo Sodejuu, Is deze zo slecht dan? Er zit toch echt een grote ringkern in hoor. Als je hem vasthoud, voel je het gewicht duidelijk in je rechterarm Hij klinkt ook nog heel fijn, zal wel weer een uitzonderingsgeval zijn Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 5 februari 2007 Report Share Posted 5 februari 2007 Het is zo eenvoudig Hans, de techniek staat immers voor niets Welkom in je instellingen Beheer jouw genegeerde gebruikers In deze sectie kan je je genegeerde gebruikers beheren. Wanneer je gebruikers negeerd, worden alle berichten van hun verborgen totdat je aangeeft dat je deze wilt lezen. Sommige gebruikers kunnen door hun gebruikersgroep niet worden genegeerd. Naam Groep Berichten s0000884 Members 2202 verwijder Echt, het werkt fantastisch. Kraus, dat is de beste tip die ik in tijden heb gehad. Ik heb hem meteen toegepast. Het forum is meteen weer een stuk leuker geworden, ik vond het er de laatste tijd niet meer zo gezellig en heb er ook nauwelijks meer aan deelgenomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 februari 2007 Report Share Posted 5 februari 2007 Het is zo eenvoudig Hans, de techniek staat immers voor niets Welkom in je instellingen Beheer jouw genegeerde gebruikers In deze sectie kan je je genegeerde gebruikers beheren. Wanneer je gebruikers negeerd, worden alle berichten van hun verborgen totdat je aangeeft dat je deze wilt lezen. Sommige gebruikers kunnen door hun gebruikersgroep niet worden genegeerd. Naam Groep Berichten s0000884 Members 2202 verwijder Echt, het werkt fantastisch. Kraus, dat is de beste tip die ik in tijden heb gehad. Ik heb hem meteen toegepast. Het forum is meteen weer een stuk leuker geworden, ik vond het er de laatste tijd niet meer zo gezellig en heb er ook nauwelijks meer aan deelgenomen. Sjonge... Hoe diep kun je zakken... 'Ignore-functie'... Pfff... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 februari 2007 Report Share Posted 5 februari 2007 Sjonge... Hoe diep kun je zakken... 'Ignore-functie'... Pfff... Dat kun je het best aan je vriendje s00000... vragen. Die weet het als geen ander hoe dat moet. S000... is mijn 'vriendje' niet... Ik vind alleen die ignore-functie nogal sneu. Heeft iets kinderachtigs, zo van 'mama, hij plaagt mij ' Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 februari 2007 Report Share Posted 5 februari 2007 Matchen = onzin. Als apparaat A vervormt, kan apparaat B geen tegenvervorming produceren o.i.d. Het hele matching idee slaat technisch gezien nergens op. Het zit natuurlijk wel tussen de oren. Metaal tweeter? Metaal dat is scherp (worden ook messen van gemaakt) dus daar doen we dan maar een stel buizen bij (die zijn warm en rond, dus dat maakt die scherpe messen mooi wat botter). Dit soort placebo is allemaal leuk en aardig (maakt de hobby interessant) maar heeft technisch geen enkele betekenis. PRECIES!!! ik roep het al jaren, matchen is onzin gerommel in de marge, de enige match die bestaat is die tussen luidsprekers en hun omgeving. dat komt simpelweg omdat daar de meeste variabelen in zitten. de rest van de set vervormd niet (ik ga er dus vanuit dat iedereen hear een degelijke set heeft) het maffe is dat audiofielen die aan het puzzelen zijn met de klank van hun set (wat ze matchen noemen) eigenlijk toegeven dat de componenten in hun set verre van neutraal zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 5 februari 2007 Report Share Posted 5 februari 2007 de enige match die bestaat is die tussen luidspekers en hun omgeving. ! Absoluut. En dat is nu net de match die het vaakst wordt verwaarloosd..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 februari 2007 Report Share Posted 5 februari 2007 Het is zo eenvoudig Hans, de techniek staat immers voor niets Welkom in je instellingen Beheer jouw genegeerde gebruikers In deze sectie kan je je genegeerde gebruikers beheren. Wanneer je gebruikers negeerd, worden alle berichten van hun verborgen totdat je aangeeft dat je deze wilt lezen. Sommige gebruikers kunnen door hun gebruikersgroep niet worden genegeerd. Naam Groep Berichten s0000884 Members 2202 verwijder Echt, het werkt fantastisch. Bedankt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 5 februari 2007 Report Share Posted 5 februari 2007 Sjonge... Hoe diep kun je zakken... 'Ignore-functie'... Pfff... Dat kun je het best aan je vriendje s00000... vragen. Die weet het als geen ander hoe dat moet. S000... is mijn 'vriendje' niet... Ik vind alleen die ignore-functie nogal sneu. Heeft iets kinderachtigs, zo van 'mama, hij plaagt mij ' Nou, hij plaagt mij niet hoor, maar nu hoef ik zijn rotzooi niet meer te lezen of door te scrollen op zoek naar iets leesbaars en iets vriendelijkers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 5 februari 2007 Report Share Posted 5 februari 2007 Dit is inderdaad een goede samenvatting van het gedrag hear. Ik blijf het bijzonder vinden dat men zich zo aanstelt, en zo trots meldt in deze thread hoe blij ze wel niet zijn dat ze mijn posts niet meer lezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
daultonlee Posted 5 februari 2007 Report Share Posted 5 februari 2007 Werkelijk prachtige match....is Duson C-1000 A-10 CD-100 voor eind combi met MC.3 speakers, en dan met van den Hul jubilee interlinks, speakerkabels konden het niet verpesten. De scylla S-80 doet het heel goed op magnepans. Twee van de beste betaalbare eindversterkers (die ik ken ofcourse) zijn de mataxas solitaire en sphinx project 14...daar kan je een mooie set omheen bouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 februari 2007 Report Share Posted 5 februari 2007 Sjonge... Hoe diep kun je zakken... 'Ignore-functie'... Pfff... Dat kun je het best aan je vriendje s00000... vragen. Die weet het als geen ander hoe dat moet. S000... is mijn 'vriendje' niet... Ik vind alleen die ignore-functie nogal sneu. Heeft iets kinderachtigs, zo van 'mama, hij plaagt mij ' Nou, hij plaagt mij niet hoor, maar nu hoef ik zijn rotzooi niet meer te lezen of door te scrollen op zoek naar iets leesbaars en iets vriendelijkers. Nou, er staat tussen die 'onvriendelijkheid' ook 'wel eens' wat nuttige info hoor. Waarschijnlijk nuttiger dan de gemiddelde 'review' van een audiofiel, met veel hoogdravend (of moet ik zeggen 'wollig') taalgebruik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts