Jitze Posted 12 februari 2007 Report Share Posted 12 februari 2007 Kan niet echt in vervoering raken van backloaded hoorns, Lowther, etc, niet alleen is het bereik beperkt, ook het laag ijlt na op de rest.............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 12 februari 2007 Report Share Posted 12 februari 2007 Met eenvoudige muziek kan een eenwegsysteem vaak toch wel een erg fraai plaatje tekenen. Maar met wat comlexere muziek op wat hogere geluidniveaus gaat het al snel dichtlopen en schetteren; het geluidsbeeld wordt een brij. Een voorbeeld is de orgelsymfonie van Saint Sa Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 13 februari 2007 Author Report Share Posted 13 februari 2007 Wat is jullie mening van over de hierboven geplaatste hyperions? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 13 februari 2007 Report Share Posted 13 februari 2007 Ook, ik ben jullie even kwijt. Wat is volgens jullie het voordeel van een hoog rendement? oja enne de versterker heeft 150 watt bij 8 ohm en verdubellt dit steeds netjes. Bijna 1 fahrrad totale reserve. en zeer grote bandbreedte Naast dat het vreselijk hard kan, bij een geringe inspanning van de versterker, hebben hoog rendementssystemen een nog veel belangrijker voordeel, de vervorming is bijzonder laag, deze neemt duidelijk af bij een toename van het rendement. Dat hoogrendementsystemen duur en groot moeten zijn wordt gelogenstraft door deze : Ondanks de bescheiden prijs en afmetingen wel 99 dB / 1 Watt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 13 februari 2007 Report Share Posted 13 februari 2007 ...Naast dat het vreselijk hard kan, bij een geringe inspanning van de versterker, hebben hoog rendementssystemen een nog veel belangrijker voordeel, de vervorming is bijzonder laag,Dat hangt er ook een beetje van af hoe dat hoge rendement wordt bereikt. Als het wordt bereikt met een korte spreekspoel in een korte luchtspleet zal de luidspreker al snel vervormen bij enige uitslag van het membraan. Er is alleen wat minder versterkervermogen nodig om deze uitslag te bereiken. Een luidspreker met een langere spreekspoel heeft dan misschien een wat lager rendement (en dus wat meer versterkervermogen nodig) maar vervormt wel minder bij dezelfde uitslag en vergelijkbaar SPL. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 13 februari 2007 Report Share Posted 13 februari 2007 Om aan dezelfde SPL te komen zal er wel een langere slag gemaakt moeten worden, lijkt mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 13 februari 2007 Report Share Posted 13 februari 2007 Om aan dezelfde SPL te komen zal er wel een langere slag gemaakt moeten worden, lijkt mij. Het rendement is een gegeven in welke mate de luidspreker in staat is om een bepaalde hoeveelheid elektrische energie om te zetten in bewegingsenergie van de luchtdeeltjes. Een speaker met een hoog rendement heeft hier minder energie voor nodig dan een speaker met een laag rendement. De SPL bij een gegeven frequentie is afhankelijk van het verplaatst luchtvolume. Bij luidsprekers met een vergelijkbaar membraanoppervlak is de uitslag bij een gegeven SPL gelijk, of het rendement van de luidspreker nu hoog is of niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 13 februari 2007 Report Share Posted 13 februari 2007 Bij luidsprekers met een vergelijkbaar membraanoppervlak is de uitslag bij een gegeven SPL gelijk, of het rendement van de luidspreker nu hoog is of niet. Dit is ervan uitgaande dat beide luidsprekers in "dezelfde omgeving" zitten? Bv zet je een hoorn voor de luidspreker zal de conus een minder grote uitslag nodig hebben om dezelfde SPL (op de luisterplek) te produceren. Of zie ik het helemaal mis? Groeten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 13 februari 2007 Report Share Posted 13 februari 2007 Bij luidsprekers met een vergelijkbaar membraanoppervlak is de uitslag bij een gegeven SPL gelijk, of het rendement van de luidspreker nu hoog is of niet. Dit is ervan uitgaande dat beide luidsprekers in "dezelfde omgeving" zitten? Bv zet je een hoorn voor de luidspreker zal de conus een minder grote uitslag nodig hebben om dezelfde SPL (op de luisterplek) te produceren. Of zie ik het helemaal mis? Groeten... volgens mij zie jij het mis maar hoor je het goed. Hoog rendement met een lange slag is toch allang gerealiseerd heren. of zie ik het mis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 13 februari 2007 Report Share Posted 13 februari 2007 Dit is ervan uitgaande dat beide luidsprekers in "dezelfde omgeving" zitten? Bv zet je een hoorn voor de luidspreker zal de conus een minder grote uitslag nodig hebben om dezelfde SPL (op de luisterplek) te produceren. Of zie ik het helemaal mis?Bij een hoorn werkt het inderdaad anders. Een 'normale' dynamische luidspreker is beter in staat druk op te bouwen dan luchtdeeltjes een versnelling te geven. Wanneer je hem in een vlakke baffle zet moet hij flink bewegen om de luchtdeeltjes te verplaatsen, zeker wanneer de golflengte van het geluid groot is ten opzichte van het membraan. Bij een hoorn wordt vlak voor het membraan makkelijker druk opgebouwd, het verloop van de hoorn zorgt er voor dat de druk effectiever omgezet wordt in beweging. Een hoorn is dan ook een druk/snelheidstransformator. Voor het opbouwen van druk hoef je geen grote uitslagen te maken. Hoog rendement met een lange slag is toch allang gerealiseerd heren. of zie ik het mis.Bij een korte spreekspoel in een lange luchtspleet kan dat inderdaad, maar je hebt dan wel een heel sterk magnetisch veld in de luchtspleet nodig, wat weer om kostbare magneten en nauwe tolleranties vraagt. Bij een lange spreekspoel steekt het grootste deel van de spoel buiten het magnetisch veld en heeft dus geen deel aan de aandrijving, dit gaat ten koste van het rendement. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 13 februari 2007 Report Share Posted 13 februari 2007 Heb sinds kort een set von Schweikert VR4 jr. Gaan gebruikt rond de 3.000 Ben er (logisch) heel goed over te spreken. Doen de verdwijntruc. Veel controle, snel, mooie klankbalans. Hebben ook grotere broertjes.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 13 februari 2007 Author Report Share Posted 13 februari 2007 binnenkort komt ook de nieuwe VR virtue uit. Dat leek me ook wel wat Link to comment Share on other sites More sharing options...
cerwinvega Posted 13 februari 2007 Report Share Posted 13 februari 2007 och. laat maar, weet toch niet goed waar het over gaat. Heb 93db/w/m, i like it. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 13 februari 2007 Report Share Posted 13 februari 2007 binnenkort komt ook de nieuwe VR virtue uit. Dat leek me ook wel wat Tuurlijk. Voor 6.300 weet je alles... Is me een beetje te gek. Vandaar dat ik dit loodgevulde demo setje op de kop heb getikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 februari 2007 Report Share Posted 13 februari 2007 HIer kost ie net nog geen 6000 http://www.hollandlink.nl/hifi/VR4JR-mk2.htm (ken de winkel niet). Ik vond de oude VR4 Gen-III SE van 8500/paar erg goed (die 2 keer dat ik hem beluisterd heb). behoort zeker tot de beste speakers onder de 10M die ik ooit gehoord heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 13 februari 2007 Report Share Posted 13 februari 2007 Ik vond de oude VR4 Gen-III SE van 8500/paar erg goed (die 2 keer dat ik hem beluisterd heb). behoort zeker tot de beste speakers onder de 10M die ik ooit gehoord heb. Heb ik gehoord. Vond hem wel ok, beetje typisch amerikaans. Gemaakt voor grote ruimten, in vergelijk met de jr wat traag en lubberig in laag. Er zijn overigens mensen die juist dat mooi vinden. Ik heb daar in mijn betonnen schoenendoos met stahoogte 2.40m geen plek voor, komt zeker niet tot zijn recht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 februari 2007 Report Share Posted 13 februari 2007 Heb ze gehoord in een woonkamer van 9*5 (schat ik) op 47lab. Vond laag mooi doortekent en niet traag. Akoustisch was de ruimte wel erg in orde. Was 1 van de weinige keren dat ik echt diepte en hoogte in het geluidsbeeld kon waarnemen (meestal hoor ik dat nauwelijks). Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 13 februari 2007 Report Share Posted 13 februari 2007 [ Hoog rendement met een lange slag is toch allang gerealiseerd heren. of zie ik het mis. Bij een korte spreekspoel in een lange luchtspleet kan dat inderdaad, maar je hebt dan wel een heel sterk magnetisch veld in de luchtspleet nodig, wat weer om kostbare magneten en nauwe tolleranties vraagt. Bij een lange spreekspoel steekt het grootste deel van de spoel buiten het magnetisch veld en heeft dus geen deel aan de aandrijving, dit gaat ten koste van het rendement. dat dacht ik........... HIer kost ie net nog geen 6000 http://www.hollandlink.nl/hifi/VR4JR-mk2.htm (ken de winkel niet). Ik vond de oude VR4 Gen-III SE van 8500/paar erg goed (die 2 keer dat ik hem beluisterd heb). behoort zeker tot de beste speakers onder de 10M die ik ooit gehoord heb. 36 kg voor een speaker van bijna 1 meter hoog en 50cm diep? Je vraggt je af waar ze op beknibbeld hebben. Ik heb nog nooit iemand gehoord of iets van gelezen die deze speakers (danwel het merk) in een studio gebruikt. Het verhaal dat een monitor geen kleuring mag hebben is enorm gedateerd naar mijn mening. maar ik heb ze nog niet gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 13 februari 2007 Report Share Posted 13 februari 2007 Een beetje leesvoer over vervorming, met plaatjes http://www.xs4all.nl/~elpee/KlipschVervorming.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 14 februari 2007 Author Report Share Posted 14 februari 2007 eh m44 dat van die KG's geld ook een beetje voor de acuhorn 125 cm hoog 50 diep en 30 Kg zwaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 14 februari 2007 Report Share Posted 14 februari 2007 air scout en partner klinken geweldig, de rest ken ik niet. Alleen geen idee wat ze kosten, vallen ze binnen de 6000 euro van de topic starter? De rest, de 3 modellen onder de air serie is in NL en in de periode 23 februari tot 2 maart zal er een doorlopende demo worden gehouden in Zevenbergen - Audio Excellence - en Twijzelerheide - It Harkstee - ben zeer benieuwd waartoe deze speakers in staat zijn. Jammer dat de groteren niet meedoen, zal wel aan formaat en prijs te wijten zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 14 februari 2007 Report Share Posted 14 februari 2007 Een beetje leesvoer over vervorming, met plaatjes >>hier<< Effe de link herstelt voor het gemak. Groeten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 14 februari 2007 Report Share Posted 14 februari 2007 eh m44 dat van die KG's geld ook een beetje voor de acuhorn 125 cm hoog 50 diep en 30 Kg zwaar. ja je hebt gelijk, dan ga ik daar ook mijn twijfels bij zetten, zal het is met die maat van mij oppakken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 14 februari 2007 Report Share Posted 14 februari 2007 Effe de link herstelt voor het gemak. Groeten... dankje, in mijn post werkt ie ook weer.......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 14 februari 2007 Report Share Posted 14 februari 2007 Effe de link herstelt voor het gemak. Groeten... dankje, in mijn post werkt ie ook weer.......... Hai wat vinden jullie hiervan www.andromeda-design.nl groetjes henk jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts