Midcall Posted 14 februari 2007 Report Share Posted 14 februari 2007 Effe de link herstelt voor het gemak. Groeten... dankje, in mijn post werkt ie ook weer.......... Hai wat vinden jullie hiervan www.andromeda-design.nl groetjes henk jan Beginnen slechts vanaf 40hz.... hup, de prullenbak in Geef me dan maar een mooie monitor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 14 februari 2007 Report Share Posted 14 februari 2007 Leuk. Maar onbekend maakt onbemind. Meestal ten onrechte. In het kader van de gekozen prijsstelling heb ik wel moeite met de ondergrens van 40Hz -3dB. Voor de rest ziet de speaker er fraai uit, vind ik. Thiel units? Edit/ Oops, Arjan is me net voor met posten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 14 februari 2007 Report Share Posted 14 februari 2007 Met een 7" unit vind ik het niet zo vreemd dat ie niet lager gaat dan 40Hz... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 14 februari 2007 Report Share Posted 14 februari 2007 Met een 7" unit vind ik het niet zo vreemd dat ie niet lager gaat dan 40Hz... Waarom heeft hij dan zo'n grote kast nodig.... ruimte genoeg om er nog een paar 7"-ers bij de duwen lijkt me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 14 februari 2007 Author Report Share Posted 14 februari 2007 Aangezien een piramide vorm maar een heel kleine inhoud heeft ten opzichte van het grond oppervlak zal de verhouding tussen de units en de aantal liters inhoud scheef gaan lopen gok ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 15 februari 2007 Report Share Posted 15 februari 2007 is het een gesloten kast? Dan heeft ie wel wat litertjes nodig. Dat ie niet ver onder de 40 gaat vind ik niet zo'n probleem. Echter in combinatie met zo een laag rendement komen de woorden (dutje doen) al snel naar boven. Onder de 40 hz gebeurd mijn inziens niet genoeg op muziek gebied om daar mijn keus door te laten bepalen. Heel diep doorlopend laag heeft invloed op het laag daarboven. Dat hoor ik keer op keer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 15 februari 2007 Author Report Share Posted 15 februari 2007 Aan de foto's te zien is hij gesloten ja Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 15 februari 2007 Report Share Posted 15 februari 2007 mijn gevoel zegt nee maar luisteren kost niets he! Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 15 februari 2007 Report Share Posted 15 februari 2007 Aangezien een piramide vorm maar een heel kleine inhoud heeft ten opzichte van het grond oppervlak zal de verhouding tussen de units en de aantal liters inhoud scheef gaan lopen gok ik Ja dat klopt , het is heel moeilijk om bij deze vorm veel liters te krijgen , maar omdat ik het ontwerp zo interessant vond , heb ik er aan vast gehouden, ik heb het nog nooit ergens gezien , en een speaker met thiel units , en mooi afgewerkt , en met het goede ond. van mundorf daar betaal je gewoon voor , vergeet niet dat dit de prijs is die je bij de dealer betaalt. Aangezien een piramide vorm maar een heel kleine inhoud heeft ten opzichte van het grond oppervlak zal de verhouding tussen de units en de aantal liters inhoud scheef gaan lopen gok ik Ja dat klopt , het is heel moeilijk om bij deze vorm veel liters te krijgen , maar omdat ik het ontwerp zo interessant vond , heb ik er aan vast gehouden, ik heb het nog nooit ergens gezien , en een speaker met thiel units , en mooi afgewerkt , en met het goede ond. van mundorf daar betaal je gewoon voor , vergeet niet dat dit de prijs is die je bij de dealer betaalt. het is overigens een basreflex zie download fotos op de site. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 15 februari 2007 Report Share Posted 15 februari 2007 Ja dat klopt , het is heel moeilijk om bij deze vorm veel liters te krijgen , maar omdat ik het ontwerp zo interessant vond , heb ik er aan vast gehouden, ik heb het nog nooit ergens gezien. Ik moet even in mijn geheugen graven maar volgens mij is zo'n model vele tientallen jaren geleden ook al eens op de markt gezet. Zou best kunnen , maar vast niet met thiel units , en ieder ontwerp is anders , de filtering en componenten zullen zeker niet hetzelfde zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 februari 2007 Report Share Posted 15 februari 2007 Ja dat klopt , het is heel moeilijk om bij deze vorm veel liters te krijgen , maar omdat ik het ontwerp zo interessant vond , heb ik er aan vast gehouden, ik heb het nog nooit ergens gezien. Ik moet even in mijn geheugen graven maar volgens mij is zo'n model vele tientallen jaren geleden ook al eens op de markt gezet. Ik kan me vaag herinneren dat "Studio de Schop" (Nederlands bedrijf) ergens rond 1980 een model had die min of meer pyramide vormig was. Uiteraard met units uit die tijd. Los daarvan zuller er wel meer geweestzijnmet een dergelijk concept. Heeft Visaton geen diy model? Iets recenter: http://www.acoustic-reality.com/tetrasite1.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 15 februari 2007 Report Share Posted 15 februari 2007 Ja dat klopt , het is heel moeilijk om bij deze vorm veel liters te krijgen , maar omdat ik het ontwerp zo interessant vond , heb ik er aan vast gehouden, ik heb het nog nooit ergens gezien. Ik moet even in mijn geheugen graven maar volgens mij is zo'n model vele tientallen jaren geleden ook al eens op de markt gezet. Zou best kunnen , maar vast niet met thiel units , en ieder ontwerp is anders , de filtering en componenten zullen zeker niet hetzelfde zijn Was er al bang voor dat er Thiel units inzaten en dan nog een basreflex ook. Nouja, laat ik het erop houden dat het nooit mijn speaker zal worden dan, maar over smaak valt niet te twisten, er zullen genoeg mensen zijn die het wel mooi zullen vinden en diep laag onbelangrijk vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 15 februari 2007 Report Share Posted 15 februari 2007 Ja dat klopt , het is heel moeilijk om bij deze vorm veel liters te krijgen , maar omdat ik het ontwerp zo interessant vond , heb ik er aan vast gehouden, ik heb het nog nooit ergens gezien. Ik moet even in mijn geheugen graven maar volgens mij is zo'n model vele tientallen jaren geleden ook al eens op de markt gezet. Zou best kunnen , maar vast niet met thiel units , en ieder ontwerp is anders , de filtering en componenten zullen zeker niet hetzelfde zijn Was er al bang voor dat er Thiel units inzaten en dan nog een basreflex ook. Nouja, laat ik het erop houden dat het nooit mijn speaker zal worden dan, maar over smaak valt niet te twisten, er zullen genoeg mensen zijn die het wel mooi zullen vinden en diep laag onbelangrijk vinden. kijk een 3 weg betekent meer investeren , en waarschijnlijk minder vraag in nl , als opstartend fabrikant zul je een model moeten vinden , wat interessant is en verkoopt , natuurlijk zou ik graag een 3 weg maken , hij zit al lang in de planning, en by the way ik heb ook nog een monitor als model, maar het gaat het gaat mijns inziens bij een speaker niet alleen maar om bandbreedte, er zijn genoeg speakers met veel bandbreedte die mij niet kunnen bekoren op de lange termijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 15 februari 2007 Report Share Posted 15 februari 2007 Ja dat klopt , het is heel moeilijk om bij deze vorm veel liters te krijgen , maar omdat ik het ontwerp zo interessant vond , heb ik er aan vast gehouden, ik heb het nog nooit ergens gezien. Ik moet even in mijn geheugen graven maar volgens mij is zo'n model vele tientallen jaren geleden ook al eens op de markt gezet. Ik kan me vaag herinneren dat "Studio de Schop" (Nederlands bedrijf) ergens rond 1980 een model had die min of meer pyramide vormig was. Uiteraard met units uit die tijd. Los daarvan zuller er wel meer geweestzijnmet een dergelijk concept. Heeft Visaton geen diy model? Iets recenter: http://www.acoustic-reality.com/tetrasite1.htm Of het visaton was weet ik niet maar ik heb ooit een boek met zelfbouw speakers gehad waarin er ook een pyramide stond. Ja dat klopt , het is heel moeilijk om bij deze vorm veel liters te krijgen , maar omdat ik het ontwerp zo interessant vond , heb ik er aan vast gehouden, ik heb het nog nooit ergens gezien. Ik moet even in mijn geheugen graven maar volgens mij is zo'n model vele tientallen jaren geleden ook al eens op de markt gezet. Zou best kunnen , maar vast niet met thiel units , en ieder ontwerp is anders , de filtering en componenten zullen zeker niet hetzelfde zijn Was er al bang voor dat er Thiel units inzaten en dan nog een basreflex ook. Nouja, laat ik het erop houden dat het nooit mijn speaker zal worden dan, maar over smaak valt niet te twisten, er zullen genoeg mensen zijn die het wel mooi zullen vinden en diep laag onbelangrijk vinden. kijk een 3 weg betekent meer investeren , en waarschijnlijk minder vraag in nl , als opstartend fabrikant zul je een model moeten vinden , wat interessant is en verkoopt , natuurlijk zou ik graag een 3 weg maken , hij zit al lang in de planning, en by the way ik heb ook nog een monitor als model, maar het gaat het gaat mijns inziens bij een speaker niet alleen maar om bandbreedte, er zijn genoeg speakers met veel bandbreedte die mij niet kunnen bekoren op de lange termijn. Dan moet je ze hier niet proberen te slijten. Alleen maar laag fetisjisten hier. Als ie maar diep gaat is hier het motto. Er gebeurd nl zoooooveel onder de 30hz. De meeste kunnen het ws niet eens horen. De basreflex maakt het wel weer wat interessanter. Anders moet je pyramide wel 2meter hoog worden om een beetje volume te krijgen. Hoop ooit een 3 weg te zien van je. Met een iets hoger rendement dan. ziet er wel leuk uit nl. suc6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 15 februari 2007 Report Share Posted 15 februari 2007 Of het visaton was weet ik niet maar ik heb ooit een boek met zelfbouw speakers gehad waarin er ook een pyramide stond.Was dat geen model van Vifa? De specificaties van de Vifa zijn zelfs iets beter, een ontwerpfout in de andromeda-design piramide lijkt me de grote afstand tussen woofer en tweeter. De frequentiecurve (bij de overgangsfrequentie) zal zeer sterk afhankelijk zijn van de hoogte van je stoelzitting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 15 februari 2007 Report Share Posted 15 februari 2007 Ja dat klopt , het is heel moeilijk om bij deze vorm veel liters te krijgen , maar omdat ik het ontwerp zo interessant vond , heb ik er aan vast gehouden, ik heb het nog nooit ergens gezien. Ik moet even in mijn geheugen graven maar volgens mij is zo'n model vele tientallen jaren geleden ook al eens op de markt gezet. Ik kan me vaag herinneren dat "Studio de Schop" (Nederlands bedrijf) ergens rond 1980 een model had die min of meer pyramide vormig was. Uiteraard met units uit die tijd. Los daarvan zuller er wel meer geweestzijnmet een dergelijk concept. Heeft Visaton geen diy model? Iets recenter: http://www.acoustic-reality.com/tetrasite1.htm Was dat Hepta niet? Met de Menhir?? Tis 'm niet helem Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 16 februari 2007 Report Share Posted 16 februari 2007 Ja dat klopt , het is heel moeilijk om bij deze vorm veel liters te krijgen , maar omdat ik het ontwerp zo interessant vond , heb ik er aan vast gehouden, ik heb het nog nooit ergens gezien. Ik moet even in mijn geheugen graven maar volgens mij is zo'n model vele tientallen jaren geleden ook al eens op de markt gezet. Ik kan me vaag herinneren dat "Studio de Schop" (Nederlands bedrijf) ergens rond 1980 een model had die min of meer pyramide vormig was. Uiteraard met units uit die tijd. Los daarvan zuller er wel meer geweestzijnmet een dergelijk concept. Heeft Visaton geen diy model? Iets recenter: http://www.acoustic-reality.com/tetrasite1.htm Was dat Hepta niet? Met de Menhir?? Tis 'm niet helem Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 16 februari 2007 Report Share Posted 16 februari 2007 studio de schop en hepta zijn wel het meest verschrikkelijke wat ooit op nederlandse bodem is gemaakt. nog nooit iets van hun gehoord wat me kon boeien. Heb dat trouwens wel meer met nederlandse merken. Was wel een tijdje weg van translator en audiolab. Menhir had vrijwel dezelfde vorm als de foto. Idd de echte driehoek is orgineel . soms moet je je echter wel afvragen waarom iets nog nooit eerder is gedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 16 februari 2007 Report Share Posted 16 februari 2007 Ja dat klopt , het is heel moeilijk om bij deze vorm veel liters te krijgen , maar omdat ik het ontwerp zo interessant vond , heb ik er aan vast gehouden, ik heb het nog nooit ergens gezien. Ik moet even in mijn geheugen graven maar volgens mij is zo'n model vele tientallen jaren geleden ook al eens op de markt gezet. Ik kan me vaag herinneren dat "Studio de Schop" (Nederlands bedrijf) ergens rond 1980 een model had die min of meer pyramide vormig was. Uiteraard met units uit die tijd. Los daarvan zuller er wel meer geweestzijnmet een dergelijk concept. Heeft Visaton geen diy model? Iets recenter: http://www.acoustic-reality.com/tetrasite1.htm Was dat Hepta niet? Met de Menhir?? Tis 'm niet helem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 16 februari 2007 Report Share Posted 16 februari 2007 >> Deze << dus. Groeten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 16 februari 2007 Report Share Posted 16 februari 2007 >> Deze << dus. Groeten... klopt . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 16 februari 2007 Report Share Posted 16 februari 2007 hierbij wil ik nog iets opmerken over het feit dat de units te ver van elkaar zouden zitten, als je kijkt op de site zie je de frequentiekar, gesl. en open poort, deze kar. is op 80 cm hoog en 1,5 meter afstand genomen, over het gebied van 200 a 250 hz tot buiten de algemeen aangenomen hoorgrens blijft de spl binnen +-2 db wat heel netjes is. by the way de avalon avatar (die ik ook in huis heb ) heeft de units nog verder uit elkaar ,ga jij mij vertellen dat het een slechte speaker is , deze speaker heb ik ook gemeten , er is geen ernstige regelmatigheid te zien in de buurt van de overgangsfreq , overigens specificeert avalon die niet geloof ikAls je haaks op het verticale afstraalvlak zit of meet zal het vast wel goed zijn, maar als je de meet- of luisterpositie in verticale richting verplaatst krijg je kamfiltereffecten. Bij een grote luidsprekerafstand en hogere overgangsfrequentie zijn die sterker dan wanneer de luidsprekerunits dichter op elkaar staan of de speaker laag wisselt. Dat is een natuurkundige wetmatigheid, het maakt daarbij niet uit of de speaker een slim marketingverhaal heeft of niet. Het ziet er trouwens wel mooi uit zo'n piramide. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 16 februari 2007 Report Share Posted 16 februari 2007 hierbij wil ik nog iets opmerken over het feit dat de units te ver van elkaar zouden zitten, als je kijkt op de site zie je de frequentiekar, gesl. en open poort, deze kar. is op 80 cm hoog en 1,5 meter afstand genomen, over het gebied van 200 a 250 hz tot buiten de algemeen aangenomen hoorgrens blijft de spl binnen +-2 db wat heel netjes is. by the way de avalon avatar (die ik ook in huis heb ) heeft de units nog verder uit elkaar ,ga jij mij vertellen dat het een slechte speaker is , deze speaker heb ik ook gemeten , er is geen ernstige regelmatigheid te zien in de buurt van de overgangsfreq , overigens specificeert avalon die niet geloof ikAls je haaks op het verticale afstraalvlak zit of meet zal het vast wel goed zijn, maar als je de meet- of luisterpositie in verticale richting verplaatst krijg je kamfiltereffecten. Bij een grote luidsprekerafstand en hogere overgangsfrequentie zijn die sterker dan wanneer de luidsprekerunits dichter op elkaar staan of de speaker laag wisselt. Dat is een natuurkundige wetmatigheid, het maakt daarbij niet uit of de speaker een slim marketingverhaal heeft of niet. Het ziet er trouwens wel mooi uit zo'n piramide. hierbij wil ik nog iets opmerken over het feit dat de units te ver van elkaar zouden zitten, als je kijkt op de site zie je de frequentiekar, gesl. en open poort, deze kar. is op 80 cm hoog en 1,5 meter afstand genomen, over het gebied van 200 a 250 hz tot buiten de algemeen aangenomen hoorgrens blijft de spl binnen +-2 db wat heel netjes is. by the way de avalon avatar (die ik ook in huis heb ) heeft de units nog verder uit elkaar ,ga jij mij vertellen dat het een slechte speaker is , deze speaker heb ik ook gemeten , er is geen ernstige regelmatigheid te zien in de buurt van de overgangsfreq , overigens specificeert avalon die niet geloof ikAls je haaks op het verticale afstraalvlak zit of meet zal het vast wel goed zijn, maar als je de meet- of luisterpositie in verticale richting verplaatst krijg je kamfiltereffecten. Bij een grote luidsprekerafstand en hogere overgangsfrequentie zijn die sterker dan wanneer de luidsprekerunits dichter op elkaar staan of de speaker laag wisselt. Dat is een natuurkundige wetmatigheid, het maakt daarbij niet uit of de speaker een slim marketingverhaal heeft of niet. Het ziet er trouwens wel mooi uit zo'n piramide. kun je hierbij verwijzen naar evt literatuur, wat is een kamfiltereffect? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 16 februari 2007 Report Share Posted 16 februari 2007 Kamfilter Ik ga er van uit dat bij het ontwerp van de piramide er naar is gestreeft dat de weglengte van de woofer naar de luisterplaats en de tweeter naar de luisterplaats even lang is. Dit kan je doen door gebruik te maken van een schuine baffle (schuine zijde van de piramide), door een sprong in de baffle, of op een elektronische manier door type filter en/of vertragingslijntjes voor de tweeter te schakelen (bijvoorbeeld Dynaudio). Als bron van de geluidsgolf wordt hierbij meestal de voorste poolplaat of spreekspoel genomen. De gelijke weglengte geldt maar op Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 16 februari 2007 Report Share Posted 16 februari 2007 Kamfilter Ik ga er van uit dat bij het ontwerp van de piramide er naar is gestreeft dat de weglengte van de woofer naar de luisterplaats en de tweeter naar de luisterplaats even lang is. Dit kan je doen door gebruik te maken van een schuine baffle (schuine zijde van de piramide), door een sprong in de baffle, of op een elektronische manier door type filter en/of vertragingslijntjes voor de tweeter te schakelen (bijvoorbeeld Dynaudio). Als bron van de geluidsgolf wordt hierbij meestal de voorste poolplaat of spreekspoel genomen. De gelijke weglengte geldt maar op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts