andromedaaudiodesign Posted 16 februari 2007 Report Share Posted 16 februari 2007 Kamfilter Ik ga er van uit dat bij het ontwerp van de piramide er naar is gestreeft dat de weglengte van de woofer naar de luisterplaats en de tweeter naar de luisterplaats even lang is. Dit kan je doen door gebruik te maken van een schuine baffle (schuine zijde van de piramide), door een sprong in de baffle, of op een elektronische manier door type filter en/of vertragingslijntjes voor de tweeter te schakelen (bijvoorbeeld Dynaudio). Als bron van de geluidsgolf wordt hierbij meestal de voorste poolplaat of spreekspoel genomen. De gelijke weglengte geldt maar op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 16 februari 2007 Report Share Posted 16 februari 2007 ware het niet dat de filtercomponenten ook voor een tijdsvertraging zorgen , waarnaar de units niet meer in fase zijn , en je praat hierover centimeters, die het uitdoven van een bep. freq veroorzaken, in mijn metingen (ik heb ook hoger gemeten ) heb ik geen uitdoving geconstateerd, en ik heb het boek ook , maar ik ben niet met alles eens wat hij schrijftBij een 6 dB filtering gaat het (vaak) wel op. Maar bij een wat complexer filter is de faseverschuiving tussen woofer en tweeter zodanig dat nette uitlijning van de units nauwelijks zin meer heeft, of zelfs beter achterwege gelaten kan worden. Maar ook dan treden kamfiltereffecten op, alleen zal de luisteras anders zijn. Een Dunlavy is mooi voorbeeld van een luidspreker die op een mooi fasegedrag is ontworpen, ze klinken naar mijn smaak voortreffelijk, en meten ook perfect. Niet alleen een heel nette frequentiekarakterestiek, maar ook een perfect impuls- en afstraalgedrag. Het is een van de weinige dynamische luidsprekers die in staat is blokgolven weer te geven. ik heb de wikipedia ook gelezen nu, maar ook een luidspreker waarbij de units dichter bij elkaar zitten heeft dan in mindere mate te kampen met dat effect , ik denk persoonlijk dat het corrigeren van fasedraaing in het filter veel belangrijker isBijna iedere meerweg luidspreker heeft last van dat effect. Een coaxiaal systeem heeft het nauwelijks, een breedbander ook, maar die gaat weer sterk bundelen. Als de afstand tussen woofer en tweeter kleiner is dan de halve golflengte van de overgangsfrequentie is het probleem ook minimaal, maar dat is gezien de afmetingen van de units meestal ook niet haalbaar. Het corrigeren van fasedraaing van het filter lijkt me zeker belangrijk, maar het minimaliseren van kamfiltereffecten hoort mijns inziens ook bij een goed ontwerp. Trouwens succes toegewenst met je onderneming. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 17 februari 2007 Report Share Posted 17 februari 2007 nou Bart nu zul het wel weten he? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 18 februari 2007 Author Report Share Posted 18 februari 2007 Idd M44, beetje off topic Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 18 februari 2007 Report Share Posted 18 februari 2007 Idd M44, beetje off topic sorry bart er worden trouwens in nl, en ook ergens op deze site een paar avalon ascendants aangeboden 5750 euro 3jaar oud , geen slechte deal dacht ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 18 februari 2007 Report Share Posted 18 februari 2007 Idd M44, beetje off topic sorry bart er worden trouwens in nl, en ook ergens op deze site een paar avalon ascendants aangeboden 5750 euro 3jaar oud , geen slechte deal dacht ik ik heb nog nooit een avalon gehoord. hoe kun je ze het beste typeren of omschrijven . ben zelf ook wel benieuwd nl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 18 februari 2007 Report Share Posted 18 februari 2007 Idd M44, beetje off topic sorry bart er worden trouwens in nl, en ook ergens op deze site een paar avalon ascendants aangeboden 5750 euro 3jaar oud , geen slechte deal dacht ik ik heb nog nooit een avalon gehoord. hoe kun je ze het beste typeren of omschrijven . ben zelf ook wel benieuwd nl. heb je nog nooit een avalon gehoord , ik heb thuis de avatar staan , een avalon , is een luidspreker waarbij emorm veel aandacht is besteed aan perfectie , zowel van de kast , enorm dik front , uit meer lagen mdf , en intern ook helemaal verstevigd verder zijn worden er goede units gebruikt en heeft avalon een filter afstemming die ik persoonlijk prettig vind , heel ruimtelijk , en heel neutraal , het is meer een doorgangsluik voor de muziek , dan een speaker die er zijn eigen stempel opdrukt, want dat gaat vervelen is mijn ervaring Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 18 februari 2007 Report Share Posted 18 februari 2007 het is dus een speaker zonder muzikale voorkeur zeg je? Ik heb dit al met meer mensen besproken maar dat kan helemaal niet volgens mij. Het gaat dan niet eens om specifieke muziek voorkeur maar het feit dat een speaker soms dichter bij het re-produceren van bepaalde geluiden komt dan andere. Er word altijd zo gewichtig gedaan over klassieke muziek en dat dit een van de moeilijkste soorten muziek is om weer te geven. In mijn ogen is dat niet zo. KLassiek word zo vanaf hte instrument opgenomen en verwerkt. Rock daarintegen word weergegeven via PA systemen. En opgenomen als het word weergegeven via PA. Ik weet niet of je regelmatig gitaar versterkers hebt gehoord maar dat klinkt toch echt anders dan een hifi luidspreker. Wanneer ik thuis muziek luister (veelal rock) wil ik dit zo natuurgetrouw mogelijk willen ervaren. Een hifi luidspreker die dit echt goed kan heb ik nog niet gevonden. Het staat echter wel op de cd. Een vriend van mij speelt met pA thuis en dan klinkt hetzelfde cd'tje toch echt meer zoals het hoort. Soms kom ik met mijn century golds een beetje in de buurt en dat vind ik oke , ik wil nl ook nog volksmuziek en klassiek kunnen luisteren. Geef mij maar voor rock een 9 en alle andere muziek een 7 dan is het mij best. Een audiofiel doet dus een poging muziek zo natuurgetrouw in de huiskamer te brengen en zoeken naar een speaker die dat met alle muziek kan. Het blijft toch echt een compromis sluiten ben ik van overtuigd die speaker gaat er simpelweg de komende jaren niet komen. In Amerika is het al vrij gewoon voor muziek liefhebbers om meerdere installaties te hebben. Ik spreek regelmatig mensen die 4 paar luidsprekers hebben (van het merk dat ik niet meer zal noemen) om zo dicht mogelijk bij het reproduceren van "the real thing" te komen. Maar ik sta alleen in deze mening denk ik. Maar wellicht iets voor Bart om over na te denken. Ben wel benieuwd naar die avalon avatar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 18 februari 2007 Report Share Posted 18 februari 2007 het is dus een speaker zonder muzikale voorkeur zeg je?Ik heb dit al met meer mensen besproken maar dat kan helemaal niet volgens mij. Het gaat dan niet eens om specifieke muziek voorkeur maar het feit dat een speaker soms dichter bij het re-produceren van bepaalde geluiden komt dan andere. Er word altijd zo gewichtig gedaan over klassieke muziek en dat dit een van de moeilijkste soorten muziek is om weer te geven. In mijn ogen is dat niet zo. KLassiek word zo vanaf hte instrument opgenomen en verwerkt. Rock daarintegen word weergegeven via PA systemen. En opgenomen als het word weergegeven via PA. Ik weet niet of je regelmatig gitaar versterkers hebt gehoord maar dat klinkt toch echt anders dan een hifi luidspreker. Wanneer ik thuis muziek luister (veelal rock) wil ik dit zo natuurgetrouw mogelijk willen ervaren. Een hifi luidspreker die dit echt goed kan heb ik nog niet gevonden. Het staat echter wel op de cd. Een vriend van mij speelt met pA thuis en dan klinkt hetzelfde cd'tje toch echt meer zoals het hoort. Soms kom ik met mijn century golds een beetje in de buurt en dat vind ik oke , ik wil nl ook nog volksmuziek en klassiek kunnen luisteren. Geef mij maar voor rock een 9 en alle andere muziek een 7 dan is het mij best. Een audiofiel doet dus een poging muziek zo natuurgetrouw in de huiskamer te brengen en zoeken naar een speaker die dat met alle muziek kan. Het blijft toch echt een compromis sluiten ben ik van overtuigd die speaker gaat er simpelweg de komende jaren niet komen. In Amerika is het al vrij gewoon voor muziek liefhebbers om meerdere installaties te hebben. Ik spreek regelmatig mensen die 4 paar luidsprekers hebben (van het merk dat ik niet meer zal noemen) om zo dicht mogelijk bij het reproduceren van "the real thing" te komen. Maar ik sta alleen in deze mening denk ik. Maar wellicht iets voor Bart om over na te denken. Ben wel benieuwd naar die avalon avatar. het is niet alleen die avatar , mijn eigen speakers ontwerp ik ook puur en alleen op neutraliteit en zo zijn er nog genoeg merken die het goed doen , maar wat ik niet ontken is dat toch wel ieder merk een soort eigen kar heeft , maar ik denk dat dichtbij de realthing komen tegenwoordig allang haalbaar is Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 18 februari 2007 Report Share Posted 18 februari 2007 Heb je nog nooit een avalon gehoord , ik heb thuis de avatar staan , een avalon , is een luidspreker waarbij enorm veel aandacht is besteed aan perfectie , zowel van de kast , enorm dik front , uit meer lagen mdf , en intern ook helemaal verstevigd verder zijn worden er goede units gebruikt en heeft avalon een filter afstemming die ik persoonlijk prettig vind , heel ruimtelijk , en heel neutraal , het is meer een doorgangsluik voor de muziek , dan een speaker die er zijn eigen stempel opdrukt, want dat gaat vervelen is mijn ervaring Tja...dan is mij ervaring dan weer tegengesteld voor wat betreft de klankmatige eigenschappen. Ik zou hem zeker niet neutraal willen noemen voor mij is hij zwak in het laag en het hoog mist wat levendigheid, dat zou mij weer vervelen. 3-dimensionaliteit is wel weer van een hoog gehalte. ik heb de spl ook gemeten van de avatar en het hoog loopt iets naar beneden dat zou dat gebrek aan levendigheid kunnen vertalen , het is een gesl. systeem en gaat niet extreem diep daar hebben ze de isis voor, maar wat is dat bebrek aan neutraliteit dan, welke speaker vind jij dan wel neutraal?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 18 februari 2007 Report Share Posted 18 februari 2007 Ik heb de spl ook gemeten van de avatar en het hoog loopt iets naar beneden dat zou dat gebrek aan levendigheid kunnen vertalen , het is een gesl. systeem en gaat niet extreem diep daar hebben ze de Isis voor, maar wat is dat gebrek aan neutraliteit dan, welke speaker vind jij dan wel neutraal?? Je zegt het al, het hoog loopt iets af, dan is hij voor mij al niet neutraal. Een werkelijk neutrale speaker bestaat volgens mij niet of ken jij er eentje? eentje die lekker klinkt wel , okay wat is dan de definitie van een goede speaker?Een speaker die over een gebied van laten we zeggen 10 hz tot 40 khz binnen +- 1 db blijft en waarbij de units in 100 procent fase zijn en nog eens een zeer goede impulsverhouding hebben!!! dat zou wel aardig zijn maar absoluut neutraal ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 18 februari 2007 Report Share Posted 18 februari 2007 Ik heb de spl ook gemeten van de avatar en het hoog loopt iets naar beneden dat zou dat gebrek aan levendigheid kunnen vertalen , het is een gesl. systeem en gaat niet extreem diep daar hebben ze de Isis voor, maar wat is dat gebrek aan neutraliteit dan, welke speaker vind jij dan wel neutraal?? Je zegt het al, het hoog loopt iets af, dan is hij voor mij al niet neutraal. Een werkelijk neutrale speaker bestaat volgens mij niet of ken jij er eentje? eentje die lekker klinkt wel , okay wat is dan de definitie van een goede speaker?Een speaker die over een gebied van laten we zeggen 10 hz tot 40 khz binnen +- 1 db blijft en waarbij de units in 100 procent fase zijn en nog eens een zeer goede impulsverhouding hebben!!! dat zou wel aardig zijn maar absoluut neutraal ? Trouwens bart had je er nog over nagedacht die avalon ascendants voor 5750 ze staan hier op hear bij 2e hands, goede speaker , en gaat ook flink laag , als ik 6000 te besteden had wist ik het wel , overigens heb ik de wilson 5.1 nooit gehoord, de 6.0 schijnt ook goed te zijn , wordt wel eens aan geboden voor 8,500 www.audiomarkt.de , succes Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 18 februari 2007 Author Report Share Posted 18 februari 2007 tja eh eigenlijk heb ik dit topic geopend als voorbereiding. De fondsen zijn namelijk nog niet beschikbaar. Maar hopelijk en een termijn van ongeveer een jaar wel. Dus ik hoop me hier vast een beetje te orienteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 18 februari 2007 Report Share Posted 18 februari 2007 Een neutrale speaker, ik moet er niet aan denken. Als die er komt is dat dan euforie alom? gaan we dan stoppen met verder ontwikkelen, kunnen de andere merken inpakken? zolang een speaker niet perfect PA weer kan geven alsmede een pianoconcert zijn we er niet. En dat.. mijne heren zal niet gaan gebeuren. over smaak valt niet te ........ Tijd voor een nieuw topic denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 18 februari 2007 Report Share Posted 18 februari 2007 Een neutrale speaker, ik moet er niet aan denken. Als die er komt is dat dan euforie alom? gaan we dan stoppen met verder ontwikkelen, kunnen de andere merken inpakken? zolang een speaker niet perfect PA weer kan geven alsmede een pianoconcert zijn we er niet. En dat.. mijne heren zal niet gaan gebeuren. over smaak valt niet te ........ Tijd voor een nieuw topic denk ik. Maar draait het bij audiofilie toch om , het willen perfectioneren van geluidsweergave, dat maakt de hobby interessant Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 18 februari 2007 Report Share Posted 18 februari 2007 Ja klopt maar denk je niet dat het meer realistisch is om te accepteren dat een speaker nooit alles goed zal doen. Muziek is zo groot, zo divers. wat kan in hemelsnaam alles aan? Mijn doel heb ik bereikt. wat is het voor mij meest ideale compromis. Nu maar genieten en wachten tot ik meer geld heb zodat ik nog dichterbij mijn ideale compromis kom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts