Jump to content

soldeer station en andere dingen.


mordante
 Share

Recommended Posts

Als ik een keer een soldeer station wil gaan kopen om wat DIY te gaan hobbien. Waar moet ik dan op letten?

Dan mijn volgende 'probleem' met de cursus die ik nu doe gebruiken we een breadboard om dingen te bouwen. Hoe zet je een breadboard bouwsel om in een printplaat. Hoe pak je de opbouw van een prinplaat aan. Hoe maak je de verbingen tussen de diverse componenten, ik heb sets gezien waar je zelf prints mee kan etsen of zo. Ik heb ook mensen gezien die tussen alle componenten een soort ijzerdraad gebruiken al dan niet geisoleerd.

 

Tips over andere DIY problemen zijn ook welkom.

 

Ook als mensen een 2de hands station in de aanbieding hebben hou ik mij aan bevolen, en als er iemand is die mij een keer zou kunnen helpen tzt met wat soldeerwerk zou ik helemaal een bijna blij mensen worden.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een mooi soldeerstation in mijn werkplaats (merk vergeten, zoals gewoonlijk, was wel duur, zoek het even op voor je, als je wil). Nadeel was dat het nogal lastig "op verplaatsing" werken is, dus heb ik me een soldeerboutje van de LIDL gekocht, uit de "helft van de prijs-bak" :P . Ik heb ooit ook eens tijdens een optreden in een caf

Link to comment
Share on other sites

Als ik een keer een soldeer station wil gaan kopen om wat DIY te gaan hobbien. Waar moet ik dan op letten?

Dan mijn volgende 'probleem' met de cursus die ik nu doe gebruiken we een breadboard om dingen te bouwen. Hoe zet je een breadboard bouwsel om in een printplaat. Hoe pak je de opbouw van een prinplaat aan. Hoe maak je de verbingen tussen de diverse componenten, ik heb sets gezien waar je zelf prints mee kan etsen of zo. Ik heb ook mensen gezien die tussen alle componenten een soort ijzerdraad gebruiken al dan niet geisoleerd.

 

Tips over andere DIY problemen zijn ook welkom.

 

Ook als mensen een 2de hands station in de aanbieding hebben hou ik mij aan bevolen, en als er iemand is die mij een keer zou kunnen helpen tzt met wat soldeerwerk zou ik helemaal een bijna blij mensen worden.

Da's een hoop vragen tegelijk. Zou beginnen om een redelijk goed soldeerstation aan te schaffen en dan idd op gaatjesboard te beginnen.

 

Voor een bout kijk hier eens zoals Duck al aangaf. Daar komt ook deze voorbij:

 

http://www.eleshop.nl/aoyue-937-soldeersta...d6af3ccfae84132

 

Hardstikke Chinees maar wel goed en waar voor het geld. Koop er dan gelijk wat diverse maten (bredere) punten bij. Alleen de beroepsmatige soldeer-o-fiel geeft zijn geld aan een 10x zo dure Weller uit (maar die bakt daar over het algemeen geen betere soldeerverbiindingen mee).

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Hallo Mordante,

 

Welkom bij de club! hier een reactie van een soldeer-o-fiel :)

 

Die soldeerbout van 50euro ziet er goed uit, de temperatuur is regelbaar en dat

is handig als je t.z.t ander soldeer gaat gebruiken met een ander smelpunt

dan rond de 370graden. Bestel ook gelijk een reserve (longlife) soldeerstift/punt(en).

Zelf soldeer ik het liefst een kleine platte stift.

 

Verder is een desoldeerpomp om een onderdeel van een print los te solderen

ook handig. Kost iets van een tientje.

 

Dan nog het soldeer....

Omdat ik voornamelijk oude tuners restaureer gebruik ik 0,8mm tin met

lood en harskern (velleman) Voor dingen die warm worden -denk aan transistoren

in voedingen etc gebruik ik soldeer met een vleugje zilver, het smelpunt

daarvan ligt rond de 400graden.

 

Voor nieuwe schakelingen:

Op b.v. gaatjesprint -wat een prima begin is zoals Pjort opmerkte- kun

je loodvrij soldeer gebruiken, maar als je iets bestaand wilt repareren dan is

het meestal nog met oud tin gesoldeerd en moet je dat gebruiken.

 

Dan het solderen zelf:

Bout op 370graden zetten of temperatuur dat aanbevolen is door leverancier van het soldeer.

 

Zo doe ik het al 36jaar.

Als 1e moet je met een mesje de aansluitdradenvan het te solderen onderdeel schoonmaken, altijd!

ook met nieuwe onderdelen.

Dan draden van het onderdeel door de print en draden ombuigen en heel even 1seconden de draadjes

in een seconde "vastzetten" met een drupje soldeer.

 

Daarna draden afknippen en de verbinding 3seconden/tellen met wat extra tin doorsolderen.

Het de solderen onder moet gedurende zeker 5 seconden stil liggen en daarna het andere

draadje van b.v. een weerstand afknippen en doorsolderen.

 

Omdat 5 seconden best veel tijd is heb ik meestal 3 of meer onderdelen die ik alvast aan een kant

vast soldeer :rolleyes: (en knip het andere nog te solderen draadtje niet af! :rolleyes: )

Regelmatig de punt schoonmaken met het natte sponsje.... zelf gebruik ik ook af en toe een

bougie borsteltje voor het betere schoonmaakwerk.

 

Let op dat je het te solderen onderdeel niet te lang verhit en niet beweegt.

In het 1e geval kan het onderdeel stuk gaan in het 2e krijg je een zogenaamde koude las of

te wel een slechte verbinding.

 

Wat ook heel leuk is als beginnende soldeer-o-fiel zijn kleine Velleman kitjes van een electronische

dobbelsteen etc.

 

Ik weet niet of je ook al een universeelmeter hebt? voor een paar tientjes koop je een digitale

handig is er een met een zoemertje dan kun je checken of iets verbinding maakt.

 

Soldeer ze!,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

................kun je loodvrij soldeer gebruiken, maar als je iets bestaand wilt repareren dan is

het meestal nog met oud tin gesoldeerd en moet je dat gebruiken.

Kleine opmerking hierover. Voor een beginner zou ik beslist geen loodvrij soldeer aanraden maar gewoon 38/62 (lood/tin) harskern soldeer voor elektronica toepassingen, met eventueel een paar procent zilvertoevoeging. 40/60 mag ook maar voor elektronica is 38/62 beter, dat gaat nl direct over vam vloeibaar naar vast tijdens het afkoelen.

 

Zeker op gaatjesboard. Dat ouderwetse harskernsoldeer vloeit nl aanzienlijk makkelijker en beter door dan loodvrij soldeer. Neem ook niet de goedkoopste kwaliteit van een paar euro per pond. Het gebruikte vloeimiddel in de kern daarvan is beneden peil en geeft slechte verbindingen. Gebruik goede kwaliteit van Multicore bv. Ben het met tubejack eens dat het dunnere soldeer van 0,8 mm aanzienlijk prettiger werkt op printen en gaatjesboard dan de dikkere varianten.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Vroegah, op de MTS (werktuigbouwkunde) zat er wat electro in mijn eindproject. Dat had ik maar wat in elkaar gedraaid en je voelt het al.. Op het moment suprime werkte het apparaat niet!

 

Toen (10 jaar terug?) heb ik een eenvoudige soldeerbout gehaald en ik moet zeggen het is

Link to comment
Share on other sites

(...) dus heb ik me een soldeerboutje van de LIDL gekocht, uit de "helft van de prijs-bak" :P .(...)

 

Mijn nieuwste aanwinst is een soldeerpistool, eveneens van Lidl.

Kostte bijna niks, en hij is nog wel 180 Watt!!

Daar kun je nu eindelijk eens dikke kabels mee solderen: luidsprekerkabels, bijvoorbeeld.

De soldeerpunt wordt roodgloeiend...

Er zitten ook hulpstukjes bij voor het lassen en snijden van kunststof. Reuze praktisch.

Maar voor electronica is zoiets niet geschikt. Heet is leuk... maar dit is t

Link to comment
Share on other sites

Voor een beginner zou ik beslist geen loodvrij soldeer aanraden maar gewoon 38/62 (lood/tin) harskern soldeer

 

Jammer dat lood tegenwoordig in soldeer verboden is en (behalve restpartijen) dus ook uit de handel.

 

voor het vastzetten van klein werk (onderdeeltjes op een printje) heb je aan 12w genoeg. Voor het losmaken iets meer, 15w. Voor iets groter werk (kabeltje aan een tulpstekker / chassisdeel) is 25w voldoende, voor lomp werk in elctronica (losmaken dikke kabels van luidspreker chassisdelen) 65 w / 80 w. Dus met 4 boutjes ben je klaar, en aleen voor de kleintjes wil je een weller, voor die dikke is een Lidl ook ok.

 

Overigens: waarom wil je een printplaat bouwen? Free-wire / Hard-wire blijft mooier......

Link to comment
Share on other sites

Voor een beginner zou ik beslist geen loodvrij soldeer aanraden maar gewoon 38/62 (lood/tin) harskern soldeer

 

? Free-wire / Hard-wire blijft mooier......

 

 

Wat is free-wire/hard-wire precies en zou je daar wat foto's van kunnen plaatsen?

Link to comment
Share on other sites

Free-wire / Hard-wire blijft mooier......

 

 

Wat is free-wire/hard-wire precies en zou je daar wat foto's van kunnen plaatsen?

 

Aan een onderdeel zitten af fabriek draadjes. Wanneer je de onderdelen met hun eigen draadjes aan elkaar vastmaakt is dat Freewire. Wanneer de draadjes te kort zijn kun je ze met behulp van een los draadje aan elkaar vastmaken, dat is Hardwire. Je moet de onderdelen dan vaak wel ergens aan vast maken (je kunt een condensator maatje Cola blikje niet aan draadje laten bengelen).

Dat is dus iets anders dan zo'n pisdun printbaantje. Overigens: sommige modellen worden uitgerust met (extra) dikke printbanen, er zijn meen ik zelfs Sphinx modellen geweest met zilveren prints.

 

Verder is een desoldeerpomp om een onderdeel van een print los te solderen

ook handig. Kost iets van een tientje.

 

zo'n pompje is onmisbaar. Daarnaast gebruik ik ook iets wat ik maar "slurpkous" noem, ik weet even niet hoe het heet. Het is gevlochten koperdraad op een rolletje. Dat gebruik je om resten van de printbaan en uit de gaatjes te trekken. Let op dat je het kousje loshaalt terwijl je het verwarmt, anders trek je de printbaan mee!

 

Afgezien daarvan is een eindeloze frustratie het feit dat ik een hand tekort kom. Er is dus vaak een klemmetjesding (met vergrootglas) bij, of een zwikkie losse krokodillebekjes om de boel tijdens het afkoelen op zijn plek te houden.

 

Wanneer je dingen wilt solderen die snel te heet worden (spreekspoeldraadjes op een tweeter!) kun je met een krokodillebekje een strip alufolie achter het soldeerpunt aan de draad klemmen, dan loopt de hitte weg voordat het onderdeel wordt bereikt.

Link to comment
Share on other sites

Heeft iemand hier ervaring met Antex soldeerstations?

 

zat zelf naar de 690SD of de 660TC te kijken.

 

Niet de allergoedkoopste stations die er zijn maar zeker geen Weller prijzen.

ik zou zelf alles zoveel mogelijk hard wired solderen , lucht is een zeer goede isolator , Mark levinson gebruikt zelfs arlon als materiaal voor prints, terwijl die duurder zijn als normale prints , dan zal het verbeteren van de printisolatie wel iets uitmaken voor de sound neem ik aan
Link to comment
Share on other sites

Heeft iemand hier ervaring met Antex soldeerstations?

 

zat zelf naar de 690SD of de 660TC te kijken.

 

Niet de allergoedkoopste stations die er zijn maar zeker geen Weller prijzen.

ik zou zelf alles zoveel mogelijk hard wired solderen , lucht is een zeer goede isolator , Mark levinson gebruikt zelfs arlon als materiaal voor prints, terwijl die duurder zijn als normale prints , dan zal het verbeteren van de printisolatie wel iets uitmaken voor de sound neem ik aan

Dat is wellicht wat makkelijk aangenomen. Isolatiemateriaal is volgens mij alleen interessant bij hoge spanningen. Die komen niet voor in versterkers, cd-spelers enz.

Link to comment
Share on other sites

Meen dat Henrie beroepshalve hele andere waardes gewend is ;)

 

Moet trouwens even denken aan een diy buizenamp met een zendbuis waarbij temperatuur wel een apart probleem vormde. Meen dat er teflonplaatjes werden gebruikt en de temperatuur moest beneden een bepaalde waarde blijven, omdat er ander kankerverwekkende gassen vrij konden komen...

 

Gelukkig wist de persoon wel waar ie mee bezig was.

Link to comment
Share on other sites

Meen dat Henrie beroepshalve hele andere waardes gewend is ;)

Dat klopt, al ben ik afgelopen week ook wel met 12, 24 en 48VDC bezig geweest ;) Ook met aardleidingen in een 11kV-installatie trouwens... ;)

 

@Sodejuu:

2kV is inderdaad wel een 'hoge spanning'. Ik weet niet hoe een buizenversterker aan die spanning komt, maar als dat met 'slechts' een trafo is, dan is de netspanning uiteraard direct van invloed op die 2kV. Maar ik bedoelde uiteraard midden- en hoogspanningsinstallaties. Daarbij mag de spanning wat meer afwijken (geloof ik). De eindgebruiker die 230/400V binnen krijgt, hoeft daar geen last van te hebben, omdat de 'tapstand' (die de overzetverhouding regelt) van de middenspanningstrafo aangepast kan worden (en dat gebeurt geheel automatisch).

 

[edit]ik zit dit verhaaltje over spanningsval in het verkeerde topic te typen geloof ik ;)[/edit]

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Ik schop deze even omhoog met een vraagje voor de experts.

 

Ik gebruik nog normale (loodhoudende) soldeertin. Nu heb ik nog zo'n Weller station met zo'n (nat) sponsje om de stift schoon te maken

 

08.30.kh6.jpg

http://www.display.nl/Soldeergereedschap/S...0051500699.html

 

Maar eigenlijk vind ik dat niet zo fijn werken. Wat ik meestal ook doe is flink wat soldeer op de stift en dan even met de hand op de tafel tikken, zodat er een druppel overtollig soldeer van af valt en een mooi vertind, glimmend puntje over blijft. Heel fijn, maar die wegspringende soldeerbolletjes is toch niet zo prettig in de huiskamer...

 

Nu zie ik dat ze tegenwoordig ook dit soort dingen hebben:

 

08.30.wdc.jpg

 

http://www.display.nl/Soldeergereedschap/S...0051512499.html

Met zo'n bolletje spiraalwol

 

08.30.wdc.1.jpg

 

Je voelt de vraag al aankomen; kan ik dit ook gebruiken voor loodhoudende soldeer tin, of is dit echt alleen bedoeld voor loodvrije soldeer?

Link to comment
Share on other sites

Kun je ook voor loodhoudend gebruiken, zolang je de twee soorten maar niet door elkaar heen gebruikt.

 

Geldt uiteraard ook (en in nog meerdere mate) voor de soldeertip.

 

Overigens zou ik als hobbyist lekker loodhoudend blijven gebruiken.

 

 

Wil je toch loodvrij en loodhoudend door elkaar heen gebruiken (ik moet dat bijvoorbeeld wel) dan kun je het beste 2 aparte bouten nemen.

Mixen van loodhoudend en loodvrij met 1 bout vreet de tip snel op.

Link to comment
Share on other sites

Nee, ik wil niet naar loodhoudend. Ik zoek gewoon een betere methode om de stift schoon te maken (tijdens en na het solderen). Mijn huidige methode met sponsje geeft toch steeds meer zwarte troep rondond de punt.

 

Hoe lang gaat zo'n magnastat puntje eigenlijk mee?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...