Pjotr Posted 16 november 2009 Report Share Posted 16 november 2009 Nee, ik wil niet naar loodhoudend. Ik zoek gewoon een betere methode om de stift schoon te maken (tijdens en na het solderen). Mijn huidige methode met sponsje geeft toch steeds meer zwarte troep rondond de punt. Je moet ook doorsolderen en het sponsje vochtig houden (niet te nat) Als je de punt lange tijd niet gebruikt maar de bout staat wel aan dan oxideert alle tin op de punt. Dan moet je hem eigenlijk opnieuw eerst met een flinke hoeveelheid tin opnieuw vertinnen. Flinke hoeveelheid tin op de punt en met een mesje voorzichtig schoon krabben. Oppassen dan dat je de ijzerlaag niet beschadigd want dan is de punt zo weg. Duck, Die Weller spons of een pannenspons blijft om het even. Met loodhoudend soldeer gaat het prima met beide, zie ook Sander zijn antwoord. En als hobbyist zou ik dat ook zeker blijven gebruiken. Loodvrij is met de hand een ramp en een kunst op zich, het kan wel maar vereist behoorlijk wat oefening. Bovendien moet je de bout daarvoor heter zetten wat veel IC's niet leuk vinden en de punt nog sneller oxideert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 november 2009 Report Share Posted 16 november 2009 Doorsolderen, doorsolderen, die ^%##$@ kleucodes op die weerstanden zijn vaak zo slecht zichtbaar dat ik meestal eerst de weerstand nameet voor de zekerheid. En dan moet je die contactdraadjes ombuigen op de juiste afstand/grootte, zodat ze door de soldeer gaatjes op de pcb passen, proberen te fixeren op de juiste afstand (liefst een beetje recht), pcb omdraaien, valt ie er weer uit. Op de grond zoeken naar het weerstandje, hoofd stoten aan tafelblad, weerstandje met plakbandje vast zetten. pcb proberen niet wiebelend te krijgen, soldeertin van rol afrollen, snoer van bout uit de knoop en gevaren zone halen. Telefoon beantwoorden, kat te eten geven en gaan En dat is alleen nog maar 1 weerstandje Nee ik zet de bout meestal tussentijds uit (moet je weer 30 seconde wachten voor ie op temperatuur is) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 november 2009 Report Share Posted 16 november 2009 Tja, wat een gedoe h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 16 november 2009 Report Share Posted 16 november 2009 In stapjes doen: Eerst alle kleine axiale onderdeeltjes (weerstandjes, dioden), dan de ICs (of voetjes), dan de hogere onderdelen als transistoren en elco's. In alle stappen een dik stuk soepel schuimrubber op de onderdelenkant houden (met 2 stuks PTT-elastiek ofzo) en dan de print omdraaien en alles solderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 november 2009 Report Share Posted 16 november 2009 Nog even een serieuze vraag. Knippen jullie de "contactdraadjes" (hoe noem je dat eigenlijk ook alweer?) af voor of na het solderen? Ik heb wel eens gehoord dat voor het solderen beter is, omdat afknippen na het solderen kan leiden tot beschadiging van de soldeer verbinding (extra spanning erop enzo). Maar afknippen voor het solderen is ook niet alles (valt er sneller uit, tenzij je een cm laat uitsteken of zo). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 november 2009 Report Share Posted 16 november 2009 Ja, eigenlijk wel, maar het is wel handig als de punt schoon is om mee te beginnen. Zonder die zwarte prutsels. Mijn "probleem" is dus eigenlijk dat ik die punt steeds minder makkelijk schoon krijg (heb afschappen met een mesje nog nooit geprobeerd). Met een nieuwe punt gaat het lekker, maar dat tikt zo aan, ieder keer een nieuwe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 16 november 2009 Report Share Posted 16 november 2009 Nog even een serieuze vraag. Knippen jullie de "contactdraadjes" (hoe noem je dat eigenlijk ook alweer?) af voor of na het solderen? voor het solderen knippen, zeker bij doorgemetaliserde prints. Er vloeit relatief veel soldeer langs het onafgeknipte draad in de richting die je niet wilt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 16 november 2009 Report Share Posted 16 november 2009 Offici Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 16 november 2009 Report Share Posted 16 november 2009 Neem me niet kwalijk, maar is het niet de bedoeling dat je de onderdelen eerst verhit en daar dan het soldeer tegen houdt zodat het smelt, nog even de bout er tegen blijven houden zodat het soldeer mooi uitvloeit? Misschien een idee om het begin van dit topic te lezen Bart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts