sfinx Posted 11 februari 2007 Report Share Posted 11 februari 2007 Gisteren stond ik bij de Music Store met een nieuwe verzamel cd van Van Morrison (soundtrack Hits) in mijn handen. Prijs 19,95 euro. Niet gekocht, mij te duur. Kijk ik net bij Amazon.com, kost dezelfde cd 9,95 USD. Volgens de huidige koers dus 7,65 euro. Waar ligt dit aan? De cd's van The Beatles, uitgegeven in de jaren 80 van de vorige eeuw kosten nog steeds evenveel als destijds, 19,95 euro. Trouwens wel opvallend, elke nieuwe cd in Nederland kost gemiddeld 19,95 euro. Afspraken tussen de winkels onderling en/of de platenmaatschappijen? En diezelfde maatschappijen maar klagen over illegaal downloaden. Misschien moeten ze hun hand eens in eigen boezem steken en de schuld bij zichzelf zoeken? De NMA mag van mij een onderzoek instellen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rein! Posted 11 februari 2007 Report Share Posted 11 februari 2007 Music Store Probeer eens een muziekwinkel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 11 februari 2007 Report Share Posted 11 februari 2007 Ik bestel mijn CD's tegenwoordig bij http://www3.cd-wow.nl/. Dat scheelt enorm! Link to comment Share on other sites More sharing options...
sfinx Posted 11 februari 2007 Author Report Share Posted 11 februari 2007 De musicstore is ook niet mijn favoriete zaak maar als er naast de Free Record Shop niets anders in je woonplaats zit heb je niet altijd veel keuze. Heb er trouwens wel 2 leuke cd's laatst op de kop getikt: Devils and Dust incl. dvd voor 9,95 euro en de speciale uitgave van Paul Weller's Heavy Soul in een fraai kartonnen klaphoesje, eveneens voor 9,95 euro dus het kan wel. Onbegrijpelijk trouwens dat ooit voor de jewel case is gekozen als verpakking voor cd's. Heb er inmiddels meerdere in kartonnen hoezen en die: zijn veel fraaier; zijn vermoelijk goedkoper te produceren; nemen minder plaats in; zijn beter voor het milieu omdat er dus geen plastic in zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rein! Posted 11 februari 2007 Report Share Posted 11 februari 2007 Devils and Dust incl. dvd voor 9,95 euro Als je het over naaien hebt, wat een zeldzaam slechte opname vind ik dit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 11 februari 2007 Report Share Posted 11 februari 2007 Veel oudere uitgaven kosten minder dan eur 10. In A Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 11 februari 2007 Report Share Posted 11 februari 2007 Zie ook Bol.com met een enorm aanbod voor eur 7.99 Over 'laten naaien' gesproken... uitzonderingen daargelaten vind ik Bol.com een onnodig dure plek om CD's te bestellen. Ze zijn in de meeste gevallen al flink duurder dan bijvoorbeeld NLstore en dan komt er ook nog verzendkosten overheen! Bovendien zetten ze vaak absurd hoge 'adviesprijzen' bij de CD, boven hun eigen prijs, waardoor 't lijkt alsof je bij Bol.com veel geld bespaart. ("u bespaart ...%" ) Zolang 't om redelijk mainstream titels/artiesten gaat is de tip van Gruiter eentje waar je absoluut voordeel mee kunt halen! Voorbeeld: laatste CD van Jewel, bij Bol.com 20,49 + bijna 2,- euri verzendkosten! Bij CD-wow kost deze slechts 9,95, zonder verzendkosten! ...tel uit je winst En zo zijn er nog talloze voorbeelden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 11 februari 2007 Report Share Posted 11 februari 2007 Zie ook Bol.com met een enorm aanbod voor eur 7.99 Over 'laten naaien' gesproken... Dat vind jij een hoge prijs voor een cd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 11 februari 2007 Report Share Posted 11 februari 2007 Dat vind jij een hoge prijs voor een cd? Nee, 7,99 niet. Vandaar dat ik ook begon met 'uitzonderingen daargelaten'. maar er komen dan nog wel verzendkosten overheen, wat 'm weer bijna Link to comment Share on other sites More sharing options...
sfinx Posted 11 februari 2007 Author Report Share Posted 11 februari 2007 Heb net zowel de cd als de dvd van Devils and Dust nog eens beluisterd. Met de cd is naar mijn mening niets mis. Zeer goede opname. De dvd is opgenomen in een woning en is een veel eenvoudiger opname. Klinkt minder dan de cd maar is zeker niet slecht en past wel bij de nummers en de uitvoering. Mijn cd's koop ik meestal bij Amazon(.com, .co.uk of .de). Tijdje terug drie cd's van Johnny Cash gekocht uit de American Recordings Serie (delen 3,4 en 5). Bij Bol allemaal rond de 20 euro. Via amazon tussen de 7,50 en de 12 USD en deel 4 was incl. dvd. Stond weliswaar alleen de clip van Hurt op maar toch. Bol verkocht de versie zonder dvd. Wat boeken betreft trouwens ook veel goedkoper dan Nederland. Zag in Den Bosch laatst een zeer fraai en zeer dik boek over een jungletrek door West Afrika, fraai verpakt etc. voor 195 euro. Kost bij Amazon 99 USD. Fijn zo'n vaste boekenprijs... Maar dit terzijde. Bij Amazon kun je ook via handelaren kopen en vorig weekend weer 2 cd's besteld uit de Japanse Paper Sleeve serie (Springsteen's Nebraska en Greetings from Asbury Park) bij importcds. Zaterdag besteld, resp. donderdag en vrijdag in huis vanuit de VS. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 februari 2007 Report Share Posted 11 februari 2007 [...] Prijs 19,95 euro. Niet gekocht, [...] Gelijk heb je. Je hoeft helemaal niet naar overzee's te kijken, of in nederland naar goedkopere zaken te zoeken. Gewoon een (half) jaartje wachten. Dan ligt bijna alles wat nu nieuw is uitgegeven in de midprijs bak. Ik koop dan ook bijna nooit meer iets als het net uit is, dan voel ik me een paar maanden later inderdaad genaaid. Gisteren bijvoorbeeld, de laatste Kate Bush voor E10.- Prijs bij introductie E22.- Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 11 februari 2007 Report Share Posted 11 februari 2007 Ja, of ze brengen na een half jaar een "nieuwe versie" uit met drie bonustracks Voor vaak hetzelfde geld, en dan zit er soms ook wel een dvd bij, daar word ik nu pas pissig van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 11 februari 2007 Report Share Posted 11 februari 2007 Dat vind jij een hoge prijs voor een cd? Nee, 7,99 niet. Vandaar dat ik ook begon met 'uitzonderingen daargelaten'. maar er komen dan nog wel verzendkosten overheen, wat 'm weer bijna Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 11 februari 2007 Report Share Posted 11 februari 2007 Antwoordt op Waarom worden wij genaaid. Ik denk omdat we er zelf om vragen. We kopen massaal bij de Media-markt omdat het daar goedkoper is, en de lokale platenboer moet zijn cd's wel voor meer verkopen om nog winst te kunnen maken, ik ken zelfs platenboeren die hun cd's inkopen bij de mediamarkt, dan zijn ze minder kwijt dan als ze het inkopen bij de platenmaatschappij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 11 februari 2007 Report Share Posted 11 februari 2007 Nou,...zoveel goedkoper is de Mediamarkt niet altijd. Het gaat vaak maar om enkele, op dat moment populaire titels. Bovendien krimpt 't aanbod in CD's als sneeuw voor de zon bij Mediamarkt. (althans, wel in Groningen) Hadden ze een jaartje of 1,5 a 2 geleden nog iets van 4 of 5 stellingen met CD's... nu nog maar 2! (verdreven door de DVD ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
olivetti Posted 11 februari 2007 Report Share Posted 11 februari 2007 Probeer www.elcheapo.nl eens als je cd's zoekt. Je krijgt een mooi overzicht van de prijs plus verzendkosten te zien van veel internetshops. En als een site toevallig een goede aktie heeft zie dat ook meteen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 11 februari 2007 Report Share Posted 11 februari 2007 In Leeuwarden valt dat nog wel mee, echter zie je daar cd's voor 6,95 die bij de lokale platenboer zelfs tweedehands niet zo goedkoop is, en internet helpt ook niet, ik had het ook met een cd die moest bij een bepaalde zaak 25 euro kosten terwijl ik hem kon kopen voor 12,00 euro bij cd-wow. Dat gaat nergens meer over, alhoewel je wel even moet wachten, het scheelt gewoon een hoop geld. Ik denk dat over een paar jaar er veel minder cd-winkels zijn, ik zie het donker in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 februari 2007 Report Share Posted 11 februari 2007 Ik koop niet veel CD's meer, maar Kroese in Nijmegen en Arnhem is als zelfstandige winkelier extreem goedkoop - het kan dus wel als kleine middenstander. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 11 februari 2007 Report Share Posted 11 februari 2007 De musicstore is ook niet mijn favoriete zaak maar als er naast de Free Record Shop niets anders in je woonplaats zit heb je niet altijd veel keuze. Heb er trouwens wel 2 leuke cd's laatst op de kop getikt: Devils and Dust incl. dvd voor 9,95 euro en de speciale uitgave van Paul Weller's Heavy Soul in een fraai kartonnen klaphoesje, eveneens voor 9,95 euro dus het kan wel. Onbegrijpelijk trouwens dat ooit voor de jewel case is gekozen als verpakking voor cd's. Heb er inmiddels meerdere in kartonnen hoezen en die: zijn veel fraaier; zijn vermoelijk goedkoper te produceren; nemen minder plaats in; zijn beter voor het milieu omdat er dus geen plastic in zit. Geef mij maar die platic doosjes, Kartonnen hoesjes gaan vaak stuk. Het al een aantal van die kartonnen hoezen vaan de "tandjes" die de Cd op hun plek houden volledig weg zijn. Bij een platic hoesje kan je ze tenminste vervangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 11 februari 2007 Report Share Posted 11 februari 2007 Onbegrijpelijk trouwens dat ooit voor de jewel case is gekozen als verpakking voor cd's. Heb er inmiddels meerdere in kartonnen hoezen en die:zijn veel fraaier; Sommige zijn fraai, andere niet. Buiten dat worden de meeste cd's niet in twee versies uitgebracht dus een vergelijk gaat meestal niet op.zijn vermoelijk goedkoper te produceren;Integendeel. Vergeet bijvoorbeeld het snijden en bedrukken (en soms zelfs lamineren) niet, wat uniek is per uitgebrachte cd, in vergelijking tot de standaard kunststof doosjes (ook voor cd-r's etc.) en boekjesafmetingen. nemen minder plaats in;Dat ligt aan de uitvoering, dus dit gaat ook niet altijd op.zijn beter voor het milieu omdat er dus geen plastic in zit.Betwijfel of het feit dat er geen "plastic" in zit dus beter zou zijn voor het milieu. Het maken van een niet gestandaardiseerd kartonnen hoesje vergt nogal wat energie en de drukinkt valt meestal onder chemische goedjes. Dat er, zoals nogal eens vermeld wordt, (deels) gerecycled papier is gebruikt is op zich een leuke melding voor de bomen onder ons, maar het voordeel van recyclen van papier is ook maar betrekkelijk in verhouding tot het rooien van (geplant) bos. Het verbruik van diverse grondstoffen en de gevolgen daarvan op het milieu om er een kant en klaar hoesje van te maken zijn bij houtkap misschien zelfs wel minder... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 12 februari 2007 Report Share Posted 12 februari 2007 Nou,...zoveel goedkoper is de Mediamarkt niet altijd.Meestal is VanLeest nog goedkoper. Ook is het typisch dat de cd's bij de Mediamarkt in Leeuwarden duurder zijn dan de zelfde cd's in Groningen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 12 februari 2007 Report Share Posted 12 februari 2007 Dat is logisch dat het in groningen goedkoper is, er is daar veel meer aanbod dan leeuwarden, allen "goedkope cd-winkels" zijn hier al weggeconcureerd, en die er nog wel zijn, zoals b.v. blackmarket, kunnen ook niet op tegen de stunts van de Media Markt, alhoewel het steeds minder word bij de media markt het gaat steeds meer de kant op van dvd's netzoals free record shop v&d en die krengen zijn ook vreselijk duur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sfinx Posted 13 februari 2007 Author Report Share Posted 13 februari 2007 je hebt geen tandjes nodig in een kartonnen hoesje als je die van hetzelfde model maakt als bij een lp, gewoon inschuiven dus, al dan niet met binnenhoes. Dat kartonnen hoesjes fraaier zijn blijf ik bij. Vergelijk de japanse heruitgaves van bijv. Greetings from Asbury Park of Led Zeppelin 3 eens met de versie uit de jewel case. En jawel, veel cd's worden tegenwoordig wel in 2 versies van verpakking uitgegeven, waarbij de kartonnen hoes dan de special edition is. Goedkoper te produceren? Okay, misschien niet. Dat ze minder plaats innemen lijkt me duidelijk, ze zijn immers smaller dan een jewel case. Dat ze beter zijn voor het milieu blijf ik eveneens bij. Immers minder plastic, ook wanneer het hoesje gelamineerd wordt. Het bedrukken is niet anders dan wanneer je de kaft van het boekje drukt dus qua inkt maakt het weinig tot niets uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 13 februari 2007 Report Share Posted 13 februari 2007 Geef mij maar die platic doosjes, Kartonnen hoesjes gaan vaak stuk. Het al een aantal van die kartonnen hoezen vaan de "tandjes" die de Cd op hun plek houden volledig weg zijn Ik heb ook een voorkeur voor kartonnen hoesjes! veel mooier. Zelf heb ik nog nooit meegemaakt dat die dingen vaak/gauwer stuk gaan. (heb weleens 1 of 2 uitgeleend aan mensen die er minder netjes mee omgaan dan ik, en dan krijg je ze weleens beschadigd terug ) het is me bijv. een paar keer opgevallen dat een collega van mij CD's er altijd uithaalt, zonder op 't "sterretje" in 't midden van de tray te drukken. (zodat de CD dus bijna krom buigt) Heb van al m'n circa 650 CD's nog nooit 1 gehad waarvan die 'tandjes' kapot zijn gegaan. (wel -tig keer met geleende bieb-CD's. Onvoorstelbaar wat sommige mensen met CD's uitvreten) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 13 februari 2007 Report Share Posted 13 februari 2007 Da's inderdaad droevig. Ik maak geleende cd's altijd schoon voor ze de speler in gaan. Ze zien er verder vaak te zwaar bekrast uit. Soms slaan ze over maar meestal gaat het goed. Priv Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts