Jump to content

Waarom worden wij genaaid?

sfinx
 Share

Recommended Posts

je hebt geen tandjes nodig in een kartonnen hoesje als je die van hetzelfde model maakt als bij een lp, gewoon inschuiven dus, al dan niet met binnenhoes.
Het is waarschijnlijk leuk voor een verzamelaar, die mini-lp-cd's heruitgaves, maar mijn voorkeur gaat meestal niet uit naar oude wijn in nieuwe zakken.

De kartonnen versies die ik bedoel zijn veelal fraai geconstrueerde (uitklapbare) uitvoeringen die origineel zo worden uitgebracht. Net zo breed of soms breder dan jewel-cases.

Dat kartonnen hoesjes fraaier zijn blijf ik bij. Vergelijk de japanse heruitgaves van bijv. Greetings from Asbury Park of Led Zeppelin 3 eens met de versie uit de jewel case. En jawel, veel cd's worden tegenwoordig wel in 2 versies van verpakking uitgegeven, waarbij de kartonnen hoes dan de special edition is.
Als een cd-hoes in twee uitvoeringen wordt uitgebracht valt een eventueel milieuvoordeel gelijk weg. En het zijn toch echt uitzonderingen die dubbele versies.
Goedkoper te produceren? Okay, misschien niet.

Dat ze minder plaats innemen lijkt me duidelijk, ze zijn immers smaller dan een jewel case.

Zie boven.
Dat ze beter zijn voor het milieu blijf ik eveneens bij. Immers minder plastic, ook wanneer het hoesje gelamineerd wordt. Het bedrukken is niet anders dan wanneer je de kaft van het boekje drukt dus qua inkt maakt het weinig tot niets uit.
Vergis je niet in het gemak waarmee plastic geproduceerd wordt in verhouding tot papierbewerking. Dat papier/karton bij afvalverwerking minder schadelijk kan zijn is wel een voordeel. Bij de productie ligt dat anders.

Dit doet me denken aan de plastic bekertjes voor koffie-automaten. Dat lijkt verspilling maar t