Jump to content

Wat voor een draaitafel?

Rogier
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Na gisteren een mooie Transrotor Leonardo gehoord te hebben (thnx P., je hebt me overtuigd :D) ben ik eindelijk zover om eens te gaan rondneuzen voor een draaitafel. Eindelijk omdat het mijn eerste schreden worden op analoog gebied. Nu is mijn vraag wat ik beter kan doen, tweedehands of nieuw? Is het tweedehands kopen van een draaitafel wel verstandig? En wat kan ik kopen voor ongeveer 800 euro?

Gr. Rogier

Geplaatst door Rogier:

Hallo allemaal,

Na gisteren een mooie Transrotor Leonardo gehoord te hebben (thnx P., je hebt me overtuigd  :D) ben ik eindelijk zover om eens te gaan rondneuzen voor een draaitafel. Eindelijk omdat het mijn eerste schreden worden op analoog gebied. Nu is mijn vraag wat ik beter kan doen, tweedehands of nieuw? Is het tweedehands kopen van een draaitafel wel verstandig? En wat kan ik kopen voor ongeveer 800 euro?

Gr. Rogier

Beste Rogier,

Even wachten !!!!

Want er komen hele mooie (goede ?) nieuwe draaitafels aan van Thorens.

En ook nog eens in Jouw prijsklasse.......het model is als een Transrotor Leonardo , maar dan van Aluminium ,wel zwaar , met een Rega Rb 250 arm.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Thnx voor je antwoord!

Je hebt het over Thorens, maar is tweedehands kopen niet slimmer? bv. een micro seiki (spel ik dat goed?) of een michel?

En finally, wanneer komt de nieuwe thorens uit? zijn er al foto's van te vinden?

gr. Rogier

Michell MYCRO Draaitafel met Rega RB300 arm uit 1999, in perfecte staat.

Is dit wat? De Arm is die kwalitatief goed? en is het dit model?

michell_mycro_1.jpg

Dit ziet er wel mooi uit namenlijk!!

gr. Rogier

Geplaatst door Rogier:

Dat had ik wel gezien, maar is dat wat? Of zijn er voor dat geld betere tafels te krijgen?

gr. Rogier

Nou, Haudio komt met prijzen ;) . Die liggen wat beter dan de Amerikaanse. Iemand bekend ermee waarom de prijsverschillen met Amerika zo groot zijn (Bush verhaaltje confused.gif ) ???

Rogier, De Michell Mycro is een goeie draaitafel. Beter dan een Rega P3 oid en de prijs lijkt me OK. Ik heb zelf een Syncro, de voorganger van de Mycro. De Syncro heeft een glazen plateau, voor de rest is ie 't zelfde. Ik heb 'm bij Haudio 2de hands gekocht voor

Bedankt sodejuu!

Ik zag dat het zonder element was, dus dat komt er dan nog bij, en een phono voorversterker natuurlijk. Blijft een dure hobby!

Ik zal een mailtje sturen denk ik, even kijken of ie er nog is. De arm schijnt wel goed te zijn. of heb ik het mis?

gr. Rogier

Geplaatst door Sodejuu:

Nou, Haudio komt met prijzen   ;) . Die liggen wat beter dan de Amerikaanse. Iemand bekend ermee waarom de prijsverschillen met Amerika zo groot zijn (Bush verhaaltje    confused.gif ) ???

Rogier, De Michell Mycro is een goeie draaitafel. Beter dan een Rega P3 oid en de prijs lijkt me OK. Ik heb zelf een Syncro, de voorganger van de Mycro. De Syncro heeft een glazen plateau, voor de rest is ie 't zelfde. Ik heb 'm bij Haudio 2de hands gekocht voor

De RB300 is volgens de geleerden de beste arm van Rega. Goed en makkelijk afstelbaar en degelijk. Het is natuurlijk geen SME, Moerch of Graham, maar dat is toch een andere prijsklasse.

Op mijn Syncro zit een Linn Basik arm. Aangezien ie van Linn is, weet je de prijs. Hij is ook wel wat beter dan de Rega, maar gewoon veel te duur. Gelukkig zat ie erop en was 't bij de prijs inbegrepen.

Standaard komt zo'n Mycro met een RB250 meen ik en dat is ook al een goeie arm.

Tja, een element erbij zou leuker zijn. Als voordeel ben je nu vrij in je keuze.

Tja, een element erbij zou leuker zijn. Als voordeel ben je nu vrij in je keuze.  

Kun je elk element in een draaitafel zetten? of is dit sterk afhankelijk van de arm?

Ik heb i.i.g. een mailtje gestuurd of ie er nog is. Ben benieuwd

Andere suggesties voor draaitafels zijn natuurlijk van harte welkom!

gr. Rogier

Ik denk dat de meester zelf hier een beter antwoord op kan geven, maar technisch gezien kun je elk element onder elke arm monteren. Helaas klopt de combinatie dan niet al te vaak. Zo kun je dus geen (middel)zwaar element in een lichte arm zetten. Je krijgt 't nooit aan het klinken. Dus een element moet wel bij de arm passen. Bij de RB300 hoef je je niet druk te maken. De meeste elementen zijn geschikt voor deze arm.

Geplaatst door Sodejuu:

Nou, Haudio komt met prijzen   ;) . Die liggen wat beter dan de Amerikaanse. Iemand bekend ermee waarom de prijsverschillen met Amerika zo groot zijn (Bush verhaaltje    confused.gif ) ???

Tja de prijzen van Amerikaanse apparatuur is hier ook vaak 50-75% hoger dan in de States. Misschien is het wederzijds...

Wat betreft kombinaties is het wat minder 1 voudig.

Allereerst een element met een hele hoge kompliantie kan beter niet in een zware arm gemonteerd worden.

Ook andersom een element met een hele lage kompliantie kan beter niet in een hele lichte arm gemonteerd worden.

Ook het gewicht van het element zelf speeld een rol mee want die moet je er natuurlijk wel bij tellen , bij de totale eff. massa.

Dan is er naar beide kanten een grijs gebied wat voor allerlei kombinaties mogelijk is.

Ook de klankkleur speeld een grote rol , natuurlijk ook het oplossend vermogen etc.

Er zijn heel veel parameters waar je rekening mee moet houden.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Bedankt voor je reactie,

Allereerst een element met een hele hoge kompliantie kan beter niet in een zware arm gemonteerd worden.

Alleen weet ik niet wat je hiermee bedoeld. Wat is kompliantie?

gr. Rogier

Dat is snel, de draaitafel is er nog en er zit een Ortofon Lys MC element in. Nu schijnt het dat ik toch snel moet gaan beslissen! Dus zijn er ook goede andere alternatieven!! Of zeggen de kenners dat dit een erg goede instap is op het analoge gebied?

gr. Rogier

Als het door gaat laat ik hem zeker eerst nakijken en instellen, ik kan eerst toch niet draaien, want ik moet ook dan nog een phonotrapje opduikelen, al zal het eerst maar een goedkoop ding worden vrees ik dan. O ja, en platen kopen :D Maar die prijzen zijn vriendelijk.

Zijn er nog speciale dingen waarop ik moet letten als ik ga kijken? de snaar, speling op het plateau.....

gr. Rogier