Jump to content

Wat voor een draaitafel?

Rogier
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Rogier:

Bedankt voor je reactie,

Beste R,

Kompliancie is de bewegelijkheid van de naald.

MvG,

Haudio

Alleen weet ik niet wat je hiermee bedoeld. Wat is kompliantie?

gr. Rogier

:rolleyes:

Een nieuwe snaar kan nooit kwaad (goed dat je dat zegt, want ik moet ook een nieuwe bestellen bij Haudio :D ). Waar je op moet letten? Vooral op as-speling (mag er niet zijn) en de subchassisveren (men wil die wel eens uitrekken vanwege de geringe speling met de basis).

BTW: ik zag hier op de 2e hands pagina nog een MF X-LP in de aanbieding (leuke instap)

Geplaatst door Rogier:

Als het door gaat laat ik hem zeker eerst nakijken en instellen, ik kan eerst toch niet draaien, want ik moet ook dan nog een phonotrapje opduikelen, al zal het eerst maar een goedkoop ding worden vrees ik dan. O ja, en platen kopen   :D  Maar die prijzen zijn vriendelijk.

Zijn er nog speciale dingen waarop ik moet letten als ik ga kijken? de snaar, speling op het plateau.....

gr. Rogier

Wat kost ie ?

Geplaatst door Rogier:

Hij kost 850 euro met het element. Het element heeft slechts 20 draaiuren, en schijnt iets van 250 euro te kosten.

gr. Rogier

Tja das moeilijk want de nieuwe Notingham Analoog Horizon kost 990,00 euro...

En het zou kunnen dat er nieuwe veren in moeten(de kans is groot) en ze zijn niet goedkoop.

En 20 draai uren ? misschien maar waarom koop je een nieuw element en drrait er maar 20 platen mee.

Alles kan goed zijn .....maar..........

Tja kiezen in het leven komt vaker voor en is soms moeilijk.

MvG,

Haudio

Geplaatst door Sodejuu:

Een nieuwe snaar kan nooit kwaad (goed dat je dat zegt, want ik moet ook een nieuwe bestellen bij Haudio    :D ). Waar je op moet letten? Vooral op as-speling (mag er niet zijn) en de subchassisveren (men wil die wel eens uitrekken vanwege de geringe speling met de basis).dit is dus wat er met de veren vaker gebeurt,heeft dus niets met de leeftijd te maken.

bel morgen even de importeur dan weet je wanneer ze gestopt zijn met de productie.

Phonologic  in Rotterdam.

MvG,

Haudio

BTW: ik zag hier op de 2e hands pagina nog een MF X-LP in de aanbieding (leuke instap)

Bedankt allemaal voor de info!

ik zag dat de mycro eind 1998 uit de productie is gegaan, het zou dus een van de laatste modellen betreffen. Ik zal als ik ga kijken zeker opletten of alles in goede staat is en of er aankoopbewijzen zijn waarop de leeftijd staat vermeld.

Nogmaals bedankt, en ik hou jullie op de hoogte.

Gr. Rogier

Hai Rogier,

Gewoon even de produktienummers opschrijven en navragen bij Phonologic. Dan weet je niet alleen hoe oud die draaitafel is maar ook of die via Phonologic in NL is binnengekomen.

Amerikaanse produkten zijn hier inderdaad veel duurder dan in de US. Europese produkten hoeven in de US niet duurder. In Amerika heb je kennelijk geen BTW en dat scheelt wel weer effen.

Of Thorens nog hetzelfde biedt als vroeger is maar de vraag natuurlijk. Wie is de huidige eigenaar, een bedrijf met een decent audio verleden?

Groet,

Nou, ik ga hem woensdag beluisteren en bekijken, ben benieuwd.

Nu zit er een MC element in wat ik niet ken, en ik kan er ook nergens op internet info over vinden.

Kent iemand de Orthofon Lys ?

Verder zag ik bij de "betere" phonoversterkers dat je de impedantie aan kunt passen aan het element, hoe moet ik dat doen als ik geen info heb over de ortofon

lys ? Gokken en uitproberen?

ik hoop dat iemand wat meer info over dit element heeft.

Gr. Rogier

Geplaatst door Rogier:

Nou, ik ga hem woensdag beluisteren en bekijken, ben benieuwd.

Nu zit er een MC element in wat ik niet ken, en ik kan er ook nergens op internet info over vinden.

Kent iemand de Orthofon Lys ?

Verder zag ik bij de "betere" phonoversterkers dat je de impedantie aan kunt passen aan het element, hoe moet ik dat doen als ik geen info heb over de ortofon

lys ? Gokken en uitproberen?

ik hoop dat iemand wat meer info over dit element heeft.

Gr. Rogier

Hoi Rogier,

Dat element ken ik niet, maar wel de Rega Elys. Bedoel je die wellicht? :rolleyes:

Hier meer info over de Elys. http://www.phonophono.de/html/rega_ta1_2.html

Hoi Paul,

Het was volgends de verkoper echt de orthofon lys, een mc element, die rega is ook een mm element. Kun je eigenlijk zeggen dat een mm element beter is dan een mc element of andersom?

gr. Rogier

Nu heb ik alweer een vraagje, Aangezien ik nog een phono versterker nodig heb, welke voor rond de 250 euro?

De project Phono Box SE lijkt me wel wat, of de clearaudio basic voorversterker.

De project kun je wel instellen, maar je kunt slechts kiezen uit 2 waarden bij mc. 100 Ohm/100pF of 220 Ohm/100pF . Zou dit genoeg mogelijkheden bieden?

Hier even een plaatje ervan. prijs is 225 euro.

phonoboxse.jpg

Geplaatst door Rogier:

Nu heb ik alweer een vraagje, Aangezien ik nog een phono versterker nodig heb, welke voor rond de 250 euro?

De project Phono Box SE lijkt me wel wat, of de clearaudio basic voorversterker.

De project kun je wel instellen, maar je kunt slechts kiezen uit 2 waarden bij mc. 100 Ohm/100pF of 220 Ohm/100pF . Zou dit genoeg mogelijkheden bieden?

Hier even een plaatje ervan. prijs is 225 euro.

phonoboxse.jpg

Nee !!

Ortofon heeft bijna altijd een lage imp. 3 Ohm.

En weinig spanningsafgifte 0,3 mV dus er is een zeer ruisarme pre-pre vereist, die ruim instelbaar is .

MvG,

Haudio

Nee !!

Ortofon heeft bijna altijd een lage imp. 3 Ohm. En weinig spanningsafgifte 0,3 mV dus er is een zeer ruisarme pre-pre vereist, die ruim instelbaar is .

Enige suggesties? Ik ben echter wel al bang dat het in de papieren gaat lopen zo :rolleyes:

ps: bedankt voor de waarschuwing!

Geplaatst door Rogier:

Enige suggesties? Ik ben echter wel al bang dat het in de papieren gaat lopen zo   :rolleyes:  

ps: bedankt voor de waarschuwing!

Mogelijkheden...................

Ander element.

Een pre-pre die ruim instelbaar is bv Transrotor.

MvG,

Haudio

Helaas, ik ken ook deze niet. Het is wel een geinig ding zo te zien en heeft ook nog 2 instellingen :). Vaak hebben ze voor die prijs alleen een vaste instelling. Het werkt wel en er komt ook geluid uit, maar als je de load beter kan aanpassen, haal je gewoon meer uit je draaitafel.

Ik weet dat je handig bent, waarom bouw je er zelf geen? Kan met opamps :(, transistoren :) en buizen icon9.gif:D

Bedankt voor het compliment :D Ik heb ook al gekeken voor een zelfbouw, maar dan praat je al snel over een euro of 800 eek.gif Wel goed waarschijnlijk, en zeker erg goed instelbaar (en accuvoeding :P). De transrotor kost toch iets minder.

gr. Rogier

Geplaatst door Sodejuu:

Hoi Rogier,

...

Een bewegende spoel is nu eenmaal lichter dan een bewegende magneet. daardoor klinkt een MC over het algemeen accurater en meer precies. Maar nogmaals er zijn ook bijzonder goeie MM's.

Nadeel van een MC is de meestal veel lagere uitgangsspanning. Hierdoor moet je dus meer gaan versterken en kans op ruis is dan groter. ....

Domme vraag, waarom levert een MC eigenlijk minder spanning dan een MM? Alles is toch relatief. Of nu de magneet beweegt of de spoel...

Geplaatst door Sodejuu:

Helaas, ik ken ook deze niet. Het is wel een geinig ding zo te zien en heeft ook nog 2 instellingen    :). Vaak hebben ze voor die prijs alleen een vaste instelling. Het werkt wel en er komt ook geluid uit, maar als je de load beter kan aanpassen, haal je gewoon meer uit je draaitafel.

Ik weet dat je handig bent, waarom bouw je er zelf geen? Kan met opamps    :(, transistoren    :) en buizen    icon9.gif     :D

Een Nelson Pass XOno bv (nieuw waarde 6300 euro oid) bouw je voor ....