Jump to content

"Vermoeiende" speakers. Vaak over gerept. Maar hoe zit dat?

niels007
 Share

Recommended Posts

Hij is erg leuk Erik :D
inderdaad
Ja die Salomo had het goed bekeken en luisteren deed ie sowieso niet. Deed Prediker touwens ook niet, hij heette niet voor niets "Prediker".

;)

Eh, waren Prediker en Salomo niet een en dezelfde persoon? Verklaart natuurlijk wel het een en ander.

Hij is erg leuk Erik :D

inderdaad
Ja die Salomo had het goed bekeken en luisteren deed ie sowieso niet. Deed Prediker touwens ook niet, hij heette niet voor niets "Prediker".

;)

Eh, waren Prediker en Salomo niet een en dezelfde persoon? Verklaart natuurlijk wel het een en ander.

Beste Pjotr,

Salomo luisterde niet? Niet naar de twee vrouwen die kijfden om een kind? Niet naar de verhalen van de koningin van Sheba? Hoe kom je er bij?

Beste Richard,

Prediker (Kohelet) is als pseudoniem gekozen door een aantal hofschrijvers, die gezamenlijk wijsheidsliteratuur schreven, verzamelden en redigeerden. De tekst kreeg zijn huidige vorm in de derde eeuw voor Christus. Salomo leefde ca. 600 jaar eerder: hij regeerde van ca. 970 tot 940 voor Christus.

De aanhef luidt: "Hier volgen de woorden van Prediker, zoon van David en koning in Jeruzalem: (...)" En in Pred.1:12: "Ik, Prediker, was koning van Isra

Luistermoeheid kan bij mij verschillende oorzaken hebben.

Een speaker waarvan het geluidsbeeld te veel op de voorgrond speelt - met name in het hoge midden, maar ook het tegenovergestelde, een geluid dat zich maar niet wil openen, hoe luid je ook speelt.

Maar de belangrijkste oorzaak is een hardheid van het geluid.

Dit hoeft niet per se een agressieve treble te zijn of een te luid spelen waardoor het geluid vervormt.

Ik bezit enkele digitale opnamen die heel droog en glazig klinken, alsof het geluid letterlijk uit glazen drivers komt. Een delicaat instrument als een klavecimbel kan dan al na een half uurtje gaan irriteren, het tokkelt dan direct tegen je trommelvliezen aan.

Live muziek kan bij mij wel degelijk luistermoeheid veroorzaken.

Vooral een loeiharde bonkende bas.

Ik heb mijn gehoor hierdoor beschadigd, ik voelde het trommelvlies van mijn linker oor het oor uit trillen...heel bizar jeukend gevoel.

Zo nu en dan heb ik last van een suizen in mijn linker oor en ben ik gevoeliger geworden voor hoge tonen.

(...) Live muziek kan bij mij wel degelijk luistermoeheid veroorzaken.

Vooral een loeiharde bonkende bas. (...)

Beste Nout,

Je bedoelt hier vermoedelijk elektronisch versterkte muziek?

Muziek die door een luidspreker (of door een hele stapel van die zwarte kisten op een podium) wordt weergegeven?

Dat is niet wat

En bij live heb je dat niet: luistermoeheid.

Of de muziek luid is of zacht, of de akoestiek hard is of (alweer) zacht, of het binnen of buiten is, of je de muziek mooi, lelijk, aardig of akelig vindt... dat maakt niet uit: bij live komt luistermoeheid niet voor.

Euh ????? Live geen luistermoeheid? Ik nodig je uit om een drummer in je woonkamer een solo van een uur te laten spelen. Benieuwd hoe het met je luistermoeheid gesteld is? Het hoeft zelfs geen drummer te zijn. Elk instrument dat in je eigen kamer gespeeld wordt, zal je na een tijd je het gevoel geven, dat het (meer dan) genoeg is geweest. Dat kan een cello zijn of een viool. Of een piano. Al eens geluisterd naar een viool in je eigen woonkamer? Of de cellosuites van Bach. Orgasmisch mooi. Maar op het einde ben je blij dat het voorbij is. Je hoofd zit dan meer dan vol. Je bent volledig verzadigd.

De dynamiek van 'live'-instrumenten is enorm groot. En vervorming? Echte instrumenten hebben ook een vervorming. Dat is een deel van de klankkleur.

Een installatie die je veel luistermoeheid bezorgt, is volgens mij ook realistischer.

groeten,

Sofa.

Gek genoeg ervaren we de elementen die de klankkleur van een instrument bepalen niet als vervorming, ook mag een weergave installatie dit soort tonale verschillen, je zou het ook kunnen betitelen als tonale rijkdom zonder enige toevoeging/weglating moeten weergeven.

Vervorming die elementen toevoegt of weglaat geeft ons brein veel werk en is de oorzaak van luistermoeheid.

Een instrumentalist is een woonkamertje is gewoon teveel en levert anderssoortige ongemakken op, kun je ook bewerkstelligen door domweg vreselijk hard te draaien met je setje...............

:(

Vervorming die elementen toevoegt of weglaat geeft ons brein veel werk en is de oorzaak van luistermoeheid.

Als je focus bij het luisteren voortdurend ligt op het wel of niet klinken van de instrumenten en hoe goed het de werkelijkheid benadert is dat idd knap vermoeiend. Hoe goed je installatie ook is.

Als je dat nu eens even laat voor wat het is en eens lekker van de muziek geniet, valt het reuze mee. Ook op een wat mindere set.

;)

Focussen op de kwaliteit van de weergave is inderdaad een activiteit die kan leiden tot heftige luistermoeheid, lijkt me derhalve geen aanbeveling waardig.

Ongeacht de kwaliteit van de weergave zal dit verschijnsel optreden, is een ander soort luistermoeheid dan door mij bedoeld in eerdere postings.

:)

Ongeacht de kwaliteit van de weergave zal dit verschijnsel optreden, is een ander soort luistermoeheid dan door mij bedoeld in eerdere postings.

Ja, dat weet ik wel Jitze :) Grappig is dat ik nu op niet een zo'n heel grote set luister. Met monitors, dus het onderste oktaaf is niet zo aanwezig. De akoustiek is niet helemaal top en van de Denonbak die er nu aan hangt hoor ik wat er mee mis is en dat ie nodig aan vervanging toe is.

Maar wordt ik nu moe van het luisteren naar muziek? Nou nee, het is niet zo erg dat het de muziek verstoort. Ik ken de fouten en weet echt wel dat het een stuk beter kan maar heb even andere prioriteiten. En toch geniet ik niet minder van muziek en wordt ik er niet eerder moe van.

Kortom wat ik zeggen wilde is dat luistermoeheid ook een kwestie van attitude is als er niet echt iets erg mis of stuk is aan je set.

;)

(...)van de Denonbak die er nu aan hangt hoor ik wat er mee mis is en dat ie nodig aan vervanging toe is.

He, dat heb ik met mijn fiets ook. Daaraan HOOR ik ook dat ie aan vervanging toe is. En erop fietsen maakt ook moe, maar dat heeft meer met het mechaniek te maken. Geen luistermoeheid ;) Gelukkig is er een nieuwe op komst... ;):D

(...)van de Denonbak die er nu aan hangt hoor ik wat er mee mis is en dat ie nodig aan vervanging toe is.

He, dat heb ik met mijn fiets ook. Daaraan HOOR ik ook dat ie aan vervanging toe is. En erop fietsen maakt ook moe, maar dat heeft meer met het mechaniek te maken. Geen luistermoeheid ;) Gelukkig is er een nieuwe op komst... ;):D

Uhhh... Jij hebt een fiets om naar te luisteren? Het moet niet gekker worden Hear ....

:lol::lol:;)

Uhhh... Jij hebt een fiets om naar te luisteren? Het moet niet gekker worden Hear ....

:lol::lol:;)

Nou, hij kraakt en piept tijdens het fietsen (vooral als je optrekt) zo hard, dat ik niet eens hoef te bellen als ik iemand wil inhalen. Ze horen me luid en duidelijk aankomen. Komt mooi uit, want ik heb geen bel op m'n fiets... ;)

Kortom wat ik zeggen wilde is dat luistermoeheid ook een kwestie van attitude is als er niet echt iets erg mis of stuk is aan je set.

;)

Denk dat het inderdaad veel te maken heeft ook met de persoonlijke instelling tijdens het luisteren, overdag draai ik met een set die gekoppeld is aan mijn computer, de concertzender vult een groot deel van de dag verder staan al m'n cd's in iTunes en worden ook op deze manier veel gedraaid.

Echter op het moment dat ik ga zitten en echt muziek ga luisteren hoor ik de tekortkomingen van de installatie en verhuis naar beneden waar sprake is van een weergave op een hoger niveau.

Luisteren of een achtergrond muziekje draaien maakt het grote verschil, er gaan dagen voorbij dat er inderdaad niet echt geluisterd wordt, wordt dit wel gedaan is elk kleinigheidje dat mis is ook opgemerkt en verdient het te worden opgelost.

Ik denk, dat het ook individueel is. De ene persoon vindt dit vermoeiend, de andere persoon vindt weer iets anders vermoeiend. Wat ik vermoeiend vind, is als geluid (of muziek) een brei wordt.

Maar ik kan net zo makkelijk genieten van muziek geproduceerd door een monoradio (ik heb zo