The_Ark Posted 15 februari 2007 Report Share Posted 15 februari 2007 Mooi verhaal Hans, Ik ga ervan uit dat iedereen wel eens, of vaker, een klassiek concert bezocht heeft, of elders kennis gemaakt heeft met akoestische instrumenten. Dus ik maak wel degelijk een onderscheid tussen "anders" en beter. Anders is soms beter, je hoort dan bijv. dingen die je niet eerder hoorde. Beter = (m.i.) realistischer, d.w.z. zoals je het eerder ooit live/akoestisch gehoord hebt, herkenbaarder. Bij jou was voeding de tweak waarmee je je deze natuurlijkheid realiseerde. Bij mij was het gebruik van C37-lak dat. Ineens herkende je ECHTE instrumenten, schrik je op van een trommel waarvan het vel te horen en voelen is. Bij iedereen is dat anders; je kunt ook gewoon wat duurders kopen. Daarom blijft tweaken zo leuk, je kunt inderdaad oneindig lang doorgaan; er is geen optimum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 februari 2007 Author Report Share Posted 15 februari 2007 Mooi verhaal Hans, Ik ga ervan uit dat iedereen wel eens, of vaker, een klassiek concert bezocht heeft, of elders kennis gemaakt heeft met akoestische instrumenten. Dus ik maak wel degelijk een onderscheid tussen "anders" en beter. Anders is soms beter, je hoort dan bijv. dingen die je niet eerder hoorde. Beter = (m.i.) realistischer, d.w.z. zoals je het eerder ooit live/akoestisch gehoord hebt, herkenbaarder. Bij jou was voeding de tweak waarmee je je deze natuurlijkheid realiseerde. Bij mij was het gebruik van C37-lak dat. Ineens herkende je ECHTE instrumenten, schrik je op van een trommel waarvan het vel te horen en voelen is. Bij iedereen is dat anders; je kunt ook gewoon wat duurders kopen. Daarom blijft tweaken zo leuk, je kunt inderdaad oneindig lang doorgaan; er is geen optimum. Ik heb nog niet geschreven dat het geluid op dit moment ook echt beter is. Je hoort meer diepte en detail in het hoog en midden, maar het laag blijft nog een beetje teveel op de achtergrond. Dit ligt er natuurlijk ook aan dat het nieuwe versterkers zijn. Eerst enkele dagen laten inspelen dus, voordat ik mag gaan concluderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 februari 2007 Author Report Share Posted 16 februari 2007 Maar het laag blijft nog een beetje teveel op de achtergrond. Daar zou ik jou geval alleen maar blij van worden. het was tenslotte "veuls te veul" Jij hebt kennelijk al 'n tijdje niet bij me geluisterd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sfinx Posted 16 februari 2007 Report Share Posted 16 februari 2007 Versterkers inspelen? weer zo'n fabeltje uit audiofielenland. Het is een elektronisch product waar niets aan in te spelen valt. Het product is niet eens te ontwerpen als het zou moeten inspelen want dan is het voor de ontwerper maar gissen naar de klank na het inspelen. Trouwens, zo'n apparaat weet zeker ineens wanneer hij voldoende ingespeeld is en houdt dan op met inspelen en gaat vervolgens pas serieus spelen? Het enige wat inspeelt zijn je hersenen die aan het andere geluid wennen. Zo is het en niet anders! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 februari 2007 Author Report Share Posted 16 februari 2007 Versterkers inspelen? weer zo'n fabeltje uit audiofielenland. Het is een elektronisch product waar niets aan in te spelen valt. Het product is niet eens te ontwerpen als het zou moeten inspelen want dan is het voor de ontwerper maar gissen naar de klank na het inspelen. Trouwens, zo'n apparaat weet zeker ineens wanneer hij voldoende ingespeeld is en houdt dan op met inspelen en gaat vervolgens pas serieus spelen? Het enige wat inspeelt zijn je hersenen die aan het andere geluid wennen. Zo is het en niet anders! Binnenkort krijg ik m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Satch Posted 16 februari 2007 Report Share Posted 16 februari 2007 Wat blijft het toch leuk om in de huiskamer steeds meer te verbeteren en te verwachten dat de realiteit dichterbij komt. De elektronica die in de huiskamer van de gemiddelde audiofiel staat is al veel beter dan wat er in de opnamestudio wordt gebruikt. Om maar niet te spreken over de microfoons die gebruikt worden in de studio. En live-opnamen zijn nog erger: daar is het belangrijker dat de microfoons stevig zijn dan dat ze zo min mogelijk vervormen. Dus hoe wil je een imperfecte bron perfect laten klinken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 16 februari 2007 Report Share Posted 16 februari 2007 Wat blijft het toch leuk om in de huiskamer steeds meer te verbeteren en te verwachten dat de realiteit dichterbij komt. De elektronica die in de huiskamer van de gemiddelde audiofiel staat is al veel beter dan wat er in de opnamestudio wordt gebruikt. Om maar niet te spreken over de microfoons die gebruikt worden in de studio. En live-opnamen zijn nog erger: daar is het belangrijker dat de microfoons stevig zijn dan dat ze zo min mogelijk vervormen. Dus hoe wil je een imperfecte bron perfect laten klinken? Jij hebt natuurlijk makkelijk praten met zo'n fraai "setje".... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soundwave Posted 17 februari 2007 Report Share Posted 17 februari 2007 Versterkers inspelen? weer zo'n fabeltje uit audiofielenland. Het is een elektronisch product waar niets aan in te spelen valt. Het product is niet eens te ontwerpen als het zou moeten inspelen want dan is het voor de ontwerper maar gissen naar de klank na het inspelen. Trouwens, zo'n apparaat weet zeker ineens wanneer hij voldoende ingespeeld is en houdt dan op met inspelen en gaat vervolgens pas serieus spelen? Het enige wat inspeelt zijn je hersenen die aan het andere geluid wennen. Zo is het en niet anders! Zo denk ik er ook over! Maarja wie ben ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Satch Posted 17 februari 2007 Report Share Posted 17 februari 2007 Jij hebt natuurlijk makkelijk praten met zo'n fraai "setje".... Ik gellof niet dat u te klagen heeft, mijn waarde.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 17 februari 2007 Report Share Posted 17 februari 2007 De elektronica die in de huiskamer van de gemiddelde audiofiel staat is al veel beter dan wat er in de opnamestudio wordt gebruikt. Hallo Satch, Hier ben ik het totaal niet mee eens. Ik kom regelmatig in geluidsopname studios waarvan de controlrooms met apparatuur veel beter klinken dan wat 'de gemiddelde audiofiel' in zijn vaak huiskamer heeft staan. Ook vind ik dat het meeste Pro Audio spul gewoon stukken beter klinkt dan Hifi apparatuur, om maar te zwijgen over de prijs/kwaliteits verhouding die bij Pro Audio meestal realistischer is. Wat te denken van waarop een beetje studio zijn spullen uitzoekt. Zij hebben een veel betere referentie dan 98% van de audiofielen.. Als ik jou was zou ik me nog maar eens verdiepen in wat er allemaal voor moois te koop is in die factor. Om maar niet te spreken over de microfoons die gebruikt worden in de studio. En hoe bedoel je met microfoons? Een beetje studio maakt gebruik van Neumann, AKG, Schoeps, DPA, Royer, Brauner etc. microfoons. Dat zijn juist toegepast zeer natuurlijk klinkende microfoons. Sorry, maar ik begrijp je punt niet.. En live-opnamen zijn nog erger: daar is het belangrijker dat de microfoons stevig zijn dan dat ze zo min mogelijk vervormen. Dus hoe wil je een imperfecte bron perfect laten klinken? Ook hier wordt beslist gelet hoe de downmix voor cd of video gaat klinken (vaak afgemixt in een aparte ruimte met inputs los van de zaalmix). Natuurlijk heb je hier te maken met imperfectie situaties (mic opstelling, overspraak, akoestiek etc) die je in de studio meestal niet hebt of in mindere mate, maar als nog vind ik dat je toch wel overdrijft aangezien ik live mijn microfoons niet kies op stevigheid en of zo min mogelijk vervormen.. mvg, PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 17 februari 2007 Report Share Posted 17 februari 2007 Wat marketinggebabbel al niet tot gevolg kan hebben, diverse lieden hebben al eens aangegeven dat professioneel audio stelselmatig wordt onderschat, luister gewoon eens naar een goede opname en bedenk dan eens hoe dat met inferieure apparatuur tot stand gekomen zou kunnen zijn............. In het onderwerp Prefer wordt ook iets gezegd over professionele kabel, inmiddels is in mijn installatie voor ongeveer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Satch Posted 17 februari 2007 Report Share Posted 17 februari 2007 Laat ik het zo stellen: ik heb ongeveer 20 jaar in diverse studio's rondgelopen en daar een aardige boterham bij elkaar gesmeerd. Een Neumann of een B&K wordt altijd geleverd met een individueel meetprotocol. Ga die eens goed bekijken en vraag je dan af welk normaal werkend elektronisch component zoveel vervorming toevoegt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 17 februari 2007 Report Share Posted 17 februari 2007 Laat ik het zo stellen: ik heb ongeveer 20 jaar in diverse studio's rondgelopen en daar een aardige boterham bij elkaar gesmeerd. Een Neumann of een B&K wordt altijd geleverd met een individueel meetprotocol. Ga die eens goed bekijken en vraag je dan af welk normaal werkend elektronisch component zoveel vervorming toevoegt. Jammer dat je nooit hebt geluisterd.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 17 februari 2007 Report Share Posted 17 februari 2007 Je bent het met Satch eens zonder het in de gaten te hebben volgens mij. Het enige wat hij doet is relativeren van wat je thuis hebt staan, vanuit zijn kennis van hoe opname-apparatuur meettechnisch presteert. Dit gezegd hebbende, ben ik het toch ook niet helemaal met Satch eens. Juist als het bronsignaal al vervormd is, dan zal elke verdere vervorming de zaak exponentieel verslechteren. Liever thuis dan toch een mooie set die het signaal zo natuurlijk mogelijk klinkend weergeeft, terwijl satch het doet voorkomen dat we overdrijven en dat de set thuis die in de studio ver achter zich laat. Ikzelf hecht niet zoveel waarde meer aan de bekende vervormingsmetingen met 1 of 2 sinussen. Ze karakteriseren alleen maar hoezeer het systeem omgaat met deze testsignalen. Je kunt er mee ontdekken of het systeem doet wat het behoort te doen en of er geen grote fouten in zitten. Het toevoegen van 2de of 3de harmonische vervorming aan .wav files is een prijzenswaardige poging van jacco om erachter te komen hoe specifieke vervormingscomponenten gehoormatig uitpakken. Het blijft echter een benadering van wat er werkelijk gebeurt, omdat het de omgekeerde weg is. Wat er met een muzieksignaal in een set gebeurd, met een oneindig ingewikkelder spectrum dan een paar sinussen en over dat spectrum heen nog allerlei dynamiek in de signalen, dat is niet te meten. Althans, ik zou niet weten hoe het moest en heb ook nog geen (mede)techneuten hier een afdoende oplossing voor zien bedenken. Dus ja, niet alleen meten maar ook luisteren is enorm belangrijk. En volgens mij zijn de goede opnametechnici met name met het laatste bezig, ook met het selecteren van apparatuur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sofa Posted 17 februari 2007 Report Share Posted 17 februari 2007 Beste collega's Ik ga heel geregeld naar (NIET versterkte) optredens. Dit zowel in zalen, zaaltjes en bij kennisen thuis in de woonkamer. Ik ken bijvoorbeeld ook de klank van oa. een viool in mijn eigen woonkamer. Als ik de klank vergelijk met mijn installatie, zit mijn installatie ongeveer op 60%. Ik heb het hier over het totaalbeeld van de klank (dit is min of meer de echtheid ervan). Een supergetweakte installatie met een budget waar een gemiddeld afrikaans land zijn schulden mee zou kunnen afbetalen, zit ongeveer op 65%. Het verschil is echt wel klein hoor, en vaak zeker niet de moeite om er geld aan te geven. Als ik hifi materiaal vergelijk met de echte wereld ... ALTIJD is het enorme teleurstelling. Wat ik wel doe is genieten van de muziek. Via hifi of in't echt. Trouwens willen we het echte horen? Al eens uren na elkaar in een woonkamer gezeten, waar iemand piano, viool of cello aan 't spelen is? Ook al is het prachtig gespeeld, na een tijd is het meer dan genoeg geweest. Het hifi gebeuren is een virtuele wereld. Vergelijk het met een foto van een mooie jongedame (of jongeheer). Dit kan een prachtige foto zijn. Met details die je in't echt misschien nog niet gezien had. Misschien is die dame zelfs mooier (=anders) dan in het echt, maar het blijft een foto. groetjes, Sofa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 17 februari 2007 Report Share Posted 17 februari 2007 Trouwens willen we het echte horen? Al eens uren na elkaar in een woonkamer gezeten, waar iemand piano, viool of cello aan 't spelen is? Ook al is het prachtig gespeeld, na een tijd is het meer dan genoeg geweest. Zeer goede opmerking. Daarom neem ik verhalen over luistermoeheid altijd met een korreltje zout. Naar een echt concert luisteren, live, onversterkt of niet, das pas vermoeiend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 februari 2007 Author Report Share Posted 17 februari 2007 Die 60%... Ik denk dus dat de meeste sets dat niet halen. Maar het verschil tussen 60 en 61% is wel moeilijk te horen. Toch is het een verbetering. Maar het kan ook alleen anders zijn (Een aspect beter, maar het andere slechter). De nieuwe Array's beginnen overigens heel geleidelijk beter te spelen. De klankbalans is langzamerhand in orde gekomen. Het laag beter onder controle en het totale beeld is aanzienlijk minder rommelig. Gebleven zijn die diepte en ruimte m Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 17 februari 2007 Report Share Posted 17 februari 2007 Versterkers inspelen? weer zo'n fabeltje uit audiofielenland. Het is een elektronisch product waar niets aan in te spelen valt. Het product is niet eens te ontwerpen als het zou moeten inspelen want dan is het voor de ontwerper maar gissen naar de klank na het inspelen. Trouwens, zo'n apparaat weet zeker ineens wanneer hij voldoende ingespeeld is en houdt dan op met inspelen en gaat vervolgens pas serieus spelen? Het enige wat inspeelt zijn je hersenen die aan het andere geluid wennen. Zo is het en niet anders! oh ja zet die mark levinson van mij maar eens aan en luister na 24 uur nog eens!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 februari 2007 Report Share Posted 17 februari 2007 oh ja zet die mark levinson van mij maar eens aan en luister na 24 uur nog eens!!! Ja, het blijft tobben met die dingen Het kwam op een ander forum ook al even naar voren. Muziek is illussie. Een heel concertgebouworkest krijg je nooit in werkelijkheid in je huis of luisterkamer. Iig niet spelend. Opnametechici en studiotechnici doen hun uiterste best om de gecreeerde illusie in de concertzaal te vangen en op een opslagmedium te krijgen. Of doen hun best een illusie te creeeren in de studio zelf. In de huiskamer probeer je dan die illusie weer zo goed mogelijk weer tot leven te krijgen maar de werkelijkheid zal het nooit meer worden, het blijft illusie. Denk dan ook dat je beter kunt spreken van het zo goed mogelijk neerzetten van die illusie dan dat je de werkelijkheid re-cre Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 17 februari 2007 Report Share Posted 17 februari 2007 oh ja zet die mark levinson van mij maar eens aan en luister na 24 uur nog eens!!! Ja, het blijft tobben met die dingen Het kwam op een ander forum ook al even naar voren. Muziek is illussie. Een heel cocertgebouworkest krijg je nooit in werkelijkheid in je huis of luisterkamer. Iig niet spelend. Opnametechici en studiotechnici doen hun uiterste best om de gecreeerde illusie in de concertzaal te vangen en op een opslagmedium te krijgen. Of doen hun best een illusie te creeeren in de studio zelf. In de huiskamer probeer je dan die illusie weer zo goed mogelijk weer tot leven te krijgen maar de werkelijkheid zal het nooit meer worden, het blijft illusie. Denk dan ook dat je beter kunt spreken van het zo goed mogelijk neerzetten van die illusie dan dat je de werkelijkheid re-cre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 februari 2007 Report Share Posted 17 februari 2007 Wat blijft het toch leuk om in de huiskamer steeds meer te verbeteren en te verwachten dat de realiteit dichterbij komt. De elektronica die in de huiskamer van de gemiddelde audiofiel staat is al veel beter dan wat er in de opnamestudio wordt gebruikt. Om maar niet te spreken over de microfoons die gebruikt worden in de studio. En live-opnamen zijn nog erger: daar is het belangrijker dat de microfoons stevig zijn dan dat ze zo min mogelijk vervormen. Dus hoe wil je een imperfecte bron perfect laten klinken? Beste Satch, Ik heb vorig jaar Blof in de Wisseloord studios horen spelen en het geluid was dermate goed, dat ik niet verwacht dat dit hoge niveau ooit in een huiskamer gehaald kan worden. De SACD Omarm komt een beetje in de buurt... Er is ook bagger, maar dat gaat niet altijd op. Bovendien op een beetje set hoor je dat meteen Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 februari 2007 Report Share Posted 17 februari 2007 een goede stereo set moet alleen maar weergeven wat er op plaat of cd staat het liefst zo neutraal mogelijk vind ik en het liefst over de hele bandbreedte Dat is ons aller steven toch op dit forum? Of toch niet? "Neutraal" is een erg betrekkelijk gegeven in deze. Het is onmogelijk om dat te realiseren en dus moet je compromissen sluiten, hoever je ook in deze hobby gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 17 februari 2007 Report Share Posted 17 februari 2007 een goede stereo set moet alleen maar weergeven wat er op plaat of cd staat het liefst zo neutraal mogelijk vind ik en het liefst over de hele bandbreedte Dat is ons aller steven toch op dit forum? Of toch niet? "Neutraal" is een erg betrekkelijk gegeven in deze. Het is onmogelijk om dat te realiseren en dus moet je compromissen sluiten, hoever je ook in deze hobby gaat. ja dat ben ik met je eens , maar ik ben bij deze wel van mening dat de luidspreker de factor is waar het meeste winst valt te behalen, de meeste versterkers en spelers hebben vervormingcijfers van dik achter de komma goede fasegelijke speakers met een behoorlijke spl en een resonantie arme kast zijn veel minder dik gezaaid Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 17 februari 2007 Report Share Posted 17 februari 2007 Ik denk dat Hans de verschillen nu goed kan horen omdat in zijn luisterkamer de akoestiek op orde is. Bij mij staat het momenteel redelijk vol met diffusers en ik kan me geen 'natuurlijke' muziek meer zonder die dingen voorstellen Helaas heb ik ze alleen voor een testperiode en zijn ze binnenkort opweg naar een volgende geluksvogel Ik heb besloten om mijn ruimte, die toch opgeknapt moest worden te voorzien van deze diffusers. Met name de ruimtelijkheid, plaatsbaarheid, diepte, het 'zwart' (contrast) tussen de instrumenten en de stemmen (spraak verstaanbaarheid) gaan erop vooruit. Met de RTA heb ik verschillen gemeten t.o.v. de situatie zonder diffusers, de curve is vlakker en ik moest de versterker iets harder uitsturen om hetzelfde level te halen. Ik denk dat de hele set best goed presteert, maar met een niet-optimale akoestiek laat je meer kwaliteit liggen dan je je kan voorstellen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
maarten1970 Posted 18 februari 2007 Report Share Posted 18 februari 2007 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts