Jump to content

Diepte, zwart, ruimte... dus natuurlijkheid.

WanFie
 Share

Recommended Posts

Wat blijft het toch leuk om in de huiskamer steeds meer te verbeteren en te verwachten dat de realiteit dichterbij komt. De elektronica die in de huiskamer van de gemiddelde audiofiel staat is al veel beter dan wat er in de opnamestudio wordt gebruikt. Om maar niet te spreken over de microfoons die gebruikt worden in de studio. En live-opnamen zijn nog erger: daar is het belangrijker dat de microfoons stevig zijn dan dat ze zo min mogelijk vervormen. Dus hoe wil je een imperfecte bron perfect laten klinken?

Beste Satch,

Ik heb vorig jaar Blof in de Wisseloord studios horen spelen en het geluid

was dermate goed, dat ik niet verwacht dat dit hoge niveau ooit in een huiskamer gehaald

kan worden. De SACD Omarm komt een beetje in de buurt...

Er is ook bagger, maar dat gaat niet altijd op. Bovendien op een beetje set hoor je dat meteen :rolleyes:

Met vriendelijke groet,

Jack

Dan heb je mij ook gezien.

Guest tubejack
Dan heb je mij ook gezien.

Wellicht, ik was samen met mijn ega, :o

Het plezier van deze groep om muziek te maken "spatte" er vanaf.

Ook bij een eerder concert in de openlucht n de Meent in Alkmaar was het geluid

voor een buiten optreden opvallend goed.

Jammer dat het alleen altijd zo keihard moet staan :(

In de studio viel het gelukkig mee :)

Maar wat vond jij er van?.

Met vriendelijke groet,

Jack

Ik ben een liefhebber van Blof. Precies wat jij zegt: ze hadden er zin in. Sinds een paar jaar neem ik oordopjes mee naar concerten, dus het volume viel wel mee. Had ik overigens veel eerder moeten doen: toen ik jong was ben ik naar allerlei hardrock-concerten geweest waar het de kunst was zo luid mogelijk te spelen. Ook mijn diensttijd (zware artillerie) zal niet bevorderlijk zijn geweest voor mijn gehoor... :(

Versterkers inspelen? weer zo'n fabeltje uit audiofielenland. Het is een elektronisch product waar niets aan in te spelen valt. Het product is niet eens te ontwerpen als het zou moeten inspelen want dan is het voor de ontwerper maar gissen naar de klank na het inspelen. Trouwens, zo'n apparaat weet zeker ineens wanneer hij voldoende ingespeeld is en houdt dan op met inspelen en gaat vervolgens pas serieus spelen?

Het enige wat inspeelt zijn je hersenen die aan het andere geluid wennen. Zo is het en niet anders!

oh ja zet die mark levinson van mij maar eens aan en luister na 24 uur nog eens!!!

Deze opmerking bewijst mijn gelijk. Immers, weet jij nog na 24 uur hoe het toen klonk? Of blijf je 24 uur luisteren?

Ik dacht dat mark levinson zo'n goed merk is maar als het elke 24 uur anders klinkt hoef ik er geen.

Versterkers inspelen? weer zo'n fabeltje uit audiofielenland. Het is een elektronisch product waar niets aan in te spelen valt. Het product is niet eens te ontwerpen als het zou moeten inspelen want dan is het voor de ontwerper maar gissen naar de klank na het inspelen. Trouwens, zo'n apparaat weet zeker ineens wanneer hij voldoende ingespeeld is en houdt dan op met inspelen en gaat vervolgens pas serieus spelen?

Het enige wat inspeelt zijn je hersenen die aan het andere geluid wennen. Zo is het en niet anders!

oh ja zet die mark levinson van mij maar eens aan en luister na 24 uur nog eens!!!

Deze opmerking bewijst mijn gelijk. Immers, weet jij nog na 24 uur hoe het toen klonk? Of blijf je 24 uur luisteren?

Ik dacht dat mark levinson zo'n goed merk is maar als het elke 24 uur anders klinkt hoef ik er geen.

Ik wil alleen maar zeggen , dat hij altijd goed klinkt , maar na een aantal uren nog beter , ik ben geen versterkerkenner, maar door een transistor loopt een ruststroom , hoe meer de versterker in klasse a is geschakeld hoe hoger de ruststroom, die constante ruststroom door een transistor veroorzaakt opwarming , pas als hij op bedrijfstemp gekomen is , is de klank max , maar hier kan misschien een expert iets aan toevoegen

Ik wil alleen maar zeggen , dat hij altijd goed klinkt , maar na een aantal uren nog beter , ik ben geen versterkerkenner, maar door een transistor loopt een ruststroom , hoe meer de versterker in klasse a is geschakeld hoe hoger de ruststroom, die constante ruststroom door een transistor veroorzaakt opwarming , pas als hij op bedrijfstemp gekomen is , is de klank max , maar hier kan misschien een expert iets aan toevoegen

En dat op temperatuur komen duurt 24 uur? Ik denk dat 1 uurtje ook wel voldoet. Sterker nog: hoe meer een versterker in klasse A staat, des te sneller warmt ie op (hij dissipeert immers meer vermogen). Overigens nogal een achterhaald design, dat klasse A, als je het mij vraagt...

Overigens nogal een achterhaald design, dat klasse A, als je het mij vraagt...

Ha, ha, ha :lol:

Dat is een zeiboot toch ook en jouw favoriet, de auto. Belachelijk dat je je op 4 wielen verplaatst terwijl dat alllang veel sneller door de lucht gaat :P

Zowel mechanica als electronica verandert qua parameters als je het voor het eerst gaat gebruiken. Echter, nadat het een tijdlang gebruikt is, dit kan varieren van uren tot enkele dagen, veranderen deze parameters nog maar heel geleidelijk. En dan zal het inderdaad niet meer uitmaken of een versterker 1 uur of 24 uur aan staat.

Klasse A is beslist niet achterhaald en kent daarom nog veel liefhebbers. Het concept vermijdt een paar fundementele problemen die andere versterkertypes niet hebben. Bij een goed ontwerp is de vervorming extreem laag te krijgen en bij lage signaalniveau's wordt hij zelfs onmeetbaar klein. Dit vertaalt zich in een zeer verfijnd geluid. Jammer blijft dat om lage tonen weer te geven er zo vreselijk veel vermogensreserve nodig is.

Dat is een zeiboot toch ook en jouw favoriet, de auto. Belachelijk dat je je op 4 wielen verplaatst terwijl dat alllang veel sneller door de lucht gaat :P

Ja, grapjurk... ;) Ik bedoel dus dat er versterkers zijn die in wezen hetzelfde doen (namelijk een signaal versterken), maar dan een stuk efficienter (lees: klasse D en aanverwante types; of zelfs klasse AB).

Vergelijk het met een oude amerikaanse V8. Die komt er ook wel, maar een stuk minder efficient dan een moderne V6, van bijvoorbeeld Toyota/Lexus. En die V6 heeft waarschijnlijk nog meer vermogen ook... :rolleyes:

Klasse A is beslist niet achterhaald en kent daarom nog veel liefhebbers. Het concept vermijdt een paar fundementele problemen die andere versterkertypes niet hebben. Bij een goed ontwerp is de vervorming extreem laag te krijgen en bij lage signaalniveau's wordt hij zelfs onmeetbaar klein. Dit vertaalt zich in een zeer verfijnd geluid. Jammer blijft dat om lage tonen weer te geven er zo vreselijk veel vermogensreserve nodig is.

Het concept klasse A heeft ook 1 heel groot probleem: het vreet stroom! En niet zo weinig ook, zeker zo'n ML. Dat is helemaal nergens (meer) voor nodig. Een klasse A staat meer dan de helft van de tijd alleen maar de kamer warm te houden (dat doet ie dan weer wel heel efficient ;) )...

Het doet mij een beetje denken aan de motor van een auto altijd hoog in de toeren houden, ook al sta je voor het stoplicht te wachten... :rolleyes:

Dat is zeilboten met versterkers vergelijken.

Het concept klasse A heeft ook 1 heel groot probleem: het vreet stroom! En niet zo weinig ook, zeker zo'n ML. Dat is helemaal nergens (meer) voor nodig. Een klasse A staat meer dan de helft van de tijd alleen maar de kamer warm te houden (dat doet ie dan weer wel heel efficient ;) )...

Het doet mij een beetje denken aan de motor van een auto altijd hoog in de toeren houden, ook al sta je voor het stoplicht te wachten... :rolleyes:

Ja, dat het stroom vreet is bekend en ik schreef daarom ook dat er voor de lage tonen veel vermogensreserve nodig is. Verder zijn er met klasse A alleen maar voordelen.

Als je eenmaal aan het lopen bent dan is het gemakkelijk een beetje harder of zachter te lopen. Als je vanuit stilstand harder of zachter gaat lopen dan heeft het eerste tijd nodig om op gang te komen en het tweede resulteert bovendien in de noodzaak om achteruit te gaan lopen (langzamer dan nul gaat niet). En dat laatste gaat op een andere manier dan vooruit lopen. Ik wil jou wel eens volle snelheid in zijn 5 achteruit zien rijden ;) .

Ja, dat het stroom vreet is bekend en ik schreef daarom ook dat er voor de lage tonen veel vermogensreserve nodig is. Verder zijn er met klasse A alleen maar voordelen.

Als je eenmaal aan het lopen bent dan is het gemakkelijk een beetje harder of zachter te lopen. Als je vanuit stilstand harder of zachter gaat lopen dan heeft het eerste tijd nodig om op gang te komen en het tweede resulteert bovendien in de noodzaak om achteruit te gaan lopen (langzamer dan nul gaat niet). En dat laatste gaat op een andere manier dan vooruit lopen. Ik wil jou wel eens volle snelheid in zijn 5 achteruit zien rijden ;) .

Die ML 431 van mij is trouwens class AB geloof ik , maar volgens mij zijn de dikke krells allemaal klasse A net zoals die grote Plinius , en de king of class A pass Labs, klasse A is voor mij een soort gloiende muziekale klank, en the more power the better.

Die ML 431 van mij is trouwens class AB geloof ik , maar volgens mij zijn de dikke krells allemaal klasse A net zoals die grote Plinius , en de king of class A pass Labs, klasse A is voor mij een soort gloiende muziekale klank, en the more power the better.

Tja, en bijna al die power wordt omgezet in warmte. Ik blijf het jammer vinden...

@jeroen_d:

Jouw vergelijking over vooruit/achteruit lopen, snap ik niet helemaal. Bedoel je daarmee transistoren die wel of niet in geleiding zijn? Dat probleem (cross over-vervorming) is toch al lang opgelost met klasse AB? Wel de voordelen van klasse A (geen cross over-vervorming) maar niet de nadelen (superlaag rendement). Klasse D (en dergelijke) heeft nog veel hoger rendement, maar werkt totaal anders en is dus wat dat betreft niet te vergelijken met klasse A/AB...

Tja, en bijna al die power wordt omgezet in warmte. Ik blijf het jammer vinden...

@jeroen_d:

Jouw vergelijking over vooruit/achteruit lopen, snap ik niet helemaal. Bedoel je daarmee transistoren die wel of niet in geleiding zijn? Dat probleem (cross over-vervorming) is toch al lang opgelost met klasse AB? Wel de voordelen van klasse A (geen cross over-vervorming) maar niet de nadelen (superlaag rendement). Klasse D (en dergelijke) heeft nog veel hoger rendement, maar werkt totaal anders en is dus wat dat betreft niet te vergelijken met klasse A/AB...

Jammer dat die stroom zo duur is , maar je blijft het volgens mij toch horen in de klank , als er veel vermogen beschikbaar is, en wat ik ook heb gemerkt sinds ik die ML heb is dat je onvervormd en luider kunt spelen.

Verder zijn er met klasse A alleen maar voordelen.

Klasse A heeft tegenwoordig geen enkel technisch voordeel meer boven AB. Alleen het marketingpraatje is nog een voordeel; er zijn nog genoeg mensen zonder elektronica kennis die hierin trappen.

Zowel mechanica als electronica verandert qua parameters als je het voor het eerst gaat gebruiken.

Echter in audiotoepassingen is dit totaal irrelevant en niet meetbaar. Laboratoriumapparaten (waaraan veel hogere eisen worden gesteld) zijn het enige voorbeeld dat ik me nog zo kan indenken waarbij bedrijfstemperatuur meespeelt (o.a. voor calibratiegaranties).

Hans zijn illusie is nu nog dieper, ruimtelijker en zwarter geworden met zijn nieuwe versterker. Nix mis mee. Of zou hij toch iets meer van de echte werkelijkheid van de concertzaal in zijn huis hebben weten te krijgen? Zijn avatar doet het ergste vermoeden ... :P

;)

Hardstikke mooie avatar.. gisteren gemaakt.. Niks mis mee... ;)

Ik begrijp wat je bedoeld.. Toch probeer ik zo objectief mogelijk te blijven. Ik was van het begin aan niet alleen positief over de nieuwe voeding. Vandaag heb ik gehoord wat waarschijnlijk de oorzaak is...

Inspelen....

M'n broer had kennelijk voor dit prototype wat oudere electrolieten uit voorraad gebruikt. Volgens hem kan dat wel jaren duren voordat deze weer op orde zijn. Vandaar de veranderingen die ik de laatste dagen meemaakte. In het begin gaat het nu eenmaal wat sneller. In mijn eigen versterkers worden nu andere condensatoren gezet. Wanneer ik ze terug heb laat ik jullie mijn bevindingen lezen.

:)

.........

......

Bij (o.a.) Krell en ML is dit inderdaad al zo'n 15 jaar niet meer nodig! Hun amps hebben namelijk een dynamische rustroominstelling die afhankelijk van het ingangssignaal de ruststroom in een aantal niveaus opschakeld en (met een time delay) weer naar beneden bij stelt als het ingangsniveau lager is.

Met het stroomverbruik en de warmteontwikkeling van deze apparaten valt het dus wel mee!

Guest tubejack

Ik vind klasse A en dan SE triode het mooiste, zoveel vermogen heb ik niet nodig.

Met een watje of 10, kan ik dermate veel geluid produceren dat een ernstig ontwrichte relatie met de

buren niet ondenkbaar is :P

Maar meestal is 1 watt al herrie genoeg :) speel met grote boxen met een redelijk rendement.

Met vriendelijke groet,

Jack

Ik speel zelf met klasse A/B voor het laag en met UcD klasse D voor het midhoog. Toch vind ik daarom niet dat klasse A achterhaald is. Het is fundamenteel een erg mooi concept, de vervorming is zuiver amplitude gerelateerd en daarmee extreem laag voor hoge tonen. Juist daar heeft klasse A/B een probleem dat met een optimale ruststroominstelling (die ook weer temperatuurafhankelijk is en daarvoor gecompenseerd moet zijn) moet worden opgelost. Daarmee kom je een heel eind, maar gehoormatig blijkt toch dat het probleem niet volledig kan worden opgelost.

Dat een klasse A/B versterker onder 1 of 2-toonstesten net zo goed kan presteren als klasse A, wil niet zeggen dat hij dan ook met muziek net zo goed presteert. Als ik de kwaliteit van mijn UcD wil testen voor het midhoog, blijft nog altijd een goede klasse A versterker voor mij de referentie.

.........

......

Bij (o.a.) Krell en ML is dit inderdaad al zo'n 15 jaar niet meer nodig! Hun amps hebben namelijk een dynamische rustroominstelling die afhankelijk van het ingangssignaal de ruststroom in een aantal niveaus opschakeld en (met een time delay) weer naar beneden bij stelt als het ingangsniveau lager is.

Met het stroomverbruik en de warmteontwikkeling van deze apparaten valt het dus wel mee!

Ik kan zo snel geen info vinden over het idle-gebruik van dikke Krells en ML's, maar ik zal er nog een keer wat beter naar zoeken... Maar goed, je kunt natuurlijk ook een klasse AB-versterker maken. Hoef je ook geen ingewikkelde trucs toe te passen om het verbruik (en dus de warmteontwikkeling) te beperken...

Ik kan zo snel geen info vinden over het idle-gebruik van dikke Krells en ML's, maar ik zal er nog een keer wat beter naar zoeken... Maar goed, je kunt natuurlijk ook een klasse AB-versterker maken. Hoef je ook geen ingewikkelde trucs toe te passen om het verbruik (en dus de warmteontwikkeling) te beperken...

Een "dunne" ML 383 doet ongeveer 100 Watt standby (dan staat-ie eigenlijk "uit", in wat technischer geneuzel: de current-gain boards worden niet gevoed, maar de voltage-gain boards staan dan wel "lekker" warm) en 200 Watt idle (da's alstie aan staat maar er geen muzieksignaal loopt), en als je 'm 2v geeft dan verstooktie 1400 Watt. Dat laatste doet mijn stofzuiger ook, maar dan prefereer ik toch de herrie van de ML :D

En inderdaad, die ML's en Krells maken allebei -op hun eigen manier- gebruik van een variabele bias. De Krell's met stapjes die een bepaalde tijd aanhouden, de ML's met een (ik citeer de propoganda-folder:)geperfectioneerde zwevende bias, die ook nog gerelateerd is aan de belasting/weerstand van de speaker. De Krell "KAV"-lijn maakt trouwens gebruik van een klasse A/B schakeling.

Een "dunne" ML 383 doet ongeveer 100 Watt standby (dan staat-ie eigenlijk "uit", in wat technischer geneuzel: de current-gain boards worden niet gevoed, maar de voltage-gain boards staan dan wel "lekker" warm) en 200 Watt idle (da's alstie aan staat maar er geen muzieksignaal loopt), en als je 'm 2v geeft dan verstooktie 1400 Watt. Dat laatste doet mijn stofzuiger ook, maar dan prefereer ik toch de herrie van de ML :D

Tja, noem dat maar niks he... :rolleyes:

Die van mij levert nauwelijks 100W aan 8Ohm. In standby staat ie echt uit, op een klein deel na zodat je 'm weer kan aanzetten met de afstandsbediening. Idle gebruikt ie wel een paar Watt's, want dan warmt ie zo'n 20 graden op. Bij langdurig flink hard spelen wordt ie nog wat warmer...

Klasse A heeft tegenwoordig geen enkel technisch voordeel meer boven AB.

Waarom niet?

Omdat versterkerschakelingen tegenwoordig intelligent genoeg gebouwd kunnen worden om enige overblijvende cross-over vervorming (die van een niet-ideale AB trap komt) weg te poetsen. En daarmee bedoel ik dat een zelfregulerend systeem in zo'n schakeling voorkomt dat dit type vervorming aan de uitgang ontstaat. Bovendien zijn er ook andere types (inherent lineaire) 1-bit versterkers tegenwoordig.

Klasse A heeft tegenwoordig geen enkel technisch voordeel meer boven AB.

Waarom niet?

Omdat versterkerschakelingen tegenwoordig intelligent genoeg gebouwd kunnen worden om enige overblijvende cross-over vervorming (die van een niet-ideale AB trap komt) weg te poetsen. En daarmee bedoel ik dat een zelfregulerend systeem in zo'n schakeling voorkomt dat dit type vervorming aan de uitgang ontstaat. Bovendien zijn er ook andere types (inherent lineaire) 1-bit versterkers tegenwoordig.

Dit is slechts correct onder bepaalde aannames, waarbij het noodzakelijk is dat veel zaken niet meegenomen worden.