Jump to content

Diepte, zwart, ruimte... dus natuurlijkheid.

WanFie
 Share

Recommended Posts

Als ze nu in Nederland eens fatsoenlijk kerncentrales bouwen, waarmee milieuvriendelijk energie kan worden geproduceerd, dan zou ik het minder erg vinden. Maar we stoken gewoon CO2 de lucht in of hakken met femke-halsema-windmolens voorbijvliegende vogels in twee.

Er liggen inderdaad altijd bergen vogels onder die windturbines... ;)

Hehe... :D Nou, dat valt wel mee, inderdaad, maar windmolens mogen niet in vogelrijke gebieden gebouwd worden. Het is dus niet helemaal onzin, wat s0000884 hier zegt... :rolleyes:

Toevallig las ik een tijdje terug in het tijdschrift het volgende:

.... de energie van de zon die op de aarde terechtkomt (doorheen het wolkendek en andere atmosferen) gedurende 1 uur is voldoende om aan de volledige energiebehoefte van de hele wereldbevolking te voldoen gedurende 1 jaar ....

Ja, de zon is theoretisch gezien een ideale bron. Maar je moet die energie natuurlijk wel efficient kunnen omzetten. En je moet natuurlijk zonnepanelen maken. Ik weet niet of het nog zo is, maar 'vroeger' kostte het meer energie om een zonnecel/paneel te maken, dan dat het paneel in z'n 'leven' zou opleveren...

Ik las laatst in zo'n blaadje dat qua elektriciteitsvoorziening in de vorm van windenergie in de maand december meer is opgebracht dan dat de kerncentrale in Borssele (schrijf ik dat goed?) ooit in een maand kan produceren. Daar staat als ik het mij goed herinner een 680 MVA turbine. (tevens een kolencentrale van 680 MVA, maar die tel ik even niet mee)

Goed bezig met die wind!

Groet,

Jacco

;):P

[...]

Ik las laatst in zo'n blaadje dat qua elektriciteitsvoorziening in de vorm van windenergie in de maand december meer is opgebracht dan dat de kerncentrale in Borssele (schrijf ik dat goed?) ooit in een maand kan produceren. Daar staat als ik het mij goed herinner een 680 MVA turbine. (tevens een kolencentrale van 680 MVA, maar die tel ik even niet mee)

Goed bezig met die wind!

Groet,

Jacco

Hij is fijn! :lol:

Groet,

Jacco

[...]

Goed bezig met die wind!

Groet,

Jacco

Hij is fijn! :lol:

Groet,

Jacco

Tja, het lijkt een kleinigheidje, maar je zal je maar vergissen, met zulke waarden... ;)

Ja, de zon is theoretisch gezien een ideale bron. Maar je moet die energie natuurlijk wel efficient kunnen omzetten. En je moet natuurlijk zonnepanelen maken. Ik weet niet of het nog zo is, maar 'vroeger' kostte het meer energie om een zonnecel/paneel te maken, dan dat het paneel in z'n 'leven' zou opleveren...

Yep. Vroeger lag het rendement van dergelijke zonnecellen inderdaad laag. Maar zeker de laatste jaren is dit enorm gestegen.

Er bestaat ook de mogelijkheid om de stralingswarmte om te vangen.

De energie efficient omzetten is niet het grote probleem, maar het stockeren voor de donkere nachten. Maar daar zijn verschillende mogelijkheden voor. Ofwel een groot "netwerk" omdat er steeds wel ergens zon schijnt op de aarde. Ofwel gedecentraliseerd (min of meer ieder zijn eigen centrale).

s0000884, dank voor de nette reaktie ergens op pagina 8. Als je bedoelde dat crossoververvorming IMD veroorzaakt dan zijn we het natuurlijk eens. De klasse A/B ruststroom wordt zelfs vaak afgeregeld op minimale IM3 om de oneven produkten zo laag mogelijk te houden, zoals je waarschijnlijk weet. Helaas is deze inregeling alleen optimaal voor een bepaald signaalniveau en belasting. Vervelend dat muziek en luidsprekers zich daar niet aan houden. Ik beschouw dan ook de specs van Breem op dit gebied toch echt als achterhaald in relatie tot klasse A/B. Klasse A/B voor een grote woofer heb ik vanuit vervormingsoptiek geen probleem mee, wel voor het midden en hoog.

Als ik klasse A even uitsluitend handhaaf als geluidsreferentie om andere versterkers gehoormatig tegen te testen (ik ben het met de meeste hier eens dat onnodig energieverbruik bestreden dient te worden), kom ik snel weer terug bij mijn UcD klasse D bakje. Dan beschouw ik klasse A/B liever als achterhaald, omdat UcD de specs die ik noem op z'n sloffen haalt (en al helemaal bij gemiddelde afspeelniveau's). Ook gehoormatig vertaalt het UcD klasse D concept zich in een beter geluid, zo heb ik ervaren. En qua energie verbruik top!!! Dus als er een concept achterhaald is, dan is dat wel klasse A/B door de komst van UcD klasse D.

Een aardige link geef ik hier als enige onderbouwing van waar ik mijn THD eisen vandaan haal. Is uiteraard ook geen hard bewijs want de schrijver heeft een bedrijf dat testapparatuur verkoopt die kan testen volgens zijn aanbevelingen.

Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Distortion_measurement

Wetenschappelijke artikelen van AES die dit verder onderbouwen heb ik niet opgezocht, ik vind onze discussie niet belangrijk genoeg om tegen betaling artikelen te gaan downloaden. Ik heb genoeg aan mijn eigen luisterervaringen.

Ik weet niet of je het weet, maar een gemiddeld gezin verstookt zo'n 3500kWh aan stroom, per jaar. Jij zou met alleen jouw ML al 876kWh per jaar verstoken. Dat is wel ff 25% van wat een normaal gezin gebruikt. En het grootste gedeelte wordt in warmte omgezet. Heb je helemaal niks aan, zeker niet in de zomer...

Ik ben het met s0000884 eens dat het compleet belachelijk is om dat te doen. Het heeft sowieso weinig/geen nut om apparatuur de hele dag aan te laten staan. Het heeft eigenlijk alleen maar nadelen...

Ps. dit gedrag geeft mijns inziens aan dat de energiekosten flink omhoog kunnen. Als je zo gemakkelijk 3153,6kJ aan elekticiteit verstookt en er zelfs aan denkt om een nog zwaardere bak te nemen, dan is energie blijkbaar te goedkoop...

Tja sorry hoor, ze verkochten geen ML's met zonnepanelen :D Het staat gelijk aan een fikse gloeilamp die continu aan staat, als dat al een kwart van je jaarverbruik is... (zal de jaarrekening eens checken, en die berekening van 876kWh want ik kan me niet voorstellen dat die versterker een kwart van mijn energierekening is, en zowel, dan zou ik slechts 4 x 79 = 316 euri per jaar aan energie verstoken, daar teken ik voor) Ach, die global warming draaien we toch niet meer terug, zeker niet met de opkomende economie

Ik ben een liefhebber van Blof. Precies wat jij zegt: ze hadden er zin in. Sinds een paar jaar neem ik oordopjes mee naar concerten, dus het volume viel wel mee. Had ik overigens veel eerder moeten doen: toen ik jong was ben ik naar allerlei hardrock-concerten geweest waar het de kunst was zo luid mogelijk te spelen. Ook mijn diensttijd (zware artillerie) zal niet bevorderlijk zijn geweest voor mijn gehoor... :(

Beste Satch,

Oordopjes verzwakken het geluid niet lineair: ze dempen progressief naar het hoog toe (low-pass filter), en bovendien vertonen ze eigenresonanties.

Als "live" de referentie is voor hifi-weergave, dan dient de ware audiofiel die met oordopjes naar live muziek luistert diezelfde dopjes ook te dragen bij het beluisteren van gereproduceerde muziek.

Zijn set moet dan de muziek met dezelfde luidheid weergeven als bij de live uitvoering het geval was.

Vanzelfsprekend kan dit alleen in praktijk worden gebracht in een geheel gesloten inrichting, bij voorkeur in een omgeving waar geen gevaar bestaat dat men de buren hindert...

Ik ben een liefhebber van Blof. Precies wat jij zegt: ze hadden er zin in. Sinds een paar jaar neem ik oordopjes mee naar concerten, dus het volume viel wel mee. Had ik overigens veel eerder moeten doen: toen ik jong was ben ik naar allerlei hardrock-concerten geweest waar het de kunst was zo luid mogelijk te spelen. Ook mijn diensttijd (zware artillerie) zal niet bevorderlijk zijn geweest voor mijn gehoor... :(

Beste Satch,

Oordopjes verzwakken het geluid niet lineair: ze dempen progressief naar het hoog toe (low-pass filter), en bovendien vertonen ze eigenresonanties.

Als "live" de referentie is voor hifi-weergave, dan dient de ware audiofiel die met oordopjes naar live muziek luistert diezelfde dopjes ook te dragen bij het beluisteren van gereproduceerde muziek.

Zijn set moet dan de muziek met dezelfde luidheid weergeven als bij de live uitvoering het geval was.

Vanzelfsprekend kan dit alleen in praktijk worden gebracht in een geheel gesloten inrichting, bij voorkeur in een omgeving waar geen gevaar bestaat dat men de buren hindert...

Niet-lineair? Dat gaat misschien op voor Oropax en aanverwante artikelen. Maar er is wel degelijk gehoorbescherming waar dat nagenoeg wel het geval is. Kun je op maat laten maken bij een audicien. Kost iets van 150 euro. Niet veel als je wilt blijven luisteren (zelf heb ik al een lichte gehoorschade. Een lichte mate van tinnitus, oorsuizen. Gevolg van veel concerten bezoeken en zelf drummen, zonder bescherming).

Handig is ook dat je naar eigen wens kunt kiezen uit een aantal filters van 9dB, 15 dB of zelfs 20 dB, die gemakkelijk zijn te verwisselen.

www.exinore.nl

Wanneer op een set muziek gespeeld word, bestaat deze muziek uit een samenspel van instrumenten en vaak stemmen.

Wanneer ik dan weer naar de verschillende instrumenten of stemmen luister blijkt dat deze soms zeer slecht worden weergegeven. Een stem met veel te veel "gebrom" of "geslis" klinkt voor mij niet natuurlijk.

Wanneer ik op een trom sla, hoor ik het vel duidelijk uitklinken. Ook kan ik wanneer anderen dat instrument bespelen precies aanwijzen waar dat instrument staat. Zelfs al staat daar een kompleet harmonie-orkest omheen. Op een set is dit vaak veel moeilijker te horen

Wanneer ik dan weer naar dat orkest luister hoor ik alle instrumenten afzonderlijk. Ik kan elk instrument volgen. Mits natuurlijk dat orkest in een redelijke aloestiek of buiten staat te spelen. Op veel sets is het een brei alsof de muziek in een galmende kerk is opgenomen.

En dan blijkt telkens weer dat het altijd nog beter kan. De meet-o-fielen hebben dan allang het maximum uit hun meters geperst. En toch blijkt dat b.v. een kleine aanpassing aan de akoestiek of componenten behoorlijke verbetering op de bovenstaande aspecten te halen valt.

Zo zit ik nu te luisteren naar een paar prototypen Monoversterkers met een aangepastte voeding. Het is onwaarschijnlijk wat alleen een voeding kan doen. Zo had ik dat eerder ook met andere wijzigingen. Kleine dingen veranderen het klankbeeld. Soms weinig, soms behoorlijk veel... zoals nu.

En telkens blijkt dat het toch weer beter kan. Je ontkomt dan niet aan termen zoals diepte, zwart om de instrumenten en b.v. het uitklinken van een instrument. Of hoe de lage registers van een piano worden weergegeven.

Ik wil al die kreten eigenlijk op

Beste Satch,

Niet-lineair? Dat gaat misschien op voor Oropax en aanverwante artikelen. Maar er is wel degelijk gehoorbescherming waar dat nagenoeg wel het geval is. Kun je op maat laten maken bij een audicien. Kost iets van 150 euro. Niet veel als je wilt blijven luisteren (zelf heb ik al een lichte gehoorschade. Een lichte mate van tinnitus, oorsuizen. Gevolg van veel concerten bezoeken en zelf drummen, zonder bescherming).

Handig is ook dat je naar eigen wens kunt kiezen uit een aantal filters van 9dB, 15 dB of zelfs 20 dB, die gemakkelijk zijn te verwisselen.

www.exinore.nl

Zelf goede autoplastieken die je bij de Audicien kan laten maken zijn niet lineair, ik heb er zelf diverse versleten voor het werk en heb ook een setje voor Priv

Je hebt gelijk. Maar toch geef ik er bij concerten de voorkeur aan te luisteren MET doppen. Echt beroerd klinkt dat niet.

Goed, mijn vervormingsdoos is ready to rock and roll. Ik kan vervormingscomponenten niet in fase aanbrengen, maar de absolute waarde lukt inmiddels. Ik heb deze tabel gepakt:

1 kHz @ 0 dB

2 kHz @ -51 dB

3 kHz @ -43.3 dB

4 kHz @ -66.7 dB

5 kHz @ -48.2 dB

6 kHz @ -75.2 dB

7 kHz @ -51.7 dB

8 kHz @ -82 dB

en de waarden omgezet in % THD. Die kan ik in mijn script invoeren en dan de vervorming laten uitwerken op ieder willekeurig audiosignaal. Dat sample ik eerst up naar 32 bit, 352k8 en dit zorgt er voor dat ik samples niet langer dan 20 a 30 seconden kan verwerken. Ik heb niet meer geheugen in mijn PC :(

Ik ben nog wel op zoek naar muziek. Wellicht iets met veel grote signaal amplituden oid. Wat ik inmiddels wel gezien heb, is dat het snel helemaal mis kan gaan. Dat wil zeggen, als de signaallevels boven een bepaald level uitkomen, is het clippen wat de klok slaat.

Wat ik ook zoek is een typische harmonischenreeks voor een SET eindtrap. Wat ik nu heb is voor een klasse-B die slecht is ingesteld.

Groet,

Jacco

Je hebt gelijk. Maar toch geef ik er bij concerten de voorkeur aan te luisteren MET doppen. Echt beroerd klinkt dat niet.

Ik heb ondertussen echt wel een gehoorbeschadiging opgelopen, dus ik gebruik ze ook als er herrie in het spel is.

Ik zat even wat te denken over hoe het gehoor en / of de hersenen zich aanpassen. Oordoppen geven hoogafval. Maar ik heb de indruk dat de hersenen dat aanpassen: als je ze een tijdje in hebt klinkt het best goed. En als je ze dan na een tijdje weer uit doet hoor je veel te veel hoog..

Wb dat aanpassen moet je het niet overschatten: je mist nog steeds wat hoog, het is niet perfekt, maar het scheelt wel behoorlijk met als je ze net in hebt gedaan..

Vandaag is er nog 'n aspect bijgekomen.

Een octaaf dieper laag... althans op m'n draaitafel.

Mensen die het verschil tussen de weergave van mijn CD-spelers en de draaitafel/pre combinatie viel stevast op dat de draaitafel wel een heel strak maar niet zo'n diep laag had.

Dat is nu dus voorbij....

Er staat hier n.l. de laatste ontwikkeling in de phonopre te spelen.

Inderdaad... m