MadEd Posted 15 februari 2007 Report Share Posted 15 februari 2007 Hallo, onlangs heb ik goedkoop een paar Heybrook hb4 weten aan te schaffen voor 240 euro per paar. Dit omdat het showmodellen betrof. Ik heb het eens opgezocht, en in Engeland kosten ze 500 pond per paar. Voor mij zeker geen onderklasse speaker dus. Zeker te horen aan het geluid, want de vocalen zijn prachtig, en de instrumenten zijn goed afzonderlijk te horen. Nu heb ik deze hangen aan een Denon pma-560 stereoversterker en een Sony cdp-xe 570 cd-speler. Ik ben zeker tevreden met het geluid wat eruit komt, maar aangezien ik niet veel geld voor de Denon en de Sony betaald heb, vind ik het ook niet zonde om een upgrade te doen. Wat voor een upgrade zouden jullie mij aanraden wat betreft versterking / cd-speler. Ik ben op zoek naar een helder, gedetailleerd geluid wat een tikje warm mag zijn. Zeker niet richting kil dus. Ik denk dat de speakers van zichzelf aardig warm zijn, aangezien het een Engels merk betreft. Over het budget: niet echt iets concreets, maar het moet wel in verhouding staan met de speakers. Geen versterkers van 1000 euro en cd-spelers idem dito. Tweedehands leuke spullen is natuurlijk wel leuk Mvg, MadEd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 15 februari 2007 Report Share Posted 15 februari 2007 Wat bevalt je dan niet aan het geluid dat je nu hebt? Is het nu niet 'helder, gedetailleerd en een tikje warm'? In welke ruimte speel je (afmetingen, inrichting), de akoestiek is een zeer belangrijke factor. Naar welke muziek luister je? Wil je toch upgraden, dan is het beste advies toch: zelf luisteren wat je het mooiste vindt klinken. Daarbij uiteraard denkend aan het budget dat je ervoor over hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MadEd Posted 15 februari 2007 Author Report Share Posted 15 februari 2007 Wat bevalt je dan niet aan het geluid dat je nu hebt? Is het nu niet 'helder, gedetailleerd en een tikje warm'? In welke ruimte speel je (afmetingen, inrichting), de akoestiek is een zeer belangrijke factor. Naar welke muziek luister je? Wil je toch upgraden, dan is het beste advies toch: zelf luisteren wat je het mooiste vindt klinken. Daarbij uiteraard denkend aan het budget dat je ervoor over hebt. Ruimte is de grootste beperking vrees ik. Ik luister in een kamer van 5,6 lang 2,9 meter breed. Speakers staan in de breedte opgesteld, ik gok ongeveer 2,2 meter van elkaar en 50cm van de achterwand. Ikzelf luister op 3 meter afstand. Nu staat er bij de linkerspeaker bijvoorbeeld een boekenkast tegen de muur (de boekenkast staat weliswaar voor de speaker maar toch), waardoor ik hem relatief ver van de zijwand heb staan, maar alsnog staat die relatief dicht tegen de boekenkast aan te stralen. Maar als ik hem nog verder weg zet gaan de speakers weer te dicht bij elkaar denk ik. De rechterspeaker staat ook redelijk dicht tegen de zijwand, maar ja het is niet anders. Ik heb overigens niet het idee dat dit het geluidsbeeld zeer negatief be Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 15 februari 2007 Report Share Posted 15 februari 2007 Hoe 'vrijer' je de speakers kan opstellen, zodat je in een luisterdriehoekje zit, hoe beter de 'plaatsing' zal zijn. Een versterker zal daar niet veel aan kunnen veranderen! Een CD speler nog minder. Dat de speakers dicht bij elkaar komen te staan, en het luisterdriehoekje dus kleiner wordt, is vaak geen probleem. Ik zou b.v. proberen ze minimaal 1 meter van de achterwand te zetten en in het geval van 2m90 kamer breedte elke speaker ~ 70cm van de zijwand te plaatsen. Dan staan je ze 1.5 meter van elkaar, en dat zou dan ook mijn advies luisterafstand zo'n beetje zijn, misschien nog iets minder. Klinkt 'klein'? Wel, het "goede" ervan is dat je dan zo veel mogelijk direct geluid krijgt. Hoe verder je van de speakers af zit, of hoe dichter je speakers bij zijwanden staan, hoe meer indirect geluid (reflecties via muren etc) je oren soms EERDER bereiken dan dan het direct door de speakers afgestraalde geluid. Misschien dat een 'degelijke' versterker het geluid iets zal veranderen, maar je zou dit voor de grap, mocht je een versterker gaan luisteren, dit 'blind' kunnen doen. Laat iemand de speakerkabels in de andere versterker stoppen op een manier dat je niet kan zien welke versterker er speelt. Regel wel netjes de volumeknop af dat ze even luid spelen.. Dan zit het waarschijnlijk tussen "verdraaid lastig" en "onmogelijk" in om te horen welke je gebruikt! De invloed van de opstelling en de 'aankleding' van de luisterruimte zijn m.i. vele malen groter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 15 februari 2007 Report Share Posted 15 februari 2007 Hoe 'vrijer' je de speakers kan opstellen, zodat je in een luisterdriehoekje zit, hoe beter de 'plaatsing' zal zijn. Een versterker zal daar niet veel aan kunnen veranderen! Een CD speler nog minder. Dat de speakers dicht bij elkaar komen te staan, en het luisterdriehoekje dus kleiner wordt, is vaak geen probleem. Ik zou b.v. proberen ze minimaal 1 meter van de achterwand te zetten en in het geval van 2m90 kamer breedte elke speaker ~ 70cm van de zijwand te plaatsen. Dan staan je ze 1.5 meter van elkaar, en dat zou dan ook mijn advies luisterafstand zo'n beetje zijn, misschien nog iets minder. Klinkt 'klein'? Wel, het "goede" ervan is dat je dan zo veel mogelijk direct geluid krijgt. Hoe verder je van de speakers af zit, of hoe dichter je speakers bij zijwanden staan, hoe meer indirect geluid (reflecties via muren etc) je oren soms EERDER bereiken dan dan het direct door de speakers afgestraalde geluid. Misschien dat een 'degelijke' versterker het geluid iets zal veranderen, maar je zou dit voor de grap, mocht je een versterker gaan luisteren, dit 'blind' kunnen doen. Laat iemand de speakerkabels in de andere versterker stoppen op een manier dat je niet kan zien welke versterker er speelt. Regel wel netjes de volumeknop af dat ze even luid spelen.. Dan zit het waarschijnlijk tussen "verdraaid lastig" en "onmogelijk" in om te horen welke je gebruikt! De invloed van de opstelling en de 'aankleding' van de luisterruimte zijn m.i. vele malen groter. Lijken me een paar goede aanwijzingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MadEd Posted 15 februari 2007 Author Report Share Posted 15 februari 2007 Bedankt voor de reactie. Luisterafstand verkleinen lukt alleen door de speakers wat naar voren te halen, verder niet. Ik heb een vaste luisterplek, namelijk daar waar ik achter de computer zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 16 februari 2007 Report Share Posted 16 februari 2007 Daar hoor ik ook 90% van m'n muziek, achter de pc.. Ik ben wel van mening dat de geluidskwaliteit pas echt tot z'n recht kan komen, dus als je er *echt* voor gaat zitten, als je dus in een klein / vrij opgesteld driehoekje zit. Dan kan je, met een goede opname en helemaal niet bijzondere spullen verder, soms heerlijk in de muziek opgaan. Licht uit, ogen dicht, pilsje erbij.. en je weet niet meer of je kamer nu een concertzaal was of gewoon .. een kamer.. Ik weet niet hoe je PC eruit ziet, maar een grote verbetering van de muziekweergave kan komen door de PC stiller te maken. Fluitende / zoemende geluiden gooien flink wat roet in het eten bij zachtere muziek.. Ik heb daar korte metten mee gemaakt: http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=27717 De meningen lopen ver uiteen hier op het forum maar de invloeden van CD spelers en zelfs versterkers zijn niet groot, mits je 'redelijk' spul hebt en geen idioot moeilijke speakers. Volgens mij heb je goede speakers, als ik het zo lees, degelijk van constructie in ieder geval. Wat mij ook altijd opvalt, ook wel eens grappig om te doen, is een nummer draaien met veel lage tonen.. en dan eens door de kamer gaan lopen. Op sommige plekken lijk je er wel een subwoefert bij te hebben, en 1 meter verderop lijkt het wel of er geen bas meer is! Midden en hoge tonen hebben daar ook wel wat last van. Vaak gaat het met te scherp hoog of te schel midden echter fout bij de bron: de opname is niet altijd zo mooi als je wilt . Is dat structureel dan zit het al snel in de speakers zelf, soms met nameten / filter wijziging iets aan te doen, soms niet. Als een nieuwe versterker echt structureel een groot probleem oplost dan was de oude kaduuk. Maar ik lees dat je tevreden bent over het geluid, alleen de 'plaatsing' is een zwakte? Het moge duidelijk zijn, dat komt m.i. puur door de opstelling en luisterpositie. Je versterker en cd speler gewoon zo laten dus! (in my humble opinion..) Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelti Posted 16 februari 2007 Report Share Posted 16 februari 2007 Hallo, onlangs heb ik goedkoop een paar Heybrook hb4 weten aan te schaffen voor 240 euro per paar. Dit omdat het showmodellen betrof. Ik heb het eens opgezocht, en in Engeland kosten ze 500 pond per paar. Voor mij zeker geen onderklasse speaker dus. Zeker te horen aan het geluid, want de vocalen zijn prachtig, en de instrumenten zijn goed afzonderlijk te horen. Nu heb ik deze hangen aan een Denon pma-560 stereoversterker en een Sony cdp-xe 570 cd-speler. Ik ben zeker tevreden met het geluid wat eruit komt, maar aangezien ik niet veel geld voor de Denon en de Sony betaald heb, vind ik het ook niet zonde om een upgrade te doen. Wat voor een upgrade zouden jullie mij aanraden wat betreft versterking / cd-speler. Ik ben op zoek naar een helder, gedetailleerd geluid wat een tikje warm mag zijn. Zeker niet richting kil dus. Ik denk dat de speakers van zichzelf aardig warm zijn, aangezien het een Engels merk betreft. Over het budget: niet echt iets concreets, maar het moet wel in verhouding staan met de speakers. Geen versterkers van 1000 euro en cd-spelers idem dito. Tweedehands leuke spullen is natuurlijk wel leuk Mvg, MadEd Ik heb ff gegoogled op je speakers en deel je mening dat je er wel wat van mag verwachten... Heb je al gedacht aan de Harman Kardon HK970 en HD970? Goed uitgevoerde en vooral goedklinkende cdspeler en versterker die het naar mijn idee goed(beter dan huidige versterker) zal doen met je luidsprekers. Probeer eens een demosetje van de winkelier thuis te proberen? (moet je hem daar ook kopen natuurlijk) gr. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 16 februari 2007 Report Share Posted 16 februari 2007 De H/K HD970 was ook het eerste waar ik aan dacht. Dit heb ik hem ook op een ander forum al voorgesteld. Een prachtige speler met rete-strakke bas weergave en een mooie ruimtelijke plaatsing. En dat alles nieuw voor ongeveer 300,-. Groeten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 16 februari 2007 Report Share Posted 16 februari 2007 Ik dacht dat alleen nog de HK 3380 en 3480 te koop waren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MadEd Posted 16 februari 2007 Author Report Share Posted 16 februari 2007 Ik zal van het weekend eens wat gaan experimenteren met de plaatsing v/d speakers. Als ik weer een budget heb om te besteden zal ik zeker H/K eens gaan checken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 februari 2007 Report Share Posted 16 februari 2007 Daar hoor ik ook 90% van m'n muziek, achter de pc.. Daar... was ik al bang voor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 16 februari 2007 Report Share Posted 16 februari 2007 Daar hoor ik ook 90% van m'n muziek, achter de pc.. Waarom verbaast mij dit niet? Oh, Hans is me al voor zie ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 17 februari 2007 Report Share Posted 17 februari 2007 Typische reacties weer... Als het niet uit een duur ogende cd-speler komt, dan kan het niet goed klinken he. Een computer... wie heeft dat nou als voornaamste muziek-bron? Alleen 'de jeugd van tegenwoordig' toch, met z'n mp3's? Kan nooit wat zijn dus... Daar staat de geharde audiofiel immers boven, niet waar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 17 februari 2007 Report Share Posted 17 februari 2007 De audiofiele supermensen met superoren en een superminachting tegen alles wat daaraan ongelijk is spreken! Gezellig! Edit: Kijk eens wat er gebeurt! Een prima draadje met advies van beide 'kanten'.. wordt omgetoverd in off topic onzin door twee mensen die vaak vooraan staan om 'de andere kant' hiervan te beschuldigen.. Onvolwassen hoor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
MadEd Posted 17 februari 2007 Author Report Share Posted 17 februari 2007 Overigens betekent achter de pc niet dat ik muziek van de computer luister. Daar heb ik mijn receiver met andere speakers voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 februari 2007 Report Share Posted 17 februari 2007 Hallo, onlangs heb ik goedkoop een paar Heybrook hb4 weten aan te schaffen voor 240 euro per paar. Dit omdat het showmodellen betrof. Ik heb het eens opgezocht, en in Engeland kosten ze 500 pond per paar. Voor mij zeker geen onderklasse speaker dus. Zeker te horen aan het geluid, want de vocalen zijn prachtig, en de instrumenten zijn goed afzonderlijk te horen. Nu heb ik deze hangen aan een Denon pma-560 stereoversterker en een Sony cdp-xe 570 cd-speler. Ik ben zeker tevreden met het geluid wat eruit komt, maar aangezien ik niet veel geld voor de Denon en de Sony betaald heb, vind ik het ook niet zonde om een upgrade te doen. Wat voor een upgrade zouden jullie mij aanraden wat betreft versterking / cd-speler. Ik ben op zoek naar een helder, gedetailleerd geluid wat een tikje warm mag zijn. Zeker niet richting kil dus. Ik denk dat de speakers van zichzelf aardig warm zijn, aangezien het een Engels merk betreft. Over het budget: niet echt iets concreets, maar het moet wel in verhouding staan met de speakers. Geen versterkers van 1000 euro en cd-spelers idem dito. Tweedehands leuke spullen is natuurlijk wel leuk Mvg, MadEd Dit versterkertje heb ik afgelopen donderdag gehoord. Het is te koop bij Crafty en kost slechts Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 17 februari 2007 Report Share Posted 17 februari 2007 Hee, dat is grappig. Ik heb deze op de slaapkamer. Voor het geld wel een leuk apparaatje maar niets bijzonders. Zoek de verschillen. Deze versterker wordt onder verschillende namen aangeboden. Het zal mij niet verbazen als de bovenstaande (die in de post van Hans) van binnen hetzelfde is op de keuze schakelaar na dan. Groeten... @Henrie: Ik dacht dat Hans en Arjen hun opmerking plaatsten met als achterliggende gedachte dat hij (Niels) vaak hier te vinden is en dus vaak letterlijk achter de PC luistert. En dus niet dat hij de PC als bron gebruikt. Maar ik kan mij natuurlijk vergissen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 17 februari 2007 Report Share Posted 17 februari 2007 Typische reacties weer... Als het niet uit een duur ogende cd-speler komt, dan kan het niet goed klinken he. Een computer... wie heeft dat nou als voornaamste muziek-bron? Alleen 'de jeugd van tegenwoordig' toch, met z'n mp3's? Kan nooit wat zijn dus... Daar staat de geharde audiofiel immers boven, niet waar? 'n PC kan prima als bron gebruikt worden... Ik ga er alleen niet "achter" zitten wanneer ik naar muziek wil luisteren. More music (echt wel 'n audiofiel bedrijf) b.v. demonstreert vaak met de PC als bron. Ik begrijp het probleem dus niet. MP3 hoeft van MIJ inderdaad niet. Wat moet je dan doen als je muziek luistert? Een beetje voor je uit staren? Of de hele tijd met de ogen dicht zitten? Afgeleid wordt je toch wel. Niemand kan constant de aandacht op de muziek hebben. Ik zit zelf ook vaak achter m'n computer of wat te lezen als ik muziek luister. Of zoals vanmiddag, toen ik PULSE van Pink Floyd op had staan. Dan zit je ook te kijken EN te luisteren... Ps. De kwaliteit van een goed mp3 (vanaf 192kbps of zelfs VBR) wordt hier schromelijk onderschat. Of de oren van de luisteraar worden overschat, dat kan natuurlijk ook... Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 17 februari 2007 Report Share Posted 17 februari 2007 De realiteit hier is dat ik uren per dag wel muziek aan heb staan. Dan ben ik aan het forummen / werken achter de pc.. Geluidsniveau is dan vrij laag, laten we het semi achtergrond muziek noemen. Dat zal al snel 90% van de tijd zijn. Helaas is er niet altijd tijd, soms geen zin, en zijn er ook nog buren waardoor ik er niet altijd 'echt voor kan gaan zitten' en op 80dB kan luisteren. Uiteraard kan een goede geluidsbeleving alleen maar optreden wanneer je er dus WEL voor gaat zitten. Ik stoor me aan het feit dat ik dit, m.i. keurig uitleg aan de topicstarter, om vervolgens geconfronteerd te worden met twee lieden die een getalletje uit de context halen ter 'bevestiging' van hun subjectief gevoel dat mijn set, oren en luistersituatie ruim inferieur zouden zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 februari 2007 Report Share Posted 17 februari 2007 We weten het nou wel... On topic maar weer... Jullie blijven maar doorgaan. Zo verpest je inderdaad een topic. Het versterkertje van Kwabbernoot lijkt inderdaad veel op het ding van Crafty. Kost dat ding ook maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 februari 2007 Report Share Posted 18 februari 2007 We weten het nou wel... On topic maar weer... Jullie blijven maar doorgaan. Zo verpest je inderdaad een topic. Ach ja, nou hebben wij het gedaan... Beetje de omgekeerde wereld, vind je niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 18 februari 2007 Report Share Posted 18 februari 2007 We weten het nou wel... On topic maar weer... Jullie blijven maar doorgaan. Zo verpest je inderdaad een topic. Het versterkertje van Kwabbernoot lijkt inderdaad veel op het ding van Crafty. Kost dat ding ook maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
MadEd Posted 18 februari 2007 Author Report Share Posted 18 februari 2007 Hey, ben ik weer Ik heb ff wat gestoeid met de plaatsing van de speakers. Heeft zeker wat veranderd: vocalen lijken wat realistischer, maar het totaalgeluid lijkt wat "donkerder" (nu snap ik wat ze met die term bedoelen). Het mag wat helderder zeg maar, alsof er geen deken voor de speakers hangt Zou dat nog steeds met de eerder genoemde H/K bereikt kunnen worden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 februari 2007 Report Share Posted 18 februari 2007 Hey, ben ik weer Ik heb ff wat gestoeid met de plaatsing van de speakers. Heeft zeker wat veranderd: vocalen lijken wat realistischer, maar het totaalgeluid lijkt wat "donkerder" (nu snap ik wat ze met die term bedoelen). Het mag wat helderder zeg maar, alsof er geen deken voor de speakers hangt Zou dat nog steeds met de eerder genoemde H/K bereikt kunnen worden? Klankverschillen in CD-spelers zitten minder in klankleur, maar meer in ruimtelijk geluidsbeeld en natuurlijkheid. Scherpte in het hoog komt ook wel ooit voor. Een Marantz klinkt wel een fractie warmer dan andere spelers maar door je speakers 5 cm naar achter te schuiven bereik je meer. Versterkers die donker klinken zijn er echter zeker. En dan niet in de zin van veel of weinig laag, maar meer in de controle van het laag en laagmidden. Je zou gewoon eens wat moeten proberen. Tweedehands is dat lastiger tenzij je naar tweedehands zaken zoals b.v. WenWaudio in Enschede gaat. Daar is ruilen n.l. altijd mogelijk. Je zou ook een forumgenoot met iets wat je aanstaat eens kunnen uitnodigen. De HK970 worden door verschillende mensen hier gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts