carrol Posted 19 februari 2007 Report Share Posted 19 februari 2007 Waarom klinkt een audioset savonds beter als overdag,betere plaatsing van de insrumenten is wat mij het eerste opvalt,ook klinkt het totaalbeeld rustiger.Wie heeft ook dezelfde ervaring met dit vreemd verschijnsel.Ben benieuwd naar jullie reacties. gr carrol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 februari 2007 Report Share Posted 19 februari 2007 Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Er zijn meerdere verklaringen voor, al dan niet meer of minder objectief en suggestief. Iemand op dit forum zegt ook dat het bij hem 's avonds beter klinkt end an vooral na 10 uur. Waarom? Omdat er dan minder van het stroomnet gevraagd wordt, dus de aangeleverde stroom zou schoner zijn. Ik kan er geen oordeel over geven, maar het zou een verklaring kunnen zijn. Een andere mogelijkheid is je eigen gemoedsrust. Als je zelf kalmer bent, klinkt het snel aangenamer/beter. Ook al ben je geen stresskip, de aandacht die je overdag overal voor moet hebben, werkt zich uit op de gemoedsrust. 's Avonds, als je vanzelf relaxter bent, neem je alles wat deugd doet gemakkelijker op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 19 februari 2007 Report Share Posted 19 februari 2007 Volgens mij vergeet je het belangrijkste: minder omgevingslawaai. Ga maar eens luisteren na 24 uur... heerlijk ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 19 februari 2007 Report Share Posted 19 februari 2007 's avonds zijn onze oren minder scherp dan overdag, ze zitten als het ware een beetje dicht. 's ochtends vroeg (na een stille nachtrust) hebben we hele scherpe oren. doordat we 's avonds minder goed horen , ergeren we ons minder aan alle tekortkomingen van onze set. want onze set is verre van natuurgetrouw, onze akoestiek is belabberd, onze luidsprekers zijn niet faserein en hebben heel veel last van vertgraagde resonanties, kortom, het is drie keer niks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 februari 2007 Report Share Posted 19 februari 2007 Volgens mij vergeet je het belangrijkste: minder omgevingslawaai. Ga maar eensluisteren na 24 uur... heerlijk ! Ik heb weinig last van omgevingslawaai. Zelfs overdag hoor je hierbinnen niet veel van wat er buiten gebeurd. Dat is het voordeel als je in een dorp woont waar bovendien de huizen (vanwege (afwezig) vliegtuiglawaai) geluidsge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sofa Posted 19 februari 2007 Report Share Posted 19 februari 2007 's avonds zijn onze oren minder scherp dan overdag,ze zitten als het ware een beetje dicht. 's ochtends vroeg (na een stille nachtrust) hebben we hele scherpe oren. doordat we 's avonds minder goed horen , ergeren we ons minder aan alle tekortkomingen van onze set. want onze set is verre van natuurgetrouw, onze akoestiek is belabberd, onze luidsprekers zijn niet faserein en hebben heel veel last van vertgraagde resonanties, kortom, het is drie keer niks. Beste Erik, Ik kan mij volledig vinden in je laatste alinea. You're my man. Maar waar ik het laatste jaar ENORM van kan genieten, is zondags s'morgens als de wereld (en mijn vrouw) nog slaapt, mij volledig relaxt, nog half slapend, op de sofa leggen en dan maar naar de muziek luisteren. NIET naar de klank! Maar de muziek. Het zal mij dan worst wezen hoe het klinkt. .... nog 6 keer slapen groeten, Sofa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 19 februari 2007 Report Share Posted 19 februari 2007 Zondagochtend klinkt het ook altijd heel goed. Maar 's avonds ook. Lekker glas wijn erbij, kaarsjes aan. Behalve als ik mijn kop er niet bij heb, dan klinkt het nergens naar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 19 februari 2007 Report Share Posted 19 februari 2007 Ik kan de ervaring niet delen. Mijn oren en gemoedsrust is de enige variable en mijn set klinkt altijd goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 20 februari 2007 Report Share Posted 20 februari 2007 Ik denk dat het ook meespeelt dat je s'avonds (enigszins) vermoeid bent. Je gaat dan gemakkelijker mee in de illusie van het stereobeeld zonder dat je ratio nog stevig tegenpruttelt. Groeten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 20 februari 2007 Report Share Posted 20 februari 2007 Volgens mij vergeet je het belangrijkste: minder omgevingslawaai. Ga maar eens luisteren na 24 uur... heerlijk ! Ik heb weinig last van omgevingslawaai. Zelfs overdag hoor je hierbinnen niet veel van wat er buiten gebeurd. Dat is het voordeel als je in een dorp woont waar bovendien de huizen (vanwege (afwezig) vliegtuiglawaai) geluidsge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 februari 2007 Report Share Posted 20 februari 2007 Ik heb wel eens gehoord dat de stilste plek van Nederland op een nogal niet voor de hand liggende plek ligt. Niet op de Drentse hei, niet in de Limburgse heuvels, nee in het drukke Utrecht (de provincie uiteraard). Ergens in een bos, op de Utrechtse heuvelrug geloof ik. De heuvels en het bos dempen het omgevingsgeluid daar meer dan waar dan ook in Nederland. Stond ik wel even van te kijken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 februari 2007 Report Share Posted 20 februari 2007 Ik denk dat het (diffuse) achtergrondniveau zeer bepalend is voor het geluidsresultaat. Ook makkelijk te controleren. Zet zondagochtend maar eens bijvoorbeeld Chopin op (hhelaas luister ik daar te weinig naar omdat ik dan in bed lig). Dat stroomverhaal zou best ook deels waar kunnen zijn, maar toch ook een beetje overdreven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 Gewoon, simpel, schoner net. mag dan niet van onze techneuten, maar het zij zo. Stop maar een PS-Audio Harvester in je blok, overdag brand het lampje bijna konstand (dan is hij storing aan het afvoeren), s Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 savonds klinkt de set beter!!!!!! Als de kinderen naar bed zijn opgehoepeld Helaas wordt dat steeds later Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 Mijn zoontje is aan het wintersporten - wat een rust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sofa Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 Volgens mij zijn je oren 's avonds meer vermoeid door verkeerslawaai, tierende collega's, vrouwen, kinderen (schrappen wat niet past) en andere lawaaibronnen. Dat de vervuiling op het net veranderd gedurende de dag, klopt wel. Maar het kan ook zijn dat in jou straat er s' avonds meer vervuiling op zit. Iedereen zit dan achter zijn pc (waarvan de geschakelde voeding vervuiling op het net zet). Het spanningsniveau zal s'avonds (maar ook weer niet altijd) vaak hoger zijn. Normaal moet je installatie rekening houden met deze variatie. Ik zoek het vooral in de oren en je fysieke gesteldheid. s' morgens hoor je een meesje op honderde meters afstand nog fluiten en s'avonds hoor je je vrouw naast je nog niet roepen om te helpen met de vaat. groetejs, Sofa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 ....s'avonds hoor je je vrouw naast je nog niet roepen om te helpen met de vaat. groetejs, Sofa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnejan Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 Gewoon, simpel, schoner net. mag dan niet van onze techneuten, maar het zij zo. Stop maar een PS-Audio Harvester in je blok, overdag brand het lampje bijna konstand (dan is hij storing aan het afvoeren), s Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 Gewoon, simpel, schoner net. mag dan niet van onze techneuten, maar het zij zo. Stop maar een PS-Audio Harvester in je blok, overdag brand het lampje bijna konstand (dan is hij storing aan het afvoeren), s Link to comment Share on other sites More sharing options...
donic Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 Zo'n Harvester zendt inderdaad leuke lichtsignalen uit maar is er ooit gemeten of de stroom "schoner" (minder onregelmatig) is dan zonder dat apparaatje. En dan eigenlijk toch eigenlijk wel het belangrijkste, klonk het beter met Harvester als zonder. Ik ben benieuwd naar de ervaringen. Meer als Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 23 februari 2007 Report Share Posted 23 februari 2007 Zo'n Harvester zendt inderdaad leuke lichtsignalen uit maar is er ooit gemeten of de stroom "schoner" (minder onregelmatig) is dan zonder dat apparaatje. En dan eigenlijk toch eigenlijk wel het belangrijkste, klonk het beter met Harvester als zonder. Ik ben benieuwd naar de ervaringen.Meer als Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shibata Posted 23 februari 2007 Report Share Posted 23 februari 2007 Zo'n Harvester zendt inderdaad leuke lichtsignalen uit maar is er ooit gemeten of de stroom "schoner" (minder onregelmatig) is dan zonder dat apparaatje. En dan eigenlijk toch eigenlijk wel het belangrijkste, klonk het beter met Harvester als zonder. Ik ben benieuwd naar de ervaringen.Meer als Link to comment Share on other sites More sharing options...
cerwinvega Posted 23 februari 2007 Report Share Posted 23 februari 2007 ik heb ook wel de ervaring dat de muziek anders klinkt op verschillende tijdstippen van de dag. En alles wat jullie zeggen is denk ik waar en zowieso zeer plausibel, maar misschien is er nog een reden, gesloten gordijnen en dergelijke. Glas geeft toch nare weerkaatsingen? Met een gordijn of iets dergelijks ervoor zal dat wel minder zijn, oder? En dan vraag ik me nog iets af, heeft verder weinig met tijdstip te maken, maar zou luchtvochtigheid invloed kunnen hebben? Ik weet uit ervaring dat mijn akoustische gitaar anders klinkt naar gelang temperatuur en vochtigheid (dat concludeer ik als mn gitaar de ene dag anders klinkt als de andere). Het is maar een gis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 23 februari 2007 Report Share Posted 23 februari 2007 Ambiance speelt zeker een grote rol, zie de verslagen over de set van S.O.T.A. Jerry. Ook de set van Thingman speelt op een hoger niveau dan wanneer hij zijn zolder zou "uitkleden" behoudens de akoestische aanpassingen. Inderdaad, het zich beperken tot de essentie (het elimineren van onnodige afleiding in een voor muziek bestemde ruimte en het dimmen van het licht) draagt bij aan het vermogen om je te kunnen laten meenemen door de muziek. Maar als het tussen de oren niet stil kan zijn, klinkt er niks.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
paulgastel Posted 24 februari 2007 Report Share Posted 24 februari 2007 In mijn diensttijd kregen we op de Veluwe een nachtelijke "geluids- en lichtdiscipline" oefening. Daar werd mooi gedemonstreerd dat in een stille, donkere, omgeving een aansteker op honderd meter afstand(!) oorverdovend klinkt (en verblindend fel is). Een plasje tegen een boom klinkt in die omstandigheden als de Niagra falls. Kortom, in muistille, donkere omstandigheden hoor je Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts