sfinx Posted 20 februari 2007 Report Share Posted 20 februari 2007 De verschillen in gelduiskwaliteit zijn er wel degelijk. Maar je installatie moet wel voldoende kwaliteit in huis hebben om ze hoorbaar te maken. Dus wellicht is dat de oorzaak. WAT EEN ONZIN! Juist een kwalitatief hoge set zou geen verschil in geluidskwaliteit moeten laten horen. Het stroomfabeltje wordt al een aantal jaren door de fabrikanten van absurd dure stroomkabels in het leven gehouden, samen met door hen gesponsorde tijdschriften en rescenten. Weggegooid geld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 20 februari 2007 Report Share Posted 20 februari 2007 Dus, wat is de moeilijkheid? Nogmaals: er moet niet zo spastisch worden gedaan. Ik dacht dat Henry wel het een en ander heeft uitgelegd. Lekstromen kunnen optreden zonder meteen een kortsluiting te veroorzaken, zowel bij dubbel-ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 20 februari 2007 Report Share Posted 20 februari 2007 Dus, wat is de moeilijkheid? Nogmaals: er moet niet zo spastisch worden gedaan. Ik dacht dat Henry wel het een en ander heeft uitgelegd. Lekstromen kunnen optreden zonder meteen een kortsluiting te veroorzaken, zowel bij dubbel-ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 20 februari 2007 Report Share Posted 20 februari 2007 ...Maar wie kwakt er nu de kabels van zijn audioapparatuur onder de vloerbedekking? Jij bent daar vast te slim voor, maar de volgende bewoner die de woning van je overneemt na je elektrocutie is misschien wat minder slim. Want wie legt hem dan uit dat de betreffende groep niet is voorzien van een aardlekschakelaar. Het is naar mijn mening ook dom om te veronderstellen dat je wel heel dom moet zijn om fouten te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 februari 2007 Report Share Posted 20 februari 2007 Dus, wat is de moeilijkheid? Nogmaals: er moet niet zo spastisch worden gedaan. Ik dacht dat Henry wel het een en ander heeft uitgelegd. Lekstromen kunnen optreden zonder meteen een kortsluiting te veroorzaken, zowel bij dubbel-ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 februari 2007 Report Share Posted 20 februari 2007 Gewoon lekker in een nieuw huis gaan wonen wat volgens het laatste bouwbesluit is opgeleverd. Zijn alle problemen opgelost. Alle WCD's in het hele huis moeten randaarde zijn. Alle armaturen zoals van de lampen aan het plafond met metalen delen moeten geaard zijn. En alle groepen moeten een aardlek hebben met maximaal 4 groepen per aardlekschakelaar. Ja, de makers van het laatste bouwbesluit zijn helemaal mesjoche ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sofa Posted 20 februari 2007 Author Report Share Posted 20 februari 2007 Jeezes jongens! Ik snap niet dat er vandaag de dag nog mensen zijn, die aardlekbeveiligingen en dergelijke dingen beginnen te overbruggen???? In Belgie hebben we het AREI (algemeen reglement op elektrische installaties), waaraan je installatie MOET voldoen. Waarschijnlijk bestaat er in Nederland net zoiets. 1. Die aardlekbeveiliger zit er in om personen te beschermen tegen directe en indirecte aanraking, en zoals eerder ook al aangehaald een lekstroom die je installatie (en de rest van je woning) wel eens kan doen uitbranden. 2. Fabrikanten ontwerpen hun materiaal op zo'n manier dat het in normale omstandigheden optimaal werkt. 3. Maak U echt geen illusies. Je zult het echt niet horen of er nu wel of niet een aardbeveiliger tussen staat. 4. Maar om enkele mensen hier toch hun zin te geven... Mijn nieuwe Accuphase versterker is inderdaad niet goed genoeg om dergelijke dingen te horen groetjes, Sofa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 20 februari 2007 Report Share Posted 20 februari 2007 [...]Mijn nieuwe Accuphase versterker is inderdaad niet goed genoeg om dergelijke dingen te horen Deze ga ik uitprinten en boven mijn bed hangen! Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shibata Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 De verschillen in gelduiskwaliteit zijn er wel degelijk. Maar je installatie moet wel voldoende kwaliteit in huis hebben om ze hoorbaar te maken. Dus wellicht is dat de oorzaak. Je bedoelt zeker dat je hifi installatie slecht genoeg moet zijn om voordeel te hebben van een apparte groep Kevin Link to comment Share on other sites More sharing options...
hiendfreak Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 Ik proef hier weer enige jaloezie. Maar goed, jullie zullen in jullie alwetendheid wel weer gelijk hebben. Fabrikanten kletsen in jullie ogen maar wat. Alle resencenten spelden iedereen maar wat op de mouw en iedereen die wel verschillen hoort ziet ze vliegen. Misschien moeten jullie jezelf eens achter de oren krabben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 Maar goed, jullie zullen in jullie alwetendheid wel weer gelijk hebben. Dat denk ik ook. Fabrikanten kletsen in jullie ogen maar wat. Dat denk ik ook. Alle resencenten spelden iedereen maar wat op de mouw en iedereen die wel verschillen hoort ziet ze vliegen. Dat denk ik ook. Misschien moeten jullie jezelf eens achter de oren krabben. Dat doen we ook als we die fabrikanten, recensenten etc horen brabbelen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnejan Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 Beste Sofa, Ooit woonde ik in een huis met een meterkast die 220 op beide draden zette als je de hoofdschakelaar omdraaide. Na vervanging van de meterkast klonk alles toch echt een stuk beter; voorheen maakte ik me namelijk zorgen dat het huis in vlammen zou opgaan, dat leidt enorm af van de muziekbeleving! In mijn situatie was een nieuwe meterkast een prima investering, maar normaal gesproken kan je het geld beter uitgeven aan, bijvoorbeeld, een relax-fauteuil. Horen doe je met je oren, maar genieten zit daar tussen. En de toestand tussen de oren wordt veel meer be Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 Wie heeft het hier over het verwijderen van een aardlek? Ik niet! Ik had het over het omzeilen van een aardlekschakelaar met alleen het geaarde stopcontact van de audio. En dat is werkelijk een fluitje van een cent. Als een apparaat geen kabel met randaarde heeft, is dat ding dubbel geisoleerd en is het uiterst onwaarschijnlijk dat zo'n ding van buiten ooit onder stroom komt te staan! En de apparaten die dat w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 Een geaard stopcontact werkt alleen in combinatie met een aardlekschakelaar. De installatieautomaat = de aardlekschakelaar. Kijk eens voor de grap in je meterkast. Enig stopcontact (geaard of niet geaard) dat zonder aardlekschakelaar rechtstreeks op de stop zit is gewoon levensgevaarlijk. Moet je huis wel van na 1975 zijn. Mijn huis is van 1964 en heeft geen aardlekschakelaar in de groepenkast. Om precies te zijn, ik heb nog zo'n ouderwetsche bakelieten kast met wel 3! groepen en de aardleiding zit nog aan de waterleiding gekoppeld... Ben overigens wel van plan om 'm binnenkort te laten vervangen door een moderner type met aardlek Link to comment Share on other sites More sharing options...
hiendfreak Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 Kijk maar uit anders kun je er niet meer van slapen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 Volgens mij zijn b.v. Kemp, Fisch en MF behoorlijk technisch onderlegde bedrijven. Zouden die dan helemaal achtelijk zijn, en ons proberen wat onzinnigs te verkopen..?? Ik denk w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sofa Posted 21 februari 2007 Author Report Share Posted 21 februari 2007 Zomaar iets wat in mij opkwam. Velen onder ons doen aanpassingen (zoals aardbeveiligers overbruggen, highend audio (?) automaten en/of stopcontacten) in de veronderstelling dat dit de klank verbeterd. Ik heb nog nooit iemand horen vertellen dat de klank verslechterd is na dergelijke ingreep. Ofwel horen we niets (zoals ik), ofwel krijgen ze plots meer ruimte en diepte en weet-ik-veel-wat-nog-allemaal. Mij lijkt dit niet echt logisch te zijn. Heeft dit niet veel (of vooral) met een bepaald verwachtingspatroon te maken. We plaatsen nieuwe stekkers, kabels, ... met de verwachting dat dit beter ZAL zijn. Waar ik wel kan inkomen, is dat je meer diepte en ruimte in je zekeringkast krijgt omdat het materiaal vandaag kleiner is groetjes, Sofa Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 [...]Waar ik wel kan inkomen, is dat je meer diepte en ruimte in je zekeringkast krijgt omdat het materiaal vandaag kleiner is [...] Zo had ik het nog niet bekeken. En je zou ook nog gewoon gelijk kunnen hebben. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shibata Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 Ik proef hier weer enige jaloezie. Niks geen jaloezie, ik ben zeer tevreden met mijn set. en ik heb nog een andere hobby waar ik veel meer geld aan uitgeef Maar goed, jullie zullen in jullie alwetendheid wel weer gelijk hebben. Zeker hebben we gelijk Fabrikanten kletsen in jullie ogen maar wat. Veelal wel ja, laten ze maar eens met geijkte test gegevens komen, maar dat kunnen ze meestal niet omdat ze uit hun nek kletsen Alle resencenten spelden iedereen maar wat op de mouw en iedereen die wel verschillen hoort ziet ze vliegen. Inderdaad veel wollige verhalen, geeft niet maar ik doe er niet zo veel op uit, mijn oortjes vertellen wel wat ik mooi vind of niet. Misschien moeten jullie jezelf eens achter de oren krabben. Dat doe ik ook, als ik jeuk heb Kevin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 ...en de aardleiding zit nog aan de waterleiding gekoppeld... Ben overigens wel van plan om 'm binnenkort te laten vervangen door een moderner type met aardlekDat wordt hoog tijd! Het koppelen van de aarde via de waterleiding was mogelijk in een tijd dat de waterleidingen in de straat van gietijzer en lood waren, die zijn inmiddels grotendeels vervangen door kunststof (het is in ieder geval te hopen dit dat zo is). Zo'n aan de waterleiding gekoppelde aarde functioneert dan nog maar amper. Ook kun je vraagtekens zetten bij het elektrische geleidingsvermogen van hennep en teflon die in de koppelingen zijn/worden gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sfinx Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 De reden van de altijd betere klank is dat als je net honderden, zo niet duizenden euro's hebt uitgegeven je die voor jezelf wilt verantwoorden. Dus maak je jezelf wijs dat het ineens zoveel beter klinkt. Alleen is directe vergelijking vaak niet meer mogelijk dus verschil met voorheen zul je, zeker na "verbetering" van je stroomaanvoer nooit meer horen. Dus als je beweert dat het beter klinkt is er niemand die het tegendeel kan bewijzen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 Deze las ik elders: It would appear that some folk are so open-minded that their brains have fallen out and run off, leaving the remainder to pursue a successful life as an audiophool. Daar mag iedereen van vinden wat hij wil. Ik ben het er wel mee eens.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 Ik laat mijn stoppenkast binnenkort ook vervangen. Enige wat ik absoluut wil is een nieuwe geslagen aarde alleen voor hifi en geen aardlekschakelaar ertussen. Omdat de hele boel op de schop gaat is dit makkelijk te realiseren. De installateur keek ook totaal niet gek op. Hij had al tig van dat soort gevallen gehad. Vooral mensen die met beeldweergave bezig waren. Zonder aardlekschakelaar is volledig voor eigen risico, dat heeft hij mij wel even duidelijk gemaakt. Uiterst gevaarlijk om g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 Een geaard stopcontact werkt alleen in combinatie met een aardlekschakelaar. De installatieautomaat = de aardlekschakelaar. Kijk eens voor de grap in je meterkast. Enig stopcontact (geaard of niet geaard) dat zonder aardlekschakelaar rechtstreeks op de stop zit is gewoon levensgevaarlijk. Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Een fase die aan de geaarde kast van een apparaat komt te liggen, veroorzaakt namelijk wel een aardfout, maar die is zo groot dat die ook wel wordt afgeschakeld door de kortsluitbeveiliging. Daar heb je dus geen aardlekschakelaar voor nodig. Een aardlekschakelaar beschermt vooral tegen relatief kleine stromen naar aarde. Via een mens bijvoorbeeld... Overigens is een installatieautomaat NIET hetzelfde als een aardlekschakelaar. Een aardlekschakelaar is namelijk een schakelaar die enkel tegen aardfouten beschermt. Een installatieautomaat beschermt enkel tegen overstromen en kortsluitstromen. Een combinatie van beide schakelaars heet een aardlekautomaat... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 Komt er tegenwoordig geen inspecteur meer kijken als de installatie grondig is aangepast? Ik kan me herinneren dat bij mijn ouders ooit een controleur op bezoek kwam na het wijzigen van de installatie. De werkzaamheden waren destijds door een erkend installateur (mijn vader) uitgevoerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts