Pjotr Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 Komt er tegenwoordig geen inspecteur meer kijken als de installatie grondig is aangepast? Nee, voor zover ik begrepen heb is dat met de invoering van liberalisatie van de energiemarkt de verantwoordelijkheid van de installateur zelf geworden. Daar is af en toe wat gemor over te horen door de energiemaatschappijen omdat sommige installateurs wel eens een steekje laten vallen. Zo bleek na oplevering van ons huis twee jaar geleden dat er wel een aardleiding naar de groepenkast was getrokken maar die zat helemaal niet aan de aardrail van de huisinstallatie vast geschroefd. W.d.b. is dat DIY'en dan wel weer nuttig De installateur snapte daar later niets van en had toch ernstig het vermoeden dat kwajongens bezig waren geweest tijdens de bouw. De aardleiding zag er n.l nogal verfrommeld uit in de groepenkast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dia-ap Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 Het schijnt over een aantal weken ook mogelijk te zijn om speciaal gezuiverde stroom te kopen via Essent . Nu is er al groene stroom beschikbaar , via een hightech procedure ,anders zouden de niet-groenestromers hier ook van kunnen profiteren.Tussen de oren dan. Een en ander zou met een week of 6 beschikbaar zijn. Prijzen nog onbekend. Voor de gene die hun installatie willen laten ombouwen zou dit misschien een alternatief kunnen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sfinx Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 Het schijnt over een aantal weken ook mogelijk te zijn om speciaal gezuiverde stroom te kopenvia Essent . Dit is een grap toch neem ik aan? Zo niet, zouden er werkelijk malloten intrappen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 Een geaard stopcontact werkt alleen in combinatie met een aardlekschakelaar. De installatieautomaat = de aardlekschakelaar. Kijk eens voor de grap in je meterkast. Enig stopcontact (geaard of niet geaard) dat zonder aardlekschakelaar rechtstreeks op de stop zit is gewoon levensgevaarlijk. Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Een fase die aan de geaarde kast van een apparaat komt te liggen, veroorzaakt namelijk wel een aardfout, maar die is zo groot dat die ook wel wordt afgeschakeld door de kortsluitbeveiliging. Daar heb je dus geen aardlekschakelaar voor nodig. Een aardlekschakelaar beschermt vooral tegen relatief kleine stromen naar aarde. Via een mens bijvoorbeeld... Dit voorbeeld geldt niet voor apparaten die dubbel geisoleerd zijn en geen geaarde stekker hebben. Mochten die spanning aan de buitenkant voeren dan is er geen aardfout. Maar dat is inderdaad een geldig punt. Overigens is een installatieautomaat NIET hetzelfde als een aardlekschakelaar. Een aardlekschakelaar is namelijk een schakelaar die enkel tegen aardfouten beschermt. Een installatieautomaat beschermt enkel tegen overstromen en kortsluitstromen. Een combinatie van beide schakelaars heet een aardlekautomaat... Aan de strictere een betere definities merk ik dat jij de stof beter beheest dan ik op dit punt. Maar ik doel natuurlijk op een aardlekautomaat, die als geheel wordt omzeild door zo'n audiofiel. En dan rest slechts de gemeentestop die nergens tegen beveiligt. (verbeter mij als ik iets fout zeg) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 Het schijnt over een aantal weken ook mogelijk te zijn om speciaal gezuiverde stroom te kopenvia Essent. Over een week of vijf zeker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dia-ap Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 Tuurlijk is het een grap, net zo als die hele grap met groene stroom. Maar wat ik bedoel is dat ondeskundigen moeten afblijven van van de elektrische installatie. Een aardlekschakelaar dient juist voor beveiliging in een ruimte met wandcontactdozen zonder randaarde. Met name in ruimtes met een goed geleidende vloer bijv. een stenen vloer. Het is nl. zo dat als het chassis van een apparaat onder spanning komt te staan en je komt in contact met dat chassis ben je een perfecte geleider, met alle gevolgen van dien. De aardlekschakelaar meet de stroom die er uit gaat (fase) en de stroom die terug komt(0). Zit er een verschil in van meer dan 30 ma dan (en dat is ie wel) schakelt de automaat onmiddelijk uit. Daarom wordt de aardlekschakelaar ook wel een diffrentiaalschakelaar genoemd. Albert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 De aardlekschakelaar meet de stroom die er uit gaat (fase) en de stroom die terug komt(0).Zit er een verschil in van meer dan 300 mA dan (en dat is ie wel) schakelt de automaat onmiddelijk uit. Daarom wordt de aardlekschakelaar ook wel een diffrentiaalschakelaar genoemd. Dat is niet helemaal waar. Er zijn 4 typen aardlekschakelaars: 10mA, 30mA, 100mA en 300mA. Bij mijn weten worden in huisinstallaties alleen 30mA-types gebruikt (en wellicht 10mA?). Die 30mA is namelijk precies de waarde waarbij het gevaarlijk gaat worden. 10mA voel je al wel, maar is niet dodelijk. 30mA is voor wat 'langere tijd' (nou ja, wat is lang...) wel dodelijk. Zo ben je dus beschermd tegen dodelijke stroom door je lichaam. 100mA en 300mA aardlekschakelaars worden volgens mij alleen in de utiliteit/industrie gebruikt. In huis zijn ze in niet zo handig. 300mA is namelijk best veel voor een mens... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dia-ap Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 Je hebt gelijk , ik bedoel ook de 30 ma uitvoering de meest voorkomende. Albert Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 februari 2007 Report Share Posted 22 februari 2007 Wat de veiligheid betreft die een aardlekschakelaar kan bieden, lijkt me een dubbelblindtest met een representatieve testgroep van audiofielen dringend nodig! Om er zeker van te zijn dat iedere deelnemer van de groep dezelfde stroomervaring ondergaat, dienen de groepsleden stevig in te haken. De buitenste van de groep aan de Link to comment Share on other sites More sharing options...
musfed Posted 22 februari 2007 Report Share Posted 22 februari 2007 Ik heb het ook gehoord dat er gezuiverde stroom geleverd gaat worden. Eind maart, begin april zouden we er meer over horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 22 februari 2007 Report Share Posted 22 februari 2007 Wat de veiligheid betreft die een aardlekschakelaar kan bieden, lijkt me een dubbelblindtest met een representatieve testgroep van audiofielen dringend nodig!Om er zeker van te zijn dat iedere deelnemer van de groep dezelfde stroomervaring ondergaat, dienen de groepsleden stevig in te haken. De buitenste van de groep aan de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 22 februari 2007 Report Share Posted 22 februari 2007 Een geaard stopcontact werkt alleen in combinatie met een aardlekschakelaar. De installatieautomaat = de aardlekschakelaar. Kijk eens voor de grap in je meterkast. Enig stopcontact (geaard of niet geaard) dat zonder aardlekschakelaar rechtstreeks op de stop zit is gewoon levensgevaarlijk. Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Een fase die aan de geaarde kast van een apparaat komt te liggen, veroorzaakt namelijk wel een aardfout, maar die is zo groot dat die ook wel wordt afgeschakeld door de kortsluitbeveiliging. Daar heb je dus geen aardlekschakelaar voor nodig. Een aardlekschakelaar beschermt vooral tegen relatief kleine stromen naar aarde. Via een mens bijvoorbeeld... Overigens is een installatieautomaat NIET hetzelfde als een aardlekschakelaar. Een aardlekschakelaar is namelijk een schakelaar die enkel tegen aardfouten beschermt. Een installatieautomaat beschermt enkel tegen overstromen en kortsluitstromen. Een combinatie van beide schakelaars heet een aardlekautomaat... Dat bedoel ik dus. Ik had al het idee dat ie iets niet begreep, of niet door had dat een instalatieautomaat en een aardlekschakelaar niet hetzelfde zijn. Als ik mijn audiogroep, wat een apparte afgeschermde kabel is, die rechtstreeks van de groepenkast naar een dubbelgeaard stopcontact gaat, zonder aardlek laat werken, is dat uiteraard voor mijn risico, maar niet levensgevaarlijk, zoals dat door verschillende mensen hear en in het bijzonder door s0000884 wordt voor gespiegeld! Er zit ook wel degelijk een zekering in die audiogroep! Dus blijf ik er bij dat er niet zo spastisch moet worden gedaan over iets wat exact zo veilig is, zo niet veiliger, door de betere materialen, als de situatie van voor de verplichting van de aardlekschakelaar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 22 februari 2007 Report Share Posted 22 februari 2007 Een geaard stopcontact werkt alleen in combinatie met een aardlekschakelaar. De installatieautomaat = de aardlekschakelaar. Kijk eens voor de grap in je meterkast. Enig stopcontact (geaard of niet geaard) dat zonder aardlekschakelaar rechtstreeks op de stop zit is gewoon levensgevaarlijk. Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Een fase die aan de geaarde kast van een apparaat komt te liggen, veroorzaakt namelijk wel een aardfout, maar die is zo groot dat die ook wel wordt afgeschakeld door de kortsluitbeveiliging. Daar heb je dus geen aardlekschakelaar voor nodig. Een aardlekschakelaar beschermt vooral tegen relatief kleine stromen naar aarde. Via een mens bijvoorbeeld... Overigens is een installatieautomaat NIET hetzelfde als een aardlekschakelaar. Een aardlekschakelaar is namelijk een schakelaar die enkel tegen aardfouten beschermt. Een installatieautomaat beschermt enkel tegen overstromen en kortsluitstromen. Een combinatie van beide schakelaars heet een aardlekautomaat... Dat bedoel ik dus. Ik had al het idee dat ie iets niet begreep, of niet door had dat een instalatieautomaat en een aardlekschakelaar niet hetzelfde zijn. Als ik mijn audiogroep, wat een apparte afgeschermde kabel is, die rechtstreeks van de groepenkast naar een dubbelgeaard stopcontact gaat, zonder aardlek laat werken, is dat uiteraard voor mijn risico, maar niet levensgevaarlijk, zoals dat door verschillende mensen hear en in het bijzonder door s0000884 wordt voor gespiegeld! Er zit ook wel degelijk een zekering in die audiogroep! Dus blijf ik er bij dat er niet zo spastisch moet worden gedaan over iets wat exact zo veilig is, zo niet veiliger, door de betere materialen, als de situatie van voor de verplichting van de aardlekschakelaar! Voor de 5e keer, een aardlekschakelaar weghalen (ook al voor maar 1 stopcontact) is levensgevaarlijk. Niet doen. Stel dat in jouw meterkast apart een overbelastingdetector zit (die SLECHTS werkt bij kortsluiting) moet je niet denken dat als jij wordt geelectrocuteerd dat ie enige beveiliging biedt. Best frapant dat je de woorden van Henrie: 1. Niet goed leest. 2. Zo opportuun mogelijk interpreteert. En een zekering de gemeentestop dus, beschermt al helem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 22 februari 2007 Report Share Posted 22 februari 2007 Een geaard stopcontact werkt alleen in combinatie met een aardlekschakelaar. De installatieautomaat = de aardlekschakelaar. Kijk eens voor de grap in je meterkast. Enig stopcontact (geaard of niet geaard) dat zonder aardlekschakelaar rechtstreeks op de stop zit is gewoon levensgevaarlijk. Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Een fase die aan de geaarde kast van een apparaat komt te liggen, veroorzaakt namelijk wel een aardfout, maar die is zo groot dat die ook wel wordt afgeschakeld door de kortsluitbeveiliging. Daar heb je dus geen aardlekschakelaar voor nodig. Een aardlekschakelaar beschermt vooral tegen relatief kleine stromen naar aarde. Via een mens bijvoorbeeld... Overigens is een installatieautomaat NIET hetzelfde als een aardlekschakelaar. Een aardlekschakelaar is namelijk een schakelaar die enkel tegen aardfouten beschermt. Een installatieautomaat beschermt enkel tegen overstromen en kortsluitstromen. Een combinatie van beide schakelaars heet een aardlekautomaat... Dat bedoel ik dus. Ik had al het idee dat ie iets niet begreep, of niet door had dat een instalatieautomaat en een aardlekschakelaar niet hetzelfde zijn. Als ik mijn audiogroep, wat een apparte afgeschermde kabel is, die rechtstreeks van de groepenkast naar een dubbelgeaard stopcontact gaat, zonder aardlek laat werken, is dat uiteraard voor mijn risico, maar niet levensgevaarlijk, zoals dat door verschillende mensen hear en in het bijzonder door s0000884 wordt voor gespiegeld! Er zit ook wel degelijk een zekering in die audiogroep! Dus blijf ik er bij dat er niet zo spastisch moet worden gedaan over iets wat exact zo veilig is, zo niet veiliger, door de betere materialen, als de situatie van voor de verplichting van de aardlekschakelaar! Voor de 5e keer, een aardlekschakelaar weghalen (ook al voor maar 1 stopcontact) is levensgevaarlijk. Niet doen. Stel dat in jouw meterkast apart een overbelastingdetector zit (die SLECHTS werkt bij kortsluiting) moet je niet denken dat als jij wordt geelectrocuteerd dat ie enige beveiliging biedt. Best frapant dat je de woorden van Henrie: 1. Niet goed leest. 2. Zo opportuun mogelijk interpreteert. En een zekering de gemeentestop dus, beschermt al helem Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 22 februari 2007 Report Share Posted 22 februari 2007 [...]Da's niet echt handig Henrie om nu ook weer verschillende typen aardlekschakelaars te noemen, krijgen we straks weer een hele discussie tussen de audiofielen die verschil menen te horen tussen 10, 30, 100 en 300mA.............................. Ik heb een kratje bier gekocht en wacht in spanning af wat er komen gaat. Chips er bij en het entertainen kan beginnen. Ik denk dat een 300 mA versie het beste klinkt. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 22 februari 2007 Report Share Posted 22 februari 2007 Ik heb een kratje bier gekocht en wacht in spanning af wat er komen gaat. Chips er bij en het entertainen kan beginnen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 februari 2007 Report Share Posted 22 februari 2007 Dat is niet helemaal waar. Er zijn 4 typen aardlekschakelaars: 10mA, 30mA, 100mA en 300mA. Bij mijn weten worden in huisinstallaties alleen 30mA-types gebruikt (en wellicht 10mA?). Die 30mA is namelijk precies de waarde waarbij het gevaarlijk gaat worden. 10mA voel je al wel, maar is niet dodelijk. 30mA is voor wat 'langere tijd' (nou ja, wat is lang...) wel dodelijk. Zo ben je dus beschermd tegen dodelijke stroom door je lichaam. 100mA en 300mA aardlekschakelaars worden volgens mij alleen in de utiliteit/industrie gebruikt. In huis zijn ze in niet zo handig. 300mA is namelijk best veel voor een mens... Da's niet echt handig Henrie om nu ook weer verschillende typen aardlekschakelaars te noemen, krijgen we straks weer een hele discussie tussen de audiofielen die verschil menen te horen tussen 10, 30, 100 en 300mA.............................. En in ouwe installaties zitten nog 500mA aardlekschakelaars (en die klinken echt beter, want die zij retro (vraag maar aan Spido)) Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 22 februari 2007 Report Share Posted 22 februari 2007 Ik blijf nog even in 'mijn' studentenhuisje wonen.. Met deze oude electra rommel behaal ik een diepte en plaatsing die zijn weerga niet kent.. Als er een kamer vrij is bel ik Spido.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 22 februari 2007 Report Share Posted 22 februari 2007 Excuses, ik was erg vervelend zonet, dat geef ik hierbij even toe. Maar: een zekering beschermt niet tegen aardlek, en dus niet tegen een bepaalde zeer gevaarlijke situatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 22 februari 2007 Report Share Posted 22 februari 2007 Excuses, ik was erg vervelend zonet, dat geef ik hierbij even toe. Maar: een zekering beschermt niet tegen aardlek, en dus niet tegen een bepaalde zeer gevaarlijke situatie. Vond het dit keer nogal meevallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dia-ap Posted 22 februari 2007 Report Share Posted 22 februari 2007 Vroeger bestonden er geen aardlekschakelaars ,maar er waren ook geen veiligheidsgordels . Albert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 februari 2007 Report Share Posted 22 februari 2007 (...)Ik schreef namelijk dat mijn audiogroep wel degelijk gezekerd is met een eigen zekering. Dus, zit hij niet rechtstreeks op de gemeente zekering en is de zaak veilig!!!!!!!!!!!!! En ook de aardlek is niet weg gehaald. Die verzorgd gewoon de rest van de instalatie. Of je nou wel of geen eigen zekering hebt (iedereen heeft toch een zekering? of automaat?), tegen een aardlek ben je alleen beschermd als je een aardlekschakelaar of aardlekautomaat hebt. Het aarden van apparatuur helpt natuurlijk wel tegen aanrakingsgevaar, maar er blijft brandgevaar (ik gaf het voorbeeld van de snoer onder de vloerbedekking)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 22 februari 2007 Report Share Posted 22 februari 2007 Excuses, ik was erg vervelend zonet, dat geef ik hierbij even toe. Maar: een zekering beschermt niet tegen aardlek, en dus niet tegen een bepaalde zeer gevaarlijke situatie. Het is dat ik nu net een goeie bui heb, dus, ok. Voor wat betreft die zekering, die beschermd tegen kortsluitstroom en niet tegen lekstroom. En in mijn situatie, die ik zeer goed heb aangelegd, ja ja(!), mag ik er van uitgaan, dat er nooit gevaarlijke situaties zullen ontstaan. Zoals al eerder door iemand gezegd hear; toen een aarlek nog niet verplicht was vlogen de huizen ook niet om de haverklap in brand en lag het ook niet bezaaid met verkoolde lijken door elektrocutie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 februari 2007 Report Share Posted 22 februari 2007 Zoals al eerder door iemand gezegd hear; toen een aarlek nog niet verplicht was vlogen de huizen ook niet om de haverklap in brand en lag het ook niet bezaaid met verkoolde lijken door elektrocutie. Nee, dat niet, maar waarom zou je extra risico lopen door een aardlekschakelaar te overbruggen, te verwijderen of niet aan te leggen? Zoals dia-ap al zei: vroeger waren er ook geen autogordels (en geen ABS, en geen ESP, en geen kreukelzones (of alleen maar kreukelzones...) geen airbags enz. enz.). Dat is nog geen reden om ze NU niet te gebruiken, hoe professioneel je ook mag rijden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 22 februari 2007 Report Share Posted 22 februari 2007 (...) Ik schreef namelijk dat mijn audiogroep wel degelijk gezekerd is met een eigen zekering. Dus, zit hij niet rechtstreeks op de gemeente zekering en is de zaak veilig!!!!!!!!!!!!! En ook de aardlek is niet weg gehaald. Die verzorgd gewoon de rest van de instalatie. Of je nou wel of geen eigen zekering hebt (iedereen heeft toch een zekering? of automaat?), tegen een aardlek ben je alleen beschermd als je een aardlekschakelaar of aardlekautomaat hebt. Het aarden van apparatuur helpt natuurlijk wel tegen aanrakingsgevaar, maar er blijft brandgevaar (ik gaf het voorbeeld van de snoer onder de vloerbedekking)... Ok ok... dat snoer onder de vloerbedekking is inderdaad gevaarlijk! Maar in de situatie bij mij is daarvan geen sprake! Daar liggen alle kabels (geen snoeren) netjes gerangschikt langs de plint en daar komt niemand aan. Zoals al eerder door iemand gezegd hear; toen een aarlek nog niet verplicht was vlogen de huizen ook niet om de haverklap in brand en lag het ook niet bezaaid met verkoolde lijken door elektrocutie. Nee, dat niet, maar waarom zou je extra risico lopen door een aardlekschakelaar te overbruggen, te verwijderen of niet aan te leggen? Zoals dia-ap al zei: vroeger waren er ook geen autogordels (en geen ABS, en geen ESP, en geen kreukelzones (of alleen maar kreukelzones...) geen airbags enz. enz.). Dat is nog geen reden om ze NU niet te gebruiken, hoe professioneel je ook mag rijden... Klopt allemaal wat je zegt. Maar wat je ook nog voor de toekomst zou kunnen bedenken m..b.t. veiligheden, je zult nooit alles kunnen afdekken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts