Hans van Liempd Posted 23 februari 2007 Report Share Posted 23 februari 2007 Kennelijk hebben de meet-o-fielen weer wat gevonden om te lachen... Eigenlijk meer belachelijk maken. Wat is het diepere doel hiervan... ?? a. Weer opnieuw de fronten verdelen...? b. Audiofielen iriteren...?? c. Zich Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 23 februari 2007 Report Share Posted 23 februari 2007 Kennelijk hebben de meet-o-fielen weer wat gevonden om te lachen... Eigenlijk meer belachelijk maken. Wat is het diepere doel hiervan... ?? a. Weer opnieuw de fronten verdelen...? b. Audiofielen iriteren...?? c. Zich Link to comment Share on other sites More sharing options...
No.383 Posted 23 februari 2007 Report Share Posted 23 februari 2007 Een echte audiofiel heeft zijn echte elektrischiteitscentrale , hetzij kolengestookt, waterkracht....... Tja, zo heeft Dan D'Agostino van Krell dus een directe leiding van de energiecentrale naar zijn huis (hifi installatie) laten leggen. (las ik in een interview met de beste man) Dus hij krijgt 6 of 10kV z'n huis binnen? Ik geloof niet dat er daarvoor al aardlekschakelaars ontwikkeld zijn. Of heeft ie z'n eigen middenspannigstrafo? Ik mag aannemen dat Mr. Krell genoeg dollars en kennis heeft om ervoor te (laten) zorgen dattie uiteindelijk netjes "schone" 110v/60hz uit zijn stopcontact krijgt en dat daar voldoende amperes achter staan om zijn eigen reference setje van stroom te voorzien zonder dattie dipt bij het weergeven van een paukeslag op 125db. Nog even over die aardlekschakelaars, kan iemand mij vertellen waarom de aardlekschakelaar eruit knalt als ik uberhaupt en alleen maar aan de aardedraad zit te prutsen van mijn buitenlampje? (ik weet 100% zeker dat ik geen neutrale of spanningsdraad heb aangeraakt) En in mijn vorige huis had ik ook een aparte geaarde stroomkabel door de kruipruimte getrokken (en door de vloer weer naar de woonkamer) omdat alle standaard stopcontacten daar geen aarde hadden. Tevens een aparte groep aangelegd, ook zonder tussenkomst van de aardlek. Maar ook hier geen verschil in geluidskwaliteit geconstateerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 februari 2007 Report Share Posted 23 februari 2007 Een aardlekschakelaar is hoorbaar. Wat met name voor een betere klank zorgt is een echt schone aarde. Domme vraag van mij, zou je een aarde als nul kunnen gebruiken? Moet geen probleem opleveren lijkt mij. Een gecombineerde aarde- en nul-draad kan, en heet een PEN-leiding (PEN = PE + N). Maar dat wil je niet, vraag maar aan Philips. Die hebben hun hele hoofdkantoor ooit als TN-C stelsel laten bedraden (met PEN-leiding dus; de C in TN-C staat voor geCombineerde PE en N-leiding). Maar die kregen veel problemen met (vooral) computers. Daarom hebben ze de hele boel laten omzetten naar een TN-S stelsel (met gescheiden PE en N-leidingen). Dat werkt veel beter. Bovendien kan/mag je bij een TN-C stelsel de nul-leiding niet schakelen (is immers ook je aarde, en die mag je nooit(!) schakelen). Bij een TN-S stelsel kan dat wel... Een echte audiofiel heeft zijn echte elektrischiteitscentrale , hetzij kolengestookt, waterkracht....... Tja, zo heeft Dan D'Agostino van Krell dus een directe leiding van de energiecentrale naar zijn huis (hifi installatie) laten leggen. (las ik in een interview met de beste man) Dus hij krijgt 6 of 10kV z'n huis binnen? Ik geloof niet dat er daarvoor al aardlekschakelaars ontwikkeld zijn. Of heeft ie z'n eigen middenspannigstrafo? Ik mag aannemen dat Mr. Krell genoeg dollars en kennis heeft om ervoor te (laten) zorgen dattie uiteindelijk netjes "schone" 110v/60hz uit zijn stopcontact krijgt en dat daar voldoende amperes achter staan om zijn eigen reference setje van stroom te voorzien zonder dattie dipt bij het weergeven van een paukeslag op 125db. Nou, zo'n aansluiting heb ik ook wel. Zoveel amperes zijn er namelijk niet nodig (op 110V-niveau) om een pauk op 125dB weer te geven. Dat is slechts een piek, en die wordt uit de elco's van de voeding van je versterker getrokken. Daarna kunnen ze in alle rust weer opladen... Op 125dB weergeven (waarom zou je dat willen eigenlijk?), is voor je speakers een veel groter probleem dan voor het lichtnet... Kennelijk hebben de meet-o-fielen weer wat gevonden om te lachen... Eigenlijk meer belachelijk maken. Wat is het diepere doel hiervan... ?? a. Weer opnieuw de fronten verdelen...? b. Audiofielen iriteren...?? c. Zich Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 23 februari 2007 Report Share Posted 23 februari 2007 Een echte audiofiel heeft zijn echte elektrischiteitscentrale ....... ;-) Wat maakt het uit, het gaat toch om het luisteren. Veilig of niet, het maakt geen moer uit hoe je die stroom krijgt, als je hem maar krijgt. Voor het geluid maakt geen 1ne moer uit...uuh ja gelijkspanning verder niet. http://www.platformlichthinder.nl/home.html Hoe bedoel je werkt je stereo op gelijkspanning, leg eens uit , ik denk niet dat er veel geluid uit je speaker komt met gelijkspanning..... Lach maar in een auto komt er toch ook wel geluid uit je speakers? daar veranderd de voeding niks an Ik ben iets van 10 jaar terug eens bij een man in Zuidwolde geweest die een volledig zelf gebouwde audio instalatie had welke op een hele partij heftruuk accus werkte (gelijkspanning dus ) De accus werden snachts geladen en als hij ging luisteren ging de lader er af. Spectaculairdere zelfbouw set hab ik nog niet weer gezien Kevin Een aardlekschakelaar is hoorbaar. Wat met name voor een betere klank zorgt is een echt schone aarde. Kijk weer zo`n goeie grap :lo Kevin Denk even na bij een gelijkspanning plakken de membranen tegen je magneet , of bij het andersom polen van je unit juist niet,een speaker kan alleen werken met wisselsp, waarbij steeds wisselende magnetische velden worden opgewekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 23 februari 2007 Report Share Posted 23 februari 2007 125db. Wel leuk dit getal. Heb je enig idee hoe hard dit is? Heb je enig idee hoeveel mensen *ooit* op de hele wereld knettergek genoeg zijn om zo hard naar muziek te luisteren? Hoveel daarvan zijn audiofiel? Bovendien vind jij tussen de audiofiele speakers 0 exemplaren die dit met minder dan laten we zeggen een procent of 30 vervorming weergeven. Dat zou alleen met een PA speakertoren tegen acceptabele vervorming kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sfinx Posted 23 februari 2007 Report Share Posted 23 februari 2007 Kennelijk hebben de meet-o-fielen weer wat gevonden om te lachen... Eigenlijk meer belachelijk maken. Wat is het diepere doel hiervan... ?? a. Weer opnieuw de fronten verdelen...? b. Audiofielen iriteren...?? c. Zich Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 februari 2007 Report Share Posted 23 februari 2007 Jongens, hou op, ik hou het bijna niet meer Ai, dat noopt tot een anderssoortige lekbeveiliger .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
No.383 Posted 23 februari 2007 Report Share Posted 23 februari 2007 125db. Wel leuk dit getal. Heb je enig idee hoe hard dit is? Heb je enig idee hoeveel mensen *ooit* op de hele wereld knettergek genoeg zijn om zo hard naar muziek te luisteren? Hoveel daarvan zijn audiofiel? Bovendien vind jij tussen de audiofiele speakers 0 exemplaren die dit met minder dan laten we zeggen een procent of 30 vervorming weergeven. Dat zou alleen met een PA speakertoren tegen acceptabele vervorming kunnen. Heej eS, niet zo'n StreSS 't Was maar een beetje om 't voorbeeld te illustreren. Ik hoef ook geen paukeslag op 125db te horen, want dan is 't zo'n beetje einde trommelvliezen I'm afraid. Ik wilde alleen maar aangeven dat "schone" stroom [sch|bl]ij[n|k]baar toch wel uit kan maken, en daarom haalde ik dat gelezen interview met Mr. Krell aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sofa Posted 23 februari 2007 Author Report Share Posted 23 februari 2007 Beste C J, Ik stel mij gewoon de vraag. Waarom zou je de de stereo niet achter je aardbeveiliger hangen? Heb je daar een speciale reden voor? groetjes, Sofa. Die vraag begrijp ik niet helemaal; achter de aardbeveiliger? Stel je vraag nog eens wat beter? Maar... ik wil nog wel even antwoord geven op het fenomeen aardlekschakelaar. Ik heb gistermiddag even de bedrading van de audiogroep zodang aangesloten dat de aardlek ook hem weer meepakt. Daarna ben ik gaan luisteren en ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat er nu iets scherps in het geluidsbeeld is te bekennen, wat er daarvoor niet was. Dus... de audiogroep wordt weer aardlekloos. Oeps. Wat begrijp je niet? Ik heb begrepen dat al je installatieautomaten NA je aardbeveiliger staan, BEHALVE je automaat van het stopcontact. Mij lijkt dat gewoon heel dom te zijn. Enkel en alleen uit veiligheidsoogpunt. Dat jij iets scherps hoort als je dat stopcontact na die aardbeveiliger aansluit, lijkt mij te gek voor woorden , maar wie ben ik? veilige groeten, Sofa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sofa Posted 23 februari 2007 Author Report Share Posted 23 februari 2007 Beste vrienden, Ik heb dit topic een tijdje terug gestart, om mijn ervaring even mee te delen. Mij heeft het altijd verbaast dat mensen een kleine aanpassing aan hun net kunnen horen. Ik heb na mijn grote aanpassingen aan het net bewust geluisterd of er een verschil was waar te nemen. Niet dus. Maar wat mij het meest verontrust, is dat er mensen zijn, die onder het mom van een audiofiele ingesteldheid, bereidt zijn om de veiligheid van hun elektrische installatie op te offeren! Beroepshalve ben ik daar (industrieel + huishoudelijk) mee bezig. Ik merk dat hier op het forum mensen zijn die weten wat ze doen, ook al is het niet volledig 100% correct, maar ik vindt het spijtig dat zij anderen (die de kennis niet hebben) op verkeerde gedachten kunnen brengen. Daarom is het zo belangrijk om correcte infomatie te geven EN de juiste richtlijnen ivm veiligheid te volgen. Ik heb in mijn carriere helaas al veel dingen fout zien lopen. Met goede en slechte afloop. Als ik een vraag lees of de aarde ook gebruikt kan worden als nul, of een aardlekbeveiliger overbrugd kan worden, of .... dan hou ik mijn hart vast. Mijn uitgangspunt is. Stel dat je zelfs iets zou horen. Wijk NOOIT af van de geldende richtlijnen omtrent veiligheid. Pas je installatie op andere manieren aan. groeten, Sofa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shibata Posted 23 februari 2007 Report Share Posted 23 februari 2007 Een echte audiofiel heeft zijn echte elektrischiteitscentrale ....... ;-) Wat maakt het uit, het gaat toch om het luisteren. Veilig of niet, het maakt geen moer uit hoe je die stroom krijgt, als je hem maar krijgt. Voor het geluid maakt geen 1ne moer uit...uuh ja gelijkspanning verder niet. http://www.platformlichthinder.nl/home.html Hoe bedoel je werkt je stereo op gelijkspanning, leg eens uit , ik denk niet dat er veel geluid uit je speaker komt met gelijkspanning..... Lach maar in een auto komt er toch ook wel geluid uit je speakers? daar veranderd de voeding niks an Ik ben iets van 10 jaar terug eens bij een man in Zuidwolde geweest die een volledig zelf gebouwde audio instalatie had welke op een hele partij heftruuk accus werkte (gelijkspanning dus ) De accus werden snachts geladen en als hij ging luisteren ging de lader er af. Spectaculairdere zelfbouw set hab ik nog niet weer gezien Kevin Een aardlekschakelaar is hoorbaar. Wat met name voor een betere klank zorgt is een echt schone aarde. Kijk weer zo`n goeie grap :lo Kevin Denk even na bij een gelijkspanning plakken de membranen tegen je magneet , of bij het andersom polen van je unit juist niet,een speaker kan alleen werken met wisselsp, waarbij steeds wisselende magnetische velden worden opgewekt. Denk nou zelf eens na je audiosignaal wordt toch geen gelijkspanning, of heb jij in je auto ook geen geluid Kevin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sofa Posted 23 februari 2007 Author Report Share Posted 23 februari 2007 Een gecombineerde aarde- en nul-draad kan, en heet een PEN-leiding (PEN = PE + N). Maar dat wil je niet, vraag maar aan Philips. Die hebben hun hele hoofdkantoor ooit als TN-C stelsel laten bedraden (met PEN-leiding dus; de C in TN-C staat voor geCombineerde PE en N-leiding). Maar die kregen veel problemen met (vooral) computers. Daarom hebben ze de hele boel laten omzetten naar een TN-S stelsel (met gescheiden PE en N-leidingen). Dat werkt veel beter. Bovendien kan/mag je bij een TN-C stelsel de nul-leiding niet schakelen (is immers ook je aarde, en die mag je nooit(!) schakelen). Bij een TN-S stelsel kan dat wel... Als ik mij niet vergis, dan is er Nederland hetzelfde netsysteem als in Belgie. Voor huishoudelijk gebruik is dat een TT-net. Dit wil zeggen dat de aarde en de nul aan de hoogspanningstrafo (10kV naar 400/230Vac) samen ligt, maar dat enkel de nul tot aan het huis gebracht wordt (samen met 1 of meerdere fasen). De aarde wordt verplicht genomen aan iedere woning apart. TN-netten (TN-C, TN-S) worden industrieel gebruikt of voor heel grote kantoren/gebouwen, die hun EIGEN hoogspanningstrafo hebben. Er wordt vandaag de dag (en zelf laat ik de installaties ook altijd zo uitvoeren) in de industrie bijna altijd met TN-S gewerkt. Dit kan voor gewone woningen echter niet werken, en heeft ook totaal geen zin. groeten, Sofa. Nog even vermelden. Eind vorig jaar heb ik enkele dagen doorgebracht in Duitsland bij de firma Mennekes. Zij produceren voornamelijk industriele stekkers en stopcontacten en zijn daar zo ongeveer de top. Tussen pot en pint (en nog een, en nog...) heb ik aan de productverantwoordelijke zijn mening gevraagd ivm audiostopcontacten en dergelijke. Als reactie tikte hij met zijn wijsvinger tegen zijn hoofd. Ik vermoed dat ze in Duitsland daar het zelfde mee bedoelen als hier. En dan nu terug ... humor groetjes, Sofa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 23 februari 2007 Report Share Posted 23 februari 2007 Mijn uitgangspunt is. Stel dat je zelfs iets zou horen. Wijk NOOIT af van de geldende richtlijnen omtrent veiligheid. Pas je installatie op andere manieren aan. groeten, Sofa. De verzekering keert ook niet uit als blijkt dat er geknoeid is met de e-installatie en er is brand uitgebroken. 'k Weet niet wat lekkerder luisterd, een mogelijke/imaginaire verbetering van het geluid op een onveilige e-installatie of een (zogenaamd) slechter geluid op een goedgekeurde e-installatie. Ik weet wel welke ik kies! gr., Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 24 februari 2007 Report Share Posted 24 februari 2007 Als ik een vraag lees of de aarde ook gebruikt kan worden als nul, of een aardlekbeveiliger overbrugd kan worden, of .... dan hou ik mijn hart vast. Beste vriend, Vooralsnog stel ik alleen maar vragen. Stel ik me vrij kwetsbaar op in deze arena vol zelfbenoemde wetenden. Het is makkelijk te zeggen dat er geen verschillen kunnen zijn, het is ook makkelijk te zeggen dat je geen verschillen hoort. (omdat ze er niet kunnen zijn?) Ik vind het vrij armetierig. Ik laat e.e.a. aanleggen door een erkend installateur. Deze man moet aanleggen met aardlekschakelaars. Dat zal hij ook doen. Er komt een aparte groep voor audio, met een aparte nieuwe aarde via een aardpen. Ik ben nog niet overtuigd van het nut van een aardlekschakelaar op die groep. ook weet ik nog niet waarom iemand heel hard moet lachen als ik een aardpen sla voor mijn audiogroep. Naar mijn idee zijn er in al het geschreeuw en gelach alleen maar absurde situaties aangehaald die het rechtvaardigen dat je niet meer verder moet kijken dan je neus lang is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 24 februari 2007 Report Share Posted 24 februari 2007 Een echte audiofiel heeft zijn echte elektrischiteitscentrale ....... ;-) Wat maakt het uit, het gaat toch om het luisteren. Veilig of niet, het maakt geen moer uit hoe je die stroom krijgt, als je hem maar krijgt. Voor het geluid maakt geen 1ne moer uit...uuh ja gelijkspanning verder niet. http://www.platformlichthinder.nl/home.html Hoe bedoel je werkt je stereo op gelijkspanning, leg eens uit , ik denk niet dat er veel geluid uit je speaker komt met gelijkspanning..... Lach maar in een auto komt er toch ook wel geluid uit je speakers? daar veranderd de voeding niks an Ik ben iets van 10 jaar terug eens bij een man in Zuidwolde geweest die een volledig zelf gebouwde audio instalatie had welke op een hele partij heftruuk accus werkte (gelijkspanning dus ) De accus werden snachts geladen en als hij ging luisteren ging de lader er af. Spectaculairdere zelfbouw set hab ik nog niet weer gezien Kevin Een aardlekschakelaar is hoorbaar. Wat met name voor een betere klank zorgt is een echt schone aarde. Kijk weer zo`n goeie grap :lo Kevin Denk even na bij een gelijkspanning plakken de membranen tegen je magneet , of bij het andersom polen van je unit juist niet,een speaker kan alleen werken met wisselsp, waarbij steeds wisselende magnetische velden worden opgewekt. Denk nou zelf eens na je audiosignaal wordt toch geen gelijkspanning, of heb jij in je auto ook geen geluid Kevin OKay je hebt gelijk ik zat even met het speakermuzieksignaal in mijn hoofd , een versterker werkt dus per def altijd met een gelijkspanning als ik het goed begrijp , dus de wisselsp uit het net wordt bij elke soort versterker gelijkgericht?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 24 februari 2007 Report Share Posted 24 februari 2007 Wat de veiligheid betreft die een aardlekschakelaar kan bieden, lijkt me een dubbelblindtest met een representatieve testgroep van audiofielen dringend nodig!Om er zeker van te zijn dat iedere deelnemer van de groep dezelfde stroomervaring ondergaat, dienen de groepsleden stevig in te haken. De buitenste van de groep aan de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 GROENE STROOM Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 Als ik een vraag lees of de aarde ook gebruikt kan worden als nul, of een aardlekbeveiliger overbrugd kan worden, of .... dan hou ik mijn hart vast. Beste vriend, Vooralsnog stel ik alleen maar vragen. Stel ik me vrij kwetsbaar op in deze arena vol zelfbenoemde wetenden. Het is makkelijk te zeggen dat er geen verschillen kunnen zijn, het is ook makkelijk te zeggen dat je geen verschillen hoort. (omdat ze er niet kunnen zijn?) Ik vind het vrij armetierig. Ik laat e.e.a. aanleggen door een erkend installateur. Deze man moet aanleggen met aardlekschakelaars. Dat zal hij ook doen. Er komt een aparte groep voor audio, met een aparte nieuwe aarde via een aardpen. Ik ben nog niet overtuigd van het nut van een aardlekschakelaar op die groep. ook weet ik nog niet waarom iemand heel hard moet lachen als ik een aardpen sla voor mijn audiogroep. Naar mijn idee zijn er in al het geschreeuw en gelach alleen maar absurde situaties aangehaald die het rechtvaardigen dat je niet meer verder moet kijken dan je neus lang is. Ik ben het eens met je werkwijze v.w.b. het aanleggen door een erkend instalateur, wanneer je er zelf niet in thuis bent. Die apparte aardpen is inderdaad een goeie en het nut van een aardlek tussen een apparte audiogroep die verder volgens de regels der kunst is aangelegd, vind ook ik niet bewezen. Wat ik wel ontdekt heb, is dat hij klankmatig de boel niet ten goede komt, wat anderen daar ook van zeggen! En voor wat betreft al die overtrokken reacties; die worden, op een enkele na, bv Henrie, gegeven door m.i. mensen die weinig van de hoed en de rand weten. Hoe minder ze weten, hoe heftiger de reactie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 ...........het nut van een aardlek tussen een apparte audiogroep die verder volgens de regels der kunst is aangelegd, vind ook ik niet bewezen. Wat ik wel ontdekt heb, is dat hij klankmatig de boel niet ten goede komt, wat anderen daar ook van zeggen! Beste vriend, Wat jij in je eigen huis knutselt is natuurlijk geheel je eigen zaak. Maar dat is geen legitimatie om anderen te suggeren hetzelfde doen en tegen de regels in te handelen die er in dit geval niet voor niets zijn. En voor wat betreft al die overtrokken reacties; die worden, op een enkele na, bv Henrie, gegeven door m.i. mensen die weinig van de hoed en de rand weten. Hoe minder ze weten, hoe heftiger de reactie. Tja, als een wijze en een gek op straat bakkelijen is meestal niet uit te maken wie de wijze is en wie de gek is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 ...........het nut van een aardlek tussen een apparte audiogroep die verder volgens de regels der kunst is aangelegd, vind ook ik niet bewezen. Wat ik wel ontdekt heb, is dat hij klankmatig de boel niet ten goede komt, wat anderen daar ook van zeggen! Beste vriend, Wat jij in je eigen huis knutselt is natuurlijk geheel je eigen zaak. Maar dat is geen legitimatie om anderen te suggeren hetzelfde doen en tegen de regels in te handelen die er in dit geval niet voor niets zijn. En voor wat betreft al die overtrokken reacties; die worden, op een enkele na, bv Henrie, gegeven door m.i. mensen die weinig van de hoed en de rand weten. Hoe minder ze weten, hoe heftiger de reactie. Tja, als een wijze en een gek op straat bakkelijen is meestal niet uit te maken wie de wijze is en wie de gek is Sinds wanneer zijn wij vrienden? Maar, om even op je opmerking in te gaan; ik suggereer niets! Ook spoor ik niemand aan maar aan te klooien in zijn huisinstalatie! Wat ik wel gzegd heb, is dat ik het verstandig vindt e.e.a. aan te laten leggen door een erkend instalateur, wanneer je zelf niet thuis bent in de materie. En ik knutsel thuis niet, ik heb een keurige apparte audiogroep aangelegd volgens de voorwaarden die golden voordat de aardlek algemeen verplicht werd. En in die tijd werd een goede zekering per groep als veilig beschouwd! Dus, al dat gekrijs over levensgevaarlijke siuaties die ik daarmee nu heb, zijn volkomen overtrokken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 Het is vrij simpel CJ: Aardlekschakelaars zijn simpelweg verplicht bij nieuwbouw (aan de installatie). Period. Een installateur mag een installatie dan nimmer goedkeuren indien de aardlekschakelaars niet volgens de norm zijn aangesloten. Rest je dus niets anders dan zelf klooien als je het anders wil en dat iis weer vragen om problemen met je verzekering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 Ik heb zelf ook een aardelekschakelaar, en ik ga er zelf ook niet mee bezig, simpelweg omdatik er geen verstand van heb. Echter kan ik me voorstellen dat het zonder een aardlek beter zou kunnen klinken, het is weer een schakeling minder in de stroomvoorziening. Maar of dat nu zoveel uitmaakt, kan ik me weinig bij voor stellen. Wat ik wel gek vind is dat het bij bestaande huizen kennelijk wel mag, maar bij nieuwbouw niet. Ik heb zelfs begrepen van iemand dat als er een aardlekschakelaar geplaats word dat alle nieuwe stopcontacten en of nieuw aangebrachte verlichtingspunten verplicht moeten zijn voorzien van randaarde. Persoonlijk zou ik het risico niet nemen, stel je krijgt een keer brand, b.v je eindtrap gaat de fik in omdat je 'm vergeten hebt uit te zetten, en jij bent toevallig niet thuis, dan kan de verzekering moeilijk gaan doen, en dat is iets waar je dan niet echt op zit te wachten. (alhoewel ze doen altijd moeilijk als het op uitbetaling aankomt maar dat is weer een ander verhaal) het is aan jou of je dat risico wilt lopen, persoonlijk durf ik dat niet aan... Ik moet er niet aan denken dat ik alles kwijt zou zijn,,,, Heb zelf toen ik net in mijn apartement kwam wonen door iemand die er voor geleerd heeft aarde aan laten leggen. Dat gaf mij een iets veiliger gevoel, de meeste apparaten gaan nu uit, en de pc staat alleen nog maar aan als ik er zelf bij ben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 (alhoewel ze doen altijd moeilijk als het op uitbetaling aankomt maar dat is weer een ander verhaal) Inderdaad een ander verhaal, maar ook in die branche geldt dat er enorme verschillen zijn tussen verzekeraars, zelf heb ik heel erg veel zaken gedaan met een - grote - maatschappij die z'n schaderegelaars op pad stuurt met de boodschap : de verzekerde heeft een probleem, hoe kunnen wij dat zo snel en goed mogelijk oplossen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robiwankanobi Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 Je kunt ook overdrijven. Als de rest van je huis via een aardlekschakelaar loopt, je hebt een goede aarde en zekeringen, wat moet er dan nog gebeuren? aarde heb je voor een stereo installatie eigenlijk niet nodig. mijn bleunote phono I trap heeft een aparte aardedraad die verbonden is met de aarde van het netsnoer. Met of zonder aarde vanuit de meterkast geen enkel verschil waarneembaar in meer of minder brom o.i.d. Dus aarde niet aangesloten. Ik heb wel een aparte groep voor mijn stereo maar ik heb dat alleen maar gedaan om spetters/tikjes van het aan- en uitslaan van de koelkast/wasmachine/straalkachel tegen te gaan. En inderdaad die zijn niet meer te horen bij een volledig geopende volumeknop. Staat wel stoer zo'n aparte goep. Ik heb wel een bromprobleem met m'n Denon surround reciever door de bleunote. De pre-outs van de denon staan op een aux ingang van m'n rotel versterker. Alles staat op dezelfde stroomgroep. Als ik de denon aanzet en de bleunote staat ook op het net aangesloten dan volgt er een hevige bron in alle luidsprekers. Koppel ik de bluenote van het net af of sluit ik de kabel tussen de pre-outs en de rotel niet aan, dan is de brom foetsie. Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts