jsprbstn Posted 22 februari 2007 Report Share Posted 22 februari 2007 Ik ben sinds kort een gelukkige eigenaar van een NAD C320BEE. Mijn moeder (normaal gesproken nooit geinteresseerd in audio e.d.) is meer dan enthousiast over de geluidskwaliteit. Zij overweegt nu zelf ook eenzelfde versterker te kopen maar een ding weerhoud haar hiervan. De versterker bied ruimte aan een enkel paar speakers terwijl mijn moeder voor de ruimtelijkheid persee een set vloerstaande fronten inzet en voor het geluid van achter (geen surround!) een set kleine boekenplank modellen. Wat gebeurt er als zij 2 speakers op een speakerunit aansluit. Ik heb begrepen dat de impedantie halveert etc maar wat betekend dit concreet, en is het gevaarlijk voor de versterker? Maw, is het mogelijk om het zo op te lossen? Mijn moeder heeft er namelijk niet zoveel geld voor over om een NAD C-372 te kopen met een A-B selector. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 februari 2007 Report Share Posted 22 februari 2007 Hier is al veel over gezegd, hier op het forum. Als je niet al te lastige speakers hebt, kan je m.i. best 4 speakers aansluiten op een stereo versterker. Gewoon 2 kabels in 1 aansluiting frotten, of, als je een mooiere oplossing wilt, eerst een verloopstukje erin. Er zijn zelfs kastjes te koop, waarmee je kunt kiezen tussen speakers A of speakers en soms ook nog het volume kunt regelen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
djohn Posted 22 februari 2007 Report Share Posted 22 februari 2007 Hallo Jesper, Je zou in de gebruiksaanwijzing kunnen kijken wat de laagste impedantie is die de versterker kan aansturen. De impedantie die het aansluiten van twee luidsprekers op Link to comment Share on other sites More sharing options...
jsprbstn Posted 22 februari 2007 Author Report Share Posted 22 februari 2007 Tnx voor de info! Vergeef me voor het feit dat ik de zoekfunctie niet heel erg goed heb toegepast, ik ben er zojuist achter gekomen dat er idd meer relavante info op o.a. dit forum staat. Vooralsnog weet ik genoeg. Het is nu alleen zaak om te kijken hoe de 50W van de versterker presteerd want volgens mij is het rendement van de speakers niet heel erg hoog, dit moet ik even nalezen in de specs. Gegroet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 22 februari 2007 Report Share Posted 22 februari 2007 Ik weet niet of jouw moeder een rocker is, of een discotype. Misschien houdt ze van Beethoven op volle oorlogsterkte. Maar meestal loopt het niet zo'n vaart. Kijk of de versterker een beetje normaal van temperatuur blijft. Is je moeder aan het headbangen, en worden de koellichamen zo heet dat je de hand er niet meer op kan houden, zet dan de muziek wat zachter of koppel de achterspeakers los. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jsprbstn Posted 23 februari 2007 Author Report Share Posted 23 februari 2007 Haha, nee mijn moeder is meer het type dat veelvuldig naar jazz, fado en verschillende andere culturele muziekstukken luistert. Geen hele zware taak voor de speakers maar ik zal toch even goed opletten hoe het zaakje functioneerd. Ze heeft nou twee Mordaunt-short zuilen maar voor de rearspeakers wil ze dan nog iets kleins aanschaffen. Zijzelf zat te denken aan van die kleine JBL satteliet speakertjes uit de JBL 200.5 set, is dit eigenlijk wel wat, of heeft het niks toe te voegen? Ikzelf zat te denken aan bijv. de Mordaunt-short MS-302 speakers. Deze zijn echter alleen in een hc-set te koop Iemand suggesties? Vanwege de beperkte ruimte kunnen de speakers niet veel groter zijn dan het Mission M31 formaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts