Jump to content

tweeters

maximonster
 Share

Recommended Posts

Is onderstaande info over de T33's van Kef voldoende om

een filter te ontwerpen in combi met bijv. een nieuwe Peerless woofer ?

http://www.hifiloudspeakers.info/Anatomy/K...y/pages/p33.htm

Nee het belangrijkste in mijn ogen is het vergelijken van freq kar. van beide units, en de freq kar. staat er niet bij.

Met de beide freq kar erbij , moet je kijken in hoeverre ze elkaar overlappen je moet zor gen dat ze elkaar overlappen dwz dat ze het gebied rond de overnamefreq allebei weergeven, niet dat er een gat ontstaat, laat ze elkaar bijv 500 tot 1000 hz overlappen dan zit je veilig , naar zulk soort units moet je kijken . :unsure:

Met de beide freq kar erbij , moet je kijken in hoeverre ze elkaar overlappen je moet zor gen dat ze elkaar overlappen dwz dat ze het gebied rond de overnamefreq allebei weergeven, niet dat er een gat ontstaat, laat ze elkaar bijv 500 tot 1000 hz overlappen dan zit je veilig , naar zulk soort units moet je kijken . :unsure:

Voor sommigen is een kantelpunt in het voor het oor meest gevoelige gebied (300 - 3000Hz) not done :rolleyes:

Mijn idee, zoek een woofer-middentoner erbij waarbij je op 4kHZ kun gaan kantelen (Kantelen deze keer niet op z'n Haags bedoeld), of bouw een 3-weg systeem.

Voor sommigen is een kantelpunt in het voor het oor meest gevoelige gebied (300 - 3000Hz) not done :rolleyes:

Mijn idee, zoek een woofer-middentoner erbij waarbij je op 4kHZ kun gaan kantelen (Kantelen deze keer niet op z'n Haags bedoeld), of bouw een 3-weg systeem.

Ja dit heb ik ook meer gehoord ,dat er een speciaal gebied is waarin ons gehoor het gevoeligst is, maar blijkt dat daadwerkelijk uit wetenschappelijk onderzoek? misschien heb je dan ook de info?

Het filter is niet zo maar vanaf de freq kar af te leiden, dat moet je zelf uitzoeken !!!!! heb ik ook gedaan, is reuze interessant!!! succes

Dat onderzoek moet je zoeken bij KPN of zo. Die hebben destijds voor telefonie een bandbreedte van 300-3000Hz bepaald, omdat daar ons gehoor het gevoeligst zou zijn. Cijfers en grafieken die dit staven heb ik zelf niet. Ik denk echter dat er met het nodige geGoogle (of Wikipedia) wel wat passends te vinden is ;)

Overigens ben ik van mening dat mits goed gefilterd, op elk punt in het frekwentiebereik een kantelpunt gemaakt zou moeten kunnen worden. Maar ik ben ook geen luidsprekerbouwer, dus het fijne weet ik er ook niet van.

... Ik denk echter dat er met het nodige geGoogle (of Wikipedia) wel wat passends te vinden is ;)
Daarvoor kun je de curves van de A-, B- en C-wegingen raadplegen of de foon, je ziet dat het gedeelte van de curves tussen de 1000 en 6000 Hz onder de referentie bij 1000 Hz zit, hier is het oor het gevoeligst.

... Ik denk echter dat er met het nodige geGoogle (of Wikipedia) wel wat passends te vinden is ;)

Daarvoor kun je de curves van de A-, B- en C-wegingen raadplegen of de foon, je ziet dat het gedeelte van de curves tussen de 1000 en 6000 Hz onder de referentie bij 1000 Hz zit, hier is het oor het gevoeligst.

Bedankt ik heb de phonschaal bekeken, had ik nog niet eerder gezien , ik concludeer hieruit , dat het niet zozeer temaken heeft met de gevoeligheid van het oor , alswel met het feit dat bij de zelfde geluidsdruk SPL het oor de neiging heeft om lage tonen meer verzwakt te horen en hoge tonen ook verzwakt in nog hogere mate , maar ik zet hierbij wel mijn vraagtekens , want als ik dan een lineare. spl ontwerp voor het oor volgens phon zou bij 90 db geluidsdruk ik mijn tweeter bij 10khz 5db harder moeten laten klinken en daarna nog meer (misschien is dan een freq kar met een wat oplopende spl van de tweeter , toch een betere afspiegeling van de realiteit)

want als ik dan een lineare. spl ontwerp voor het oor volgens phon ...
Dat moet je dus ook niet doen. Een luidspreker lineair ontwerpen op het oor is niet of nauwelijks mogelijk. Of je moet op het gehoor netjes de optredende verzwakking bij een bepaalde frequentie en geluidssterkte kunnen inschatten.

Bovendien is de isofoonschaal een gemiddelde van uitgebreide metingen bij veel verschillende proefpersonen, het kan heel goed zijn dat jouw persoonlijke curve behoorlijk afwijkt van die van mij. Bij oudere mensen is de gevoeligheid voor hoge tonen drastisch afgenomen.

Om tot een evenwichtige frequentiecurve te komen zul je toch moeten meten, en dan ook met een rechte meting, dus zonder weging. Heeft je decibelmeter alleen de A-gewogen [dB(A)] of C-gewogen [dB(C )] stand zul je moeten corrigeren voor de weging om een goed beeld te krijgen van de prestaties van je luidspreker.

Dat zou dus gewoon de rechte lijn zijn dan ,mijn huidige maatstaf van "neutraal", net zoals bijna alle fabr, maar er zijn erbij die de spl wat laten aflopen , sommige wilsons , en avalon eidolon bijv en dat wordt door Martin collums hifi news , en vele andere kenners en liefhebbers , toch gezien als een zeer neutraal afgestemde speaker

Misschien is dat ook afhankelijk van het gemiddelde geluidsniveau waarop deze 'kenners' luisteren. Is dat luider dan in een gemiddelde huiskamer gebruikelijk is, zou een luidspreker met aflopende curve waarschijnlijk neutraler overkomen dan een luidspreker met oplopende curve.

Een luidspreker met oplopende curve klinkt vast beter in een situatie waar op huiskamerniveau wordt geluisterd. Al is het maar omdat deze, het bij lagere geluidsniveau's minder gevoelig zijn van het oor, bij hoge en lage frequenties compenseert.

Het voordeel van een neutrale speaker zou kunnen zijn dat je zowel op lage als hoge niveau's een redelijke weergave hebt en dit met de toonregeling op de versterker naar smaak kan bijstellen. De toonregeling hoeft dan niet erg ingrijpend te zijn om toch een evenwichtig beeld te krijgen.