carl Posted 24 februari 2007 Report Share Posted 24 februari 2007 Ik ben zeker nog niet toe aan nieuwe LS maar je weet hoe het gaat als je naar demo's gaat en LS vergelijkt. Je vraag je je al snel af of en hoe ze het zullen doen in je eigen set. Nu heb ik zelf een mooie 70 wat buizen die ik wil houden en als ik het goed begrijp haal je daar het maximale uit als je niet alleen LS hebt met een redelijk rendement maar met name ook een gunstig impedantieverloop en als ik het goed begrijp liefst niet onder de 6 ohm. Daar heb je er dus niet zoveel van in het topsegment en zeker niet als je niet op hoornluidsprekers valt. Waarom hebben al die LS zo'n lage impedantie, wat is daar de reden van? En welke LS zijn juist bij uitstek geschikt voor buizen (de Quad ESL past helaas niet in mijn kamer anders had ik ze al gehad). Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 24 februari 2007 Report Share Posted 24 februari 2007 Ik heb vorige week (zie recensie www.muziekfreak.isfanatiek.nl) een Quad esl57 aan 40watter buis en 15watter monos buis gehangen. Probleemloos ook op hoog volume. Het is wel zo dat buis het liefst een speaker met stabiel impedantie verloop hebben eraan hangen. Echter buis kan wel optaters verwerken, waar transistor al goed kan opgeven. Je molt het echt zo snel niet ook al verlies je controle over je speakers. Wat ik nog niet heb meegemaakt overigens. Met de 15watter (el84buis) op oorlogsterkte merk je het wel op een gegeven ogenblik is het op. Mijn dynaco st80 geen last mee trekt ze als een tierelier. Moet gewoon proberen, buizen zullen het echt wel aankunnen. En die spookverhalen omtrent quad (ze zullen zeker wel dippen enz) maar meeste amps kunnen dat dipje gewoon verwerken zonder hoorbaar problemen te veroorzaken. Niet geloven heren (voordat ik meteen dikke verhalen krijg daarover) keer komen neem je esl maar mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 24 februari 2007 Report Share Posted 24 februari 2007 ja goeie vraag. ik geef toe dat ik me ook wel eens heb afgevraagd waarom sommige (met name heel dure) speakers zo laag ohmig zijn. wat is het voordeel idd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 24 februari 2007 Report Share Posted 24 februari 2007 Infinity deed het ook met de watkins woofers, en de later modellen waaronder de kappa series die 0,8ohm dipte (niet door de woofers!! ) maar puur in het filter zat dat. Gezien de IMG woofer van de kappa en irs series gewoonweg geen watkins waren. Ik begreep dat het temaken had met het feit. Dat niet iedereen zon speaker zou kunnen beteugelen met een "simpele" set. Endus ook niet zouden kopen. Ik zie het als een vorm van marketing zegmaar...voor de highenders (in DIE tijd) alleen maar weggelegd. ik kan me de woorden van meneer watkins nog wel heugen op het classic forum. Nudell wilde dat zo hebben dus gebeurde dat ook gewoon zo. Ik vind het ook kolder om zulke speakers zo tebouwen zegmaar. Dat ze bijna kortsluiting maken als ware. Sommige geloven dat het dan veel lekkerder klinkt enzenz.. ik zie het als het onnodig belasten van je spullen! Meer ook echt niet... Esl heeft het meen ik echt met het bouwprincipe temaken..Daarom koop ik erook geen (zou ik voor magnepan gaan ten alle tijden) Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 24 februari 2007 Report Share Posted 24 februari 2007 Hoe geraak je eig aan de gegevens van het impedantieverloop vraag ik mij dikwijls af. In de specificaties of info lees ik hier nooit iets over. Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 24 februari 2007 Report Share Posted 24 februari 2007 Esl heeft het meen ik echt met het bouwprincipe temaken..Daarom koop ik erook geen (zou ik voor magnepan gaan ten alle tijden) Geef je gelijk een goede tip! Magnapan is ideaal voor buizen. De dip zit meestal in het hoog, dat komt door de trafo. Goed op te lossen met een weerstand in serie (0,5 ohm); kost iets rendement. Je kunt de ESL's natuurlijk ook direct vanaf je uitgangs trafo's aansturen..... geen ESL step-up trafo meer! Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 24 februari 2007 Report Share Posted 24 februari 2007 Infinity deed het ook met de watkins woofers, en de later modellen waaronder de kappa series die 0,8ohm dipte (niet door de woofers!! ) maar puur in het filter zat dat. Gezien de IMG woofer van de kappa en irs series gewoonweg geen watkins waren. Ik begreep dat het temaken had met het feit. Dat niet iedereen zon speaker zou kunnen beteugelen met een "simpele" set. Endus ook niet zouden kopen. Ik zie het als een vorm van marketing zegmaar...voor de highenders (in DIE tijd) alleen maar weggelegd. ik kan me de woorden van meneer watkins nog wel heugen op het classic forum. Nudell wilde dat zo hebben dus gebeurde dat ook gewoon zo. Ik vind het ook kolder om zulke speakers zo tebouwen zegmaar. Dat ze bijna kortsluiting maken als ware. Sommige geloven dat het dan veel lekkerder klinkt enzenz.. ik zie het als het onnodig belasten van je spullen! Meer ook echt niet... Esl heeft het meen ik echt met het bouwprincipe temaken..Daarom koop ik erook geen (zou ik voor magnepan gaan ten alle tijden) grappig dat dacht ik ook, dwingen om er een super set op aan te sluiten. Maar ik dacht dat zal wel weer te cynisch zijn en getuigen van weinig technisch inzicht. Ik kan ook niets bedenken wat voordeel oplevert bij laag ohmigheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 februari 2007 Author Report Share Posted 24 februari 2007 Niet elke ESL kan door buizen beteugeld worden maar wel de Quads. De ESL 57 komt daarbij nog uit de tijd dat er nagenoeg alleen maar buizen te koop waren. Als ik nog een keer verhuis naar een huis met een grotere kamer (geen groter huis) dan koop ik de ESL's. Toch jammer dat zo veel top LS niet passen op buizen of bijvoorbeeld klasse a. Dat zou de consument wat meer keuze geven. Wat zijn trouwens verder de goede LS voor buizen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 24 februari 2007 Report Share Posted 24 februari 2007 Er zijn echt wel speakers te vinden die het op een buizenbak goed doen, in allerlei prijsklassen ook nog wel, het hoeft niet alleen maar Klipsch te zijn, Cabasse, Living Voice, Wiener Lautsprecher, Master, Diapason, Zingali, von Schweikert om er maar een paar te noemen, sommigen zijn zelfs beslist in het top segment te plaatsen................... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 februari 2007 Author Report Share Posted 24 februari 2007 Ja maar zo'n Cabasse heeft bijvoorbeeld vaak een minimum impedantie van 4 ohm en minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond1 Posted 24 februari 2007 Report Share Posted 24 februari 2007 Ik heb hier B&W 804S op een 50 W buizenversterker en dat gaat prima!En ze hebben een impedantiedip van 2,9 ohm. Hoe geraak je eig aan de gegevens van het impedantieverloop vraag ik mij dikwijls af.In de specificaties of info lees ik hier nooit iets over. Gr Stef De fabrikanten geven dat inderdaad haast nooit op.Audiobladen die die luidsprekers testen (bijv. het duitse Audio) willen dat soort grafieken wel eens erbij zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 24 februari 2007 Report Share Posted 24 februari 2007 Ik heb hier B&W 804S op een 50 W buizenversterker en dat gaat prima!En ze hebben een impedantiedip van 2,9 ohm. Hoe geraak je eig aan de gegevens van het impedantieverloop vraag ik mij dikwijls af. In de specificaties of info lees ik hier nooit iets over. Gr Stef De fabrikanten geven dat inderdaad haast nooit op.Audiobladen die die luidsprekers testen (bijv. het duitse Audio) willen dat soort grafieken wel eens erbij zetten. 2.9 valt toch reuze mee. nominaal is 8 ohm toch die B&W's ik denk dat we ons meer zorgen maken om die jongens die onder de 1.5 gaan of zelfs onder de 1 heb ik wel eens gelezen in een review. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 24 februari 2007 Report Share Posted 24 februari 2007 Ja maar zo'n Cabasse heeft bijvoorbeeld vaak een minimum impedantie van 4 ohm en minder. Met een verder heel aardig vlak impedantieverloop, zonder diepe dalen, geen enkel probleem dus............ Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 25 februari 2007 Report Share Posted 25 februari 2007 Heb ook eens horen waaien dat het impedantieverloop eig belangrijker is. Het gaat om de mooie lineariteit ervan, is veel belangrijker. zoals Jitze zegt, 4 Ohm maar met een mooie vlakke lineariteit is echt interessanter en beter aan te sturen. 8 ohm die een dip maakt nr 2 ohm Of 6 Ohm die een dip maakt naar 4.2 Ohm Dit zijn maar speculatieve waarden Welke speaker kiezen we dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 25 februari 2007 Report Share Posted 25 februari 2007 Ja maar zo'n Cabasse heeft bijvoorbeeld vaak een minimum impedantie van 4 ohm en minder. Ja en? Een jadis trekt ook 2ohm, mijn ev trekt het ook (ook op papier) en ik heb daar de terminals voor 8,4,2 ohm Heb ook eens horen waaien dat het impedantieverloop eig belangrijker is.Het gaat om de mooie lineariteit ervan, is veel belangrijker. zoals Jitze zegt, 4 Ohm maar met een mooie vlakke lineariteit is echt interessanter en beter aan te sturen. 8 ohm die een dip maakt nr 2 ohm Of 6 Ohm die een dip maakt naar 4.2 Ohm Dit zijn maar speculatieve waarden Welke speaker kiezen we dan? Mocht je willen, een k9 trekt van 4ohm met gemak op de 33hz om precies tezijn naar 0,8ohm..is niets speculatiefs aan. Esl's doen het ook staan ze ook wel bekend om (kan dus gewoon als feit aangenomen worden) Gelukkig zijn de meeste speakers gewoon netjes qua impedantieverloop. M.a.w. waarom een lastige speaker kiezen, terwijl er wellicht honderden modellen zijn die daar geen last van hebben. Ik merk wel dat buizen nogal wordt onderschat tov transistoren. Vergeet niet dat een buis meer kan velen dan welke transistor dan ook heh jongens. Je maakt ze echt niet zomaar stuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 februari 2007 Report Share Posted 25 februari 2007 Volgens mij moet je speakers vermijden met dubbele woofers (of mids). Daar zakt de impedantie altijd onder 4 ohm. Ook speakers met moeilijke conussen (Accuton, Seas Excel) zijn vaak lastig (vanwege hun complexe correctie netwerken). Een mooi 3 weg systeem met een goed gecoate papieren of poly 10" woofer, 5" papieren of poly mid en soft dome en een rustige 2e orde filtering. Gekke is dat wordt nauwelijks meer gemaakt heden ten dage. Deze is ideaal maar wat prijzig http://stereophile.com/floorloudspeakers/1...eak/index4.html Het op de frontpage genoemde Harberth is ook niet verkeerd imo (iets te ongevoelig voor een SE buizen amp wel) http://www.harbeth.co.uk/hifispeakers/compact7es3/index.php Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland# Posted 25 februari 2007 Report Share Posted 25 februari 2007 Hoi Een breedbander in een hoorn is ideaal voor een buizenverterker: een hoog rendement en een vlak impedantie verloop. Lamhorn Bd design rl acoustique Crafty Ik heb net een hoorn met een breedbander ontworpen, specifiek voor erg kleine buizenversterkers, kon het niet laten er even op te wijzen Groeten Roland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 25 februari 2007 Report Share Posted 25 februari 2007 Tja, je hebt helemaal gelijk. Ik draai zelf ook met veel plezier met hoorns. Het is alleen zo jammer dat de topic starter in zijn eerste post al aangaf niets voor hoorns te voelen. Groeten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland# Posted 25 februari 2007 Report Share Posted 25 februari 2007 Ai daar had ik even over heen gelezen. Kan de topic starter aangeven waarom hoorns niet bevallen? Er zijn nogal wat verschillende hoorns namelijk. Drieweg hoorn systeem ala bd tot en met een fullranger die alleen een hoorn als bas ondersteuning gebruikt. Het is nogal breed. Mag ik anders een hoog rendement fullrange in een bassreflex aanraden, bv een wiener lautsprecher manufactur luidspreker. Of een Omega luidspreker. Groeten Roland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 25 februari 2007 Report Share Posted 25 februari 2007 Veel speakers hebben lage impedanties omdat torrenbakken niet zo van hoge impedanties houden: Interessant artikel. Hammer Dynamics Super 12 Het meeste van Coincident Speakers Brentworth Royal Device Overigens, er zijn ook buizenbakken ontwikkeld met het oog op lage impedanties, o.a. Decware Verder zijn er nog speciale transformatoren die bij een impedantie-mismatch ingezet kunnen worden, b.v. ZeroImpedance Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 25 februari 2007 Report Share Posted 25 februari 2007 Over hoorns hoor je inderdaad de meest waanzinnige zaken en soms laten ze ook vreemde zaken horen, van breedbanders en back-loaded hoorns ben ik inderdaad ook niet zo gecharmeerd, de grote speakers van Klipsch doen in het hoge middengebied heel erg vervelend - is oplosbaar datwel - de kleintjes uit de Heritage lijn, de Heresy en de Cornwall hebben eigenlijk alleen maar het uiterlijk tegen, maar wil je fatsoenlijk laag zijn 12" of 15" woofers eigenlijk een minimaal vereiste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
terugnaaraf Posted 25 februari 2007 Report Share Posted 25 februari 2007 Over hoorns hoor je inderdaad de meest waanzinnige zaken en soms laten ze ook vreemde zaken horen, van breedbanders en back-loaded hoorns ben ik inderdaad ook niet zo gecharmeerd, de grote speakers van Klipsch doen in het hoge middengebied heel erg vervelend - is oplosbaar datwel - de kleintjes uit de Heritage lijn, de Heresy en de Cornwall hebben eigenlijk alleen maar het uiterlijk tegen, maar wil je fatsoenlijk laag zijn 12" of 15" woofers eigenlijk een minimaal vereiste. Of een leuke Lowther met een sub voor ondersteuning in het laag en een super hoge tonen voor ondersteuning in het hoog. Heb je op die mannier een mooie midden toner die een breed spectrum neerzet. En is ook niet zo moeilijk allemaal om aan te sturen met een buizen bakje met 3 wattjes.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 februari 2007 Author Report Share Posted 25 februari 2007 Ai daar had ik even over heen gelezen. Kan de topic starter aangeven waarom hoorns niet bevallen? Er zijn nogal wat verschillende hoorns namelijk. Drieweg hoorn systeem ala bd tot en met een fullranger die alleen een hoorn als bas ondersteuning gebruikt. Het is nogal breed. Mag ik anders een hoog rendement fullrange in een bassreflex aanraden, bv een wiener lautsprecher manufactur luidspreker. Of een Omega luidspreker. Groeten Roland Ik ben een muziek en audio liefhebber die het wel eens leuk vind om naar verschillende systemen te luisteren. De idee van een hoorn spreekt me wel aan. De keren dat ik ze heb gehoord (ook in verschillende ruimten) vielen ze me altijd tegen (datzelfde geldt eigenlijk voor Magnepans).Ik vind ze ronduit vermoeiend. Een uitzondering was de Horning een paar geleden op de VAD. Ik hoorde ze na de Quad ESL en ik was zeer enthousiast. Overigens ben ik nog zeer tevreden met mijn Monitor Audio's 20 SE , maar ik kijk wat vooruit. Overigens als ik nog een keer een nieuw huis koop dan passen daar Quad ESL's in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 27 februari 2007 Report Share Posted 27 februari 2007 Ook de H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 februari 2007 Report Share Posted 27 februari 2007 [...]waarbij mijn voorkeur het gesloten systeem van de Heresy blijft.[...] Het lelijke eendje van de audiowereld en na vele decennia nog steeds een "geheimtip". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts