Jump to content

Meest effectieve upgrade

frieslander
 Share

Recommended Posts

Al een jaar of 15 ben ik nu bezig met mijn audio installatie.

Het doel van al dat bezig zijn is natuurlijk luisteren naar muziek.

Maar als je met het audiovirus besmet bent geraakt is er nog een doel, n.l. de weergave zo natuurlijk mogelijk te krijgen.

Als je de bekabeling meerekent, bestaat een installatie uit vele componenten. Er zijn dus ook veel mogelijkheden om een verandering aan te brengen. Al die mogelijkheden heb ik in die 15 jaar wel een aantal keer uit geprobeert. En het resultaat mag er zijn..., vind ik. Maar dat wil niet zeggen dat er geen veranderingen meer volgen de komende jaren.

Mijn grootste upgrade was tevens

In mijn setje zijn er twee stappen geweest die het geheel echt een niveau hoger hebben getilt. Dat was ten eerste de aanschaf van mijn Avantgarde Acoustic UNO's (daarvoor Translator Impact 30) en ten tweede de aanschaf van mijn mini-flea-powered Single Ended OTL (2 keer 1,5 Watt!).

De speakers gaven vooral meer detail, dynamiek, rust en wat dies meer zij.

De versterker is de eerste die echt de muziek alle ruimte geeft en zelf geheel onhoorbaar lijkt. Ik weet het, ik weet het, audiofiel geneuzel maar ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. Daarnaast zorgt hij er ook voor dat de speakers bijna verdwijnen. Dat doen ze nog niet helemaal maar dat ligt (denk ik) aan de acoustiek.

Groeten...

Bij mij was de beste upgrade de Phase Lineair set ruilen voor een Sumo pre en eind, maar ik heb toen tevens de luisterruimte (toen "studio" :P ) helemaal anders ingericht (van lengte naar breedte plaatsing). En kan de enorme verbetering dan ook niet alleen maar op de amp steken, maar ook de akoestiek. Het is door de amp (klasse A) die zo mooi bij mijn zelfbouwspeakers past dat ik de ruimte ook akoestisch kan regelen, want ik hoor gewoon alles met die amp! :)

;) mvg RastaPhil

Mijn beste upgrade is de recente aanschaf geweest van een hele grote stoffen bank. Met een stoffen eiland er bij. Scheelt stukken qua akoestiek. (en de konijnen vreten er ook graag aan)

Groet,

Jacco

mijn meest effectieve upgrade was toepassen van de dingen die hier vaak als onzin worden afgedaan (de 'tweaks'); dat zet harder aan dan nieuwe - andere - kasten kopen.

groet

Kun je iets meer over de tweaks vertellen die je hebt toegepast, welke tweaks het waren en wat ze hebben uitgehaald?

mijn meest effectieve upgrade was toepassen van de dingen die hier vaak als onzin worden afgedaan (de 'tweaks'); dat zet harder aan dan nieuwe - andere - kasten kopen.

groet

Beste tweak tot nu toe was Bas. :);)

Ik heb me lang afgevraagd wat mijn meest effektieve upgrade was. Vandaag wist ik het ineens -het was eigenlijk zo simpel.. :rolleyes:

Overschakelen van solid state op buizen. Klaar. :)

Die persoon op je avatar, ben jij dat zelf? :unsure::)

Ik heb me lang afgevraagd wat mijn meest effektieve upgrade was. Vandaag wist ik het ineens -het was eigenlijk zo simpel.. :rolleyes:

Overschakelen van solid state op buizen. Klaar. :)

Die persoon op je avatar, ben jij dat zelf? :unsure::)

Nooit van 'Bottom' gehoord, CJ? Of 'The Young Ones'?

Link

Ik ben nog erg onervaren en arm, maar denk dat de beste upgrade (naast een NAD in plaats van een stereo toren van technics) gewoon de juiste plaatsing van mn speakers was, met de juiste kanteling, op degelijke tegels en spikes. Zou ooit graag veel meer willen upgraden, mn eigen speakers bouwen, en er nooit klaar mee willen zijn, maar zo ver is het nog lang niet.

greetings

vooruitgangen (hoe meer sterretjes hoe meer vooruitgang)

ik ben vaak zat ook achteruit gegegaan hoor maar ik post hier alleen de vooruitgangen:

van solid naar buizen versterker ******

speaker filter modificaties ******

interlink van van der hul naar nordost ***

netkabels *

koppel condensators in de buizen amp (audyn plus) ****

bedrading in de buizen amp **

cd speler modificaties **

vibrapods (geen hoorbare verbetering)

speaker kabels van van der hul naar xindak naar nordost naar siltech ***

DIY speaker kasten ***

speaker plaatsing (sweetspot) ******

cd speler van NAD naar NAD naar Marantz naar pioneer ****

nu was het bij mij een verbetering maar bij m'n pa ook een aantal dezelfde dingen uitgeprobeerd en was daar vaak een verslechtering dus het is vaak erg set afhankelijk

De effectiefste "upgrade"...???

Van niks naar 'n transitorradio, en daarna van die transistorradio naar m'n eerste stereosetje met twee verschillende speakers uit oude radio's.

Daarna werd het alleen maar minder (het niveau van de "upgrade's" natuurlijk)...

;)

Van niks naar 'n transitorradio, en daarna van die transistorradio naar m'n eerste stereosetje met twee verschillende speakers uit oude radio's.

Daarna werd het alleen maar minder (het niveau van de "upgrade's" natuurlijk)...

;)

:D

Daarin herken ik veel, Hans!

Mijn eerste walkman liet me voor het eerst een duidelijk waarneembaar stereo-effect horen.

Sindsdien is het alleen maar duurder geworden.

Maar die "wauw, das gaaf!"-ervaring... nee, die was nooit meer zo sterk als toen die walkman, jaaaaaren geleden.

:)

;)

:D

Daarin herken ik veel, Hans!

Mijn eerste walkman liet me voor het eerst een duidelijk waarneembaar stereo-effect horen.

Sindsdien is het alleen maar duurder geworden.

Maar die "wauw, das gaaf!"-ervaring... nee, die was nooit meer zo sterk als toen die walkman, jaaaaaren geleden.

:)

Oei ja, daar zeg je zoiets, mijn eerste walkman.. Daarvoor alleen 'ghettoblasters' gebruikt. Ja, dat weet ik nog wel, toen ontdekte ik dat er bekkens gebruikt worden :o Hoge tonen!! :P

Guest UKSub

Ja ik herinner mij ook nog levendig mn eerste K7recorder waarmee je je bandjes ook kon wissen ...

Dan bij de buurjongen of svhoolmakker gaan opnemen en thuis in bed met het ding tegen je oor in slaap vallen ...

Effectiefste upgrade

Het plaatsen EN zeer degelijk afstellen van een nieuw element

Gr

Stef

Ik heb wel een goede tweak en goedkoop , als je net snoeren tenminste lang genoeg zijn , rol ze zover mogelijk op en bind ze vast met een tie rap , 3 slagen erin klinkt het beste , voor luidsprekers ongeveer 2 slagen , succes , laat me je bevindingen weten?

Je luidsprekerkabels oprollen? Maak je er dan geen spoel van -die als filter werkt?? :unsure:

ok, paar tweaks dan:

lichte aanpassingen aan akoestiek (dempend spul achter de luidsprekers, wat tapijten hier en daar op grond en muur)

glasplaten uit het rack, steenplaat onder de spullen (met loodbituum eronder)

poten rack vol met zand

alle apparatuur op dempers, en gewicht erop (van tuner tot en met eindversterker)

netsnoer en interlinks uit elkaar halen

bybee's op voeding en op ingang eindversterker

zekeringen en stop vervangen (AHP), aparte groep

Pietje Bell filter, Kemp QA filter

koelribben eindversterker dempen (erg effectief)

CD's invriezen, groen stiften, Finylspray, demagnetiseren

en dan wat modificaties in CD speler en voorversterker (laten doen) en tuner en eindversterker (zelf gedaan)

en wat het doet ... bij elkaar is dit voor mij het verschil geweest tussen even luisteren en dan wat anders gaan doen, versus niet meer van je stoel kunnen komen omdat elke volgende opname een feest is.

groet

hallo robx

Wat doet de Qa plug van kemp eigenlijk (ik ben zelf in het bezit van de snsplug) is dit ook een parallelfilter ?

op de site van kemp kan ik geen duidelijk verhaal vinden over de vermeende werking van de QA plug behalve een wazig verhaal.

ik heb het ook via mail aan Ron Kemp zelf gevraagd en wederom een erg wazig antwoord.

kortom wat is de Q(uantum)A(pproach) plug en wat doet ie :confused: en wat doet ie anders of beter dan een sns plug?

grtjzz Daffy ;)

Ik heb wel een goede tweak en goedkoop , als je net snoeren tenminste lang genoeg zijn , rol ze zover mogelijk op en bind ze vast met een tie rap , 3 slagen erin klinkt het beste , voor luidsprekers ongeveer 2 slagen , succes , laat me je bevindingen weten?

Je luidsprekerkabels oprollen? Maak je er dan geen spoel van -die als filter werkt?? :unsure:

nee joh , is gewoon flauwekul, ik zat maar een beetje kutten :lol::rolleyes:B)

daffy,

hoe ie werkt .... raadsel.

wat ie doet: ik ervaar dat de weergave echter wordt, instrumenten krijgen body, stemmen voller, in het hoog merk je dat er toch nog wat in zat dat er niet hoorde (zachter, maar wel duidelijk meer naar de realiteit).

voor mij was de beste test: ik heb m meegenomen naar een vriend. in het stekkerblok. ja ok dat was wel hoorbaar na enig luisteren. maar toen de QA-plug er weer uit ging zat hij wel even sip te kijken. zo van 'dat was leuk, waar is het nou gebleven, ik wil het terug'. om vervolgens te constateren dat dat de volgende aanschaffing zou worden.

je mag mijne wel een weekje lenen. de eindversterker is nou toch kaduuk.

groet