Jump to content

Kraak uit radio

Guest Rein!
 Share

Recommended Posts

Op dit moment luister ik via de kabel naar F.I.P., een fantastische Franse zender. Helaas kraakt mijn rechter kanaal af en toe. Net als een plaat die kraakt. Het is net alsof ik niet helemaal perfect op de zender zit. Bij sommige zenders heb ik er last van, bij andere niet. Wat zou dit kunnen zijn?

• 5 weeks later...
Op dit moment luister ik via de kabel naar F.I.P., een fantastische Franse zender. Helaas kraakt mijn rechter kanaal af en toe. Net als een plaat die kraakt. Het is net alsof ik niet helemaal perfect op de zender zit. Bij sommige zenders heb ik er last van, bij andere niet. Wat zou dit kunnen zijn?

denk ontvangst problemen

kijk is wat er gebeurt als je de tuner op mono zet

hier is dat met radio 2 stereo niet pefect , mono wel

maar de oorzaak ligt in een zendmast die de storing verooraakt

Welke tuner heb je? Als deze nog werkt met een afstemcondensator (kam), zou je die mogelijkerwijs eens schoon kunnen maken (Kontak Tuner 600). Als je een met een PLL afstemming hebt, zal het waarschijnlijk een stuk lastiger worden. Heb je een wide/narrow stand op je tuner? Probeer die dan eens.

Guest Rein!

Het is een Mitsubishi DA-F20. Geen idee of deze met een afstemcondensator werkt.

Wide of Narrow heb ik geprobeerd, dit maakt niet uit.

In mijn herinnering is mono kraakvrij, maar het is vandaag een kraakvrije dag, ik kan het niet testen.

Het irritante is dus ook dat het de ene keer behoorlijk kraakt, terwijl ik een volgende keer niets hoor. Zou het ook aan het kabelsignaal kunnen liggen?

Guest tubejack

Hoi Rein,

De DA-F20 heeft een afstemcondensator.

Berichtje even gewijzigd, ik heb gisteravond weer een tuner van het kraken en piepen afgeholpen,

Het probleen van het piepen, kraken en zelfs op hol slaande FM-frontends, komt m.i. door oxidatie :(

Zo'n afstemcondensator is een fijn staaltje mechanisch vernuft, bestaande uit een stator (staatvast) en

een rotor (dat ding dat draadt). De as van de rotor is verbonden via sleepcontacten met de massa.

Nu komt het: als die sleepcontacten vervuild zijn, maakt de as geen goede massacontact meer....

gevolg gekraak, en zelfs gepiep, door op hol slaande transistor/mosfettrappen in het frontend

omdat de cappaciteit van de afstemcondensator niet meer klopt.

Die tunerspray die Sodejuu voorstel lijkt me prima, zelf heb ik nog geen ervaring mee.

Daarmee moet je dus die sleepcontacten heel voorzichtig mee inspuiten, meestal zijn het er een stuk

of 5 .....6 afhankelijk van het type afstemcondensator. Daarna een paar keer van 88 naar 108mhz

afstemmen waarmee je de spray mooi verdeeld.

Zelf doe ik het zo, met een sateprikker gedoopt in de 90% alcohol haal ik voorzichtig het rondom het

vuil weg, dat kost je zo 5.....6 sateprikkels. De as zelf waar vaak een zwart spoor op zit maak ik schoon

met een wattestaafje. E.e.a. is een heel gedoe, je bent zo een half uur bezig.....

Als de alcohol is vervlogen, zet ik de tuner zonder bodemplaat op een krantje en

spuit ik de sleepcontacten in met WD40, daarna flink draaien aan de afstemknop en laat ik e.e.a een

nachtje staan.

Of dit op de lange termijn ook goed blijft werken is afwachten, dat het kraken op termijn weer terug komt is

onvermijdelijk.... Ik heb al heel wat geprobeert en tot nut toe bevalt dit het beste. WD40 is ook niet agressief voor kunstof etc...

Nadeel van deze methode is dat je precies moet weten wat je doet, zo'n afstemcondensator is zoals ik

al zei een stukje fijn mechanica en sloop je dus zo = einde tuner.

Probeer dus eerst die Kontak Tuner 600.

Met vriendelijke groet,

Jack

P.s. maar! het kan net zo goed aan, statische electriciteit, mantel stromen, troep via het net komen of een

combinatie om het makkelijk te maken.... :lol: = eenvoudig te checken.

Voordat je de tuner gaat openmaken kun je ook 20....30 keer afstemmen van 88 t/m 108 mhz en visaversa

met een beetje mazzel zijn dan de sleepcontacten verlost van het eerste vuil.

Edited by tubejack