Jump to content

Waarom overstap naar buizen (sa)cd speler

marjellak
 Share

Recommended Posts

Beste mensen,

Ik lees steeds vaker dat mensen overstappen naar een buizen (SA)cd speler. Waarom? Wordt het geluid met buizen helderder of juist warmer? of blijft het ongeveer het zelfde en is het een soort mode verschijnsel? En hoe zit het met de levensduur van de buizjes in een cd speler?

marjellak

Ik denk dat het een modeverschijnsel is. De meest elementaire elektronica in een (sa)cd speler is dusdanig complex dat daar geen buizen voor gebruikt kunnen worden. De back-end kan dan weer wel met buizen. Er zullen wel schakelingen in die spelers te vinden zijn die met opzet een vervorming introduceren. Dat zou een verklaring kunnen zijn waarom die spelers populair zijn.

Bij een goed ontwerp maakt het technisch niet uit wat je gebruikt. Buizen of solid-state, dat mag niets uitmaken qua performance dat voor ons mensen van belang is.

Groet,

Jacco

Vaak zegt men dat de buizen speler beter is, komt dit niet eerder door dat men een buizen speler bij de fabricage meer aandag geeft dan een solid-state speler en dat hij dus beter is afgesteld en daarom iets beter is?

Als dit klopt is het natuurlijk toch beter een buizen speler te kopen..

Vaak zegt men dat de buizen speler beter is, komt dit niet eerder door dat men een buizen speler bij de fabricage meer aandag geeft dan een solid-state speler en dat hij dus beter is afgesteld en daarom iets beter is?

Als dit klopt is het natuurlijk toch beter een buizen speler te kopen..

Het is de ontwerpers maar geraden dat die buizentrap(pen) meer aandacht krijgt. Buizen zijn veel moeilijker te implementeren en er komt een hoop bij kijken. Hoogspanningsvoeding bijvoorbeeld. Naar verhouding is een goede solid-state versterking gemakkelijker te realiseren. Daarom wordt die ook veel meer toegepast.

Op voorhand is dus niet te zeggen welke speler beter is. Als de spelers een bepaald niveau halen qua performance is het eigenlijk een kwestie van looks en van de verwachte levensduur van de gebruikte onderdelen. Kwaliteit moet betaald worden. Of, en dat kan ook nog, je moet een ernstige verminking van het signaal prefereren. Dat klink misschien raar, maar het lijkt er op dat dat nu juist de charme is van een buizentrap. Wat overigens niet wegneemt dat je geen goede buizentrappen zou kunnen maken.

Groet,

Jacco

Dus het buizen 'ruis' effect is net als de charme van de kraak op een LP

Misschien. Het is een totaalpakket waar je het over hebt. Het idee dat je een buis in de signaalweg hebt zal ook wel wat met de perceptie doen ipv een saaie solid-state schakeling. Ik zou de eigenschappen niet kunnen duiden die de charme van een buis karakteriseert. De fabrikanten van die spelers wel, denk ik.

Uiteindelijk maakt het geen bal uit hoe je de signaalversterking verzorgt. Althans, in goed ontworpen schakelingen die niet de verminking hebben. Met buizen kan dat overigens ook.

Groet,

Jacco

Kwaliteit moet betaald worden. Of, en dat kan ook nog, je moet een ernstige verminking van het signaal prefereren. Dat klinkt misschien raar, maar het lijkt er op dat dat nu juist de charme is van een buizentrap. Wat overigens niet wegneemt dat je geen goede buizentrappen zou kunnen maken.

Groet,

Jacco

Jouw observatie is dat er uitsluitend signaal verminkende buizentrappen worden toegepast ?

;)

Kwaliteit moet betaald worden. Of, en dat kan ook nog, je moet een ernstige verminking van het signaal prefereren. Dat klinkt misschien raar, maar het lijkt er op dat dat nu juist de charme is van een buizentrap. Wat overigens niet wegneemt dat je geen goede buizentrappen zou kunnen maken.

Groet,

Jacco

Jouw observatie is dat er uitsluitend signaal verminkende buizentrappen worden toegepast ?

;)

Nee, dat heb ik ook niet geschreven.

Groet,

Jacco

Dus als kwaliteit betaald moet worden wil dit dus eigenlijk zeggen dat je voor rond de 1000,- geen echt goede buizen (sa)cd speler kan kopen maar wel een solid-stade, of zie ik dat verkeerd?

Dat weet ik niet, ik durf er geen bedragen aan te koppelen. Daar speelt namelijk een tweede wet met: die van vraag en aanbod en dat is een commerciele wet. Ik kan dus geen bedragen koppelen aan kwaliteit.

Groet,

Jacco

Ja gaat er vanuit dat dat nu juist de charme is van een buizentrap ?

:(

Nee. Dat heb ik niet geschreven. Ik bedoel dat dat zou kunnen en dat het er op lijkt. Wat ook zou kunnen is het idee dat je een buis in de signaalweg hebt of wat dan ook.

Groet,

Jacco

Zoals je formuleert, zou een politicus een voorbeeld aan kunnen nemen :lol:

Je bedoelt dus gewoon dat het geen zak uitmaakt hoe je versterkt, als het maar middels een goed ontworpen en met goede componenten gebouwde versterker gaat.

Vanwaar dan dat gezeur over buizen ? en verminking, opamps kunnen dat ook echt wel toch ?

:huh:

Zoals je formuleert, zou een politicus een voorbeeld aan kunnen nemen :lol:

Je bedoelt dus gewoon dat het geen zak uitmaakt hoe je versterkt, als het maar middels een goed ontworpen en met goede componenten gebouwde versterker gaat.

Vanwaar dan dat gezeur over buizen ? en verminking, opamps kunnen dat ook echt wel toch ?

OpAmps kunnen ook verminken ja. Zeker als ze een berg HF voor hun kiezen krijgen waardoor het fundamentele werkingsprincipe niet meer opgaat: lusversterking hoog genoeg.

En inderdaad: een goed ontworpen versterkertrap is zodanig gemaakt dat het niet uitmaakt of er buizen, transistoren of watermeloenen gebruikt zijn.

Dat gezeur over buizen? Ze hebben iets wat mij betreft. Alleen dat opwarmen al: daar krijg ik het ook warm van. Dat zachte geplingel als de materialen aan het uitzetten zijn door de hitte. En dan zo'n vriendelijk oranje gloed. Er hoeft voor mij geen cd in het laatje om van een buizen-cd speler te genieten.

Groet,

Jacco

[...]

@ Dekkersj...

Ik dacht dat jij het was, die hier versteld stond van wat er allemaal uit een plaat gehaald kon worden... :confused:

Dat kan zijn, met die Dire Straits track (telegraph road). Maar ik heb me al vaker verbaasd over wat er uit een plaat kan komen. Zo ook een keer met vrienden van het ZBA-forum. KT88 had een platenspeler meegenomen en er werden diverse RIAA-pre's geprobeerd. Werkelijk waar: dat was fantastisch. De eindversterker was een buizentrap (ook van KT88) een de RIAA-pre was een solid-state. Er scheelde wel wat aan die buizentrap qua dynamisch bereik, maar buitenom dat was het zeer indrukwekkend. Vooral de vinylweergave: niks geen warme meuk die stereotechnisch op een brievenbus lijkt. Sprankelend en fris hoog, stevig laag en een breedte van heb ik jou daar. Op vinyl past ook 25-30 dB aan kanaalscheiding en heel wat dB's aan dynamisch bereik, maar af en toe moet je dat in reality hebben gehoord om daar weer aan herinnerd te worden. Dat was ook bij jou het geval, Hans.

Groet,

Jacco

Maar ik heb me al vaker verbaasd over wat er uit een plaat kan komen.

Werkelijk waar: dat was fantastisch.

Vooral de vinylweergave: niks geen warme meuk die stereotechnisch op een brievenbus lijkt. Sprankelend en fris hoog, stevig laag en een breedte van heb ik jou daar.

Op vinyl past ook 25-30 dB aan kanaalscheiding en heel wat dB's aan dynamisch bereik, maar af en toe moet je dat in reality hebben gehoord om daar weer aan herinnerd te worden.

Iedere keer als ik zo'n ding zie draaien hoor ik jengel. Ik kan het me natuurlijk ook dmv autosuggestie zelf wijsmaken. Ik heb het inderdaad nog nooit nagemeten.

Guest tubejack
Beste mensen,

Ik lees steeds vaker dat mensen overstappen naar een buizen (SA)cd speler. Waarom? Wordt het geluid met buizen helderder of juist warmer? of blijft het ongeveer het zelfde en is het een soort mode verschijnsel? En hoe zit het met de levensduur van de buizjes in een cd speler?

marjellak

Volgens mij een mode verschijnsel, aan de andere kant Rick Stoet doet het al jaren in zijn tuners

en cd-spelers. Ik heb werkelijk nog nooit, zo'n slecht ontworpen buizentrap met ook nog een van de

slechtste buizen gezien. Daar moet je met schade en schande achterkomen :( Het heeft nog best

veel moeite om in mijn geval een Marantz ST-6000 tuner fatsoenlijk te laten klinken. Uiteindelijk

is dat redelijk geluk :rolleyes: Het orgineel meette trouwens fantastisch :o

Zonder echt doel voor de buisjes, dus echt versterken en dan het liefst iets met interstagetrafo's i.p.v. een

of andere kathodevolger achter een opamp die als harmonischebak staat te werken zie ik als buizenliefhebber geen voordeel.

Zowel warm als helder lijkt me niet gewenst, echter een goed ontworpen trap kan extreem veel details laten horen. Ik vraag me echter af kun je zoiets wel kopen? en zo ja dan zou ik behalve Luxman die 10 jaar terug oid

al zoiets had, geen ander goed merk weten.

Verder gaan buizen lang mee, zeker kleine stuurbuisjes zo een paar duizend uur. Er zijn ook longlife

of SQ buizen die gaan gegarandeerd 10.000uur mee.

Ik zou gewoon lekker luisteren naar diverse spelers. ongeacht of een nu buizen opstaan of niet.

Met vriendelijke groet,

Jack

Er zijn natuurlijk wel een paar erg mooie buizen spelers (de T+A D10 of een BAT cd speler) maar die kosten meteen de hoofdprijs.

Zonder buizen moet dat toch net zo goed en een stuk betaalbaarder kunnen (een oud (?) forum lid uit Enschede had een mooie discrete eindtrrap ontworpen)

Guest tubejack
Zonder buizen moet dat toch net zo goed en een stuk betaalbaarder kunnen (een oud forum lid uit Enschede had een mooie discrete eindtrrap ontworpen)

Je bedoeld deze :rolleyes:

rcd-975.jpg

Jammer dat het een oud forumlid is. Remco kerel, waar zit je :confused:

Met vriendelijke groet,

Jack

Zonder buizen moet dat toch net zo goed en een stuk betaalbaarder kunnen (een oud forum lid uit Enschede had een mooie discrete eindtrrap ontworpen)

Je bedoeld deze :rolleyes:

rcd-975.jpg

Jammer dat het een oud forumlid is. Remco kerel, waar zit je :confused:

Met vriendelijke groet,

Jack

Of deze :blink:

nadc541_cdenhancer3_s.jpg

http://ultranalog.com/cdenhancer/cdenhancer3/

Wat een beest van een speler was dat, JA Remco kan wel wat...

Een warmer geluid bestaat niet, het voordeel van een buizenversterker is dat hij in Klasse A kan werken en dat de dynamiek groot is. Een Mosfet eindtrap in klasse A kan ongeveer hetzelfde, een probleem is dan de warmte ontwikkeling, funest voor mosfets en de voeding heeft ook veel te verduren i.v.m pulse belasting, met buizen heb je daar nauwelijks last van

Een warmer geluid bestaat niet,[...]

Jawel, althans volgens de schrijvers van sommige boeken. Ik zou naar de bieb moeten om een referentie. Het heeft te maken met RT60 tijd icm een ietwat aangezet laag. Of het wegvallen van wat hoog. Het is geen technische referentie, maar meer een waardeoordeel waar wel onderzoek naar gedaan wordt.

Ik weet natuurlijk niet of bovengenoemde buizenuitgangstrap die kenmerken heeft.

Groet,

Jacco