Jump to content

Draadloos?

Octavie
 Share

Recommended Posts

Menig huishouden heeft wel eens een discussie over de kabels die door het huis lopen. Betreft het niet je HiFi-set danwel krijgt de computer wel de schuld.

Na een avondje achter het tekenbord gezeten te hebben over de diverse alternatieve routes van de bekabeling (over de grond, langs het plafond, zelf via de kruipruimte!), komt opeens de kreet 'Draadloos' ter sprake. Hmmmmm. Nu word ik daar niet koud of warm van, maar het is een alternatief. Nu heb ik me daar totaal niet in verdiepd, maar heeft iemand hier een mening over danwel ervaring met deze techniek?

Grtz,

Octavie,

De meest vervelende kabels in het huishouden zijn waarschijnlijk speakerkabels, gevolgd door interlinks (als je versterker niet bij de bron staat).

Voor draadloos komt bijv. het output signaal van de voorversterker in aanmerking, dat zou je dan kunnen verzenden naar een ontvanger in de buurt van je speakers. Maar daar zul je het geluid weer moeten versterken voordat je speakers er iets mee kunnen.

Als je kijkt naar alle moeite en investeringen die we doen om digitale informatie van een CD om te zetten in analoge spanning voor de speakers, dan moet er een verdraaid goede zender/ontvanger zijn (met enorm goede errorcorrectie) wil je niet een groot deel van je muzieksignaal verliezen tijdens deze tussenstap.

Voor speakers van een computer kan ik me e.e.a. voorstellen, thuis ga ik bovendien aan het draadloze netwerk binnenkort. Ook heeft Philips een tijdje een breedbeeld geleverd waar de achterspeakers (met ingebouwde versterkers) middels een FM signaal werden aangestuurd. Ik was niet onder de indruk.

Maar voor Hifi en hoogwaardige signalen moet je ofwel enorm investeren of je gaat geluid inleveren. Technisch zou e.e.a. best kunnen maar in praktijk nog duur en omslachtig.

maarten

Speakerkables kunnen vrij lang zijn, natuurlijk is wel hoe korter hoe beter, door minder signaalverlies. Een echte regel is er niet hiervoor, maar hou ze zo kort mogelijk. Ik weet van iemand die heeft 12 meter aan zijn luidsprekers, het kan wel dus.

gr. Rogier

Draadloos heeft ook nog wel andere nadelen.

Een winkelier vertelde me toen ik erachter informeerde dat zulke systemen veel last zouden hebben van allerlei invloeden zoals daar zijn: GSM toestellen, draadloze telefoons, microgolf-ovens, enz.

Ik weet niet of dit wel 100% klopt maar ik kan me dit best wel voorstellen.

Draadloos bestaat zowiezo niet, of alles moet accuge voed zijn.

Stel dat je interlinks draadloos zijn moet er toch nog een voedings kabel heen.

Groetjes Simon