Jump to content

Dynaudio: Danes don't lie

Leitmotiv
 Share

Recommended Posts

Dit is het grote en altijd knusse Dynaudio topic!

Wie speelt hier met Dynaudio luidsprekers? (@Joopie: heb je een foto van je opstelling met de 122?)

Waarom juist Dynaudio

Welk model en waarom die

Hoe ziet de opstelling eruit

Welke apparatuur heb je

Wat zijn je ervaringen

Toekomstige upgrades

Zelf speel ik nu bijna een jaar met de Dynaudio Audience 52SE.

In Hamburg was de hele Audience lijn opgesteld en ik heb ze allemaal geluisterd. De Audience 52SE klonk met mijn oren het beste binnen mijn budget. De vocalen gaven de doorslag.

Na betaling kreeg ik de doos overhandigt waar op gedruk stond:

Guest Hubertinus

Ik heb in mijn leven enkele Dynaudio luidsprekers beluisterd. Wat ik het allermooiste aan Dynaudio vind is het hoog: glashelder zonder scherpte. Ik heb zelf de Audience 42 gehad. En ik vond het een erg mooie luidspreker. Hij gaat weliswaar niet gruwelijk diep, maar wat hij geeft is strak en mooi. Ik had hem niet weggedaan als de kat hem niet tegen de grond had gewerkt. Ik gebruikte die luidspreker met REGA apparatuur. Ook heb ik de Contour S1.4 beluisterd in combinatie met CREEK apparatuur. Ook weer dat mooie hoog. Of hij zijn geld waard is ten opzichte van de Audience 52 SE waag ik te betwijfelen. Verder heb ik ook nog wel eens de Audience 122 beluisterd. Ook prachtig, is zelfs misschien iets voor mij als ik terugga naar Dynaudio. Als klap op de vuurpijl heb ik ook de Dynaudio Special 25 beluisterd op Jeff Rowland Concentra 2 en Audia Flight CD ONE. Een heel erg mooie luidspreker die wel iets meer ruimte nodig heeft dan de eerder genoemde modellen. Op een dag ga ik misschien terug naar Dynaudio. Of toch Von Schweikert VR2?

Hubertinus

Hoi Leitmotiv,

Mooi om te horen dat er nog meer Dynaudio enthousiastelingen zijn :)

Ik speel zelf met Dynaudio Contour 3.3's. Ik heb deze speakers sinds 2002 en ik ben nog er nog steeds erg tevreden over. Zelfs zo tevreden dat ik de Dynaudio Contour S CX in bestelling heb om eindelijk toe te werken naar een volledig 5.1 systeem bestaan uit Dynaudio speakers (in combinatie met een Velodyne voor het laag).

Waarom Dynaudio: snel, neutraal en lekker all-round!

Overige apparatuur bestaat o.a. uit Parasound, Arcam, Sony, Denon en Velodyne in combinatie met voornamelijk Nordost en Isotek bekabeling. Een uitgebreide beschrijving kun je vinden op http://my.hifi.nl/index.php?user=918

Groetjes, Jan

Ik heb in mijn leven enkele Dynaudio luidsprekers beluisterd. Wat ik het allermooiste aan Dynaudio vind is het hoog: glashelder zonder scherpte.
Dat is inderdaad een erg sterk punt bij Dynaudio. Het hoog van de Esotar behoort zelfs tot het beste wat er te koop is.

Mijn Jamootjes komen er ook vandaan.
Zit daar geen Esotar in?

Mijn dynaudio audience 122's worden aangestuurd door (en zijn gekozen met) een Rega Mira, met als bron Arcam of Bluenote / Lyra.

Ik heb de speakers gekozen die het best Sepultura, Griegs piano, Mozart's requiem en Suzanne Vega konden weergeven, binnen het budget. Tonale balans was mijn eerste prioriteit, de 'hoeveelheid' weergegeven informatie de tweede, een aanwezigheid in het laag die recht doet aan al het andere wat er gebeurt, en als laatste ruimtelijkheid. Al de andere speakers die ik beluisterde vond ik te schel in het hoog, 'hard' in het middenhoog, of ongecontroleerd of dun in het laag klinken. Nog even een veel duurdere speaker beluisterd, die gaf de bassen extreem gecontroleerd weer. Toen Suzanne Vega... Klonk ze als met een baard in de keel. De andere eis was dat de speakers veel informatie van de achtergrond weergeven, ook in balans (dus zacht, maar wel aanwezig).

Klinkt als een kille keuze, berekend en vooral op zoek naar diegene die het niet fout doet. Dat was het ook. Nu ben ik pas echt gaan houden van de speakers. Ze doen echt

Danes don’t lie??

Die slogan klinkt als een Bond-movie. :D

Ik heb geen Dynaudio speakers.

Maar degene die ik heb zitten er wel vol mee: Translator Reference.

Telt dat ook?

Tuurlijk telt dat ook mee!

Hoe is die luidspreker opgebouwd en wil je er wat meer over vertellen?

Heb je ook een foto van de speakers zonder doek?

reffront.jpg

Deze foto is al een tijdje geleden gemaakt. Set en ruimte zijn flink veranderd en daar heb ik nog geen foto's van. Sorry.

Zoals je ziet is de Translator Reference een 4-weg systeem in een gesloten kast van 90 liter. Origineel zijn alle units van deze Nederlandse luidspreker van Dynaudio. Wegens het overlijden van de originele basunits zijn deze vervangen door een volstrekt gelijkwaardig 22cm Scan-Speak model. Geplaatst door de fabrikant.

De middentoner is een 54mm dome, de tweeter een 28mm en de supertweet een 21mm.

Wat eerder werd verteld over de klank kan ik volledig onderschrijven: helder en zonder scherpte.

Hoewel opgegeven voor 35Hz als ondergrens, zal die 30 er ook nog wel uitkomen. Er zit in ieder geval genoeg push in om hiphop en R&B geloofwaardig over te laten komen.

Dankzij de gesloten kast heb ik geen last van Volkswagen-Golf-laag.

Waarom ik 'm gekocht heb?

Kweetnie. Hij kwam 2e hands langs en het leek me een fijne speaker met veel potentie.

Op een simpele Arcam versterker klonk het al veelbelovend.

Nu ik hem aanstuur met betere elektronica sta ik steeds weer versteld.

Het 3-dimensionale van een Avalon of een Master heeft de Reference niet.

Wat ie wel heeft is een mooi homogeen beeld en een fijn klankkarakter zodat ik er lekker lang naar kan luisteren

Hoi Leitmotiv,

Mooi om te horen dat er nog meer Dynaudio enthousiastelingen zijn :)

Ik speel zelf met Dynaudio Contour 3.3's. Ik heb deze speakers sinds 2002 en ik ben nog er nog steeds erg tevreden over. Zelfs zo tevreden dat ik de Dynaudio Contour S CX in bestelling heb om eindelijk toe te werken naar een volledig 5.1 systeem bestaan uit Dynaudio speakers (in combinatie met een Velodyne voor het laag).

Waarom Dynaudio: snel, neutraal en lekker all-round!

Overige apparatuur bestaat o.a. uit Parasound, Arcam, Sony, Denon en Velodyne in combinatie met voornamelijk Nordost en Isotek bekabeling. Een uitgebreide beschrijving kun je vinden op http://my.hifi.nl/index.php?user=918

Groetjes, Jan

Dynaudio contour als surround, heel sjiek. Het klinkt vast als een klok.

Mvg,

Leitmotiv

Danes don

Ik kreeg nog een tip van een iemand over het bespoedigen van het inspelen van de speakers:

Zet de speakers met de voorkanten tegenoverelkaar met een paar cm ruimte ertussen.

Draai de fase van 1 speaker om. Nu kan je de muziek flink hard zetten zonder dat er veel geluidsdruk is omdat ze elkaar opheffen. Het klonk heel raar, maar ze hebben zo een paar dagen staan blerren.

Hier een foto:

web_dyns.jpg

Mvg,

Leitmotiv

Ik heb de Contour 3.0.

Kort gezegd: neutraal, rust, ruimtelijk en smooth.

Hiervoor had ik de Contour 1.3 MkII. De 3.0 is met name ruimtelijker (betere afbeelding van instrumenten/stemmen) en scherpte is geheel afwezig. De 1.3 had soms een tikkeltje scherpe s'en, hier heeft de 3.0 totaal niet last van.

Speaker gaat niet verschrikkelijk laag en kent de wel vaker voorkomende basreflex hobbel in het iets hogere laag. Gezien mijn kleine ruimte wil bij sommige (met name pop/rock) opnames met veel opgenomen laag, de basreflex voor een wat al te nadrukkelijk aanwezig mid-laag zorgen.

Oplossing hiervoor heb ik gevonden door de bij de Contour 1.3 behorende cylinder/basrelex-foampluggen (zijn kleiner dan die bij de 3.0 horen) verticaal in de reflexpoort te zetten. Hierdoor is de poort voor ca 80% afgesloten. Werkt bij mij zeer goed. Geen overtollig laag meer, wel een strak laag dat in balans is met mid en hoog.

De speakers worden aangestuurd door de Musical Fidelity Nuvista M3 geintegreerde versterker. Heeft speakers volledig onder controle.

Myhifi

Ik kreeg nog een tip van een iemand over het bespoedigen van het inspelen van de speakers:

Zet de speakers met de voorkanten tegenoverelkaar met een paar cm ruimte ertussen.

Draai de fase van 1 speaker om. Nu kan je de muziek flink hard zetten zonder dat er veel geluidsdruk is omdat ze elkaar opheffen. Het klonk heel raar, maar ze hebben zo een paar dagen staan blerren.

Hier een foto:

web_dyns.jpg

Mvg,

Leitmotiv

Moet je wel mono muziek hebben, anders werkt het nog maar matig... :rolleyes:

Ik kan me voorstellen dat de hoge tonen niet zo makkelijk uit te doven zijn op deze manier. Moet je toch redelijk nauwkeurig op afstand instellen (en frequentie afhankelijk).

Vroegah maakte Dynaudio nog leuke kits

zoals de Axis5

Axis5.jpg

of

http://usuarios.lycos.es/altavoces/final.html

http://www.gattiweb.com/dynaudio.html

Wie speelt hier met Dynaudio luidsprekers? (@Joopie: heb je een foto van je opstelling met de 122?)

Waarom juist Dynaudio

Welk model en waarom die

Welke apparatuur heb je

Wat zijn je ervaringen

Toekomstige upgrades

Ik speel met de Confidence 5 en een zelfbouw Nuance in mijn 2-e set.

De 5 is de voorloper van de huidige Confidence serie. Het is een gesloten bascompound systeem met een verschrikkelijk zuiver geluid. Ik had deze ooit, 1995/6, in Frankfurt op een beurs gehoord en was overdonderd met de geluidkwaliteit. Ik had me toen voorgenomen ooit deze te bezitten. Zie daar, 6 jaar later via het toen nog interessante hifi.nl aan een vrijwel mint paar kunnen komen voor een erg aantrekkelijke prijs. Sindsdien heb ik geen wensen meer wat luidsprekers betreft.

In tegenstelling wat veel beweerd wordt is het geen moeilijke luidspreker om aan te sturen, zeer vlakke impedantiecurve tussen 4.6 en 9 ohm van 20-20.000 Hz. Alleen het rendement is erg laag, 82 dB/m/Watt. Hierdoor is een buizenversterker niet echt geschikt om hard te spelen hoewel het wel verschrikkelijk mooi klinkt. Ik gebruik nu een zelfbouw eindversterker gebaseerd op een geupgrade Electrocompaniet aw100. Als bron is of een oude ELAC platenspeler met linn K9 element of een gemodificeerde Sony XA 50 ES cd speler, andere voeding andere dac en dubbele uitgangstrap, discreet en trafo met keuze. Ik heb meerder verstekers geprobeerd, DUSON PA 75 en 100, Denon POA 2200, Rotel 981, van Medevoort 220. Maar vind mijn eigenbouw met extra zware voeding en de nieuwe Onsemi eindtorren mjl4302 en 4281 toch nog de mooiste.

Will misschien ooit nog een keer een "echte zware" eindtrap proberen maar voorlopig gaan mijn financiele fondsen naar mijn kinderen.

Kenmerken van Dynaudio zijn neutraliteit en zuiverheid. In het basgebied zijn de basreflex uitvoeringen een beetje wollig, contour serie en nieuwe confidence, en niet zo strak als de compound systemen. Ik vind dat de nieuwe confidence dan ook niet zo mooi is in het basgebied als de oude serie. Maar dat heeft ook met smaak en de ruimteakoustiek te maken. De audience serie geeft veel waar voor zijn geld, klinkt alleen wat saai in direct vergelijk met andere spectaculairder afgestemde luidsprekers. Pas bij langer horen merk je de schoonheid van deze serie. Gewoon een goede keuze.

Aangezien Dynaudio gebruik maakt van standaard MKP condensatoren, Solen FC 400 volt, loont het zich om dze te vervangen door een beter type, Mundorf Supreme en ClarityCaps SA zijn erg mooi. Ik heb zelf in de Confidence Duelunds geplaatst en dat geeft een merkbare verbetering.

http://www.dynaudiousa.com/products/archive/conf5/conf5.htm

Rob

B)-->

QUOTE(robbie b @ 1 Mar 2007, 10:02:56) <{POST_SNAPBACK}>

Waarom juist Dynaudio

Welk model en waarom die

Welke apparatuur heb je

Wat zijn je ervaringen

Toekomstige upgrades

Ik speel met de Confidence 5 en een zelfbouw Nuance in mijn 2-e set.

De 5 is de voorloper van de huidige Confidence serie. Het is een gesloten bascompound systeem met een verschrikkelijk zuiver geluid. Ik had deze ooit, 1995/6, in Frankfurt op een beurs gehoord en was overdonderd met de geluidkwaliteit. Ik had me toen voorgenomen ooit deze te bezitten. Zie daar, 6 jaar later via het toen nog interessante hifi.nl aan een vrijwel mint paar kunnen komen voor een erg aantrekkelijke prijs. Sindsdien heb ik geen wensen meer wat luidsprekers betreft.

In tegenstelling wat veel beweerd wordt is het geen moeilijke luidspreker om aan te sturen, zeer vlakke impedantiecurve tussen 4.6 en 9 ohm van 20-20.000 Hz. Alleen het rendement is erg laag, 82 dB/m/Watt. Hierdoor is een buizenversterker niet echt geschikt om hard te spelen hoewel het wel verschrikkelijk mooi klinkt. Ik gebruik nu een zelfbouw eindversterker gebaseerd op een geupgrade Electrocompaniet aw100. Als bron is of een oude ELAC platenspeler met linn K9 element of een gemodificeerde Sony XA 50 ES cd speler, andere voeding andere dac en dubbele uitgangstrap, discreet en trafo met keuze. Ik heb meerder verstekers geprobeerd, DUSON PA 75 en 100, Denon POA 2200, Rotel 981, van Medevoort 220. Maar vind mijn eigenbouw met extra zware voeding en de nieuwe Onsemi eindtorren mjl4302 en 4281 toch nog de mooiste.

Will misschien ooit nog een keer een "echte zware" eindtrap proberen maar voorlopig gaan mijn financiele fondsen naar mijn kinderen.

Kenmerken van Dynaudio zijn neutraliteit en zuiverheid. In het basgebied zijn de basreflex uitvoeringen een beetje wollig, contour serie en nieuwe confidence, en niet zo strak als de compound systemen. Ik vind dat de nieuwe confidence dan ook niet zo mooi is in het basgebied als de oude serie. Maar dat heeft ook met smaak en de ruimteakoustiek te maken. De audience serie geeft veel waar voor zijn geld, klinkt alleen wat saai in direct vergelijk met andere spectaculairder afgestemde luidsprekers. Pas bij langer horen merk je de schoonheid van deze serie. Gewoon een goede keuze.

Aangezien Dynaudio gebruik maakt van standaard MKP condensatoren, Solen FC 400 volt, loont het zich om dze te vervangen door een beter type, Mundorf Supreme en ClarityCaps SA zijn erg mooi. Ik heb zelf in de Confidence Duelunds geplaatst en dat geeft een merkbare verbetering.

http://www.dynaudiousa.com/products/archive/conf5/conf5.htm

Rob

wat bedoel je met merkbare verbetering ? Is het de hogeaanschafprijs waard ?

Hehe, eindelijk iemand die over Dynaudio begint :rolleyes:

Ik heb de Contour 1.1 en heb deze voornamelijk gekozen omdat ik een gruwelijke hekel heb aan speakers die wat toevoegen.

Wel een aantal maanden moeten wachten tot ze ingespeeld waren maar nu helemaal verkocht!

Ze begonnen pas echt lekker te klinken na plaatsing op buddies en een Stand 2.

Ook de (oude) Bryston 2B vervangen door een MF A3.2cr bracht weer een grote verbetering.

Vervolgens van vdH op Nordost overgestapt, weer een stapje erbij.

Heb laatst de C1 mogen luisteren :blink::blink: die zijn dus echt weer een paar klassen beter, ben aan het sparen inmiddels.

Zo ben je lekker nooit klaar met de hobby maar ik blijf bij Dynaudio i.i.g.

Groeten Paul

In een haaij-end zaak heb ik ze het truukje wel eens zien doen met een tuner die onafgestemd was. Gevolg was ruis en het is automatisch mono.

Groet,

Jacco