Jump to content

Dynaudio: Danes don't lie

Leitmotiv
 Share

Recommended Posts

In een haaij-end zaak heb ik ze het truukje wel eens zien doen met een tuner die onafgestemd was. Gevolg was ruis en het is automatisch mono.

Groet,

Jacco

Ja... en? :huh:

wat bedoel je met merkbare verbetering ? Is het de hogeaanschafprijs waard ?

Voor mij uiteindelijk wel. Met name in het middengebied, de ESOTAR ^M560-D, geeft de vervanging door een Mundorf Supreme al een verbetering tov de standaard Solens. De verbetering moet je zien in natuurlijkheid, meer diepte en ruimtelijkheid. Klankmatig, dat is de frequentiecurve, verandert er nauwelijks iets. Misschien een sprankje meer hoog, het klinkt alleen veel echter.

Omdat de Mundorf al een verbetering was heb ik, vanwege de prijs de ClarityCaps SA geprobeerd en deze klinken iets ronder maar net zo open. Gezien deze verbeteringen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de Duelunds gekocht. Ik moet zeggen dat de stap van een Solen naar een Supreme groter is dan de stap van een supreme naar een Duelund. Maar toch is er een relaxtheid in de muziek en een natuurlijkheid die daarvoor er schijnbaar niet was. Je merkt het pas als je na een aantal dagen terug gaat in kwaliteit. Het lijkt er op dat je gevoeliger bent in het missen van muziek aspecten dan bij het upgraden. Voor mij is de Duelund dus wel een geslaagde investering.

Wat ik verder wilde aangeven is dat zelfs in goede luidsprekers zoals dynaudio relatief eenvoudig verbeteringen aan te brengen zijn. Vaak zijn er op niet direct zichtbare zaken besparingen doorgevoerd. Het wisselfilter is er daar een van. Gezien het karakter van met name de dynaudio tweeters zijn zowel een supreme als een SA aan te bevelen, alleen is de SA een stuk goedkoper en iets ronder. Een tweak zonder al te veel risico en kosten.

gewoon proberen

Rob

Mijn speakers zijn op dit moment de Contour 3.0. daarvoor gedraaid met de Contour 1.3 mk2.

de reden dat het opnieuw contours zijn geworden(alleen groter) is het feit dat ik deze in Duitsland(hagelnieuw) kon aanschaffen voor een setprijs van 2400 euro!! :D:D de nieuwprijs was 4500 euro, maar de nieuwe contourlijn kwam eraan, vandaar de waanzinnige korting.

voor deze prijs kon ik niet zo snel iets beters vinden......

de versterker is de Marantz PM11S1, de contours kunnen wel wat power gebruiken.

en na veel kabels geprobeerd te hebben(audioquest, vdhull, nordost) ben ik uitgekomen bij de Chord Signature, geen goedkope kabel, maar maakt de boel wel af, strak laag en een zeer fraai geluidsbeeld, ook op een heel laag luisterniveau.

plaatjes volgen nog wel.

Rob

Goeie topic. :)

Waarom juist Dynaudio

Hierboven duidelijk beschreven door azh. Een alleskunner in speakerland.

Welk model en waarom die

Black ash Contour 1.3SE Omdat het een monitor is en omdat hij genoeg kan om mij muzikaal tevreden te stellen. Groot en diep geluids beeld, veel detail, uitstekende coherentie/tonale balans, en definiering in het laag (een kick om te horen en voelen)

Hoe ziet de opstelling eruit

Geplaats op zilveren Stand 2, 2.3 meter uit elkaar, zo'n 35 cm van de achterwand en meer dan 1 meter van de zijwand.

Welke apparatuur heb je

Musical Fidelity: X-ray cd, 308 voor en eind versterking. Ocos speaker kabel.

Wat zijn je ervaringen

zie 'welk model en waarom die' (vraag is niet helemaal duidelijk). Speakers hebben enorm lange tijd nodig om in te spelen. Blijken zich ook na een jaar nog te kunnen 'aanpassen'.

Toekomstige upgrades

Noch de speakers, noch de apparatuur.