Jump to content

tweeters reconen.

m44
 Share

Recommended Posts

ikheb inmiddels een paar orginele tweeters voor de jbl century gold. Ik kan helaas geen foto's bijvoegen (staan niet op internet dus dat kan dan geloof ik niet)maar de schade is aanzienelijk. er zit een gat in 1 tweeter van 1 vierkante cm en de ander is ingedeukt.

Volgens de dealer kost het me 300 euro per tweeter om ze te laten reconen. Volgens mij is dat echt absurd.

het gaat mij er ook niet om dat ik de orginele tweeter erin krijg (goudkleurig) maar een zelfde soort.

een titanium plaatje van 1 inch en een stukje draad of vergis ik me nu. ik heb nog nooit een tweeter gereconed wel een woofer en dat lijkt me veel meer werk maar zo'n tweeter lijkt me een enorm precies werkje. iemand ervaring mee ?

of adresjes van mensen die dat wel eens doen. ik heb al contact met audiowise gezocht en zij kunnen wellicht ook helpen. maar hoe meer je weet hoe minder het kost zeg ik altijd maar. Ik heb nu ook tweetres van 1 inch spoel grote. kan ik die zo overzetten of werkt dat niet zo.

En wat bedoelen ze precies met een flens?

Met de flens bedoelen ze waarschijnlijk de fundatie vd tweeter , het stuk metaal waarin hij gemonteerd is, ik vraag me af waarom je die tweeters hebt gekocht als ze zo slecht zijn ,ik weet niet of ze zijn te repareren , lijkt me moeilijk , wat je altijd kunt doen is een paar tweeters kopen met hetzelfde rendement , en die van nature in ieder geval laag genoeg doorlopen voor de huidige overname freq (zie specs) , ze zullen niet perefect zijn voor het filter , maar waarschijnlijk wel acceptabel, succes , met laag genoeg door lopen , bedoel ik het punt dat de freq kar , naar beneden begint af te vallen bijv 2,5 khz

Volgens de dealer kost het me 300 euro per tweeter om ze te laten reconen. Volgens mij is dat echt absurd.
Die prijs lijkt me ook absurd, voor dat geld heb je een nieuwe topklasse tweeter. Waarschijnlijk betaal je voor compleet nieuwe tweeters en een lang weekendje uit voor de dealer.

Een tweetermembraan is meestal vast verlijmd met een montageframe, in veel gevallen kan dat frame met dome en al vervangen worden, dit is grofweg de helft van de kosten van een nieuwe tweeter.

Gevonden met google: link, misschien zit er een passend diafragma bij.

Maar als je eisen wat minder hoog zijn zou je kunnen kijken of je ze kan vervangen door titanium domes van Visaton.

ik heb hier een paar dome 'pjes liggen ik denk dat die prima de plaats in kunnen nemen maar wie kan dat of waar doe ik dat het goedkoopst. ik durf het zelf niet aan (teveel priegelwerk)

Er zitten nu goeie tweeters in , ik zou alleen graag het frame van de gold gebruiken om het uiterlijk op te fraaien. Ik denk een kwestie van overzetten.

Ja als het lukt wil ik de huidige werkende tweeter behouden en de frontplaat van de oude tweeter gebruiken. volgens mijn bronnen elders moet dit kunnen. Dus de dome, flens op een andere frontplaat en die weer op de magneet zetten. Echt niemand die iemand weet tussen zeg maar utrecht en den bosch in?

want dan ga ik het ergens anders proberen. ik durf het niet zelf.