ronboo Posted 2 maart 2007 Report Share Posted 2 maart 2007 Ik ben sinds kort in het bezit van een paar Linn Keilidh speakers met KU-stones eronder. Dezen staan op 4 spikes. Echter, ik heb een eikenhouten planenvloer. Is er een goede manier om de vloer tegen de spikes te beschermen en toch zoveel mogelijk van de spikes te profiteren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 maart 2007 Report Share Posted 2 maart 2007 Ik ben sinds kort in het bezit van een paar Linn Keilidh speakers met KU-stones eronder.Dezen staan op 4 spikes. Echter, ik heb een eikenhouten planenvloer. Is er een goede manier om de vloer tegen de spikes te beschermen en toch zoveel mogelijk van de spikes te profiteren? 'n natuurstenen tegel op vilt er onder leggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 2 maart 2007 Report Share Posted 2 maart 2007 Een stoeptegel kan natuurlijk ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 2 maart 2007 Report Share Posted 2 maart 2007 er zijn ook losse plaatjes te koop met een deukje in het midden om je spikes in te zetten maar die worden veel te duur verkocht. een goeie zware tegel met vilt idd. Zelf heb ik een rvs plaat laten snijden van 1cm dik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 2 maart 2007 Report Share Posted 2 maart 2007 een goede luidspreker hoeft niet op spikes te staan. -hij is immers zwaar genoeg om niet in trilling te geraken en hoeft dus niet gekoppeld te worden aan de vloer waar ie op staat. -het bodempaneel is stijf genoeg om niet te gaan trillen dus hoeft de bodem niet ontkoppelt te worden van de vloer waar ie op staat. spikes zijn dus voor speakers die van waaibomenhout zijn gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 2 maart 2007 Report Share Posted 2 maart 2007 Effe Erik's quote veranderen: spikes zijn dus voor speakers die niet van beton zijn gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 2 maart 2007 Report Share Posted 2 maart 2007 Het heeft in ieder geval geen zin om de spikes weer op muntjes o.i.d. te zetten. Dat doet het hele effect van de spike (niet dat dat zo'n groot effect is) weer te niet. Spikes op steen op vilt op vloer zou een betere oplossing kunnen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 maart 2007 Report Share Posted 2 maart 2007 een goede luidspreker hoeft niet op spikes te staan. -hij is immers zwaar genoeg om niet in trilling te geraken en hoeft dus niet gekoppeld te worden aan de vloer waar ie op staat. -het bodempaneel is stijf genoeg om niet te gaan trillen dus hoeft de bodem niet ontkoppelt te worden van de vloer waar ie op staat. spikes zijn dus voor speakers die van waaibomenhout zijn gemaakt. Wie bepaald of de speakers stijf genoeg zijn. Heb je dat gemeten....??? Stijve luidsprekerwanden resoneren op een hogere frequentie... misschien is dat wel helemaal fout... Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 2 maart 2007 Report Share Posted 2 maart 2007 Je zou ook een setje masterbase onder je speaker kunnen plaatsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 2 maart 2007 Report Share Posted 2 maart 2007 Je zou ook een setje masterbase onder je speaker kunnen plaatsen. Ik heb er nog Target schijven tussen zitten. Ik heb de spikes niet op de Masterbase staan Alleen Masterbase heb ik niet geprobeeerd. Volgens mij komen de speakers dan te laag te staan.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 2 maart 2007 Report Share Posted 2 maart 2007 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 2 maart 2007 Report Share Posted 2 maart 2007 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 2 maart 2007 Report Share Posted 2 maart 2007 beste Rene, wat voor nut heeft het om een speaker via een spike aan een rond zwart schijfje te koppelen? en vervolgens dat ronde zwarte schijfje weer op een stukje masterbase te leggen? en dat stukje masterbase weer op een stukje vilt? waarom heb je niet gewoon vier stukjes vilt van 2cm dik onder je speakers gelegd? heeft technisch gezien hetzelfde effect. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 maart 2007 Report Share Posted 2 maart 2007 Het voordeel van spikes is dat je ze kan uitdraaien en je de LS niet wiebelend kan opstellen. Kinderen krijgen ze dan minder makkelijk om. Alleen al daarom gebruik ik spikes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 3 maart 2007 Report Share Posted 3 maart 2007 beste Rene, wat voor nut heeft het om een speaker via een spike aan een rond zwart schijfje te koppelen? en vervolgens dat ronde zwarte schijfje weer op een stukje masterbase te leggen? en dat stukje masterbase weer op een stukje vilt? Zoals gezegd is e.e.a. niet logisch, maar geldt dat niet voor meer dingen? waarom heb je niet gewoon vier stukjes vilt van 2cm dik onder je speakers gelegd?heeft technisch gezien hetzelfde effect. Dit heb ik idd nog niet geprobeerd Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 3 maart 2007 Report Share Posted 3 maart 2007 geen verschil? behalve het feit dan dat iedere lomperik de speakers eraf kan schuiven door er zachtjes tegenaan te lopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ronboo Posted 4 maart 2007 Author Report Share Posted 4 maart 2007 Het heeft een hoop losgemaakt zie ik. Ik heb gekozen voor de tegeloplossing en die bevalt mij prima. Wel nog even een paar kleine putjes boren, zodat de speakers er minder makkelijk af kunnen schuiven. Een ander idee wat mij binnenviel is of het ook een optie kan zijn om van dezelfde vloerplanken een 4kante tegel te maken, bv 2 of 3 lagen op elkaar gelijmd. (1 plank is 18 mm dik) en dezen dan met vilt op de vloer zetten. Zou dit wat kunnen zijn, of is het gezien de resonanties ed. juist geen goede optie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 een goede luidspreker hoeft niet op spikes te staan. -hij is immers zwaar genoeg om niet in trilling te geraken en hoeft dus niet gekoppeld te worden aan de vloer waar ie op staat. -het bodempaneel is stijf genoeg om niet te gaan trillen dus hoeft de bodem niet ontkoppelt te worden van de vloer waar ie op staat. spikes zijn dus voor speakers die van waaibomenhout zijn gemaakt. Dat laatste is onzin. Spikes ontkoppelen niet, maar koppelen en hebben daardoor meer nadelen dan voordelen. Wanneer je je speakers op een stenen sokkel plaatst, met daar tussen een op maat gesneden stuk dempingsmateriaal voor wasmachines, wat je zo kunt kopen bij iedere Gamma, heb je een uitstekende, misschien wel de allerbeste isolatie en ontkoppeling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 Hoe zit het met de eventuele luchtlaag tussen vloer en speaker ? Dat moet toch ook een acoustisch effect hebben lijkt me ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 Hoe zit het met de eventuele luchtlaag tussen vloer en speaker ? Dat moet toch ook een acoustisch effect hebben lijkt me ? Als ze op stands staan zeker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 een goede luidspreker hoeft niet op spikes te staan. -hij is immers zwaar genoeg om niet in trilling te geraken en hoeft dus niet gekoppeld te worden aan de vloer waar ie op staat. -het bodempaneel is stijf genoeg om niet te gaan trillen dus hoeft de bodem niet ontkoppelt te worden van de vloer waar ie op staat. spikes zijn dus voor speakers die van waaibomenhout zijn gemaakt. Dat laatste is onzin. Spikes ontkoppelen niet, maar koppelen en hebben daardoor meer nadelen dan voordelen. Wanneer je je speakers op een stenen sokkel plaatst, met daar tussen een op maat gesneden stuk dempingsmateriaal voor wasmachines, wat je zo kunt kopen bij iedere Gamma, heb je een uitstekende, misschien wel de allerbeste isolatie en ontkoppeling. mee eens . xoals ik al zei ik heb speakers en stands staan op RVS zonder spikes. Daaronder ligt een rubberen plak weet ik veel wat die ik in een hobby winkel heb gekocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 7 maart 2007 Report Share Posted 7 maart 2007 een goede luidspreker hoeft niet op spikes te staan. -hij is immers zwaar genoeg om niet in trilling te geraken en hoeft dus niet gekoppeld te worden aan de vloer waar ie op staat. -het bodempaneel is stijf genoeg om niet te gaan trillen dus hoeft de bodem niet ontkoppelt te worden van de vloer waar ie op staat. spikes zijn dus voor speakers die van waaibomenhout zijn gemaakt. Dat laatste is onzin. Spikes ontkoppelen niet, maar koppelen en hebben daardoor meer nadelen dan voordelen. Wanneer je je speakers op een stenen sokkel plaatst, met daar tussen een op maat gesneden stuk dempingsmateriaal voor wasmachines, wat je zo kunt kopen bij iedere Gamma, heb je een uitstekende, misschien wel de allerbeste isolatie en ontkoppeling. mee eens . xoals ik al zei ik heb speakers en stands staan op RVS zonder spikes. Daaronder ligt een rubberen plak weet ik veel wat die ik in een hobby winkel heb gekocht. De dempingsmatten die je bij voornoemd bedrijf kunt kopen, hebben een struktuur van geperste kleine stukjes rubber. Daardoor dempen ze uitstekend en voorkomen ze resonanties uit alle richtingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 7 maart 2007 Report Share Posted 7 maart 2007 Wat dachten jullie van een hoop neodium magnetjes met de zelfe poolen naar elkaar leggen en daar je luidsprekers op? 100% lucht. Neej even serieus mijn vader is als fijn mechanisch constructeur van mening dat kogels zoals bijvoorbeeld grandprixaudio gebruikt het beste werken om te koppelen. Trouwens erg mooie racks maar Veel te duur. Hoewel het volgens mn pa wel een redelijke prijs is voor het ontwerp wat je er voor krijgt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 8 maart 2007 Report Share Posted 8 maart 2007 2 magneten tegenover elkaar geeft lucht maar hoe los je dan op dat een speaker stevigheid nodig heeft om zich af te zetten (massa) de magneten zullen van elkaar afshuiven zodra de speaker gaat spelen. wellicht 2 ronde magneten in een metalen of kunsstof buisje plaatsen dat net past en dan de magneet onder de speaker vastplakken? dus de bovenste magneet net boven het buisje uit laten komen. Als je dit niet doet kun je ze net zo goed aan een touw hangen, vriend van mij heeft dit gedaan om de bas te verminderen voor de buren. of had je al een systeem in gedachten. het principe is wel interessant nl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 8 maart 2007 Report Share Posted 8 maart 2007 Haha dat over die magneten had ik eigenlijk bij wijze van grap bedoeld. Je ziet het nog wel een bij modelbouw doosjes van bijvoorbeeld Revel. Maar volgens mij zou het technisch gezien niet echt een voordeel hebben. De magneten stoten elkaar met een constante kracht af dus geven ze de trillingen als nog door naar de vloer en anders om, waarschijnlijk echter wel flink gedempt. Maar het grootste probleem is zoals je zelf al zei hoe houd je ze op hun plaats. Er is namelijk 0 horizontale wrijving van het oppervlak dus bij de eerste de beste bas toon kukelen je speakers om. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts