Jump to content

dipool vs monopool


erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Beste Hans,

 

Je kunt puntbron-realisatie het best controleren en vergelijken, wanneer je jouw luidsprekers (in dezelfde ruimte en aan dezelfde apparatuur) eens zou vergelijken met bundelende speakers zoals forse (15" of 12" Tannoy Dual Concentrics of Klipschorns.

En dan nagaan bij welke speakers bijvoorbeeld de basgitaar in "Another One Bites the Dust" van Queen op

Link to comment
Share on other sites

Beste Hans,

 

Je kunt puntbron-realisatie het best controleren en vergelijken, wanneer je jouw luidsprekers (in dezelfde ruimte en aan dezelfde apparatuur) eens zou vergelijken met bundelende speakers zoals forse (15" of 12" Tannoy Dual Concentrics of Klipschorns.

En dan nagaan bij welke speakers bijvoorbeeld de basgitaar in "Another One Bites the Dust" van Queen op

Link to comment
Share on other sites

De fasechaos die een ruisbekken van nature produceert, wordt inderdaad niet ernstig aangetast door de fasechaos die een ESL of Maggie daar nog eens overheen gooit.

 

Welke fasechaos heb je het eigenlijk over? Metingen geven anders aan, logisch want goed afgesteld komt mid en hoog in fase bij je (anders heb je dippen in je freq curve). Laag heeft inderdaad last van uitdoving, maar dat is wat anders dan chaos.

Link to comment
Share on other sites

Beste Hans,

 

Je kunt puntbron-realisatie het best controleren en vergelijken, wanneer je jouw luidsprekers (in dezelfde ruimte en aan dezelfde apparatuur) eens zou vergelijken met bundelende speakers zoals forse (15" of 12" Tannoy Dual Concentrics of Klipschorns.

En dan nagaan bij welke speakers bijvoorbeeld de basgitaar in "Another One Bites the Dust" van Queen op

Link to comment
Share on other sites

Beste Jitze,

 

Ja, ik heb de Beveridge systemen een aantal keren goed kunnen beluisteren, zowel in Nederland (SOTA Jerry kan je daar meer over vertellen) als in de States.

Prachtige systemen, maar je hebt er wel een landhuis voor nodig...

 

 

Beste Gloeilamp,

 

Elke muziektoon bevat een heel spectrum aan frequenties. Een toon van een melodie-instrument (dus niet het geruis of geraas van toonloze bekkens, sambaballen e.d.!) bestaat uit een grondfrequentie en een aantal harmonische

Link to comment
Share on other sites

Beste Jeroen KV,

 

Het geruis van niet-toonvoerende bekkens e.d. heeft geen harmonische structuur, zoals hierboven beschreven.

In een natuurlijke harmonische structuur, dus in een toon van een melodie-instrument zoals een viool of fluit, passen de sinussen van de harmonische boventonen precies x-maal in de sinussen van de bijbehorende grondfrequenties: d.w.z. ze gaan

Link to comment
Share on other sites

Beste Jitze,

 

Ja, ik heb de Beveridge systemen een aantal keren goed kunnen beluisteren, zowel in Nederland (SOTA Jerry kan je daar meer over vertellen) als in de States.

Prachtige systemen, maar je hebt er wel een landhuis voor nodig...

 

 

OK dankjewel, en hier was ik al bang voor..................

 

:)

Link to comment
Share on other sites

 

De fasechaos die een ruisbekken van nature produceert, wordt inderdaad niet ernstig aangetast door de fasechaos die een ESL of Maggie daar nog eens overheen gooit.

 

Welke fasechaos heb je het eigenlijk over? Metingen geven anders aan, logisch want goed afgesteld komt mid en hoog in fase bij je (anders heb je dippen in je freq curve). Laag heeft inderdaad last van uitdoving, maar dat is wat anders dan chaos.

 

Beste Jeroen KV,

 

Electrostaten en Magnepans, die vrij staan opgesteld in een kamer, stralen naar achteren hetzelfde signaal af als naar voren, maar dan wel in volstrekte tegenfase.

Het door de muren achter de electrostaten of maggies gereflecteerde "achterkantgeluid" komt daardoor later dan het voorkantgeluid, gebroken en frequentie-afhankelijk gedempt, bij de luisteraar aan.

De fase van dat later-aankomende, gereflecteerde, anti-fase achterkantgeluid, en dus ook de mogelijke fasegelijkheid met het voorkantgeluid, is dan geheel ongewis.

 

Ongefilterde full-range electrostaten zijn van nature heel mooi faserein. (En bovendien vrij van resonanties.)

Maar dan mag het achterkantgeluid geen rol spelen.

Peter Walker demonstreerde graag hoe goed zijn Quad ESL blokgolven kon weergeven. Maar daarvoor moest hij wel altijd precies 't goede plekje voor de microfoon vinden: dicht bij de ESL, en precies in 't midden.

Neem de electrostaat als een venster op in een stenen scheidingswand, en je bent dicht bij de ideale luidspreker.

Link to comment
Share on other sites

Beste Jitze,

 

Ja, ik heb de Beveridge systemen een aantal keren goed kunnen beluisteren, zowel in Nederland (SOTA Jerry kan je daar meer over vertellen) als in de States.

Prachtige systemen, maar je hebt er wel een landhuis voor nodig...

 

 

Beste Gloeilamp,

 

Elke muziektoon bevat een heel spectrum aan frequenties. Een toon van een melodie-instrument (dus niet het geruis of geraas van toonloze bekkens, sambaballen e.d.!) bestaat uit een grondfrequentie en een aantal harmonische

Link to comment
Share on other sites

Beste Gloeilamp,

 

Welterusten! Droom maar fijn van een antwoord dat je beter bevalt.

 

Natuurlijk heb ik metingen gedaan aan bekkens! Niet alleen gewone spectrum analyse, maar ook FFT (decay spectrums). Bovendien zijn er stroboscopische films gemaakt, waaruit sommige opnamen als aparte foto's werden opgeslagen.

De resultaten zijn een paar jaar geleden gepubliceerd in Scientific American, in een serie artikelen die o.m. ook de toonvorming van orgelpijpen en het (wan)gedrag van trommelvellen omvatte.

Als je abonnee bent, kijk dan maar in de stapel op zolder. En anders google je maar wat: er zal op 't net wel iets van te vinden zijn.

Link to comment
Share on other sites

Beste Gloeilamp,

 

Welterusten! Droom maar fijn van een antwoord dat je beter bevalt.

 

Natuurlijk heb ik metingen gedaan aan bekkens! Niet alleen gewone spectrum analyse, maar ook FFT (decay spectrums). Bovendien zijn er stroboscopische films gemaakt, waaruit sommige opnamen als aparte foto's werden opgeslagen.

De resultaten zijn een paar jaar geleden gepubliceerd in Scientific American, in een serie artikelen die o.m. ook de toonvorming van orgelpijpen en het (wan)gedrag van trommelvellen omvatte.

Als je abonnee bent, kijk dan maar in de stapel op zolder. En anders google je maar wat: er zal op 't net wel iets van te vinden zijn.

 

Voor iedereen die wel eens van heel dicht bij naar bekkens heeft geluisterd weet wat ik bedoel.

Nee je hoort bij bekkens geen ruis wat Spido steeds maar aanhaalt. Ja, je hoort een hele lage toon die je als je je oor op meer afstand houdt van de bekken steeds zachter wordt (de bekende akoestische kortsluiting)

Link to comment
Share on other sites

neem anders het voorbeel van een xylofoon of een steel drum die stralen ook alle kanten op en je kunt er melodietjes op spelen.

Link to comment
Share on other sites

Totdat ik jouw Genesis luidsprekers heb kunnen (laten) vergelijken met mijn eigen luidsprekers, in dezelfde ruimte etc., onthoud ik mij van een oordeel.

Hybride systemen kunnen heel goed zijn. Maar ook heel beroerd. Principes (ook werkingsprincipes) zijn veel minder belangrijk dan de wijze waarop die principes worden gerealiseerd.

 

Ik begrijp niet helemaal dat als iets haarscherp en perfect aanwijsbaar en in het geheel niet difuus in mijn woonkamer geprojecteerd wordt ik eenzelfde situatie zou moeten cre

Link to comment
Share on other sites

dat verandert verder niets aan het ongelijk van je stelling.

 

Als ik Spido's bijdragen lees, kan ik weinig ontdekken dat niet correct is, blijkbaar heeft hij een heel erg veel ervaring met uiteenlopende speakersystemen en levert bijzonder zinnige bijdragen.

Hij geeft aan dat in specifieke gevallen de uitvoering belangrijker is dan het gekozen systeem, waarbij hij opmerkt dat elk systeem zo zijn nadelen heeft.

Hierop valt niets af te dingen, ook al ben ik verslingerd aan mijn speakers ik weet dat ook dezen een compromis in zich dragen, zoals elke speaker niet vrij zal zijn van enig nadeel.

Waarom wordt dan zo vaak gereageerd alsof er een persoonlijk bedoelde aanval wordt gedaan ?

De ultime weergever bestaat niet, wel zijn er grote verschillen waar te nemen en maakt een ieder zijn eigen keuze op basis van zijn op- of misvattingen, gebaseerd op persoonlijke ervaring, smaak en allerlei andere behoorlijk subjectieve factoren.

 

:huh:

Link to comment
Share on other sites

Beste m44,

 

Sommige instrumenten hebben een sterk richteffect (zoals een trompet) en andere instrumenten juist niet (zoals een piano). Maar dat betekent niet dat er sprake is van een andere harmonische structuur. Bij elk toonvormend instrument - dus bij elk instrument waarop een melodie kan worden gespeeld - zijn er grondtonen met harmonische boventonen die gelijktijdig met de grondtonen door het 0-punt dienen te gaan.

 

Geen enkele luidspreker zou fasefouten mogen introduceren. Niet doordat hij de harmonische boventonen uit fase draait t.o.v. de grondtonen - zoals hogere-orde conventionele luidsprekersystemen doen. Maar ook niet doordat hij naar achteren toe in absolute tegenfase werkt - zoals esl en maggie.

 

Beste Gloeilamp,

 

Wanneer je stroboscopische opnamen van bekkens bekijkt, of het geplotte landschap dat resulteert van laser-interferometrische aftasting, zie je dat bekkens zich ongeveer gedragen als heel slechte luidsprekerconussen.

Als heel slechte metalen conussen, preciezer gezegd.

En wanneer je het decay-spectrum bekijkt, zie je een ruw berglandschap met onsamenhangende pieken en dalen, en een snelle uitdoving van de hoogste frequenties.

Er is inderdaad sprake van een eigenresonantiefrequentie, maar zonder het rijke harmonischenpatroon van melodie-instrumenten. De vorming van zo'n harmonischenpatroon toon wordt bij een bekken continu verstoord door staande golven - zowel dwars (volgens de straal) als langs de rand van het bekken - maar meer nog door deeltrillingen volgens de meest bizarre en steeds veranderende patronen, waarbij delen van het bekken in tegenfase bewegen met andere delen. Verder spelen interferenties tussen voor- en achterzijde (versterkingen in fase, uitdovingen uit-fase) en rol, en zelfs het doppler-effect bij het "uitvouwen" (de weidse armbeweging) na het aanslaan van een stel bekkens.

Je mag gerust beweren dat bekkens een bepaalde "eigen toon" hebben. In zekere zin heeft

Link to comment
Share on other sites

Beste m44,

 

Sommige instrumenten hebben een sterk richteffect (zoals een trompet) en andere instrumenten juist niet (zoals een piano). Maar dat betekent niet dat er sprake is van een andere harmonische structuur. Bij elk toonvormend instrument - dus bij elk instrument waarop een melodie kan worden gespeeld - zijn er grondtonen met harmonische boventonen die gelijktijdig met de grondtonen door het 0-punt dienen te gaan.

 

Geen enkele luidspreker zou fasefouten mogen introduceren. Niet doordat hij de harmonische boventonen uit fase draait t.o.v. de grondtonen - zoals hogere-orde conventionele luidsprekersystemen doen. Maar ook niet doordat hij naar achteren toe in absolute tegenfase werkt - zoals esl en maggie.

 

Beste Gloeilamp,

 

Wanneer je stroboscopische opnamen van bekkens bekijkt, of het geplotte landschap dat resulteert van laser-interferometrische aftasting, zie je dat bekkens zich ongeveer gedragen als heel slechte luidsprekerconussen.

Als heel slechte metalen conussen, preciezer gezegd.

En wanneer je het decay-spectrum bekijkt, zie je een ruw berglandschap met een onsamenhangende pieken en dalen, en een snelle uitdoving van de hoogste frequenties.

Er is inderdaad sprake van een eigenresonantiefrequentie, maar zonder het rijke harmonischenpatroon van melodie-instrumenten. De vorming van zo'n harmonischenpatroon toon wordt bij een bekken continu verstoord door staande golven - zowel dwars (volgens de straal) als langs de rand van het bekken - maar meer nog door deeltrillingen volgens de meest bizarre en steeds veranderende patronen, waarbij delen van het bekken in tegenfase bewegen met andere delen. Verder spelen interferenties tussen voor- en achterzijde (versterkingen in fase, uitdovingen uit-fase) en rol, en zelfs het doppler-effect bij het "uitvouwen" (de weidse armbeweging) na het aanslaan van een stel bekkens.

Je mag gerust beweren dat bekkens een bepaalde "eigen toon" hebben. In zekere zin heeft

Link to comment
Share on other sites

Beste m44,

 

Sommige instrumenten hebben een sterk richteffect (zoals een trompet) en andere instrumenten juist niet (zoals een piano). Maar dat betekent niet dat er sprake is van een andere harmonische structuur. Bij elk toonvormend instrument - dus bij elk instrument waarop een melodie kan worden gespeeld - zijn er grondtonen met harmonische boventonen die gelijktijdig met de grondtonen door het 0-punt dienen te gaan.

 

Geen enkele luidspreker zou fasefouten mogen introduceren. Niet doordat hij de harmonische boventonen uit fase draait t.o.v. de grondtonen - zoals hogere-orde conventionele luidsprekersystemen doen. Maar ook niet doordat hij naar achteren toe in absolute tegenfase werkt - zoals esl en maggie.

 

Beste Gloeilamp,

 

Wanneer je stroboscopische opnamen van bekkens bekijkt, of het geplotte landschap dat resulteert van laser-interferometrische aftasting, zie je dat bekkens zich ongeveer gedragen als heel slechte luidsprekerconussen.

Als heel slechte metalen conussen, preciezer gezegd.

En wanneer je het decay-spectrum bekijkt, zie je een ruw berglandschap met een onsamenhangende pieken en dalen, en een snelle uitdoving van de hoogste frequenties.

Er is inderdaad sprake van een eigenresonantiefrequentie, maar zonder het rijke harmonischenpatroon van melodie-instrumenten. De vorming van zo'n harmonischenpatroon toon wordt bij een bekken continu verstoord door staande golven - zowel dwars (volgens de straal) als langs de rand van het bekken - maar meer nog door deeltrillingen volgens de meest bizarre en steeds veranderende patronen, waarbij delen van het bekken in tegenfase bewegen met andere delen. Verder spelen interferenties tussen voor- en achterzijde (versterkingen in fase, uitdovingen uit-fase) en rol, en zelfs het doppler-effect bij het "uitvouwen" (de weidse armbeweging) na het aanslaan van een stel bekkens.

Je mag gerust beweren dat bekkens een bepaalde "eigen toon" hebben. In zekere zin heeft

Link to comment
Share on other sites

 

 

Beste Jeroen KV,

 

Electrostaten en Magnepans, die vrij staan opgesteld in een kamer, stralen naar achteren hetzelfde signaal af als naar voren, maar dan wel in volstrekte tegenfase.

Het door de muren achter de electrostaten of maggies gereflecteerde "achterkantgeluid" komt daardoor later dan het voorkantgeluid, gebroken en frequentie-afhankelijk gedempt, bij de luisteraar aan.

De fase van dat later-aankomende, gereflecteerde, anti-fase achterkantgeluid, en dus ook de mogelijke fasegelijkheid met het voorkantgeluid, is dan geheel ongewis.

 

Ongefilterde full-range electrostaten zijn van nature heel mooi faserein. (En bovendien vrij van resonanties.)

Maar dan mag het achterkantgeluid geen rol spelen.

Peter Walker demonstreerde graag hoe goed zijn Quad ESL blokgolven kon weergeven. Maar daarvoor moest hij wel altijd precies 't goede plekje voor de microfoon vinden: dicht bij de ESL, en precies in 't midden.

Neem de electrostaat als een venster op in een stenen scheidingswand, en je bent dicht bij de ideale luidspreker.

 

Elke luidspreker is een dipool. Esl/maggies of konus. Bij een konus staat de"muur" alleen veel dichter bij dan bij de esl of maggies. De muur is dan het frame van de speaker soms ook nog de kast.

Uiteindelijk is de vraag wat doen onze hersenen met die tijdsverschillen?

Link to comment
Share on other sites

(...) Elke luidspreker is een dipool. Esl/maggies of konus. Bij een konus staat de"muur" alleen veel dichter bij dan bij de esl of maggies. De muur is dan het frame van de speaker soms ook nog de kast.

Uiteindelijk is de vraag wat doen onze hersenen met die tijdsverschillen?

 

Beste Gloeilamp,

 

Dit is zeker niet waar voor behuizingen waarvan de inwendige maten kleiner zijn dan de golflengten van de te verklanken frequenties. Een compacte, zeer stijve baskast voor een woofer die laag wordt afgefilterd, gedraagt zich louter als pneumatisch pomphuis.

Voor aan de achterzijde gesloten tweeters gaat je opmerking al helemaal niet op, en van middentoners kan de achterzijde-produktie goed gedempt worden: vooral wanneer de middentoner is gemonteerd in een sub-behuizinkje van de hoofdbehuizing. Dan is er een dubbele afscherming met demping aan de achterzijde.

Overigens behoud ik mij het recht voor onderscheid te blijven maken tussen jouw hersenen en de mijne... :cool2:

Link to comment
Share on other sites

 

De fasechaos die een ruisbekken van nature produceert, wordt inderdaad niet ernstig aangetast door de fasechaos die een ESL of Maggie daar nog eens overheen gooit.

 

Welke fasechaos heb je het eigenlijk over? Metingen geven anders aan, logisch want goed afgesteld komt mid en hoog in fase bij je (anders heb je dippen in je freq curve). Laag heeft inderdaad last van uitdoving, maar dat is wat anders dan chaos.

 

Beste Jeroen KV,

 

Electrostaten en Magnepans, die vrij staan opgesteld in een kamer, stralen naar achteren hetzelfde signaal af als naar voren, maar dan wel in volstrekte tegenfase.

Het door de muren achter de electrostaten of maggies gereflecteerde "achterkantgeluid" komt daardoor later dan het voorkantgeluid, gebroken en frequentie-afhankelijk gedempt, bij de luisteraar aan.

De fase van dat later-aankomende, gereflecteerde, anti-fase achterkantgeluid, en dus ook de mogelijke fasegelijkheid met het voorkantgeluid, is dan geheel ongewis.

 

 

Dat heeft te maken met opstelling in de ruimte (niet te dicht bij de achtermuur). Als een ESL goed is opgesteld treed dit effect zeker niet hoorbaar op. Weet je waarom? Als het wel zo zou zijn, dan heb je sterke pieken en dalen in je frequentie curve.

Link to comment
Share on other sites

(...) Elke luidspreker is een dipool. Esl/maggies of konus. Bij een konus staat de"muur" alleen veel dichter bij dan bij de esl of maggies. De muur is dan het frame van de speaker soms ook nog de kast.

Uiteindelijk is de vraag wat doen onze hersenen met die tijdsverschillen?

 

Beste Gloeilamp,

 

Dit is zeker niet waar voor behuizingen waarvan de inwendige maten kleiner zijn dan de golflengten van de te verklanken frequenties. Een compacte, zeer stijve baskast voor een woofer die laag wordt afgefilter, gedraagt zich louter als pneumatisch pomphuis.

Voor aan de achterzijde gesloten tweeters gaat je opmerking al helemaal niet op, en van middentoners kan de achterzijde-produktie goed gedempt worden: vooral wanneer de middentoner is gemonteerd in een sub-behuizinkje van de hoofdbehuizing. Dan is er een dubbele afscherming met demping aan de achterzijde.

Overigens behoud ik mij het recht voor onderscheid te blijven maken tussen jouw hersenen en de mijne... :cool2:

 

Kent iemand toevallig kleine compacte LAAG weergevers die GOED zijn? Hierbij een oproep!

 

Wat is goed gedempt? 90dB? Meer?

Link to comment
Share on other sites

(...) Dat heeft te maken met opstelling in de ruimte (niet te dicht bij de achtermuur). Als een ESL goed is opgesteld treed dit effect zeker niet hoorbaar op. Weet je waarom? Als het wel zo zou zijn, dan heb je sterke pieken en dalen in je frequentie curve.

 

Beste jeroenKV,

 

Nou die pieken en dalen h

Link to comment
Share on other sites

(...) Dat heeft te maken met opstelling in de ruimte (niet te dicht bij de achtermuur). Als een ESL goed is opgesteld treed dit effect zeker niet hoorbaar op. Weet je waarom? Als het wel zo zou zijn, dan heb je sterke pieken en dalen in je frequentie curve.

 

Beste jeroenKV,

 

Nou die pieken en dalen h

Link to comment
Share on other sites

(...) Dat heeft te maken met opstelling in de ruimte (niet te dicht bij de achtermuur). Als een ESL goed is opgesteld treed dit effect zeker niet hoorbaar op. Weet je waarom? Als het wel zo zou zijn, dan heb je sterke pieken en dalen in je frequentie curve.

 

Beste jeroenKV,

 

Nou die pieken en dalen h

Link to comment
Share on other sites

Een goed afgestelde monopool van dezelfde afmetingen en gewicht als een dipool geeft een hogere druk in de bas, en dat levert minder vervorming op.

Klopt helemaal op de vervorming na dan. Een monopool levert drukveranderingen in je kamer. althans in het basbereik. Een dipool doet dat niet, die levert een drukgolf.

 

Nu is het het basgeluid in een natuurlijke omgeving (een ruimte waar een flink orkest speelt) juist meer van de drukgolf dan van drukveranderingen.

 

Een goede dipoolbas levert dan ook een veel natuurlijker basgeluid op zoals ik enkele weken geleden weer eens bij Jeroen_d thuis heb mogen ervaren (die dit goed voor elkaar heeft). We zijn gewoon verpest en weten niet beter met die buikmasserende drukvariaties uit monopolen. Als je daarop kickt, beslist niet aan een dipool beginnen: Wordt een zware teleurstelling :D

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...