Jump to content

dipool vs monopool


erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Spido,

 

ik ben het niet met je eens,

ik ben van mening dat het wel degelijk uitmaakt welk type weergever (mono- of di-pool) de lage tonen in je huiskamer ten gehore brengt.

een dipool stoot de lucht anders aan heb ik het idee.

bij dipolen heb je minder last van resonanties denk ik,

bij dipolen gaan de lage tonen alleen in de lengte richting en niet opzij.

 

is het vreemd als ik een parallel trek naar de monopool microfoon (een rondom- dus druk-gevoelige) en een dipool microfoon (een richtings- dus gradient gevoelige) ?

dit was eigenlijk de beginposting van dit topic.

ik zie n.l. overeenkomsten:

-een richtingsgevoelige microfoon loopt op in het laag wanneer je hem dichter bij de geluidsbron houd

-een dipool luidspreker loopt ook op in het laag wanneer je dichter bij de weergever komt.

 

-een monopool microfoon kan geluidsdruk registreren

-een monopool luidsprekerkan geluidsdruk leveren

-een dipool microfoon kan dit niet

-een dipool speaker kan ook geen geluidsdruk leveren wel geluidsgolven in een bepaalde richting

 

 

(of zit ik nu wartaal te spreken) :D

Nee interessante uitleg, dat is ook de reden dat ik houd van conus luidsprekers ,die realistische geluidsdruk maakt de weergave realistischer denk ik , alhoewel denk ik dat een conus nooit de mate van detaillering haalt van een dipool
Link to comment
Share on other sites

Beste Jeroen-D,

 

In strikte zin heb je gelijk, wanneer je stelt dat alleen een staande golf knopen en buiken heeft.

Het is inderdaad zuiverder om bij een lopende golf te spreken over (zich verplaatsende) drukmaxima / snelheidsminima enerzijds, en drukminima / snelheidsmaxima anderzijds. En als die lopende golf wordt staande gehouden doordat hij exact wordt gespiegeld door een wand, worden de originele plus de exact op dezelfde plaats gereflecteerde drukmaxima/snelheidsminima "knopen" en de originele plus de exact op dezelfde plaats gereflecteerde snelheidsmaxima/drukminima "buiken". En nu snapt verder niemand het meer...

 

Wat de ongevoeligheid van een microfoonmembraan voor bepaalde lage frequenties betreft: als op beide zijden van het membraan gelijktijdig dezelfde druk wordt uitgeoefend, staat het membraan stil en registreert de microfoon niets.

Wellicht kan Erik dan beter een snelheidsgevoelige microfoon gebruiken i.p.v. een drukgevoelige?

(...) Deze drie types bestaan in verschillende variaties. Zo hebben we drukgevoelige en snelheidsgevoelige microfoons. De eerste reageren op een verandering van de luchtdruk terwijl de tweede op de snelheid van de luchtdeeltjes reageert. De meest gebruikte microfoons zijn van het eerste type daar deze veel eenvoudiger te produceren zijn. Dit heeft te maken met de constructie en plaatsing van het membraan. Ze hebben echter als nadeel dat de gevoeligheid voor lage tonen afneemt naarmate we verder van de geluidsbron weggaan.

http://vereniging.leuven.be/locina/microfoon2.htm

Het is jammer dat de Leuvenaars de snelheidsgevoelige microfoons pur sang - de ribbons - niet als type hebben besproken.

Op http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase...io/mic2.html#c2 vinden we een aardige uitleg, en op http://nl.wikipedia.org/wiki/Bandmicrofoon een iets minder aardige, maar wel nederlandstalige.

 

Omdat Erik graag zelf zijn apparatuur fabriceert: hier wat info over iemand die zelf een snelheidgevoelige ribbon microfoon maakte: http://make_a_ribbon_mic.tripod.com/

 

En een museumstukje op dit gebied: http://www.coutant.org/2.html

Zeventig jaar geleden ontworpen, en nog steeds een favoriete studiomicrofoon als "warmte" en "natuurlijkheid" voorop staan, c.q. als de "kilte" en "schraalheid" van condensatormicrofoons niet gewenst is...

velocity microphone (və′l
Link to comment
Share on other sites

(engineering acoustics) A microphone whose electric output depends on the velocity of the air particles that form a sound wave; examples are a hot-wire microphone and a ribbon microphone.

http://www.answers.com/topic/velocity-microphone

Wat maakt het uit, uiteindelijk zijn het bewegende luchtmoleculen die met een zekere snelheid tegen een membraampje aan botsen en zo het mebraam in beweging zetten. Misschien heb je ook nog ergens een theorie over de wisselwerking van botsingsenergie bij luchtmoleculen en micriofoonmembranen?

 

 

Je schreef ondermeer:
(...) Een staande golf kun je namelijk ook als massageverschijnsel zien (...)

Dat gaat zeker niet op voor mensen die in de knoop zitten... En zitten niet

Link to comment
Share on other sites

(...) Wat maakt het uit, uiteindelijk zijn het bewegende luchtmoleculen die met een zekere snelheid tegen een membraantje aanbotsen en zo het membraan in beweging zetten. (...)

 

Beste Pjotr,

 

Bij snelheidsgevoelige microfoons is dat dus inderdaad zo.

Maar bij drukgevoelige microfoons is het anders. Die reageren op drukveranderingen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...