caramba65 Posted 4 maart 2007 Report Share Posted 4 maart 2007 Hallo lezers, Misschien eerst een klein stukje voorgeschiedenis; Begonnen met Audiostatic ES200 / Sphinx PJ 2+12 / Denon cd speler. Tijd lang mee gespeeld, toen snel verveeld geraakt door het verschrikkelijk neutrale geluid. Beter omschreven als; bij een mooie opname op het puntje van de stoel, bij een slechte opname (oude soul, funk, jazz), verschrikkelijk terleurgesteld, zeg maar een geluidsbeeld dat als een pannekoek tussen de luidsprekers hangt (garbidge in - garbidge out). Het heeft ongeveer twee jaar geduurd voordat de gehele set de deur uitging. Daarna gedraaid met een paar klassieke B&W DM7 luidsprekers i.c.m. Luxman L430. Een setje allesvreters, maar je mist toch echt wel wat..... Daarna weer "serieus" begonnen met JBL 250Ti Jubile's en C90 / 2x M90 (bi-amp). Nieuwe dimensie ontdekt in het laag, echter midden en hoog net zo neutraal als de Audiostatics..... Eigenlijk een compliment voor de luidsprekers, maar na korte tijd wederom vastgelopen in dezelfde problemen als die ik had met de eerste set. Moet wel zeggen dat ik een kleine muzikale vooruitgang heb gehoord met een AR SP6B buizen voorversterker op de laatste set, echter de ruis die dat ding met zich meebracht was niet te pruimen. Dus alles weer opgeruimd. Nu wederom in the mood voor iets nieuws, maar wat ????? Zijn er combinatie mogelijk die zowel de oudere opnames als de nieuwe op een muzikale manier kunnen overdragen ? Verhalen over Sonus Faber hebben mij aan het denken gezet, in diverse testen lees je; geweldig geluid, warme klank, maar geen "hi-end". Is dat het dan ? Of zou ik b.v. met een set B&W 801's een mooie cominatie kunnen maken, of wordt dat de derde "neutrale" teleurstelling ? Zoals je leest houd ik i.i.g. wel van forse luidsprekersystemen. Hopelijk kunnen jullie wat advies geven, alvast bedankt voor de hulp. M.v.g. Roland Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 4 maart 2007 Report Share Posted 4 maart 2007 Vertrouw op je eigen oren , koop wat jezelf mooi vind!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 4 maart 2007 Report Share Posted 4 maart 2007 Heel herkenbaar, heb ook jaren niet kunnen vinden wat ik graag zou willen, ook luistersessies tijdens shows en bij lieden thuis met apparatuur en speakers die de hemel in worden geprezen hebben me nooit gebracht wat ik zocht in de weergave. De kennismaking met Frits de Vries en zijn passie voor de Heritage speakers van Klipsch openden een volstrekt nieuwe wereld op het gebied van weergave, niet dat alle problemen zijn opgelost, want een slechte opname blijft echt wel slecht, maar hinderen doet het niet meer. Deze overstap heeft nog heel wat voeten in de aarde gehad, ik ken geen enkele speaker die zo genadeloos elke tekortkoming in de apparatuur aan het licht brengt, echter als voordeel kun je zien dat er ook nauwelijks speakers zijn die met zo weinig vermogen genoegen nemen. Versterkers moeten simpel maar goed zijn, gelukkig valt er dan heel erg veel af Maar voor ik zulk een exemplaar hebt gevonden in combinatie met een cd speler die mee kan komen, is er heel wat uitgeprobeerd en zijn ook heel wat reputaties in een nieuw licht komen te staan. De weergave is heel erg anders, komt veel dichter bij een live beleving, grijpt je aan, kortom er wordt gewoon muziek gemaakt. Audiofiel en fraai vormgegeven ? Zeker niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 4 maart 2007 Report Share Posted 4 maart 2007 Zijn er combinatie mogelijk die zowel de oudere opnames als de nieuwe op een muzikale manier kunnen overdragen ? Verhalen over Sonus Faber hebben mij aan het denken gezet, in diverse testen lees je; geweldig geluid, warme klank, maar geen "hi-end". Is dat het dan ? Als je de 250Ti's te neutraal vindt dan hang je toch een equalizer in je systeem. Die zijn er van heel simpel tot exotisch a la Cello Palette. Hiermee kun je je eigen sound creeren, maar platte pannenkoek opnamen blijven hoe dan ook platte pannenkoek opnamen. Als je daar iets aan wilt doen moet je zelf gaan remasteren en met allerhande digitale filtertjes etc op je pc aan de gang en zelfs dan ..... ... of kijk eens naar hoorn speakers, die geven nog wel eens een wat dynamischer beeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 4 maart 2007 Report Share Posted 4 maart 2007 Het lijkt me lastig, je blijft altijd het probleem houden dat de ene plaat minder klinkt dan de andere. Het zoeken naar een bepaald geluid lijkt me een gebed zonder eind! Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 4 maart 2007 Report Share Posted 4 maart 2007 Een bekent verschijnsel. Setje klaar, lekker genieten. Hee, laat ik een setje cones onder de boxen zeten ff kijken, tjee, stuk strakker. betere kabels , tjee weer strakker. en weer wat , weer strakker en strakker en in eens klopt alles, is het superstrak, maar zo dood als een pier. Beetje het gevolg van audiofiel geneuzel. je wil meer horen met meer defenitie dan er ooit door de artiest bedoelt is. Door alle muziekale missers weg te "filteren" hoor je steeds meer details en wat meer, maar je helpt wel de muziek om zeep. Een set bij elkaar rapen die de software stak weergeeft is redelijk makkelijk te doen. een set muziek laten weergeven een stuk moeilijker (kost je klauwen met geld om te leren) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 4 maart 2007 Report Share Posted 4 maart 2007 Beetje het gevolg van audiofiel geneuzel.je wil meer horen met meer defenitie dan er ooit door de artiest bedoelt is. Door alle muziekale missers weg te "filteren" hoor je steeds meer details en wat meer, maar je helpt wel de muziek om zeep. Een set bij elkaar rapen die de software stak weergeeft is redelijk makkelijk te doen. een set muziek laten weergeven een stuk moeilijker (kost je klauwen met geld om te leren) hiermee ben ik het niet eens, weg filteren en meer definitie zijn contradictoir, streef je naar meer definitie is filteren dus uit den boze. Waar het om gaat is te komen tot meer detail, dynamiek, een hogere resolutie dus, zodat er meer tonale verschillen Link to comment Share on other sites More sharing options...
caramba65 Posted 5 maart 2007 Author Report Share Posted 5 maart 2007 Bedankt voor de reacties tot dusver. Ben erg benieuwd naar die hoogrendement systemen, ga daar eens naar luisteren. Heeft iemand nog een idee hoe een B&W 801 aan te sturen, muzikaal gezien dan (buizen ?). En welke zou je dan moeten kiezen, de eerste , tweede of derde uitvoering van de 801 ? Roland Link to comment Share on other sites More sharing options...
K Posted 5 maart 2007 Report Share Posted 5 maart 2007 Heeft iemand nog een idee hoe een B&W 801 aan te sturen, muzikaal gezien dan (buizen ?).En welke zou je dan moeten kiezen, de eerste , tweede of derde uitvoering van de 801 ? Roland Moet eerlijk bekennen dat ik geen luisterervaring heb met een combi van B&W-80x en buizen. Echter naar verluidt zijn de B&W's uitstekende luidsprekers die wel goed in bedwang gehouden moeten worden. Een gemakkelijke versterker valt dan snel door de mand. Ik ben er op voorhand niet van overtuigd dat het in bedwang houden van luidsprekers goed uit te voeren is door een buizenbak. (i.r.t. dempingsfactor) Zonder hiermee een oordel te geven over B&W's of buizenbak, maar meer de combi van beide. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 5 maart 2007 Report Share Posted 5 maart 2007 Bedankt voor de reacties tot dusver. Ben erg benieuwd naar die hoogrendement systemen, ga daar eens naar luisteren. Heeft iemand nog een idee hoe een B&W 801 aan te sturen, muzikaal gezien dan (buizen ?). En welke zou je dan moeten kiezen, de eerste , tweede of derde uitvoering van de 801 ? Roland De Opel kadet/Astra onder de luidsprekers,goed begin, saai? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robert64 Posted 5 maart 2007 Report Share Posted 5 maart 2007 Beste.., Ook ik ben jarenlang zoekende geweest naar 'mijn' geluid.., luidsprekers die er staan maar verder geen aandacht opeisen en belangrijker nog; je doen vergeten dat je uberhaupt naar luidsprekers luistert. Na vele merken ( Infinity, Dynaudio,Thiel, Reference.., etc ) bij Jean Marie Reynaud Offrande's uitgekomen. http://www.jm-reynaud.com/jmr_us/archives/offrande.html Sindsdien niet meer naar andere luidsprekers omgekeken. Leesvoer: http://www.hear.nl/forums/index.php?act=Se...ghlite=offrande Vreemd genoeg is JMR in Nederland niet zo hip..,daarom nog een pagina van Speaker asylum: http://db.audioasylum.com/cgi/search.mpl?f...chtext=offrande en nog een recentie: http://www.enjoythemusic.com/magazine/equi...audoffrande.htm Volgens mij is er een demo op 23 en 24 maart in Engels te Rotterdam. Zelf draai ik met een transistor versterker ( Plinius ) maar ze schijnen goed met buizen te kunnen leven. Nee..! Ik heb geen enkel commercieel belang bij dit merk. Succes..! Link to comment Share on other sites More sharing options...
caramba65 Posted 6 maart 2007 Author Report Share Posted 6 maart 2007 Zozo Pietje, Een B&W 801 een Kadet/Astra noemen onder de luidsprekers..... , zegt dat iets aan over jou budget en het exotische spul dat jij hebt staan, of is het een ondermaats presterend en/of achterhaald luidsprekersysteem ????? Robert, nog hartelijk bedankt voor de informatie van JMR, erg mooie luidsprekers, maar een maatje te klein voor mij helaas..... wel fijn voor jou dat je zoektocht naar het ultime luidsprkersysteem tot een einde is gekomen en het luisteren naar muziek kan beginnen..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 Zijn er combinatie mogelijk die zowel de oudere opnames als de nieuwe op een muzikale manier kunnen overdragen ? Hopelijk kunnen jullie wat advies geven, alvast bedankt voor de hulp. M.v.g. Roland Hoi Roland, Als je uitgebreid ja aan het ori Link to comment Share on other sites More sharing options...
robert64 Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 Deze ook? http://www.jm-reynaud.com/jmr_us/concorde.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Verpje Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 Roland iedereen heeft hier wel "zijn merkje" om voorop te stellen. Laat ik dat ook maar eens doen : de grote ProAcs uit de Response-reeks horen bij de muzikaalste LS die er op de markt zijn. Geschikt voor alle soorten muziek, en hoeven niet per se 2x3000W in pure klasse A om mooi te spelen... vrgr Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 dit wat. Je houdt je jbl geluid en krijgt er hoorn bij. Geluid is enorm dynamisch en levendig, zoals jitze al zei het creeert een "erbij zijn "gevoel. En voor de liefhebbers is er ook nog een sub in de serie. jbl array 1400 bg Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 7 maart 2007 Report Share Posted 7 maart 2007 Zozo Pietje, Een B&W 801 een Kadet/Astra noemen onder de luidsprekers..... , zegt dat iets aan over jou budget en het exotische spul dat jij hebt staan, of is het een ondermaats presterend en/of achterhaald luidsprekersysteem ????? Robert, nog hartelijk bedankt voor de informatie van JMR, erg mooie luidsprekers, maar een maatje te klein voor mij helaas..... wel fijn voor jou dat je zoektocht naar het ultime luidsprkersysteem tot een einde is gekomen en het luisteren naar muziek kan beginnen..... Ik heb het niet over de 801, ik bedoel B&W in het algemeen. Dus heeft het niets met budget te maken. Bij demo's met B&W moet ik moeite doen om wakker te blijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matt Posted 7 maart 2007 Report Share Posted 7 maart 2007 Heeft iemand nog een idee hoe een B&W 801 aan te sturen, muzikaal gezien dan (buizen ?).En welke zou je dan moeten kiezen, de eerste , tweede of derde uitvoering van de 801 ? Roland Hoi Roland, een goede audio vriend van mij heeft een set 801's serie 1. Dat is dus de gesloten variant. Ik vind het een erg mooie speaker qua geluid. Niet erg gedetailleerd in de moderne zin des woords maar wel muzikaal. Door de jaren heen heb ik de 801 met verschillende combi's mogen beluisteren. - Michaelson Audio buizenbak (Musical Fidelity) - Luxman 540 - Graaf One buizen voor + McIntosh transistor eind De McIntosh is als eindbak echt de beste combi, flink wat vermogen. Omdat de Graaf alles toch wat te bruin maakte heb ik vorige week mijn zelfbouw voorversterker bij hem neergezet. (De fettle van Machmat.com) Dat bleek de gouden combinatie! Ik moet er nu ook een voor hem bouwen. Flink wat vermogen is bij een 801 echt wel prettig! Oh, verder wordt er een proceed dac + transport gebruikt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 maart 2007 Report Share Posted 7 maart 2007 Wat de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 7 maart 2007 Report Share Posted 7 maart 2007 Wat de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts