VANZOMERENG Posted 4 maart 2007 Report Share Posted 4 maart 2007 Niks lijkt me moeillijker dan componenten op hun kwaliteit te beoordeleren. Immers luistertesten zijn ook (grotendeels) subjectief. Technische metingen zijn wel objectief te doen, alhoewel als een bepaalde component op een bepaald onderdeel technisch niet goed scoort, betekent dit niet altijd dat dit ten koste hoeft te gaan van de hoorbare geluidskwaliteit. Nu mag je van gerenomeerde Hifi-vakbladen uitgaan dat: - ze objectief zijn (testoordeel hangt niet af van sponsoring/reclame-inkomsten) - voldoende en meerdere hoogwaardige testketens hebben (referenties) waarop het te testen component kan worden aangesloten en beoordeeld (in diverse settings) - diversiteit aan bronmateriaal aanwezig is van zeer goede kwaliteit (pop, beat, klassiek, jazz etc....) - oordeel van een luistertest een optelsom (gemiddelde) is van meerdere recensenten met goede oortjes en veel ervaring - volgen van de juiste procedures (bijvoorbeeld het vermijden van matchingsproblemen) . Als aan bovenstaande is voldaan, kan ik nog leven met het feit dat een component bij tijdschrift A, het predikaat "Zeer goed" krijgt en bij tijdschrift B het predikaat "Goed" maar als ik dan in tijdschrift C lees, dat dit component als "Matig" is beoordeeld, denk ik bij mezelf, hier klopt ergens iets niet. . Uiteraard blijft je eigen hoortest bij een winkel het voornaamste maar als consument moet ik ook enigszins mijn vertrouwen in professionals/recensenten kunnen hebben, al is het alleen maar om een shortlist voor een aankoop te kunnen samenstellen. Zo wordt een Harmon Kardon HD970 in diverse vele vakbladen als zijnde "Zeer goed" bestempeld in relatie tot de prijs maar in tijdschrijft WHAT HI-FI? als MATIG. ........ Vraag 1 : welke vakbladen vinden jullie deskundig/betrouwbaar en onafhankelijk Vraag 2 : is er onderscheid in engels-, duitse en nederlandse vakbladen m.b.t. recensies te bespeuren (welke wellicht voortvloeien uit smaakverschillen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 4 maart 2007 Report Share Posted 4 maart 2007 Hai leuk onderwerp, het meeste las ik altijd HIFI News, en dan met name de columns van Martin Collumns, daar hechte ik altijd veel waarde aan , bij bijv de geteste luidspr, stond ook altijd de gemeten freq kar. en imp. en objectief gerecenceerd, bestaat geloof ik niet meer. Nog beter vind ik http://www.stereophile.com/ bij equipmentrev. vind je zeer uitgebreidde tests van luidsprekers , cd spelers en versterkers , erg leerzaam als je geinteresserd bent Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 4 maart 2007 Report Share Posted 4 maart 2007 Niet een blad is betrouwbaar...gewoon zelf luisteren ik vetrouw mezelf het meeste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 4 maart 2007 Report Share Posted 4 maart 2007 Ikzelf ervaar het blad What HiFi als erg pro Brits; tov andere bladen een onevenredig gehalte aan Engels spul en mij valt het ook regelmatig op dat vooral duitse producten hier minder scoren dan andere magazines. De Duitse bladen recenseren naar mijn indruk een stuk objectiever. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 4 maart 2007 Report Share Posted 4 maart 2007 een aardig stukje leeswerk http://www.high-endaudio.com/magaz.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 5 maart 2007 Report Share Posted 5 maart 2007 Beste Allemaal, Zaterdag heb ik iemand verteld dat ik niet op zijn voorstel in ging. De man had namelijk een recensie gelezen dat een bepaalde Denon AV receiver goed uit de bus kwam en zat ook in zijn prijsklasse. Maar of ik hem dan maar even wilde aansluiten dan kon hij de Receiver uitvoerig beluisteren, tja jammer dan maar ik had hem niet op voorraad, dus kon ik hem niet aansluiten. Of ik hem dan maar even wilde bestellen, voor het beluisteren, daarna kon hij hem dan in Amerika bestellen, want dat was volgens hem vast goedkoper. Dit is een niet op zich alleen staand feit. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 5 maart 2007 Report Share Posted 5 maart 2007 Tsja, dat komt bekend voor! Dat soort muiters heb je altijd. Het liefst met een kopie uit de bieb (want da's goedkoper) van een oudere consumentenbondgids, en maar eisen dat je service moet leveren. Dan over de prijs gaan zeuren, want dat zegt de consumentenbond ook dat het moet, en als je geen 50% korting kan geven weglopen.... Het leven van een verkoper/ adviseur gaat nou Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 5 maart 2007 Report Share Posted 5 maart 2007 - ze objectief zijn (testoordeel hangt niet af van sponsoring/reclame-inkomsten) Objectief luisteren kan alleen blind. In principe voldoet dus niet een audioblad zoals bijv stereoplay aan deze voorwaarde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 maart 2007 Report Share Posted 5 maart 2007 Objectief luisteren bestaat volgens mij niet. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 5 maart 2007 Report Share Posted 5 maart 2007 Wie heeft objectieve oren ? MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 maart 2007 Report Share Posted 5 maart 2007 Wie heeft objectieve oren ? MvG, Haudio Precies! Niemand. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 5 maart 2007 Report Share Posted 5 maart 2007 Beste Allemaal, Zaterdag heb ik iemand verteld dat ik niet op zijn voorstel in ging. Dit is een niet op zich alleen staand feit. MvG, Haudio Vraag me in alle gemoede af wat deze ontboezeming in dit topic doet ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobT Posted 5 maart 2007 Report Share Posted 5 maart 2007 Antwoord op vraag 1: Hificritic misschien? Blad zonder advertenties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelti Posted 5 maart 2007 Report Share Posted 5 maart 2007 Beste Allemaal, Zaterdag heb ik iemand verteld dat ik niet op zijn voorstel in ging. Dit is een niet op zich alleen staand feit. MvG, Haudio Vraag me in alle gemoede af wat deze ontboezeming in dit topic doet ? Dan blijkt dat het vak van verkoper toch echt een vak is Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 5 maart 2007 Report Share Posted 5 maart 2007 Beste Allemaal, Zaterdag heb ik iemand verteld dat ik niet op zijn voorstel in ging. Dit is een niet op zich alleen staand feit. MvG, Haudio Vraag me in alle gemoede af wat deze ontboezeming in dit topic doet ? Hij is weer eens bang dat hij wat centen mis loopt. Je zal toch ergens lezen dat iets goed is en het dan bij de MediaMarkt willen kopen, dat kan niet. het leven is zwaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 Pietje Bell, Hij is weer eens bang dat hij wat centen mis loopt. Volgens mij snap je het niet, maar zo dom ben jij toch niet ? Als ik werk voor iemand verzet doe ik dat niet voor niets , jij wel ? Laat iemand anders dan het werk ook maar verzetten. Groet, Haudio Beste Allemaal, Zaterdag heb ik iemand verteld dat ik niet op zijn voorstel in ging. Dit is een niet op zich alleen staand feit. MvG, Haudio Vraag me in alle gemoede af wat deze ontboezeming in dit topic doet ? Jitze, Ik denk dat je het een beetje expres uit het verband trekt. Als je het totaal leest dan kun je daarop uitmaken dat hij wel in een recensie geloofd maar niet helemaal, daarom wil hij dus het zelf controleren op kosten van een ander. Groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 (edited) Oooooooooh, maar dan hebben we het over de betrouwbaarheid en kwaliteit van de consument, kun je ook een topic aan wijden, alhoewel ik denk dat het in beide gevallen op het nastreven van eigen belang neer komt. Overigens is - in het kader van dit topic - deze consument dus eigenlijk heel erg verstandig bezig. Jouw reactie begrijp ik wel, maar je zou er ook van kunnen uitgaan dat een dergelijke klant ook als uitdaging kan worden beschouwd, werken in een winkel - zeker in deze branche - brengt met zich mee dat je best veelvuldig wel werk verzet, maar er geen vruchten van kunt plukken. Maar zie het vooral als een uitdaging, is ook de bevrediging enorm als je wel slaagt, met de pest in krijgen heb je vooral jezelf en als je dat op deze wijze in de openbaarheid brengt kon dat ook wel eens bijzonder contraproductief blijken. Edited 6 maart 2007 by Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 Pietje Bell, Hij is weer eens bang dat hij wat centen mis loopt. Volgens mij snap je het niet, maar zo dom ben jij toch niet ? Als ik werk voor iemand verzet doe ik dat niet voor niets , jij wel ? Laat iemand anders dan het werk ook maar verzetten. Groet, Haudio Beste Allemaal, Zaterdag heb ik iemand verteld dat ik niet op zijn voorstel in ging. Dit is een niet op zich alleen staand feit. MvG, Haudio Vraag me in alle gemoede af wat deze ontboezeming in dit topic doet ? Jitze, Ik denk dat je het een beetje expres uit het verband trekt. Als je het totaal leest dan kun je daarop uitmaken dat hij wel in een recensie geloofd maar niet helemaal, daarom wil hij dus het zelf controleren op kosten van een ander. Groet, Haudio Service lever je, niet alleen maar om er wat voor terug te krijgen. Wil je het ergens anders kopen, hoop dat je er erg gelukkig mee word, dat is mijn mening. En ook dan komen de echte klanten vanzelf wel, je weet toch zelf wat je kwaliteiten zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maarten1970 Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 Als mijn vader voor elke proefrit ook een auto had verkocht, dan was hij nu miljonair geweest. Bij het vak verkopen hoort nu eenmaal dat niet elk schot raak is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 Als mijn vader voor elke proefrit ook een auto had verkocht, dan was hij nu miljonair geweest.Bij het vak verkopen hoort nu eenmaal dat niet elk schot raak is. Beste Maarten, Ook dat overkomt mij vaak , maar dat is een ander verhaal. Deze man vertelde van tevoren dat hij in Amerika zou gaan kopen. Maar omdat ik hem niet in voorraad had en hem niet kon demonstreren vroeg hij of ik hem wilde bestellen zodat hij hem bij mij kon beluisteren, zodat hij hem dan in Amerika kon bestellen. Dat ga ik dus niet doen,dat hem ik hem ook gezegd , zijn Moeder die bij hem was vond dat heel normaal en gaf mij dus gelijk. Misschien dat het zo duidelijker is. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelti Posted 7 maart 2007 Report Share Posted 7 maart 2007 Als mijn vader voor elke proefrit ook een auto had verkocht, dan was hij nu miljonair geweest. Bij het vak verkopen hoort nu eenmaal dat niet elk schot raak is. Beste Maarten, Ook dat overkomt mij vaak , maar dat is een ander verhaal. Deze man vertelde van tevoren dat hij in Amerika zou gaan kopen. Maar omdat ik hem niet in voorraad had en hem niet kon demonstreren vroeg hij of ik hem wilde bestellen zodat hij hem bij mij kon beluisteren, zodat hij hem dan in Amerika kon bestellen. Dat ga ik dus niet doen,dat hem ik hem ook gezegd , zijn Moeder die bij hem was vond dat heel normaal en gaf mij dus gelijk. Misschien dat het zo duidelijker is. MvG, Haudio Beste Haudio, het gaat niet om wat je vandaag kan verkopen, maar waar je de klant in de toekomst mee kan verblijden. Een stuk service geeft klantenbinding en zal je nooit windeieren leggen. Jouw insteek is wat kortzichtig en geeft meer een frustratie weer over de huidige markt dan een verkoopvisie. Vandaar mijn eerdere opmerking dat verkopen een vak is. Wellicht is het anders, vooral genuanceerder, maar dat weet ik niet. Was er niet bij tenslotte. Wel vind ik dat je ervaring niet in dit topic of dit forum thuishoort. Het lokt een padstelling uit en je zal mede-lezers toch nooit van je gelijk kunnen overtuigen. Mij niet in ieder geval en mij stoort het om de stellingen keer op keer te moeten lezen. Goede verkopen, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
maarten1970 Posted 7 maart 2007 Report Share Posted 7 maart 2007 Deze man vertelde van tevoren dat hij in Amerika zou gaan kopen. Maar omdat ik hem niet in voorraad had en hem niet kon demonstreren vroeg hij of ik hem wilde bestellen zodat hij hem bij mij kon beluisteren, zodat hij hem dan in Amerika kon bestellen. Dat ga ik dus niet doen,dat hem ik hem ook gezegd , zijn Moeder die bij hem was vond dat heel normaal en gaf mij dus gelijk. Ik geef je in dit geval ook gelijk. Eigenlijk nog wel netjes van de persoon om te van tevoren te melden. Er zijn er ook ongetwijfeld die hetzelfde doen/voor ogen hebben maar dit niet melden. Verder inderdaad wel een beetje off topic. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 7 maart 2007 Report Share Posted 7 maart 2007 Wie heeft objectieve oren ? MvG, Haudio Precies! Niemand. Groet, Jacco Onzin. Oren zijn als meetinstrumenten te objectiveren. Een verschil tussen telefoonkwaliteit en studio-kwaliteit is objectief aan te geven. Kleinere verschillen vallen binnen toevallige meetfouten, dus dan moet er gewoon vaker gemeten worden. Objectief vergelijkend luisteren (voor zo'n audioblad) kan dus ook gewoon door die dure bak van 5000 euro blind te reviewen met een referentie van 500 euro en dan opschrijven wat voor verschillen er statistisch gezien geconstateerd zijn. Zo doet geen enkel audioblad dat, want dan valt iedere relatie tussen prijs en geluidskwaliteit weg. En dat moeten de adverteerders niet hebben. Die dure buizenbak moet vooral veel muzikaler zijn dan de marantz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 7 maart 2007 Report Share Posted 7 maart 2007 Wie heeft objectieve oren ? MvG, Haudio Precies! Niemand. Groet, Jacco Onzin. Oren zijn als meetinstrumenten te objectiveren. Een verschil tussen telefoonkwaliteit en studio-kwaliteit is objectief aan te geven. [...] Ik moet gelijk aan mijn docent statistiek denken. Hij beweerde dat alle uitkomsten geldig zijn naar gelang de onnauwkeurigheid die je toestaat (10 + 10 = 21 als je een onnauwkeurigheid van 2 toestaat). Hoe groter het verschil, des te gemakkelijker het te kwantificeren valt. Maar als je een blinde test nodig hebt om een verschil aan te tonen, ben je op weg het pad te verlaten. Objectiviteit is er niet meer, het zal altijd een mengeling blijven van subjectief, gokken en objectief. De verhouding kun je misschien wat aanpassen, maar dan heb je het ook wel gehad. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 maart 2007 Report Share Posted 8 maart 2007 Maar als je een blinde test nodig hebt om een verschil aan te tonen, ben je op weg het pad te verlaten. Objectiviteit is er niet meer, het zal altijd een mengeling blijven van subjectief, gokken en objectief. De verhouding kun je misschien wat aanpassen, maar dan heb je het ook wel gehad. Groet, Jacco Ik denk toch dat hier jouw misrekening zit. Een blinde test is niet nodig voor de mensen die verschillen horen, maar juist voor de mensen die ze NIET horen. De verschillen zijn er overduidelijk. Alleen tijdens een blinde test ben je gespannen en bovendien hoor je verschillen als ruimte, diepte en natuurlijkheid pas na 'n tijdje. Elke A-B test blind of niet, is daarom gedoemd te mislukken. Koop als voorbeeld maar eens 'n paar speakers uit zo'n "muur" met schakelkast. Gegarandeerd dat je met de verkeerde speakers thuis komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts