WanFie Posted 4 maart 2007 Report Share Posted 4 maart 2007 Ik open dit topic om een beetje duidelijkheid en overzicht te krijgen. Het andere topic is nogal lang geworden zeg maar. Ik zal deze startpost regelmatig aan de wensen en genomen afspraken aan passen. 10 maart (a.s. zaterdag) gaat het gebeuren en wel op m'n luisterzolder. deelnemers: - dekkersj - Stefan vanaf 13:00 uur - Erik Klijnsmit - John Picoso - Jeroen_d vanaf 12:30 uur - Hans van Liempd Ik zal donderdagavond iedereen even m'n adresgegegevens doorgeven. Er is maar plaats voor 6 luisteraars, dus we zitten vol.... Uitgangspunt. proberen duidelijkheid te krijgen of en hoorbare verschillen kunnen worden vastgesteld tussen een high-end CD-speler en een goedkopere (van na het jaar 2000 en boven de Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 4 maart 2007 Report Share Posted 4 maart 2007 TIP Ik neem aan dat je wellicht de 2 CD-spelers parallel laat lopen beide gevoed met wellicht de zelfde CD. Het zal wellicht niet mogelijk zijn om ze exact 100% gelijk te laten lopen. M.b.t. de betrouwbaarheid v/d test zal je niet steeds (ALLEEN) moeten omschakelen tussen CD-speler A en CD-speler B maar (afwisselend) ook van CD-speler A naar CD-speler A en van CD-speler B naar CD-speler B. Om dit voor het luisterpanel verborgen te houden en tevens het niet 100% parallel lopen van beide spelers als probleem op te lossen, moet je gebruik maken van een derde geluidsbron. Dit kan alles zijn, een tuner, tape 3e CD-speler en hoeft maar steeds een fractie ( 1 a 2 seconden) ingeschakeld te worden. Succes. Ben benieuwd naar de uitkomst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 5 maart 2007 Report Share Posted 5 maart 2007 Beste Hans, Je bent een uitstekende gastheer is mijn ervaring. Gezien mijn laatste luisterervaring bij jou om blind cd spelers te testen geef ik je het advies ook aan de nazorg aandacht te besteden. Blind testen met steeds wisselende nummers op twee verschillende cd spelers draagt bij aan een versneld optredende staat van gekte. Veel plezier a.s. zaterdag en sterkte allen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 maart 2007 Author Report Share Posted 5 maart 2007 Beste Hans,Je bent een uitstekende gastheer is mijn ervaring. Gezien mijn laatste luisterervaring bij jou om blind cd spelers te testen geef ik je het advies ook aan de nazorg aandacht te besteden. Blind testen met steeds wisselende nummers op twee verschillende cd spelers draagt bij aan een versneld optredende staat van gekte. Veel plezier a.s. zaterdag en sterkte allen. Tja... 't is NIET makkelijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 maart 2007 Report Share Posted 5 maart 2007 Voorstel van Erik Klijnsmit is, zijn Harma Kardon tegenover mijn Droplet. Dat lijkt mij een prima uitgangspunt. Hoe wordt de software verzorgd? Zijn er twee identieke cd's beschikbaar? Moeten die nog gebrand cq uitgekozen worden? Voor de ABX sequence moet een serie gekozen voor X. Dit lijstje mag natuurlijk aan niemand bekend gemaakt worden, maar moet wel bekend zijn aan hij die de knoppen induwt. Althans, als je relatief eenvoudig wilt controleren wat de score is. Je kunt er ook voor kiezen om zelfs het lijstje geheim te houden, maar daar is de groep niet groot genoeg voor, vrees ik. @Hans, Ik heb je broer ge-emaild omtrent de ingangsimpedantie van die Array vv. Ik wacht in spanning af. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 maart 2007 Report Share Posted 5 maart 2007 een voorstel: we beginnen om 11:00 uur eerst het verschil beluisteren m Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 5 maart 2007 Report Share Posted 5 maart 2007 Voor de ABX sequence moet een serie gekozen voor X. Dit lijstje mag natuurlijk aan niemand bekend gemaakt worden, maar moet wel bekend zijn aan hij die de knoppen induwt. Althans, als je relatief eenvoudig wilt controleren wat de score is. Je kunt er ook voor kiezen om zelfs het lijstje geheim te houden, maar daar is de groep niet groot genoeg voor, vrees ik. Ok, alle dubbelblind fanaten worden dus niet bevredigd hier. Jammer voor s000, Jobo etc. Kun je niet een computertje random laten beslissen en bijhouden wat hij gekozen heeft? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 maart 2007 Report Share Posted 5 maart 2007 Voor de ABX sequence moet een serie gekozen voor X. Dit lijstje mag natuurlijk aan niemand bekend gemaakt worden, maar moet wel bekend zijn aan hij die de knoppen induwt. Althans, als je relatief eenvoudig wilt controleren wat de score is. Je kunt er ook voor kiezen om zelfs het lijstje geheim te houden, maar daar is de groep niet groot genoeg voor, vrees ik. Ok, alle dubbelblind fanaten worden dus niet bevredigd hier. Jammer voor s000, Jobo etc. Kun je niet een computertje random laten beslissen en bijhouden wat hij gekozen heeft? Ik kan natuurlijk mijn laptop meenemen en daarmee een binomiaal verdeelde reeks genereren. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 5 maart 2007 Report Share Posted 5 maart 2007 Ik weet niet hoe je de ABX box verder opbouwt, maar kan dan het laptopje de knoppen bedienen volgens de wijze zoals Erik Klijnsmit aangeeft? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 maart 2007 Report Share Posted 5 maart 2007 Ik weet niet hoe je de ABX box verder opbouwt, maar kan dan het laptopje de knoppen bedienen volgens de wijze zoals Erik Klijnsmit aangeeft? Nee, dat niet. Maar wel een antwoord geven op de vraag welke speler voor X mag spelen: A of B. Dat moet alleen bekend zijn bij hem die de voorversterker input selector bedient. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 maart 2007 Author Report Share Posted 5 maart 2007 Een panel laten kiezen werkt gewoon niet. Alleen degene op de hotspot kan iets zinngs zeggen. Dat betekent dat er dus eindeloos vergeleken moet worden om aan een zinnige uitkomst te komen. Verder wil ik helemaal niet bedient worden met 10 sec dit en 10 sec. dat. Volgens mij kan ik zelf het best uitmaken wanneer ik genoeg heb gehoord. Soms zal dat 10 sec zijn soms 30 en soms 5. dat hangt n.l. heel erg van het muziekstuk af. Laten we het dus niet moeilijker maken dan het is. Blind is al moeilijk genoeg. Ik weet niet hoe je de ABX box verder opbouwt, maar kan dan het laptopje de knoppen bedienen volgens de wijze zoals Erik Klijnsmit aangeeft? Nee, dat niet. Maar wel een antwoord geven op de vraag welke speler voor X mag spelen: A of B. Dat moet alleen bekend zijn bij hem die de voorversterker input selector bedient. Groet, Jacco Zelfs de bediener hoeft niet te weten welke speler speelt. Hij heeft n.l. de keuze tussen kiezen tussen 1 en 3 of telkens twee keer op het pijltje omhoog of omlaag te drukken. X wordt dan bepaald door als laatste 1 of 3 te kiezen. Ik vraag me overigens af, of die 0,5 dB maximaal verschil een groter probleem is dan het tussengebouwde netwerk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 maart 2007 Report Share Posted 5 maart 2007 Er zijn redenen om een korte tijd te kiezen, maar net zo goed kan er voor langere fragmenten gekozen worden. Het is mij om het even: wat de luisteraar het liefst heeft. Er kunnen ook meerdere ABX-en gedaan worden. Voor ieder 1 die op de hotspot zit en die mag dan zelf aangeven hoelang hij wil luisteren dmv handopsteking oid. Groet, Jacco [...] Zelfs de bediener hoeft niet te weten welke speler speelt. Hij heeft n.l. de keuze tussen kiezen tussen 1 en 3 of telkens twee keer op het pijltje omhoog of omlaag te drukken. X wordt dan bepaald door als laatste 1 of 3 te kiezen. Nee, maar hoe wil je dan controleren of hij zijn lijstje goed heeft? Ik vraag me overigens af, of die 0,5 dB maximaal verschil een groter probleem is dan het tussengebouwde netwerk. Als die 0,5 dB er is, is dat een groter probleem dan het tussengebouwde netwerk. Actief of passief. Ik hoop op het laatste, dat scheelt mij een hoop werk. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 maart 2007 Author Report Share Posted 5 maart 2007 Nee, maar hoe wil je dan controleren of hij zijn lijstje goed heeft? Groet, Jacco Wanneer de demonstrateur ook niet weet met welke volgorde hij werkt, is het toch prima. Randommer kan niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 maart 2007 Report Share Posted 5 maart 2007 Nee, maar hoe wil je dan controleren of hij zijn lijstje goed heeft? Groet, Jacco Wanneer de demonstrateur ook niet weet met welke volgorde hij werkt, is het toch prima. Randommer kan niet... Hoe controleer je dan of de luisteraar op de hotspot het goed heeft? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 maart 2007 Author Report Share Posted 5 maart 2007 Nee, maar hoe wil je dan controleren of hij zijn lijstje goed heeft? Groet, Jacco Wanneer de demonstrateur ook niet weet met welke volgorde hij werkt, is het toch prima. Randommer kan niet... Hoe controleer je dan of de luisteraar op de hotspot het goed heeft? Groet, Jacco Omdat ik vooraf het klankverschil tussen de twee spelers kende was het makkelijk om de juiste speler aan te wijzen. M.a.w. het klankverschil tussen de 963 en Droplet was dusdanig duidelijk dat ik 8 keer de juiste koos. Voor de anderen zal dat misschien wat lastiger zijn. Ik heb overigens m'n broer even gebeld. Hij had z'n mail nog niet gelezen. Waarschijnlijk morgen. Hij was overigens ook geen voorstander van een passief netwerkje omdat dit de bekabeling beinvloed. Maar met het buffernetwerkje had hij helemaal niks op. Hij was van mening dat je beter met de (max) 0,25 dB verschil kon luisteren. Er is trouwens een kans van 33% dat je helemaal niks hoeft te corrigeren. 33% dat het 0,125 dB is en 33% dat het 0,25 dB is. Ik vraag me af of je die 0,25 dB hoort. Ik zal donderdagavond even m'n adres aan iedereen versturen. Picoso is hier overigens al om ca. 10:30 uur. - Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 maart 2007 Report Share Posted 5 maart 2007 Het is heel eenvoudig: die 0,1 dB verschil moet het maximum zijn. 0,25 dB is wat mij betreft geen eerlijke test waardig. Die bufferschakeling is waarschijnlijk het slimste qua implementatie, maar ja onbekend maakt onbemind zal ik maar denken. (laat je broer maar eens nadenken over die schakeling, misschien heeft ie er ooit nog eens iets aan : het is een hoogwaardige buffer zonder tegenkoppeling) Het zullen dus wel instelpotmeters worden in serie met de 100 kOhm ingangsimpedantie van de vv. Hoeft geen probleem te zijn, even afwachten wat het antwoord is morgen. Maar hoe gaan we het zaterdag nu doen? Mij lijkt het het meest praktisch dat de man aan de knoppen achter de zolderkamer zit, afgeschermd van de luisteraar op de hotspot. De knoppenman laat speler A en B horen en daarna een van de twee spelers. Die schrijft dat op en dan volgt nog een ABX test. Dat hoeft overigens niet dezelfde luisteraar te zijn. Als ie even pauze wil nemen mag dat. Bovendien moet er nog afgestemd worden welke muziek er precies gedraaid wordt. Ik vind dat de luisteraar mag beslissen. Maar dan moeten er wel 2 exemplaren van voorhanden zijn. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 maart 2007 Author Report Share Posted 5 maart 2007 (laat je broer maar eens nadenken . Groet, Jacco Daar is ie nu mee bezig... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 maart 2007 Report Share Posted 5 maart 2007 (edited) Voor de knoppen-man zou het volgende lijstje kunnen komen: overzicht reeks per persoon. Waarbij "0" speler A en "1" speler B is. De knoppen-man moet dan wel bijhouden welke trial er bezig is. Als je het achter elkaar doet, is er geen probleem. Maar als er luisterpersoon gewisseld wordt, is het even oppassen. Het is maar een voorstel, zo'n binomiaal verdeelde dobbelsteen. Groet, Jacco Edited 5 maart 2007 by dekkersj Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 5 maart 2007 Report Share Posted 5 maart 2007 Maar met het buffernetwerkje had hij helemaal niks op. Hij was van mening dat je beter met de (max) 0,25 dB verschil kon luisteren. Tja, grote kans dat die buffer het gros van de CD-spelers verbetert en dat het dus beter klinkt m Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 maart 2007 Author Report Share Posted 6 maart 2007 Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 Of blijven de verschillen in CD-spelers onhoorbaar...?? Op zulk een wijze gebufferd zou ik daar inderdaad op inzetten Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 Of blijven de verschillen in CD-spelers onhoorbaar...?? Op zulk een wijze gebufferd zou ik daar inderdaad op inzetten ik zie de bui al weer hangen wij gaan heel de zaterdag cd spelers vergelijken, uiteindelijk komt er uit de test naar voren dat er geen verschillen zijn, en dan beginnen alle audiofielen in koor te roepen: het kwam natuurlijk door de bufferelectronica!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 Of blijven de verschillen in CD-spelers onhoorbaar...?? Op zulk een wijze gebufferd zou ik daar inderdaad op inzetten ik zie de bui al weer hangen wij gaan heel de zaterdag cd spelers vergelijken, uiteindelijk komt er uit de test naar voren dat er geen verschillen zijn, en dan beginnen alle audiofielen in koor te roepen: het kwam natuurlijk door de bufferelectronica!! Ja, dat zou ook nog kunnen. Maar de Array vv heeft al de nodige bufferelektronica aan boord. Dus ik ga die skippen en een serieweerstand komt in de plaats van mijn buffer. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 Ik denk dat deze manier van testen inderdaad de verschillen niet tot uitdrukking laat komen. De emotie die muziek teweegbrengt wordt totaal uitgebannen. In het kunnen overbrengen van emotie komen juist de kleine verschillen tot uitdrukking. Kleine verschillen die overigens op langere termijn zeer storend kunnen worden. Er rest ons een Consumentengidstest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 Ik denk dat deze manier van testen inderdaad de verschillen niet tot uitdrukking laat komen. De emotie die muziek teweegbrengt wordt totaal uitgebannen. Wat bedoel je precies? Ik heb het gevoel dat je aan het raaskallen bent. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts