Jump to content

CD-spelers vergelijken...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Ik denk dat deze manier van testen inderdaad de verschillen niet tot uitdrukking laat komen. De emotie die muziek teweegbrengt wordt totaal uitgebannen. In het kunnen overbrengen van emotie komen juist de kleine verschillen tot uitdrukking.

Ja, en die emotie zit net zo lang is de muziek, totdat je 3 torretjes in de signaalweg stopt... Het is toch ook niet te geloven he. 'Men' is zich nu al aan het indekken, voor het geval er geen verschil gehoord wordt... Ik ben nu al blij dat ik heb afgezegd... <_<

Ik denk dat deze manier van testen inderdaad de verschillen niet tot uitdrukking laat komen. De emotie die muziek teweegbrengt wordt totaal uitgebannen. In het kunnen overbrengen van emotie komen juist de kleine verschillen tot uitdrukking.

Ja, en die emotie zit net zo lang is de muziek, totdat je 3 torretjes in de signaalweg stopt... Het is toch ook niet te geloven he. 'Men' is zich nu al aan het indekken, voor het geval er geen verschil gehoord wordt... Ik ben nu al blij dat ik heb afgezegd... <_<

En het mooiste is dat die torretjes er helemaal niet in gaan komen! :lol:

Anyway, het waren er 4 en wel in een translineaire configuratie, een ring van diodes. En die zijn, zoals de naam al doet vermoeden, lineair.

Groet,

Jacco

beste henrie,

het word tijd dat de heren audiofielen eens in gaan zien dat de verschillen tussen cd-speler NUL zijn ;)

maar voor het zover is zullen ze zich in allerlei bochten wringen om het te ontkennen.

Deze techneut met volgens hemzelf behoorlijk goede (in ieder geval grote) oren wil best meedoen. Het enige probleem is dat ik 11.00u niet red. Wordt op zijn vroegst 12.30u. Ik weet bijna zeker dat de verschillen hoorbaar zijn, het zou puur toeval zijn als de HK van Erik hetzelfde klinkt als de droplet met buizenuitgangstrap. Hebben we het over de Opera Audio Droplet CDP 5.0?

het word tijd dat de heren audiofielen eens in gaan zien dat de verschillen tussen cd-speler NUL zijn ;)

maar voor het zover is zullen ze zich in allerlei bochten wringen om het te ontkennen.

Zijn er wel verschillen tussen versterkers ? :huh:

Deze techneut met volgens hemzelf behoorlijk goede (in ieder geval grote) oren wil best meedoen. Het enige probleem is dat ik 11.00u niet red. Wordt op zijn vroegst 12.30u. Ik weet bijna zeker dat de verschillen hoorbaar zijn, het zou puur toeval zijn als de HK van Erik hetzelfde klinkt als de droplet met buizenuitgangstrap. Hebben we het over de Opera Audio Droplet CDP 5.0?

Je bent van harte welkom, ook om 12:30 uur.

Het is inderdaad de CDP 5.0 zonder regelbare uitgang.

Ik heb de test voor mezelf al gedaan en koos blind 8 keer achter elkaar de juiste speler (max 0,25 dB uitgangsniveau verschil).

Onder de omstandigheden zoals a.s. zaterdag gelden weet ik het niet. Het is in elk geval moeilijk.

:)

Ik heb de test voor mezelf al gedaan en koos blind 8 keer achter elkaar de juiste speler (max 0,25 dB uitgangsniveau verschil).

Onder de omstandigheden zoals a.s. zaterdag gelden weet ik het niet. Het is in elk geval moeilijk.

Ok, ga er zonder verder tegenbericht van uit dat ik er ben. Lijkt me sowieso leuk om je set eens te horen! En ik ga mijn uiterste best doen om Erik zijn ongelijk te bewijzen.

Graag nog even per PB je adresgegevens enzo.

En ik ga mijn uiterste best doen om Erik zijn ongelijk te bewijzen.

lijkt me geweldig :D

Ik denk dat deze manier van testen inderdaad de verschillen niet tot uitdrukking laat komen. De emotie die muziek teweegbrengt wordt totaal uitgebannen.

Wat bedoel je precies? Ik heb het gevoel dat je aan het raaskallen bent.

Groet,

Jacco

Een beetje maar Jacco. Volgens mij moet je langer dan "seconden"luisteren naar een CD speler om vreschillen te horen. Bij langer luisteren , luister je toch anders.

Ik denk dat deze manier van testen inderdaad de verschillen niet tot uitdrukking laat komen. De emotie die muziek teweegbrengt wordt totaal uitgebannen.

Wat bedoel je precies? Ik heb het gevoel dat je aan het raaskallen bent.

Groet,

Jacco

Een beetje maar Jacco. Volgens mij moet je langer dan "seconden"luisteren naar een CD speler om vreschillen te horen. Bij langer luisteren , luister je toch anders.

Oh zo. Met de randvoorwaarde van zaterdag (dat het maar 1 dag is) kun je niet een beoordeling doen met 2 maanden luisteren en vergelijken. Wat niet wegneemt dat ook ik heel benieuwd ben naar de uitkomst.

Groet,

Jacco

Eric,

ben echt benieuwd naar jouw reatie :huh:

ja als CD-spelers allemaal gelijk klinken dan klinken versterkers ook allemaal gelijk. tenzij er in een CD-speler na de DAC geen versterking meer plaatsvindt, maar de laatste keer dat ik keek zat er nog wel een en ander na de DAC.

groet

Eric,

ben echt benieuwd naar jouw reatie :huh:

hele kleine verschillen,

toen ik nog met elektostaten speelde (letterlijk en figuurlijk) ben ik eens overgestapt van Quad 606 naar Musicalfidelity A370.

de Quad klonk iets blikkeriger en met hele harde stukken van grote symphonie orkesten stortte de Quad in.

maar dit kwam uiteraard door de hele lage impendantie van de esl's.

later heben we eens een versterkervergelijk gedaan op conusluidsprekers en toen waren de verschillen veel kleiner.

ik heb onlangs mijn Koda aangesloten op mijn luidsprekers.

dit gaat op zich best goed,

het gaat niet irritant klinken of zo,

maar toch hou ik het bij mijn MF ;)

ps: al dat gerommel in de marge is zonde van je energie.

koop een goede cd-speler,

koop een goede voorversterker

koop een goede eindversterker (geen buizentroep of andere proespas )

en ga daarna heel de wereld af om een paar hele goede luidsprekers te zoeken.

plaats ze met het grootste geduld en inzicht in je luisterruimte.

en als je hier mee klaar bent ben je intussen al 80 jaar .

mensen die eindeloos lopen te mieren met kabels en masterbeesjes verdoen hun tijd. ;)

Jacco,

is het misschien 'n idee dat jij je Hear CD's ook meebrengt. Dan hebben we in elk geval verschillende dubbele CD's.

Ik heb trouwens de startpost weer 'n klein beetje aangepast.

Ik heb er zin in... ;)

Jacco,

is het misschien 'n idee dat jij je Hear CD's ook meebrengt. Dan hebben we in elk geval verschillende dubbele CD's.

Ik heb trouwens de startpost weer 'n klein beetje aangepast.

Ik heb er zin in... ;)

Ik heb er ook zin in. En die Hear cd's zijn al ingepakt, daar staan namelijk ook de calibratiesignalen op. Die cd's komen nu al van pas :lol:

Groet,

Jacco

Ik wil graag kunnen vergelijken met telkens dezelfde track opnieuw gestart, aan circa een halve minuut heb ik genoeg. Ik wil liever niet blind vergelijken terwijl de muziek doorloopt. Dan vergelijk ik stukje A met B met C, dat is geen spelers vergelijken maar verschillende stukjes muziek vergelijken.

Is dit mogelijk jacco?

Dus wel verschil ? :huh:

koop een goede cd-speler

En ze klinken volgens jou allemaal hetzelfde :rolleyes:

met goede, bedoel ik een cd-speler die het doet als je hem aan zet.

en die het een paar jaar blijft doen.

en niet zo'n audiofiel prutsding die ieder half jaar een andere clock nodig heeft ;)

ja,

de Koda vervormd iets meer.

Ik wil graag kunnen vergelijken met telkens dezelfde track opnieuw gestart, aan circa een halve minuut heb ik genoeg. Ik wil liever niet blind vergelijken terwijl de muziek doorloopt. Dan vergelijk ik stukje A met B met C, dat is geen spelers vergelijken maar verschillende stukjes muziek vergelijken.

Is dit mogelijk jacco?

Eerlijk gezegd had ik dit ook in gedachten. Als het het begin van de track is dan is het vrij eenvoudig. 1 keer drukken op pause en het pijltje terug op de afstandsbediening moet er voor zorgen dat dezelfde track op pause staat en aan het begin. Lijkt me niet te moeilijk. Ik neem aan dat dat met de te testen cd spelers kan.

Groet,

Jacco

Is dit mogelijk jacco?

Eerlijk gezegd had ik dit ook in gedachten. Als het het begin van de track is dan is het vrij eenvoudig. 1 keer drukken op pause en het pijltje terug op de afstandsbediening moet er voor zorgen dat dezelfde track op pause staat en aan het begin. Lijkt me niet te moeilijk. Ik neem aan dat dat met de te testen cd spelers kan.

Groet,

Jacco

ik denk dat zoals jeroen het aangeeft het idd de beste manier van testen is.

+/- 30 seconden muziek op speler A, daarna het zelfde stukje muziek op speler B, daarna hetzelfde stukje op speler X

als er verschillen zijn moet het luisterpanel foutloos kunnen zeggen welke speler 'speler X' was.

wie langer wil luisteren moet dat gewoon aangeven.

degene die op de sweetspot zit bepaald hoe hij het wil.

misschien zijn er die A, B, A, B, X willen, maar volgens mij raak je daarvan erg in de war.

ja,

Een versterker kan dus een hoorbaar verschil opleveren, nu is de uitgang van een cd speler ook een versterkertrapje waar soms de meest goedkope en zelfs slechte opamps en elcootjes gevonden kunnen worden, ook zijn er trappen waar meer aandacht is besteed aan de keuze van de componenten, eigenlijk geheel te vergelijken met het verschil tussen de Koda en de MF, zou het hierdoor eigenlijk niet raar zijn als je die verschillen niet zou horen ?

:(

ja,

Een versterker kan dus een hoorbaar verschil opleveren, nu is de uitgang van een cd speler ook een versterkertrapje waar soms de meest goedkope en zelfs slechte opamps en elcootjes gevonden kunnen worden, ook zijn er trappen waar meer aandacht is besteed aan de keuze van de componenten, eigenlijk geheel te vergelijken met het verschil tussen de Koda en de MF, zou het hierdoor eigenlijk niet raar zijn als je die verschillen niet zou horen ?

:(

beste jitze,

ik denk dat het hierdoor komt.

een cd-speler hoeft geen prestaties te leveren.

hij zet simpelweg een digitaal signaal om in een analoog signaal.

ook de belasting die erachter hangt (meestal een voorversterker) is een makkie voor hem.

dit is bij verstekers wel anders.

die krijgen te maken met het grillige impendantie verloop van luidsprekers,

en de verschillende rendementen .

electronica is foutloos,

mechanica zit vol fouten.

de geluidsketen in onze huiskamer begint bij electronica en eindigt bij mechanica.

hoe dichter men bij de mechanica komt hoe groter de fouten (en daardoor de verschillen)

vroeger, toen we de LP nog hadden was het nog erger: men begon met een enorme vervorming die werd veroorzaakt door de mechanische platenspeler, dit ging men versterken, en uiteindelijk weergeven: het is werkelijk een wonder dat sommige LP's nog zo goed klinken

Hier alvast en voorproefje van wat jullie zaterdag te wachten staat......

Gisteravond ben ik bij Hans van Liempd geweest om zijn nieuwe luisterruimte en set te aanschouwen en beluisteren. We hebben zowel CDs op de Consonance als op de Philips cd speler die Hans heeft staan gedraaid en aan het einde van de avond zowaar een blinde test gedaan (waarbij de spelers op minder dan 0,5dB sterkteverschil stonden afgesteld).

In eerste instantie hebben we alleen met de Consonance geluisterd; zowel CDs van Hans (meest jazz achtig) als het door mij meegenomen klassieke werk. En hoe klinkt de set nu?

Allereerst is goed te horen dat de luisterruimte akoestisch goed is aangepakt. Mij viel het zelfde op als de luistersessie die ik een paar maanden terug bij Toine had: ongekende rust, ook na lang luisteren!

Het stereobeeld dat de set neerzet is prima, al is er wel sprake van een klein 'gat' in het midden. Misschien de speakers toch nog eens iets dichter op elkaar zetten of er wat verder vanaf gaan zitten? In elk geval is het minimaal en niet storend voor optimaal muziekplezier!

De Infinities laten, goed gecontroleerd door de Array's een prachtig laag horen; ik had eigenlijk niet anders verwacht. Wel jammer: ik vond dat het middengebied enigzins 'nazaal'; ietwat beknepen. Later bleek dat dit met het overschakelen op de Philips CD speler weg was. Kennelijk dus een beperking van de Consonance. O.a. in een pianostuk dat we later op de avond blind op beide spelers draaiden vond ik dit op de Philips beter tot uiting komen. Op alle andere criteria scoort de Consonance wel weer beter: ruimtelijkheid, laag etc zijn daar gewoon beter. Jammer dus dat het middengebied niet iets meer 'open' is.

In de blindtest tussen beide CD spelers blijkt het afhankelijk van de gekozen muziek meer/minder moeilijk de spelers te herkennen. In het eerste stuk voor koor en orkest waren de verschillen niet heel groot en 'gokte' ik dan ook 'verkeerd'. Met het pianostuk kwamen de verschillen beter naar voren en kon ik de spelers juist identificeren. Enfin, statistisch dus zeker niet relevant, maar wel leuk om dit zo eens te proberen.

In elk geval denk ik dat jullie zaterdag prima overweg kunnen met de niveauaanpassing tot op 0,5dB zoals de Array preamp deze standaard kan verzorgen. Laten jullie eerst maar eens zien dat je dan in staat bent (statistisch verantwoord) de spelers uit elkaar te houden!

Hans, bedankt voor de gastvrijheid en veel plezier zaterdag!