Jump to content

CD-spelers vergelijken...

WanFie
 Share

Recommended Posts

een cd-speler hoeft geen prestaties te leveren.

hij zet simpelweg een digitaal signaal om in een analoog signaal.

ook de belasting die erachter hangt (meestal een voorversterker) is een makkie voor hem.

dit is bij verstekers wel anders.

die krijgen te maken met het grillige impendantie verloop van luidsprekers,

en de verschillende rendementen .

electronica is foutloos,

mechanica zit vol fouten.

de geluidsketen in onze huiskamer begint bij electronica en eindigt bij mechanica.

hoe dichter men bij de mechanica komt hoe groter de fouten (en daardoor de verschillen)

vroeger, toen we de LP nog hadden was het nog erger: men begon met een enorme vervorming die werd veroorzaakt door de mechanische platenspeler, dit ging men versterken, en uiteindelijk weergeven: het is werkelijk een wonder dat sommige LP's nog zo goed klinken

Ik vind dit een heel aardige redenering, jammer dat hij niet opgaat, als naar de gebruikte componenten kijkt zul je zien dat een opampje dat voor de versterking zorgt in de uitgangstrap nogal wat kleiner is als de componenten die het uitgangssignaal versterken, zoiets als het verschil tussen een eend en een camion...........

Rekeninghoudend met het vermogen - hetgeen waartoe het component in staat is - moet ook dat opampje in de cd speler wel degelijk werk verzetten, het is een zaak van verhoudingen.

:huh:

NB dat de mechanica - de luidspreker - de grootste boosdoener is, ben ik volstrekt met je eens, dat electronica foutloos is echter geheel oneens.

Oh?

Dus bobines gaan nooit kapot en accu's ook niet en boordcomputers ook niet en....

Sorry, nu weer ontopic. ;)

bobines is geen electronica

accu's ook niet,

dat zijn electrische apparaten

boordcomputers gaan alleen stuk door defecte mechanica

1 = 1

0 = 0

cd spelers zijn cd spelers.

;)

Hier alvast en voorproefje van wat jullie zaterdag te wachten staat......

Gisteravond ben ik bij Hans van Liempd geweest om zijn nieuwe luisterruimte en set te aanschouwen en beluisteren. We hebben zowel CDs op de Consonance als op de Philips cd speler die Hans heeft staan gedraaid en aan het einde van de avond zowaar een blinde test gedaan (waarbij de spelers op minder dan 0,5dB sterkteverschil stonden afgesteld).

In eerste instantie hebben we alleen met de Consonance geluisterd; zowel CDs van Hans (meest jazz achtig) als het door mij meegenomen klassieke werk. En hoe klinkt de set nu?

Allereerst is goed te horen dat de luisterruimte akoestisch goed is aangepakt. Mij viel het zelfde op als de luistersessie die ik een paar maanden terug bij Toine had: ongekende rust, ook na lang luisteren!

Het stereobeeld dat de set neerzet is prima, al is er wel sprake van een klein 'gat' in het midden. Misschien de speakers toch nog eens iets dichter op elkaar zetten of er wat verder vanaf gaan zitten? In elk geval is het minimaal en niet storend voor optimaal muziekplezier!

De Infinities laten, goed gecontroleerd door de Array's een prachtig laag horen; ik had eigenlijk niet anders verwacht. Wel jammer: ik vond dat het middengebied enigzins 'nazaal'; ietwat beknepen. Later bleek dat dit met het overschakelen op de Philips CD speler weg was. Kennelijk dus een beperking van de Consonance. O.a. in een pianostuk dat we later op de avond blind op beide spelers draaiden vond ik dit op de Philips beter tot uiting komen. Op alle andere criteria scoort de Consonance wel weer beter: ruimtelijkheid, laag etc zijn daar gewoon beter. Jammer dus dat het middengebied niet iets meer 'open' is.

In de blindtest tussen beide CD spelers blijkt het afhankelijk van de gekozen muziek meer/minder moeilijk de spelers te herkennen. In het eerste stuk voor koor en orkest waren de verschillen niet heel groot en 'gokte' ik dan ook 'verkeerd'. Met het pianostuk kwamen de verschillen beter naar voren en kon ik de spelers juist identificeren. Enfin, statistisch dus zeker niet relevant, maar wel leuk om dit zo eens te proberen.

In elk geval denk ik dat jullie zaterdag prima overweg kunnen met de niveauaanpassing tot op 0,5dB zoals de Array preamp deze standaard kan verzorgen. Laten jullie eerst maar eens zien dat je dan in staat bent (statistisch verantwoord) de spelers uit elkaar te houden!

Hans, bedankt voor de gastvrijheid en veel plezier zaterdag!

Dat nasale hoor ik dan weer minder.... :huh:

Ik ben wel blij dat je hier nog 'n keer aangeeft dat de verschillen behoorlijk groot zijn, maar in een A-B test erg moeilijk te onderscheiden.

Overigens merk ik van dat gat in het midden weinig. Met monoplaten b.v. staat alles op een kluitje precies in het midden.

Ik ga vanavond toch nog eens luisteren en wat met de stroomvoorziening proberen. Ik vond ook dat het beter kan dan wat ik gisteravond hoorde. :confused:

:)

1 = 1

0 = 0

;)

Dus jij stopt nullen en enen in je - voor - versterker ?

:(

Dat nasale hoor ik dan weer minder.... :huh:

Ik ben wel blij dat je hier nog 'n keer aangeeft dat de verschillen behoorlijk groot zijn, maar in een A-B test erg moeilijk te onderscheiden.

Overigens merk ik van dat gat in het midden weinig. Met monoplaten b.v. staat alles op een kluitje precies in het midden.

Ik ga vanavond toch nog eens luisteren en wat met de stroomvoorziening proberen. Ik vond ook dat het beter kan dan wat ik gisteravond hoorde. :confused:

Misschien klinkt het woord 'nasaal' een beetje te dramatisch. Je moet het meer zien in de verhouding Philips-Consonance: de Philips klinkt gewoon net wat 'opener' ('minder nasaal') dan de consonance waar het gaat om o.a. stemmen. Geen dag en nacht verschil dus, maar waarneembaar. Misschien is hier (met bv. andere bekabeling?) aan de Consonance nog een en ander te tunen?

Je prima akoestiek doet me trouwens al uitkijken naar het moment dat ik de diffusers van Toine kan proberen (of eigenlijk nog meer: uitkijken naar het moment dat ik ook een dedicated luisterruimte kan inrichten, maar dat zit er in mijn huidige woning gewoon niet in).

1 = 1

0 = 0

;)

nee, 230 volt sinus ;)

In dat geval is het volstrekt duidelijk dat je geen verschillen kunt horen.............. :lol:

1 = 1

0 = 0

;)

nee, 230 volt sinus ;)

In jouw geval zelfs 245 V... ;)

De berichtjes zijn verstuurd...

Ik ben er klaar voor... :)

zeg Hans,

zouden we nog tijd vrij kunnen maken voor een vergelijk tussen de cd-speler van Picoso en de Sony alleseter ?

lijkt me ook interessant. ;)

Ik hoop het... dat vergelijken is anders verschrikkelijk tijdrovend en vermoeiend. Breng maar mee, dan kunnen we nog zien of het gaat lukken.

Ik heb overigens het prototype van de nieuwe voorversterker geleend (bekend van de sessie in Roermond). Deze heeft ook de nieuwe voeding zodat zaterdag een set met de laatste ontwikkelingen staat te draaien.

Ik heb iedereen (hoop ik) nog even een berichtje gestuurd met m'n telefoonnummers..

Waarschijnlijk handig wanneer er niet wordt opengedaan omdat we de bel niet horen..

:wacko: