Jump to content

D/A Converter

Mac
 Share

Recommended Posts

Hi there,

Na een poos geen enkele ontwikkeling in Audio land te hebben gevolgd is het virus weer toegeslagen....

Ik ben al ruim 20 jaar fervent Mcintosh en Tannoy fan een combinatie waar ik nog steeds niet snel van af te krijgen ben.Momenteel in de weer met een Audio Note Dac.Zijn er nog tips of adviezen op dit gebied ?

Of kan ik beter de stap naar de sacd MD 201 van Mc Intosh overstappen ?

Reinier

Oef, 20 jaar!

Da's een hele tijd en in die tijd heeft de techniek niet stil gestaan.

Waarom zou je aan een losse DAC beginnen? Het kost altijd extra moeite om DAC en loopwerk goed op elkaar af te stemmen (en dan bedoel ik de klok-timing tussen beide apparaten).

Misschien is het eenvoudiger om met een kwalitatief goede cd speler te starten. Waarom SACD? Heb je veel daarvan?

SACD spelers zitten vol met extra electronica en daar betaal je voor. Als je veel SAcd's hebt....OK.

Maar aangezien SACD een aflopende zaak schijnt te zijn, zou ik voor een gewone cd speler gaan.

Hi there,

Maak je geen zorgen in de afgelopen 20 jaar werd er wel wat veranderd maar niet van merk.Ik ben op zoek naar een losse Dac omdat ik mijn loopwerk niet snel kwijt wil.Het is een LD 1 loopwerk van Kenwood.De cd wordt vacuum gezogen dan een stabelizer erop etc., het is een bovenlader.Klinkt erg strak en goed in detail etc.

Ik denk dat ik wel erg diep in de buidel moet tasten om dit te verbeteren.Het bij de Dac, degene die ik nu uitprobeer, meegeleverde loopwerk zou een stap terug zijn.

Ik ben dus echt op zoek naar een losse Dac.De Mc Intosh die ik eerder noem is een sacd speler en ik ben het met je eens dat deze standaard wel eens een stille dood kan sterven.

De keus voor een Audio Note vind ik wel passen bij Mc Intosh en Tannoy maar de voor mij positieve eigenschappen moeten elkaar niet negatief gaan versterken.Ik was getipt om ook eens de neutraler klinkende Music Fidelity te beluisteren.Ook werd mij getipt het merk Ensemble maar dat ken ik absoluut niet.

Reinier

Ik zou indien mogelijk ook altijd voor een losse DAC kiezen omdat je dit in het digitale tijdperk veel meer mogelijkheden biedt dan een cd speler alleen. Immers, de losse DAC geeft je ook de mogelijkheid audio vanuit je PC, Squeezebox of welk ander digitaal apparaat op niveau af te spelen. Dus meer mogelijkheden en een toekomstvastere investering!

Hi there,

Maak je geen zorgen in de afgelopen 20 jaar werd er wel wat veranderd maar niet van merk.Ik ben op zoek naar een losse Dac omdat ik mijn loopwerk niet snel kwijt wil.Het is een LD 1 loopwerk van Kenwood.De cd wordt vacuum gezogen dan een stabelizer erop etc., het is een bovenlader.Klinkt erg strak en goed in detail etc.

Ik denk dat ik wel erg diep in de buidel moet tasten om dit te verbeteren.Het bij de Dac, degene die ik nu uitprobeer, meegeleverde loopwerk zou een stap terug zijn.

Ik ben dus echt op zoek naar een losse Dac.De Mc Intosh die ik eerder noem is een sacd speler en ik ben het met je eens dat deze standaard wel eens een stille dood kan sterven.

...

Reinier

Kenwood-L-D1open.jpg

:rolleyes:

Ik kan het niet nalaten op te merken: daar hoort een JK acoustics DA-converter bij!

De LD-1 is mijn oude CD-loopwerk liefde - erg mooi, als de spreekwoordelijke tank gebouwd. Met als basis een laserdisc loopwerk. En inderdaad, de CD 'plakte' op het plateau, dat als een ronde spiegel met minimakel concaviteit was gevormd. Daarop zit een zachtmateriaal dat een klein beetje luchtdoorlatend is. De CD ligt er op z'n rug op, met daarop dan een 10 of 12 gram puck die de CD centraal op de spindel aanduwde. Tja, prachtig mooi stuk techniek. Hoog Rolls-Royce gehalte. Alleen daarom al toch een beetje jammer dat ik 'm niet meer heb.

Hallo,

Ik begrijp dat je JK noemt...Ze gebruikten de LD 1 ook zelf bij demo's in combinatie met een Dac.

Maar of een verstokte Mc Intosh liefhebber combineert met JK is m.i. de belangrijkste vraag....

Ik kan nog geen afstand doen van de LD 1.Als loopwerk heeft dit apparaat vele gerenomeerde merken achter zich gelaten.Zelf anno 2007 verslaat hij moeiteloos het meegeleverde loopwerk van de Dac die ik nu uitprobeer.Leuk die foto en toch wel zonde dat je hem niet meer hebt.

Reinier

De keus voor een Audio Note vind ik wel passen bij Mc Intosh en Tannoy ...
Ik heb begrepen dat een AudioNote graag een hoge ingangsimpedantie ziet. Ik weet niet of jouw versterker hieraan voldoet, al is uitproberen natuurlijk het belangrijkste.
Ook werd mij getipt het merk Ensemble maar dat ken ik absoluut niet.

Is toch een exclusief Zwitsers merk? In de jaren '90 was het nog behoorlijk actief. Het lijkt er op dat het nog bestaat of weer bestaat: link

Hallo,

Technisch ben ik uitermate zwak onderlegd.De genoemde merken vind ik klankmatig wel bij elkaar passen.

Kan je het 'hoge ingangsimpedantie' verhaal voor mij wat meer toelichten ?

Reinier