spido Posted 7 maart 2007 Report Share Posted 7 maart 2007 In the Old Days - zeg maar: in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw - bestond de CD nog niet. De meeste mensen in die tijd - zeg maar: jullie opa's, oud-ooms, ooms en vaders... want ook toen al was hifi een mannenaangelegenheid - kochten langspeelplaten van vinyl en draaiden die op "platenspelers", "draaitafels" oftewel "grammofoons". Door aanslag van vet-emulsie, stof, rookpartikels e.d. uit de atmosfeer, vooral onder invloed van statische elektriciteit, vervuilden die platen na verloop van tijd. Vuil werd vaak hoorbaar als storend geknetter, en er ontstond dikwijls tijdens het spelen een uiterst vervelende opeenhoping van stof aan de naald waarmee de groeven van de plaat werden afgetast. Met behulp van platenborstels, met speciale platendoekjes en pluche poetskussentjes, of met al dan niet geaarde armpjes met stofborsteltjes er aan, werd geprobeerd het stof te vangen, maar vaak werd hierdoor de ophoping van statische elektriciteit nog verergerd. Speciale antistatische vloeistoffen werden hierbij dikwijls toegepast: deze lieten echter steeds een residufilmpje achter op de plaat en veroorzaakten hierdoor op den duur zelf ernstige vervuiling. De slimste, verstandigste en meest deskundige platendraaiers in die dagen speelden hun platen "nat" af. Het natte schoonmaken gebeurde met behulp van een armpje met vloeistofreservoir: meestal van het merk Lencoclean (van Lenco platenspelers), maar er was ook een systeem van de fa. Schweitzer, als ik me de naam goed herinner, met een groot gedestilleerd waterreservoir dat naast de grammofoon werd geplaatst. Nadat Lenco de leverantie van Lencoclean had gestaakt - en overigens ook die van de platenspelers - heeft luidsprekerfabrikant Heco nog een tijdlang een vrijwel identieke natreiniger gevoerd (heel origineel "Hecoclean" genaamd). Al deze systemen zijn alleen nog tweedehands te koop. Thans is nog een alternatief systeem leverbaar, dat echter veel meer gemors oplevert en ook veel vaker opnieuw gevuld moet worden: de Wittner 513SB ( http://www.radiostore.de/shop/AudioVideoHi...513SB::460.html ) Een aardig artikel van Jan Kool en Armand van Ommeren over het (zo goed mogelijk) schoonhouden en (indien noodzakelijk) schoonmaken van grammofoonplaten vindt u onder http://www.audio-muziek.nl/audiotechniek/g...ofoonplaten.htm Over lencoclean c.q. nat afspelen staat daar ondermeer: Gebruik LencoClean Ergens in de jaren zestig kwam de Zwitserse fabrikant Lenco, toen nog een beroemde fabrikant van platenspelers met haar LencoClean. Het ging helemaal mis met de introductie van de L-85, een rampzalig apparaat, waarna de fabriek in Italiaanse handen kwam en alleen nog maar als naam bestaat. Soms duikt het nog wel eens op, maar het heeft niets meer met het beroemde huis van weleer te maken. Net zoiets als Bugatti. Na al het gedoe met de Dust Bug en aanverwante zaken, leek het gebruik van LencoClean het ei van Columbus. Je kunt er allerlei bezwaren tegen in brengen, maar – en ik spreek uit ervaring – met LencoClean ben je in Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 7 maart 2007 Report Share Posted 7 maart 2007 Lol maar laat de toegevoegde kleurstof waar het je het hierboven over hebt niet precies zo'n zelfde residu film op je platen achter als je juist probeerd te verwijderen?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 maart 2007 Report Share Posted 7 maart 2007 Ik heb jarenlang nat afgespeeld. Eerst met zo'n vrijstaand tankje (rampending), daarna met de kleine Lencoclean en daarna met de dikke. De vloeistof heb ik alleen gebruikt totdat hij op was. Daarna de fles bijgevuld met gedestileerd water met alcohol 90%. Ik heb al m'n platen netjes schoon gekregen. Met Glassex was dat n.l. geen enkel probleem. Als laatste hed ik dat gammele ding van Conrad gebruikt. Dat is dus echt helemaal niks. Of er komt veel te veel of er niks uit. Op zich 'n prima methode. Ik heb ook 't gevoel dat mijn eigen veel nat gedraaide platen minder gesleten zijn dan andere droog gespeelde. Maar dat is moeilijk te controleren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 maart 2007 Author Report Share Posted 8 maart 2007 Lol maar laat de toegevoegde kleurstof waar het je het hierboven over hebt niet precies zo'n zelfde residu film op je platen achter als je juist probeerd te verwijderen?? Beste Bart, De platen zijn nog steeds zo zwart als de nacht. Als een gat in de nacht, zelfs, waardoor de zwarte Nachtburgemeester verdwijnt... en 's morgens blauw weer verschijnt. Misschien verdampt de kleurstof wel samen met de rest van de spiritus, en is daardoor de hemel zo mooi blauw? Het kan ook zijn, dat de kleurstof niet verdampt, en aan het eind van de rit in de plaatafveegtissue terechtkomt. Maar 't is raar: die tissues - of keukenpapier - worden nooit blauw. Die blijven gewoon wit. (De vraag blijft hangen: "Waar blijft dat blauw nouw??") Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 8 maart 2007 Report Share Posted 8 maart 2007 De platen zijn nog steeds zo zwart als de nacht. Als een gat in de nacht, zelfs, waardoor de zwarte Nachtburgemeester verdwijnt... en 's morgens blauw weer verschijnt. Hmmm, wat swajt is mot swajt blajve! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 maart 2007 Report Share Posted 8 maart 2007 Citaat Spido "Door aanslag van vet-emulsie, stof, rookpartikels e.d. uit de atmosfeer, vooral onder invloed van statische elektriciteit, vervuilden die platen na verloop van tijd. Vuil werd vaak hoorbaar als storend geknetter, en er ontstond dikwijls tijdens het spelen een uiterst vervelende opeenhoping van stof aan de naald waarmee de groeven van de plaat werden afgetast." Hai Spido, Het is me niet duidelijk waarom die platendraaiers vroeger problemen hadden waar ik nu nooit last van heb. Rookten en fondueden ze dan de hele dag? Platen worden helemaal niet vlug vuil is mijn ervaring. Van statische elektriciteit heb ik ook geen last (meer). Als een plaat een keer nat is geweest is dat voorbij. Die Lenco Clean is en was een non oplossing volgens mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robiwankanobi Posted 10 maart 2007 Report Share Posted 10 maart 2007 niks niet nat afspelen. wat een gekloot is dat. Gewoon een goede, jammergenoeg ook dure, platenwasser kopen. Die paar overgebleven tikken kunnen me gestolen worden, dan moet je geen lp's draaien. Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 maart 2007 Report Share Posted 10 maart 2007 niks niet nat afspelen. wat een gekloot is dat. Gewoon een goede, jammergenoeg ook dure, platenwasser kopen. Die paar overgebleven tikken kunnen me gestolen worden, dan moet je geen lp's draaien. Robin Nat afspelen is minder gekloot dan telkens je platen wassen. Die Lencoclean L werkt gewoon perfect. Ik durf nu alleen m'n dure naaldtip niet meer door die sloot te laten varen. Ik ben bang dat m'n dure elemnt daar schade van ondervind. Het rubber wordt b.v. best wel eens nat. En de lijm waarmee de diament is bevestigd...?? Dus ik was m'n platen... Maar vroeger had ik minder last van tikken en plaatslijtage. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 maart 2007 Report Share Posted 11 maart 2007 Je ziet ze wel een s tweede hads. Platen waar een soort laag over zit - zou dat Lencoclean zijn? ik kan me niet voorstellen dat dat goed voor de plaat (of element) is. Met een goede platenwasser heb je geen enkel probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 maart 2007 Author Report Share Posted 12 maart 2007 Beste Carl, (want "robiwankanobi" is echt te veel moeite!) De "goede platenwasser" is z Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 maart 2007 Report Share Posted 12 maart 2007 Hai Spido, Stel dat je 1000 platen hebt dan zijn de kosten van een platenspeler inclusief wasmiddel en nieuwe hoes pakweg een euro. Dan vind ik meevallen voor het in stand houden van je platencollectie (net zoals het geklieder). Het grootste probleem van een platenwasser is het ruimte probleem en daarnaast het lawaai. Voor de rest ideaal. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts