Joboton Posted 12 maart 2007 Report Share Posted 12 maart 2007 Bij het doorlezen van dit draadje en in het bijzonder van de kronkels die door hen die zichzelf 'audiofiel' noemen zijn geplaatst kreeg ik last van allerlei vreemde verschijselen: stotende ademhaling, rare geluiden uitslaan, dichtgeknepen ogen een wijdopenstaande mond en een regelmatig terugkerende slaande beweging op get dijbeen. Ik schrok me rot en ik heb meteen mijn vriendin er bij gehaald. Die kijkt met grote regelmaat naar medische programma's en heeft ook een ponsplaatje van twee verschillende ziekenhuizen, dus die weet waarz e over praat. Zij constateerde dat het hier hoogst waarschijnlijk om een fenomeen ging, dat doorgaans aangeduid wordt met de termen 'schateren' of 'lachen'. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 12 maart 2007 Report Share Posted 12 maart 2007 die rare neigingen moeten toch in potentie al aanwezig zijn geweest. iedereen kan lachen zou je denken. licht prikkelbaar verder? groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 12 maart 2007 Report Share Posted 12 maart 2007 Speakers die bergen vermogen nodig hebben, zijn m.i. achterhaald... Als ze ooit al een goed idee geweest zouden zijn............... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 maart 2007 Report Share Posted 12 maart 2007 Speakers die bergen vermogen nodig hebben, zijn m.i. achterhaald... Als ze ooit al een goed idee geweest zouden zijn............... Ja, ok, maar ik kan me voorstellen dat men vroeger wat meer moeite had met het maken van hoog rendement speakers/speakerunits. Tegenwoordig zie je bijna overal als 90 - 95 dB/W/m. Dan heb je toch geen berg vermogen meer nodig. Ja, tenzij de impedantie daalt tot onder die van een gemiddelde kortsluiting, maar dat is al helemaal nergens voor nodig natuurlijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 12 maart 2007 Report Share Posted 12 maart 2007 Speakers die bergen vermogen nodig hebben, zijn m.i. achterhaald... Als ze ooit al een goed idee geweest zouden zijn............... meneer Krell, vind van wel ab test maar, Niemand die 100% de buis en de transistor uit elkaar kan houden, Maar die filters van Jacco doen verder niets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 maart 2007 Report Share Posted 12 maart 2007 Maar die filters van Jacco doen verder niets. Ja, net zo min als die van jou he... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 12 maart 2007 Author Report Share Posted 12 maart 2007 ik heb net de uitslag nog even bekeken. -sessie 1 (HK vs droplett) hans v Liempd 4 fout dekkersj 6 fout stefan 4 fout Picoso 1 fout -sessie 2 (HK vs. Drolpett) Jeroen d 2 fout Picoso 6 fout stefan 7 fout -sessie 3 (Sony vs. JK ) dekkersj 5 fout jeroen d 5 fout stefan 3 fout hans v liempd 4 fout picoso 3 fout het gemiddeld aantal fouten ligt op 4,3333333333333333. van de 8 Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 12 maart 2007 Report Share Posted 12 maart 2007 ga jij eens blind je eigen versterker met een klasse d dingetje vergelijken in een vreemde omgeving in andermans set. geheid zelfde uitslag meteen organiseren!!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 12 maart 2007 Report Share Posted 12 maart 2007 Zou jij dat even willen bewijzen met JK tegenover je? Ik denk dat ik dat wel kan regelen, omdat ik hem ken. Ik ken hem ook: hij kan prachtig vertellen over z Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 12 maart 2007 Author Report Share Posted 12 maart 2007 Zou jij dat even willen bewijzen met JK tegenover je? Ik denk dat ik dat wel kan regelen, omdat ik hem ken. Ik ken hem ook: hij kan prachtig vertellen over z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 12 maart 2007 Report Share Posted 12 maart 2007 Tegenwoordig zie je bijna overal als 90 - 95 dB O ?... Ik kom ze zelf maar zelden tegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 12 maart 2007 Report Share Posted 12 maart 2007 Ik heb zojuist uitgerekend dat, als cd-spelers en kabels allemaal hetzelfde klinken, het verschil uitsluitend wordt gemaakt door de versterker en de speaker. Als we nog kunnen bewijzen dat versterkers niet uit elkaar gehouden kunnen worden, klinkt elke set ter wereld hetzelfde. Alleen de speakers maken het verschil. Op het net zijn diverse plekken te vinden waar zulks gesuggereerd wordt. Zelf heb ik een tijdje een Bryston 4B ST en een AVI MA21S eindversterker gehad. Ik kan je zeggen dat het, ook subjectief, vrijwel onmogelijk was om ze uit elkaar te houden. De Bryston wat bruter, de AVI wat subtieler. Uiteindelijk heb ik de duurste maar weggedaan. Slaap zacht, heren. En ik wens jullie mooie dromen toe over speakers, speakers en nog eens speakers. Kan een moderator het forum even omdopen tot 'Hear.nl, de toonaangevende speaker, speaker, speaker en platenspeler-website'? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 12 maart 2007 Report Share Posted 12 maart 2007 zoals ik zei: de versterker van erik tegen een klasse D versterker, in een voor hem onbekende set en onbekende omgeving. zeker weten dat dat ook gok-uitslagen worden. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 12 maart 2007 Report Share Posted 12 maart 2007 Eerlijk gezegd begrijp ik alle opwinding niet zo erg. Er zijn toch al meerdere malen cd-speler tests geweest met ongeveer dezelfde uitslagen ? Ook toen waren de reacties gelijk, sommigen trekken de conclusie dat er geen tot weinig verschil is, anderen trekken de conclusie dat de test niet deugt. In dat opzicht weinig nieuws. Met andere apparatuur(-voor- of eindversterkers, phonopre's, draaitafels, luidsprekers, luidsprekerkabels) was de verwarring veel geringer. Alleen de Furutech-test leverde eveneens een dergelijk resultaat op (welles/nietes) Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 12 maart 2007 Report Share Posted 12 maart 2007 Beste mensen, Excuses voor mijn late reactie, maar ik heb onaangenaam tijdvretende problemen gehad met de wireless-connectivity Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 12 maart 2007 Report Share Posted 12 maart 2007 Op zich niet zo'n fout idee om het op Klipsch te doen maar je houdt het probleem dat de luisteraars niet bekend zijn met het systeem. Ik denk dat je de grootste kans van slagen (verschillen aantonen dan) hebt als jij dan zelf de ABX ondergaat. Voor de gezelligheid is het leuk dat anderen erbij zijn maar deze storen natuurlijk wel in de concentratie. Voor mijn gevoel (en afgezet tegen mijn ervaring) is de uitslag moeilijk voor waar aan te nemen. Het is dus voor mij nogal makkelijk om de methode dan maar aan te vallen. Echter, ik neem aan dat Jacco weet hoe een goede ABX test te doen en ik neem aan dat de luisteraars mondig genoeg zijn om aan te geven of ze het eens zijn met de test op dat moment. Ik kan dus niet om de conclusie van Jacco heen dat er geen (aanwijsbare)verschillen waar zijn genomen. Groeten... Het bleek mij afgelopen zaterdag dat Jacco hier niet veel ervaring mee heeft. Hij onderkende niet het belang van leren luisteren wat A en wat B is. En dat het belangrijk is dat de luisteraars weten dat A de HK is en dat B de consonance is. Hij heeft zelf denk ik nog niet genoeg met PCABX gestoeid en weet niet hoe goed een beetje training helpt en hoe moeilijk blind beoordelen is. Bij de eerste sessie zijn 8 tracks beluisterd in volgorde ABX maar het was na elke serie ABX een andere track. Chapeau voor John Picoso dat hij het verschil zo goed waarnam terwijl hij telkens een nieuw stuk muziek voorgeschoteld kreeg. Geen enkele mogelijkheid tot trainen op de track dus. Natuurlijk heb ik daar wat van gezegd maar ik kreeg de mensen niet mee. De tweede test, waarbij ik 6 uit 8 scoorde, was wel telkens met dezelfde track en slechts 10 seconden. Maar omdat er nog een tweede sessie aan zat te komen met de DVD speler en de JK, namen we niet de tijd om eerst te trainen op deze track en te onderzoeken of we vonden dat we voldoende verschil op dit stukje konden waarnemen. Wederom slecht voorbereid dus, deze tweede sessie. Jacco, ik hoop dat je het niet als verwijt opvat, deze post. Daar was de sfeer zaterdag niet naar en als ik hier helemaal ongelijk heb wat betreft je ervaring met ABX dan merk ik het wel. Wat mij betreft moet het gewoon opnieuw, de test, want dat we met de uitslag niet veel kunnen dat is helaas zo (anders dan dat het wel prima bevestigt dat de verschillen klein zijn en ik heb nooit anders beweerd). s000etc, het gaat hier niet om een munt opgooien met 50% kans kop of munt. Je hoort A, je hoort B, en dan hoor je X. Als je dan consequent de verkeerde kiest ben je 100% zeker aan het gokken. Dat zou wel helemaal kolder worden, als je op basis daarvan wilt bewijzen dat er verschil is. Het moet niet gekker worden hear . Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 12 maart 2007 Author Report Share Posted 12 maart 2007 zoals ik zei: de versterker van erik tegen een klasse D versterker, in een voor hem onbekende set en onbekende omgeving. zeker weten dat dat ook gok-uitslagen worden. groet beste Rob, zoek even op waar IK heb beweert dat er tussen versterkers hele grote verschillen zitten? als je het hebt gevonden doe ik graag mee aan de test. (en dan moet jij eens opletten hoe scherp mijn gehoor is) Het bleek mij afgelopen zaterdag dat Jacco hier niet veel ervaring mee heeft. Hij onderkende niet het belang van leren luisteren wat A en wat B is. beste Jeroen, je hoeft ook helemaal niet te leren luisteren naar A en B. als je verschil hoort tussen B en X dan is speler X : A als je geen verschil hoort tussen speler B en X dan is speler X : B simpel als wat , gewoon een kwestie van verschil horen of niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 12 maart 2007 Report Share Posted 12 maart 2007 het gaat er niet om wat jij beweerd hebt, het gaat er om te kijken of schakelen tussen versterkers met 15 seconden tracks in onbekende omgeving en onbekende set dezelfde resultaten genereert (ergo geen resultaat). groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 12 maart 2007 Report Share Posted 12 maart 2007 Erik, ik heb het voldoende uitgelegd. Ga zelf eens trainen met PCABX, tenminste als je openstaat om te willen begrijpen wat ik bedoel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FritsvV Posted 12 maart 2007 Report Share Posted 12 maart 2007 Ik bagatelliseer niets, maar geef alleen een volgorde aan. Als je een definiteve keus moest maken, wat zou je kiezen: topklasse speakers met een middenklasse versterker of middenklasse speakers met een topklasse versterker? Ik denk dat ik het weet Beste Frits, Ik hoef niet te kiezen...ik heb beide (vind ik zelf) Geeft niet hoor Ruud, voor middenklasse spullen hoef je je echt niet te schamen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 12 maart 2007 Report Share Posted 12 maart 2007 Kan iemand mij het typenummer geven van de geteste Sony alles-eter? I want one! Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 12 maart 2007 Report Share Posted 12 maart 2007 s000etc, het gaat hier niet om een munt opgooien met 50% kans kop of munt. Je hoort A, je hoort B, en dan hoor je X. Als je dan consequent de verkeerde kiest ben je 100% zeker aan het gokken. Dat zou wel helemaal kolder worden, als je op basis daarvan wilt bewijzen dat er verschil is. Het moet niet gekker worden hear . Je begrijpt het Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 12 maart 2007 Report Share Posted 12 maart 2007 @ Erik Het gemiddelde van 4,3 fouten over de hele groep en alle waarnemeingen is volgens mij geheel betekenisloos. Het is een rekenkundige bewerking en verder niets. 3,4,5 goed of fout lijkt mij binnen de noirmale verdeling vallen; daarentegen zijn een uitslag van 1/2 fout/goed of 6/7 fout/goed niet "gewoon"; men moet volgens mij de kans berekenen dat iemand zo'n uitslag scoort en die zal wel redelijk klein zijn. Bijzonder is nog dat 1 persoon bij alle drie de tests een afwijkende score heeft; dat duidt er op dat er iets aan de hand is: verschil dus cq een grotere luistervaardigheid. Ik blijf er bij dat de test beter was geweest als men de spelers eerst gezamenlijk, niet blind, had beluisterd en gekarakteriseerd en vervolgens de ABX test had gedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FritsvV Posted 12 maart 2007 Report Share Posted 12 maart 2007 Ik heb zojuist uitgerekend dat, als cd-spelers en kabels allemaal hetzelfde klinken, het verschil uitsluitend wordt gemaakt door de versterker en de speaker. Als we nog kunnen bewijzen dat versterkers niet uit elkaar gehouden kunnen worden, klinkt elke set ter wereld hetzelfde. Alleen de speakers maken het verschil. Op het net zijn diverse plekken te vinden waar zulks gesuggereerd wordt. Zelf heb ik een tijdje een Bryston 4B ST en een AVI MA21S eindversterker gehad. Ik kan je zeggen dat het, ook subjectief, vrijwel onmogelijk was om ze uit elkaar te houden. De Bryston wat bruter, de AVI wat subtieler. Uiteindelijk heb ik de duurste maar weggedaan. Slaap zacht, heren. En ik wens jullie mooie dromen toe over speakers, speakers en nog eens speakers. Kan een moderator het forum even omdopen tot 'Hear.nl, de toonaangevende speaker, speaker, speaker en platenspeler-website'? Tweak zacht Huub, en vergeet je niet het nachtlampje uit te doen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 12 maart 2007 Report Share Posted 12 maart 2007 Erik, ik heb het voldoende uitgelegd. Ga zelf eens trainen met PCABX, tenminste als je openstaat om te willen begrijpen wat ik bedoel. Maar het klopt toch echt niet; erik heeft gewoon gelijk. En dat het belangrijk is dat de luisteraars weten dat A de HK is en dat B de consonance is. Dat is dus helemaal niet belangrijk; je moet alleen verschilinformatie onthouden bij die waarneming, en zeggen of je A of B gehoord hebt. Wat A en B is maakt totaal niet uit; het gaat niet om het benoemen van CD spelers (dat trouwens op zo'n manier al helemaal niet kan) maar om het aantonen van hoorbare verschillen. EDIT: wat is het gezellig druk nu hear. Zou jij dat even willen bewijzen met JK tegenover je? Ik denk dat ik dat wel kan regelen, omdat ik hem ken. Ik ken hem ook: hij kan prachtig vertellen over z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts